Miten saitte hormonikorvaushoitoa vaihdevuosioireisiinne
Kun olin kuudentoista, mulle lätkäistiin e-pilleriresepti kouraan heti sen jälkeen kun lääkäri oli nopeesti kurkannut alapäähän.
Nyt olen 48v ja haluaisin kokeilla auttaisiko hormonikorvaushoito sinällään suhteellisiin lieviin oireisiini.
Olen käynyt kahdella lääkärillä, saanut lähetteen verikokeisiin gynekologille ja psykologille.
Saako sitä estrogeeniä katukaupasta?
Kommentit (31)
Hei Kuuma tätinainen, kyllä hormonikorvaushoito on lääkärin kanssa keskustellessa tullut itselläni puheeksi joka kerta kun vaihdevuosista on puhuttu.
Pitäisiköhän sinun ihan ehdottaa seuraavalle lääkärille että määrää sitä sinulle? Eivät ne sitä käsitykseni mukaan pihtaa.
t. Kylmä naistäti
Vierailija kirjoitti:
Hei Kuuma tätinainen, kyllä hormonikorvaushoito on lääkärin kanssa keskustellessa tullut itselläni puheeksi joka kerta kun vaihdevuosista on puhuttu.
Pitäisiköhän sinun ihan ehdottaa seuraavalle lääkärille että määrää sitä sinulle? Eivät ne sitä käsitykseni mukaan pihtaa.
t. Kylmä naistäti
Hei täti
Joo, otin työterveyteen yhteyttä ja ehkä liioittelin vähän, miten vaihdevuosioireet vaikuttavat työtehooni. Ihan rohkeasti ehdotin ja kysyin että geeli, pillerit vai laastari, mikä olisi hyvä.
Ensimmäinen sanoi, ettei ole asiantuntija, mene naislääkärille. Naislääkäri sanoi, ettei ole gynekologi.
Gynekologi taas ei sisälly työterveyteen, joten alkaa hivenen ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Psykologille? Miksi?
Lähinnä varmaan siksi, että työterveyspalvelumme sisältää 3 päähoivakertaa vuodessa. Ne on kaikki käyttämättä, eli siis laskuttamatta.
Tottahan tätillä on kasvukipuja kun pääsee uuteen elämänvaiheeseen.
Mutta on myös kavereitakin, joiden kanssa voi sitä puolta terapoida...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologille? Miksi?
Lähinnä varmaan siksi, että työterveyspalvelumme sisältää 3 päähoivakertaa vuodessa. Ne on kaikki käyttämättä, eli siis laskuttamatta.
Ei voi. Ei kaikilla naisilla ole sellaisia kavereita.
Eikä psykologin tapaaminen edes auta vaihdevuosoireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologille? Miksi?
Ei voi. Ei kaikilla naisilla ole sellaisia kavereita.
Eikä psykologin tapaaminen edes auta vaihdevuosoireisiin.
Olen samaa mieltä. Tämä epämukavuus (en voi sanoa ongelma) ei ole päässä vaan ihan muualla.
Terveyskeskuslääkärin kautta gynelle, hypäten yli työterveyden epäpätevät mies- ja naislääkärit?
Kävin gynekologilla, hän teki tutkimukset, ehdotti estrogeenilaastaria ja progesteronitabletteja. Ei ollut sen kummallisempaa.
Ei tarvita työterveyttä eikä terveyskeskusta siihen väliin. Tilaat vain ajan gynekologille. Maksaa tietty jotain, mutta tulee kaikki kerralla kuntoon ja varmasti saat hormonit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Kylmä naistäti
Hei täti
Joo, otin työterveyteen yhteyttä ja ehkä liioittelin vähän, miten vaihdevuosioireet vaikuttavat työtehooni. Ihan rohkeasti ehdotin ja kysyin että geeli, pillerit vai laastari, mikä olisi hyvä.
Ensimmäinen sanoi, ettei ole asiantuntija, mene naislääkärille. Naislääkäri sanoi, ettei ole gynekologi.
Gynekologi taas ei sisälly työterveyteen, joten alkaa hivenen ärsyttää.
No todellakin ärstyttävää pompottamista lääkäriltä toiselle! Tyypillistä menopaussihoitoa taas kerran. Naisten vaivoja aina väheksytään, kuin toivottaisiin että ongelmat poistuvat itsestään.
