Miksi nuoret vanhemmat nykyään nukuttavat lapsiaan?
Saattavat käyttää 1-2h joka ilta lapsien nukuttamiseen ja sitten valittavat että elämä on raskasta.
Ennen lapsia ei tarvinnut varta vasten nukuttaa. Mikä on muuttunut? Miksi lapsia ei osata enää hoitaa niin kuin ennen?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei viitsitä ulkoiluttaa , vaan töllätään somea.
Lapsi tarvitsee päivässsä tunteja ulkoilua ja liikuntaa.
Pohja luodaan lapsena.
T. Aikuisten äiti.
Harmi, että sait alapeukkuja, olet kuitenkin oikealla asialla.
Terve lapsi liikkuu ja ulkoilee paljon päivittäin. Liikunta ja raitis ilma väsyttävät, joten lapset nukahtavat yöuneen helpommin ja myös nukkuvat sikeämmin.
On kuitenkin huonounisia lapsia, joihin nämäkään menetelmät eivät tehoa,mutta tosiasiassa heitä on vähemmän.
Lapset ovat samanlaisia kuin kissat; kun kerrankin annat periksi, tulee käytännöstä normi.
Tarkoitan, että vanhempi voi ajatella tällä kertaa pääsevänsä vähemmällä,kun "nukuttaa" lasta tämän toivomalla tavalla. Äkkiä asiasta onkin tullut normi, mitä lapsi vaatii joka ilta ja kierre on valmis.
Tietysti pienemmät lapset saatetaan sänkyyn j apeitellään, iltasadun lukeminen on ehdottomasti kannatettava asia, koska se herätääkiinnostuksen kirjoihin. Mutta se, että aletaan tuntikausia pelleilemään lapsen tahdon mukaisesti, kuluttaa vanhemmat lopppuun hyvin pian, etenkin, jos aamulla tulee lähteä töihin.
Oman kokemukseni mukaan lapset arvostavat jämäkkyyttä vanhemmissaan, myös iltatoimien osalta.
Hyvin nukkuva perhe on onnellisempi perhe.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei viitsitä ulkoiluttaa , vaan töllätään somea.
Lapsi tarvitsee päivässsä tunteja ulkoilua ja liikuntaa.
Pohja luodaan lapsena.
T. Aikuisten äiti.
Tämän päivän vanhemmat ovat lastensa kanssa enemmän kuin yksikään edellinen sukupolvi. Myös ulkoilemassa.
Minulle vain sanottiin hyvää yötä ja jätettiin nukkumaan. Oltiin vihaisia, jos harvoin nousin sieltä myöhemmin, jos oli vaikka melua tms. Tämä 70-ja 80- luvun vaihteessa.
Minä menin reilut 40 vuotta sitten nukkumaan silloin kun väsytti, eli 22-23. Aamuisin vanhemmilla ei ollut mitään keinoa saada minua hereille työpäivän alkuun mennessä. Koska kunnallista päivähoitopaikkaa ei ollut, minua katsoi naapurin teinityttö. Vanhemmat sopivat, että tyttö tulee aamuisin meille ja odottaa, kunnes herään. Siinä oli hoitajalla helppo duuni ainakin aamun pari ekaa tuntia.
Omat lapseni ovat kunnallisessa päivähoidossa, ja heidät on pakko viedä sinne aamuisin. Niinpä silitämme/hieromme heidät uneen iltaisin. Silti usein jäävät unet liian lyhyiksi. Sellaista se on, kun on koko perhe pöllöihmisiä.