Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi maalla asuvat koittavat palstalla painostaa muita ihmisiä muuttamaan maalle?

Vierailija
23.11.2022 |

En minä halua asua maalla, pidän kaupungissa asumisesta. Ei voida vain luovuttaa ja antaa kaupunkien valua rikollisten käsiin.

Kommentit (145)

Vierailija
61/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan halua kaupunkilaisten muuttavan tänne maalle. Silloinhan kaikki se, minkä vuoksi täällä haluan asua olisi mennyttä. Vai miksi kutsuisitte pientä maaseutukuntaamme (asukkaita noin 2000), jos tänne muuttaisi vaikkapa 500 000 ihmistä?

Sen sijaan toivon, että yksittäiset ihmiset, jotka kärsivät kaupunkielämästä, ymmärtäisivät, että maalle muutto on aito vaihtoehto. Toivon myös, että kaupunkilaiset ymmärtäisivät, että useimmat meistä asuvat maalla, koska haluamme. Emme ole syrjäytyneitä, saamattomia nyhveröitä, vaan elämme täyttä elämää töinemme, harrastuksinemme ja ystävyyssuhteinemme.

En nyt oikein saa kiinni, millä lailla tässä tulisi itse kunkin "ymmärtää" sen olevan "aito vaihtoehto". Ihmisethän valitsee asuinpaikkansa ensisijaisesti töiden, perhesuhteiden ja palvelujen saannin perusteella. Jos jokin näistä kolmesta sakkaa, siinä ei mikään määrä maaseutuidylliä auta.

Näin on. Eikö siis olisi hyvä, että maalle haikaileva ymmärtäisi, että pienessäkin kunnassa on saatavilla peruspalvelut, ja että täälläkin on jatkuvasti työpaikkoja auki. Tähän astisen kokemukseni mukaan palvelut pelaa jopa paremmin kuin edellisessä isossa kotikunnassani.

Kun lunta sataa, tiet on aurattu täällä pikku kunnassamme puoleen päivään mennessä. Espoossa kesti viikon, ennen kuin asuinkatumme aurattiin. Kun tarvitsen lääkäriä, ei tarvitse rukoilla aikaa, vaan kysytään pääsisitkö jo iltapäivällä. Meillä on tääĺlä ihan oikea pankkikin, sellainen josta saa halutessaan rahaa. Kauppa, kirjasto, koulu, päiväkoti, apteekki, kampaamoja, kuntosali, fysioterapeutti, ravintola, kahvila, kukkakauppa, lakitoimisto, hautaustoimisto, sähköliike kaikki löytyvät kävelymatkan päästä.

Missä maalla on noin hyvät palvelut? Itse asun maaseutuvaltaisen kunnan keskustaajamassa ja edes täällä ei ole kuin terveyskeskus, palvelutalo, yksi ruokakauppa, R-kioski, pubi, koulu ja päiväkoti. Kirjaston sivupiste on myös, mutta niin pieni, ettei siitä juuri hyötyä ole, palvelee lähinnä koulua. Harrastustoimintaa on lähinnä koululaisille ja eläkeläisille. Olen asunut täällä jokusen vuoden ja harkitsen paluuta kaupunkiin.

Vierailija
62/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysykää vaan siellä kaupungissanne rikollisten kanssa, me maalaiset nautitaan rauhallisesta ja turvallisesta elinympäristöstä.

Lopeta sitten jankkaaminen kuinka ihana paikka se sinun maaseutusi on. Ei mekään tulla sinulle omaa elämäämme mainostamaan.

Ette vai? Kaupunkilaisen suusta kuulee kuinka palvelut on kävelymatkan päässä,on Woltit,teatterit ym. ja meillä tuppukylässä ei ole mitään.

No onhan se ihan totta että kaupungissa on kaikki nuo 🤔

T. Maalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän painosta. En ainakaan halua tänne yhtään kaupunkilaista säätämään.

Em ,uuten minäkään.

Pysykää vaan siellä radan varren nukkuma lähiöissä. Ajatelkaa betoni ankeuden hyviä puolia, kennotalossa voi vaihtaa ja rikastuttaa kultturia kivasti naapuri abdullahin seurassa.

Vierailija
64/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka painostaa?

Olen asunut nyt reilu 10v maalla ja kyllä täällä asuminen on paljon kalliimpaa ja haasteita enemmän kuin kaupungissa. Ei todella kaikille sovi. En muuttaisi maalle, ennen kuin lapset pärjäävät omillaan.

Just sain kanan kynittyä ja puut pilkottua, että saan kanan uuniin hautumaan siksi aikaa kun pesen nyrkkipyykkiä rannassa. Sen jälkeen täytyy vielä pesuvedet lämmittää saunan padassa ja tyhjentää ulkohuussi. Aamulla täytyy ennen neljää herätä pistämään tulta pesään ja sulattamaa vesi, että saa kahvit kiehauttaa, lypsätä lehmät. Tien pitää kolata, että pääsen maantielle. Kammesta vääntää auto käymään ja lähteä terveyskeskukseen kuorimaan perunoita.

Vierailija
65/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysykää vaan siellä kaupungissanne rikollisten kanssa, me maalaiset nautitaan rauhallisesta ja turvallisesta elinympäristöstä.

Lopeta sitten jankkaaminen kuinka ihana paikka se sinun maaseutusi on. Ei mekään tulla sinulle omaa elämäämme mainostamaan.

Ootsä jotenkin yksinkertainen vai muuten vaan tyhmä?

Kun kehun mun tulevaa aviomiestä ihanaksi niin se ei tarkoita sitä että jokaisen naisen pitää tulla sitä liehittelemään.

Pysykää kaupungissa, te ette maalla selviytyisi.

Joko olet joutunut jäätä tuuralla hakkaamaan, että olet saanut itsellesi pesuvedet? 🤣

Miksi olisin? Ihan raanasta vesi tulee ja jopa kuuma vesi.

Vierailija
66/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan halua kaupunkilaisten muuttavan tänne maalle. Silloinhan kaikki se, minkä vuoksi täällä haluan asua olisi mennyttä. Vai miksi kutsuisitte pientä maaseutukuntaamme (asukkaita noin 2000), jos tänne muuttaisi vaikkapa 500 000 ihmistä?

Sen sijaan toivon, että yksittäiset ihmiset, jotka kärsivät kaupunkielämästä, ymmärtäisivät, että maalle muutto on aito vaihtoehto. Toivon myös, että kaupunkilaiset ymmärtäisivät, että useimmat meistä asuvat maalla, koska haluamme. Emme ole syrjäytyneitä, saamattomia nyhveröitä, vaan elämme täyttä elämää töinemme, harrastuksinemme ja ystävyyssuhteinemme.

En nyt oikein saa kiinni, millä lailla tässä tulisi itse kunkin "ymmärtää" sen olevan "aito vaihtoehto". Ihmisethän valitsee asuinpaikkansa ensisijaisesti töiden, perhesuhteiden ja palvelujen saannin perusteella. Jos jokin näistä kolmesta sakkaa, siinä ei mikään määrä maaseutuidylliä auta.

Näin on. Eikö siis olisi hyvä, että maalle haikaileva ymmärtäisi, että pienessäkin kunnassa on saatavilla peruspalvelut, ja että täälläkin on jatkuvasti työpaikkoja auki. Tähän astisen kokemukseni mukaan palvelut pelaa jopa paremmin kuin edellisessä isossa kotikunnassani.

Se, että kunnassa auki ne tavanomaiset paikat terveyskeskuslääkärille, lähärille ja mahdollisesti paikallisen ABC:n kassalle ei valitettavasti juuri lämmitä sitä palkansaajien ja yrittäjien enemmistöä, joiden työt ovat ruuhka-Suomen kaupungeissa.

Ei ollutkaan kyse enemmistön muuttamisesta maalle, vaan yksittäisten ihmisten, jotka sitä oikeasti haluavat. Sieltä ruuhka-Suomesta mekin muutimme korkeakoulututkintoinemme, ja huomasimme, että täälläkin voi tehdä töitä.

Niin, eli mitä nyt oikeasti yrität sanoa? Jos itsekin tajuat, että enemmistö ihmisistä ei a) voi muuttaa eikä b) välttämättä halua muuttaa maalle niin mitä "ymmärtämistä" tai vakuuttelemista tähän nyt sitten tarvitaan? Arvioitko että on paljonkin ihmisiä, joilla on sekä palava halu että kaikki edellytykset asua jossain Sonkajärvellä, mutta ovat vaan jotenkin epähuomiossa jättäneet muuttamatta ja kärvistelevät silkkaa tyhmyyttään Punavuoressa?

Vierailija
67/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän suureen otantaan otsikon väite perustuu

Viime kesänä serkun lakkiaisissa Kälviällä Ville-eno sanoi Turussa asuvalle siskolleni, että mitä sinä siellä kaupungissa kärvistelet - täällä maalla on paljon leppoisampaa.

Ap

Vierailija
68/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka painostaa?

Olen asunut nyt reilu 10v maalla ja kyllä täällä asuminen on paljon kalliimpaa ja haasteita enemmän kuin kaupungissa. Ei todella kaikille sovi. En muuttaisi maalle, ennen kuin lapset pärjäävät omillaan.

Esimerkki niistä haasteista ja kustannuksista?

T. Kaupunkilaiskakara, joka muutti maalle.

Vierailija
69/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootsä jotenkin yksinkertainen vai muuten vaan tyhmä?

Kun kehun mun tulevaa aviomiestä ihanaksi niin se ei tarkoita sitä että jokaisen naisen pitää tulla sitä liehittelemään.

Pysykää kaupungissa, te ette maalla selviytyisi.

Joko olet joutunut jäätä tuuralla hakkaamaan, että olet saanut itsellesi pesuvedet? 🤣

Miksi olisin? Ihan raanasta vesi tulee ja jopa kuuma vesi.

Niin ja lähes kaikki palvelut saat ihan sohvalla makaamalla kotiovelle.

Vierailija
70/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka painostaa?

Just sain kanan kynittyä ja puut pilkottua, että saan kanan uuniin hautumaan siksi aikaa kun pesen nyrkkipyykkiä rannassa. Sen jälkeen täytyy vielä pesuvedet lämmittää saunan padassa ja tyhjentää ulkohuussi. Aamulla täytyy ennen neljää herätä pistämään tulta pesään ja sulattamaa vesi, että saa kahvit kiehauttaa, lypsätä lehmät. Tien pitää kolata, että pääsen maantielle. Kammesta vääntää auto käymään ja lähteä terveyskeskukseen kuorimaan perunoita.

Muuta pois sieltä kaupungista niin pääset helpommalla!

Vierailija
71/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka painostaa?

Tuossakin asiat vähän riippuu. Milloin mistäkin? kyllähän maallakin voi asua ökysti ,keskinkertaisesti tai halvalla. omista mieltymyksistä riippuen.

Vierailija
72/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lunta sataa, tiet on aurattu täällä pikku kunnassamme puoleen päivään mennessä. Espoossa kesti viikon, ennen kuin asuinkatumme aurattiin. Kun tarvitsen lääkäriä, ei tarvitse rukoilla aikaa, vaan kysytään pääsisitkö jo iltapäivällä. Meillä on tääĺlä ihan oikea pankkikin, sellainen josta saa halutessaan rahaa. Kauppa, kirjasto, koulu, päiväkoti, apteekki, kampaamoja, kuntosali, fysioterapeutti, ravintola, kahvila, kukkakauppa, lakitoimisto, hautaustoimisto, sähköliike kaikki löytyvät kävelymatkan päästä.

Missä maalla on noin hyvät palvelut? Itse asun maaseutuvaltaisen kunnan keskustaajamassa ja edes täällä ei ole kuin terveyskeskus, palvelutalo, yksi ruokakauppa, R-kioski, pubi, koulu ja päiväkoti. Kirjaston sivupiste on myös, mutta niin pieni, ettei siitä juuri hyötyä ole, palvelee lähinnä koulua. Harrastustoimintaa on lähinnä koululaisille ja eläkeläisille. Olen asunut täällä jokusen vuoden ja harkitsen paluuta kaupunkiin.

Olen eri, mutta löytyy täältäkin mm. huonekaluliike, urheilukauppa, Alko, kodinkoneliike, rautakauppa, kirpputori ja vaatekauppa. Kunnan urheilupaikkoja saa käyttää koko vuoden suunnilleen samalla hinnalla mitä kaupungissa maksat kuukaudesta ja kirjastosta saa lainaan kirjojen lisäksi esimerkiksi monenlaisia urheiluvälineitä tai pelejä. Asukkaita muutamia tuhansia.

Vierailija
73/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen vääntö tämäkin aina on? Hyvä, että maalla asuvat viihtyy maalla ja kaupungissa asuvat viihtyvät kaupungissa. Missä on ongelma?

Miksi pitää haukkua toisella tavalla eläviä?

No juu, muakin naurattais otsikot Helsingin "hirveistä lumimyräköistä", mutta kun asun Helsingissä, niin enempi ärsyttää toimittajien luoma mielikuva. Tänäkin talvena ois varmaan saanut katella livekuvaa Sanomatalon katolta, kun pari lumihiutaletta leijaili ja lippu hieman hulmusi tuulessa. Mutta ei se mitään, se on toimittajien ongelma, ei meidän helsinkiläisten. Eikä liity mitenkään siihen, että on ihan hyvä asia, että jotkut viihtyy maalla ja jotkut kaupungeissa.

Lapsellista kokea jotain ylemmyydentunnetta asuinpaikkansa takia.

