Auton akusta kysymys
Ilmoittaako nykyautot jos on auton akku liian tyhjä, vai loppuuko siitä tehot vaan jonain kauniina päivänä varoittamatta ?
Kommentit (40)
Itselläni ei tullut mitään ilmoitusta. Ei enää käynnistynyt. Akun varaustilan voi mittauttaa vaikka huollossa.
Pakkanen on hyvä akkutesteri. Kesän toimii moitteetta, mutta ensimmäisten kunnon pakkasten aikana ei edes mittarivalot syty.
Puuro ja velli. Lataustila jan kapsiteetti ovat ri asioita
Vaihdata se miettimättä jos ikää on 5 vuotta. Söästyt yllätykseltä
Auto on 18vm.. joten tulee ny 5 v akkukin.
Ei varota. Ei vaan käynnisty. Kerran tämän kokeneena asennutin ylläpitolaturin, joka lataa akun samalla kun auto on lämmityksessä.
Varoittaa soittamalla sinulle. Näin ainakin oma akkuni tekin.
Joo, se kun auto ei lähde käyntiin, niin se on se ilmoitus, että akku on tyhjää täynnä kuin SDP:n vappusatanen-lupaus.
Riippuu autosta. Laatuautot kuten BMW ilmoittaa. Itäautot ja muut tojotat ei välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu autosta. Laatuautot kuten BMW ilmoittaa. Itäautot ja muut tojotat ei välttämättä.
Meillä bemari ei ilmoittanut, ei vaan startannut yksi aamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu autosta. Laatuautot kuten BMW ilmoittaa. Itäautot ja muut tojotat ei välttämättä.
Meillä bemari ei ilmoittanut, ei vaan startannut yksi aamu.
Paskabemu!
Se on se varoitus jos edes keskuslukituksen kaukosäädin ei avaa ovia, tai tavallista selvästi vaivalloisemmin.
Akun pinta kannattaa pitää puhtaana. Lika voi olla sähköä johtavaa ja aiheuttaa vuotovirtaa joka vähitellen tyhjentää akun.
Ei ole tekniikkaa joka kykenisi mittaamaan, kun iso-osa akkumassasta tietyssä kennoissa ottaa erot muista kennoista. Labratehtäväni aikoinaan historiassa oli selvittää akun tilanne. Ei ole helppoa edes lyhyellä kuormituksella jos akku on ladattu justiinsa täyteen eli paiskaa lumetta. Kaikkein pahimpia on akut jotka satunaisesti ovat terveitä akkuja ja sitten lämpötilan muuttuiessa vetää akkumassat talviunille eli akkumassa menee inaktiiviseksi.
Yleensä ensimmäinen viite alentuneesta akun tilasta on, kun lämpötila tippuu niin ei jaksa pyörittää startti moottoria yhtä nopeasti, kuin "kesäkeleillä"
Ei ilmoitellut, huomasin vaan että start-stop ei enää toiminut kunnolla ja luulin sen olevan vain viilenevät kelit. Kun auto meni huoltoon, pyysin mittauttamaan akun kunnon ja se oli aivan kaput, ihme että oli ylipäätään enää jaksanut käynnistyä koko kaara. Uusi akku sisään ja yksi huoli vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdata se miettimättä jos ikää on 5 vuotta. Söästyt yllätykseltä
En kyllä toimivaa akkua vaihtaisi olkoon minkä ikäinen tahansa. Toki jos oireet viittaavat siihen että akku on tulossa elinkaarensa päähän niin sitten, mutta pelkkä ikä ei ole vielä riittävä syy. Vanhassa Fordissa akku kesti yli kymmenen vuotta lyhyttä ajoa oli varmaan sitten vain hyvä yksilö.
Riippunee auton varustelutasosta, jos hienommat kompuutterit niin kaipa ne varoittelee. Muttei missään karvalakkiautoissa moisia hienouksia ole edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdata se miettimättä jos ikää on 5 vuotta. Söästyt yllätykseltä
En kyllä toimivaa akkua vaihtaisi olkoon minkä ikäinen tahansa. Toki jos oireet viittaavat siihen että akku on tulossa elinkaarensa päähän niin sitten, mutta pelkkä ikä ei ole vielä riittävä syy. Vanhassa Fordissa akku kesti yli kymmenen vuotta lyhyttä ajoa oli varmaan sitten vain hyvä yksilö.
Omissa vanhoissa romuissa ei se akku siltikään ole ollut koskaan syypää kun on startannut heikonlaisesti, vaan loppujaan vetelevä starttimoottori. Aina turhaan tullut akku vaihdettua, kun ajatellut vian olleen siinä.
Joo