Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret vanhemmat nykyään nukuttavat lapsiaan?

Vierailija
23.11.2022 |

Saattavat käyttää 1-2h joka ilta lapsien nukuttamiseen ja sitten valittavat että elämä on raskasta.
Ennen lapsia ei tarvinnut varta vasten nukuttaa. Mikä on muuttunut? Miksi lapsia ei osata enää hoitaa niin kuin ennen?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

senkus tarjoudut johonkin perheeseen näyttämään miten se homma supernannyltä sujuu

Vierailija
2/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ap:n mielestä on "ennen"? Mietin vaan, kun kyllä silloinkin, kun mun lapsi oli vauva/pieni, puhuttiin tuosta lasten nukuttamisesta. Ja tämä mun lapsi on nyt jo täysi-ikäinen.

Unikoulujakin on "harrastettu" suunnilleen maailman sivu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin reilu 40v sitten äiti tai iskä nukutti ja niin tapahtui monessa perheessä. Mieti sitä ap.

Vierailija
4/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

senkus tarjoudut johonkin perheeseen näyttämään miten se homma supernannyltä sujuu

Olen lastenhoitaja

Vierailija
5/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua nukutettiin 32 vuotta sitten. Äiti tai isä lauloi tuutulaulun ja kuunneltiin se vielä soittorasiastakin. Peruspeittelyt yms. Kuulemma synnäriltä asti nukutusprosessi aloitettiin iltapesusta ja yökkärin vaihtamisesta ja rauhoittelusta. Olen tästä hiljattain äidin kanssa puhunut kun saan kohta oman lapsen. Minut kuulemma sai vauvana helposti nukutettua kun alusta asti kaikki tehtiin joka kerta samalla kaavalla.

Vierailija
6/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4 aikuista lasta ja kyllä mä aikoinaan nukutin niitä tunninkin. Nukuttaminen oli satujen lukemista kunnes kaikki oli unessa. Nykyään luen samoja satuja heidän kuudelle lapselleen.

Vierailija
7/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei viitsitä ulkoiluttaa , vaan töllätään somea.

Lapsi tarvitsee päivässsä tunteja ulkoilua ja liikuntaa.

Pohja luodaan lapsena.

T. Aikuisten äiti.

Vierailija
8/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä lapsia/vauvoja ennenaikaankin nukutettiin koska kaikki halusivat että lapset ja samalla vanhemmat saisivat suht'koht hyvät yöunet. Äiti on kertonut että iltaisin keinui keinussa kanssani jotta nukahtaisin paremmin. (Tämä vuonna -61..) 3-4 vuotiaana kylläkin jo vain käskettiin mennä nukkumaan, siihen aikaan ei ainakaan meillä ollut mitään iltasatuja. Itse olen lapsilleni lukenut iltasadun tai jonkun kertomuksen niin kauan että oppivat itse niitä lukemaan.

Vierailija
9/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli parempi kuri ja lapset pidettiin siellä sängyssä halusi lapsi tai ei. Nykyään sängyssä olo on lapselle vapaaehtoista ja vanhemman pitää siksi viihdyttää lasta, kun lapsi makaa sängyssä.

Vierailija
10/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei viitsitä ulkoiluttaa , vaan töllätään somea.

Lapsi tarvitsee päivässsä tunteja ulkoilua ja liikuntaa.

Pohja luodaan lapsena.

T. Aikuisten äiti.

Niin olikin rutiinit ja taatusti ulkoiltiin jokapäivä. Ja nukutettiin.

Se 3.

Vierailija
11/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli parempi kuri ja lapset pidettiin siellä sängyssä halusi lapsi tai ei. Nykyään sängyssä olo on lapselle vapaaehtoista ja vanhemman pitää siksi viihdyttää lasta, kun lapsi makaa sängyssä.

Miksi puhut asioista, joista et tiedä mitään?

Vierailija
12/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on aikoinaan lapset nukuttanut ja nykyään lastenlapsia. Rutiinit eivät sulje pois sitä. Omakin on nukutettu ja oppi kyllä itsekin, en tiedä mikä lisäarvo ois ollut nukahtaa yksin .

Vierailija
13/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan lapsia on nukutettu. Se nukuttaminen alkaa jo tunteja ennen varsinaista nukkumaanmenoa kieltämällä vauhdikkaat leikit ja aloittamalla iltarutiinit.

Vierailija
14/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut nukkumaan menevälle lapselle eikä siihen tuntia tarvittu. Itse asiassa luin vielä 9-vuotiaalle. Kamala sentään!

Vierailija
15/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan siellä istua, kunhan ei valita. Itse luen hetken, laulan ja sanon hyvää yötä. Lapsi jää unta etsimään. Nukahtaa kyllä nopeasti.

Vierailija
16/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta 90-luvun alkupuolella laitettiin heti laitokselta kotiin tultuaan omaan huoneeseen nukkumaan. Ekoina iltoina kuului itkua, ei menty häiritsemään lasta. Yösyötöt tietysti, mutta nekin kaikilla loppuivat nopeasti. Kaikilla ammatit ja työt ja pitkät parisuhteet, mukavia nuoria aikuisia. Eivät kai ihan pilalle menneet.

Vierailija
17/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ap minun appiukolta, hän myös muistelee että ei lapsia tarvinnut nukuttaa eikä ne edes heräilleet yöllä. Anoppi tosin on vähän toista mieltä, niin tästä kuin aika monesta muustakin jutusta...

Vierailija
18/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelin nukuttamista jo 25 vuotta sitten. Iltatoimien jälkeen vauva sänkyynsä, huone himmeäksi ja hyvää yötä, sinnepä tuo nukahti samantien. Yöllä syöttö vaipanvaihtoineen, ei hyräilyä eikä huomiota, vauva nukahti uudestaan. Jokelteluun ja ääntelyyn ei öisin reagoitu, vasta itku aiheutti toimia.

Samalla tavalla meni koko lasteni lapsuus eli nukkumaan menivät väsyneinä eikä silloin, kun äiti halusi omaa aikaa. Sitä ennen oli huolehdittu iltapesut ja -pisut, mutta ei meillä mitään nukutusrituaaleja ollut ja ihan kelpoisia lapsia näistä näytti kasvaneen, vaikka meillä ei nukahtamisesta tehty palkintoa vanhemmille. Klo 20 aikoihin talossa oli aika hiljaista ilman nukutusrituaaleja.

Mutta olenkin laiska äiti, kuten eräs tuttu totesi. Tällaisten lapsista tulee hyviä nukkujia.

Vierailija
19/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on miniän hoito-ohjeessa pitkät nukutusrituaalit hyräilyineen, taputteluineen, tassutteluineen, tietynvärisine tyynyliiinoineen. MInä en niistä välitä, toimin omalla tavallani ja lapsi nukkuu hyvin, koska tietää, että nyt on uniaika. MIniällä menee nukuttamiseen tunti, minulla 10 min. Poika eli lapsenlapsen isä ei saa nukuttaa lasta ollenkaan, koska tekee sen väärin.

Vierailija
20/24 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukutin 15 vuotta sitten jo. Muakin piti sillon 40 vuotta sitten nukuttaa. Jotkut lapset on vaan levottomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä