Masennus, auttakaa!
Hei, olen masentunut. En ole avun piirissä. Teen töitä ihan hulluna, mutta esim. Nyt kun on vapaata enemmän, mieliala on ihan maassa. Itse oon koittanut hoitaa tätä liikkumalla ja pitämällä ateriarytmistä kiinni. Liikunta auttaa hetkeksi, mutta se ei poista tätä tilaa.
Oon ihan todella väsynyt. Jos vapaapäivänä lähden tekemään jotain, joudun nukkua päiväunet. Sängystä nouseminen on vaikeaa, enkä saa aikaiseksi siivota. Suihkussa käy, mutta muuten ei enää kiinnosta itsestä huolehtiminen.
Käytännössä tuntuu, että olen turha ja arvoton. Miksi siis pitäis yrittää mitään.
Auttakaa, mitä tässä voi tehdä?
Kommentit (8)
Tee Mielenterveystalossa Omahoito-ohjelmia.
Ota lopputili. Hulluna töitä tekevä sairastuu ei se kannata itseään hajottaa. Olen työtön ja voin todella hyvin eikä väsytä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sun kannattaa hakea apua itsellesi, käy ensin vaikka terveysaseman depressiohoitajan luona, hän ohjaa sut eteenpäin tarvittaessa.
Miten se toimii? Mulla on kova häpeä tämän asian suhteen, niin yksikin puhelu tuntuu vaikealta. Mitä se hoitaja siellä sanoo?
Sanon kokemuksesta: Älä odota liian pitkään, ennen kuin haet ammattiapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sun kannattaa hakea apua itsellesi, käy ensin vaikka terveysaseman depressiohoitajan luona, hän ohjaa sut eteenpäin tarvittaessa.
Miten se toimii? Mulla on kova häpeä tämän asian suhteen, niin yksikin puhelu tuntuu vaikealta. Mitä se hoitaja siellä sanoo?
Mene työterveyteen.
Tutustu itseesi (vaikka siellä terapiassa). Kuuntele, kohtaa ja hyväksy jokainen tunteesi, vaikka meinaisit kuolla tuskasta niitä kokiessasi (ei hätää, sillä et kuole...). Koe tunteesi oman kotisi turvassa vaikka sängyssä selälläsi maaten. Päätä, että kestät, mitä tuleman pitää. Pian huomaat, että tuskaiset hetket menevät nopeammin ohi ja luottamus vaikeiden tunteiden kanssa elämiseen kasvaa. Muuta tietä ei ole tasapainoiseen ja hyvään oloon. Tsemppiä! (Jos koti ei ole turvapaikka, joudut aloittamaan siitä, että lähdet turvattomista oloista.)
Kokeile paastoa. Sen jälkeen ketoile.