Ihan TK yleislääkäri voi määrätä. Jos olet yli 40 vuotias niin varmasti kaikki hikoilut, nivelkivut, mieliala oireet jne. on vaihdevuosi oireita.
Suoraan gynelle, joka määräsi lääkityksen. itse sain valita, otanko tabletteja, geeliä vai laastarin. Valitsin geelin ja olin siihen todella tyytyväinen. Käytin sitä vajaat neljä vuotta, loppuajasta vähitellen annosta pienentäen. Gyne ei tykännyt, kun kerroin, että olen lopettanut geelin käytön. Ei tullut enää sen jälkeen oireita.
En ihmettele, jos lääkäri ehdotti psykologillakin käyntiä. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja kyllä vaihdevuosivaivat monella sekoittavat mieltäkin. Monen on esim. vaikea hyväksyä, että hedelmällinen ikä on ohi ja vanhuus tulee, halusi tai ei.
Apteekista saa käsikauppavoiteina. Suosittelen kuitenkin lääkäriä.
Miten sain. Menin gynekologille, kertoin mitä oireita on ja sanoin että haluaisin kokeilla, auttaisiko hormonikorvaushoito. Normaalit tutkimukset ja resepti kouraan. Olen 49, kuukautiset eivät ole vielä loppuneet.
Miksi haluat ehdoin tahdoin hankkia rintasyövän itsellesi? Itse en huoli hormonihoitoa vaikka tyrkytettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan gynelle, joka määräsi lääkityksen. itse sain valita, otanko tabletteja, geeliä vai laastarin. Valitsin geelin ja olin siihen todella tyytyväinen. Käytin sitä vajaat neljä vuotta, loppuajasta vähitellen annosta pienentäen. Gyne ei tykännyt, kun kerroin, että olen lopettanut geelin käytön. Ei tullut enää sen jälkeen oireita.
En ihmettele, jos lääkäri ehdotti psykologillakin käyntiä. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja kyllä vaihdevuosivaivat monella sekoittavat mieltäkin. Monen on esim. vaikea hyväksyä, että hedelmällinen ikä on ohi ja vanhuus tulee, halusi tai ei.
Siis sataprosenttia naisista kuuluu psykologin pakeille ihan vain koska ovat naisia? Jaaha. Ne mielialahäiriöt muuten johtuvat hormoneista ja poistuvat ihan ilman psykologia, kun saa oikean lääkityksen.
Mä kävin just terveyskeskuksen yleislääkärillä ja puhuttiin kaikista mun oireista (yöhikoilu, unettomuus, painonnousu, päänsäryt, jne.). Otettiin laajat verikokeet, missä oli myös hormonitesti. Tulokset olivat hyviä, eikä testin mukaan vielä ole varsinaiset vaihdevuodet alkaneet, mutta ei myöskään poissulje sitä, etteikö vv-oireita olisi juuri nyt.
Vielä käyn papa-kokeessa ja rintojen tutkimuksessa, ja sitten jos mitään hälyyttävää ei löydy, aloitetaan hormonikorvaushoito kokeeksi. Jos näyttää ajan myötä siltä ettei tehoa oireisiin, lopetetaan ja mietitään lääkärin kanssa uusia hoitotoimenpiteitä.
Olen ~50-vuotias ja vielä kuukautisvuotoa tulee, tosin hyvin epäsäännöllisesti 14-45 päivien kierrolla, nyt noin reilun vuoden ajan.
Niin ja ihan itse lääkärille ehdotin hormonikorvaushoidon aloittamista, ja ilmeisesti ikäni huomioonottaen siinä ei ole mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat ehdoin tahdoin hankkia rintasyövän itsellesi? Itse en huoli hormonihoitoa vaikka tyrkytettäisiin.
Tiedätkö, että olin ihan samaa mieltä kanssasi vielä viisi vuotta sitten. Tähän kehoon ei mitään synteettisiä hormoneita tungettaisi!
Kas miten mieli muuttuu. Ja tutkimus, johon viittaat, nosti rintasyöpäriskiä ikäryhmässä 65-75. Alle 60 vuotiaiden rintasyöpäriski itseasiassa laski.
Terv. Kuuma täti
Psykologille? Miksi?