Vierailija
74/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta. Kyllä nyt kaikki ovat olleet sitä mieltä, että tuollaisia olette maalla, kuten kaikki kaupungissa asuvat ovat hirveitä menemään ja harrastamaan lähes joka päivä ja joilla on lukuisia ystävyyssuhteita. Mutta kaupungissakin voi elää varsin menemätöntä elämää jos haluaa ja työttömiäkin täällä on aika paljon, mutta mahdollisuudet tehdä asioita paremmat keskimäärin kaupungissa kun muualla.

Monia kaupunkilaisia kauhistuttaa jo ajatus siitä, että kävelyetäisyydellä ei ole kauppaa tai jopa autolla körötät 20km ja julkisilla et pääse mihinkään eli pakko olla auto tai 2 aina. Jos lapsia päiväkodit ja koulut voi olla kaukana. Eli ei nuo harrastukset ja ystävyyssuhteet ole ihan keskiössä välttämättä, jos vertaillaan asumista maalla tai kaupungissa.

Vierailija
75/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka painostaa?

Bensan hinta, omakotitalon lämmityskustannukset ja ylläpitokustannukset (nämä olisi toki kaupungissakin, mutta siellä voi sentään valita muun asumismuodon) ei julkista liikennettä, ei liiemmin harrastusmahdollisuuksia, ei juurikaan sosiaalista elämää perheen ulkopuolella, pitkä matka kaikkiin työn tai vapaa-ajan tapaamisiin. Nämä nyt tuli ekana mieleen. T. Toinen kaupunkilaiskakara, joka muutti maalle

Vierailija
76/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

He haluavat, että heidän omasta maaseudupitäjästään tulee yhtä iso kuin Helsinki, kun kaikki muuttavat sinne. 

Vierailija
77/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka painostaa?

Bensan hinta, omakotitalon lämmityskustannukset ja ylläpitokustannukset (nämä olisi toki kaupungissakin, mutta siellä voi sentään valita muun asumismuodon) ei julkista liikennettä, ei liiemmin harrastusmahdollisuuksia, ei juurikaan sosiaalista elämää perheen ulkopuolella, pitkä matka kaikkiin työn tai vapaa-ajan tapaamisiin. Nämä nyt tuli ekana mieleen. T. Toinen kaupunkilaiskakara, joka muutti maalle

Vinkkinä että maallakaan ei ole pakko asua missään sivistyksen ulottumattomissa, vaan joka kylän keskustasta löytyy sielläkin kerros- tai ainakin rivitaloja. Sieltä ei myöskään yleensä ole pitkä matka ihan joka paikkaan.

Vierailija
78/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan toivo, että tänne muuttaisi lisää väkeä. Asun maalla juuri siksi, että täällä on ihmisiä harvassa ja saa olla rauhassa.

Vierailija
79/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka painostaa?

Maalla ei ole rivi- ja kerrostaloja? Asun Turussa ja töihin joutuisin menemään kahdella bussilla, harrastuksia ei juurikaan ole, eikä sitä sosiaalista elämää perheen ulkopuolella.

Terveisiä Turun Tortinmäestä.

Vierailija
80/145 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että kunnassa auki ne tavanomaiset paikat terveyskeskuslääkärille, lähärille ja mahdollisesti paikallisen ABC:n kassalle ei valitettavasti juuri lämmitä sitä palkansaajien ja yrittäjien enemmistöä, joiden työt ovat ruuhka-Suomen kaupungeissa.

Ei ollutkaan kyse enemmistön muuttamisesta maalle, vaan yksittäisten ihmisten, jotka sitä oikeasti haluavat. Sieltä ruuhka-Suomesta mekin muutimme korkeakoulututkintoinemme, ja huomasimme, että täälläkin voi tehdä töitä.

Niin, eli mitä nyt oikeasti yrität sanoa? Jos itsekin tajuat, että enemmistö ihmisistä ei a) voi muuttaa eikä b) välttämättä halua muuttaa maalle niin mitä "ymmärtämistä" tai vakuuttelemista tähän nyt sitten tarvitaan? Arvioitko että on paljonkin ihmisiä, joilla on sekä palava halu että kaikki edellytykset asua jossain Sonkajärvellä, mutta ovat vaan jotenkin epähuomiossa jättäneet muuttamatta ja kärvistelevät silkkaa tyhmyyttään Punavuoressa?

Yritän sanoa, että

1) me maalaiset emme yritä painostaa kaupunkilaisia muuttamaan maalle (lue otsikko)

2) jos joku yksittäinen ihminen haluaa maalle muuttaa, täällä on kaikki hyvän elämän edellytykset

Olen pahoillani, jos en ole ollut kyllin selkeä. Jos nytkään et ymmärtänyt, täytyy minun piipahtaa kyläkaupassamme ostamassa rautalankaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan