Korvaisitko joulupöydässä maksalaatikon bataattilaatikolla?
Kommentit (71)
Ei ole ikinä ollut maksalaatikkoa. Nykyään yksin ostan vain yhden lanttulaatikon jota tuunaan kermalla. Bataatti on hiukan liian makeaa makuuni.
En. Tosin meillä tehdään maksasta helppoa mutta hyvää joulupateeta, mutta jos tekisin siitä itse maksalaatikkoa, sekin olisi parempaa kuin bataattilaatikko. En tee myöskään perunalaatikkoa. Teen lanttulaatikkoa ja porkkanalaatikkoa, ja ne ovat todella herkullisia minun resepteilläni, joihin ei tule mitään riisiä, suurimoa eikä korppujauhoja jatkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Entäs punajuurilaatikko?
Minä teen punajuuri-aurajuustopaistoksen. Todella herkkua.
Itse tehty maksalaatikko on kyllä ihanaa. Ihan toista kuin eineslaatikko, vaikka ihan kelvollista arkiruokaa sekin on.
Sama koskee lanttu- ja porkkanalaatikoita. Ei niitä eineksiä voi edes verrata itse tehtyihin herkkuihin.
Ei ole maksalaatikko jouluruoka, ei.
Arkena vaikka kylmääkin maksalaatikkoa ruisleivän päälle, niin, vot!
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään maksalaatikkoa arkena, ei jouluisin.
Tuskinpa syötte itse tehtyä maksalaatikkoa arkisin.
Missä päin Suomea syödään maksalaatikkoa jouluisin?
Aika moni syö kinkkuakin arkisin, mutta se on ihan eri asia kuin joulukinkku. Tai kalkkuna, sama juttu. Samoin ne laatikot on hiukka erilaisia arkena kuin juhlana. Myös karjalanpiirakat on aika erilaisia arkena ja juhlana. Tuskin juhlaan niitä kukaan marketista valmiina ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Asun Pirkanmaalla ja täällä ainakin on ihan pakollinen perinne. Samoin perunatuuvinki.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin syötiin Itä-Suomessa, muttei se mitään eineslaatikkoa ollut kuten ei muutkaan laatikot. Tosi hyvää on itsetehtynä, oletko ikinä tehnyt?
Meidän joulupöytään ei ole ikinä kuulunut maksalaatikko, bataattilaatikkoa voisi hyvinkin omaan joulupöytääni ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin syötiin Itä-Suomessa, muttei se mitään eineslaatikkoa ollut kuten ei muutkaan laatikot. Tosi hyvää on itsetehtynä, oletko ikinä tehnyt?
En, jouluja olen viettänyt Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla. En ollut edes kuullut että joku söisi maksalaatikkoa joulupöydässä ennen kuin muutama vuosi sitten.
Karjalanpaisti ja kotitekoinen maksalaatikko on muuten aika herkku yhdistelmä jouluna...
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti ja kotitekoinen maksalaatikko on muuten aika herkku yhdistelmä jouluna...
Missä päin Suomea syödään karjalanpaistia jouluna? Kulkeeko se jotenkin yhdessä tuon maksalaatikon kanssa?
Meillä on ihan tavalliset kuoritut keitetyt perunat jouluoöydässä.
Samoin kaikki laatikot, jostain syystä vähiten menee aina imellettyä perunalaatikko.
Sehän on hämäläinen perinneruoka ja me asumme Itä-Suomessa.
Täällä joulupöytään kuuluu ehdottomasti myös itsetehdyt Karjalan piirakat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea syödään karjalanpaistia jouluna? Kulkeeko se jotenkin yhdessä tuon maksalaatikon kanssa?
Itä-Suomessa, Joensuun seudulla.
Karjalanpaisti on siellä perinneruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan vaikka Karjalassa???
Meillä oli kinkkuakin tietenkin, mutta isäni halusi jouluna myös pienen karjalanpaistin. Ja joo, maksalaatikkoakin äitini teki. Älyttömän hyvää.
Karjalassa (karjalan)paisti on vanhempi jouluruoka kuin kinkku. Mutta molempi parempi...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan tavalliset kuoritut keitetyt perunat jouluoöydässä.
Samoin kaikki laatikot, jostain syystä vähiten menee aina imellettyä perunalaatikko.
Sehän on hämäläinen perinneruoka ja me asumme Itä-Suomessa.
Täällä joulupöytään kuuluu ehdottomasti myös itsetehdyt Karjalan piirakat
Meilläkin oli Itä-Suomessa ihan tavalliset perunat jouluna kun olin lapsi, mutta ei meillä niitä enää kukaan oikein syö. Paistan raastetusta perunasta ja juustosta pieniä "kökkösiä" ja jopa maistuu.
Piirakoita olen tehnyt itsekin aiemmin monena jouluna, ja vaikka ne on ihan törkeän hyviä, niin nyt kun lapset ovat jo aikuisia (ja joutuisin tekemään ne yksin koska lapset tulevat vasta viime tipassa) , ostan ne paikallisesta leipomosta raakapakasteena ja paistan sitä mukaa kuin niitä menee. Ovat tosi hyviä nekin. Kyllä täällä Pohjois-Karjalassa osaa muutkin piirakoita tehdä. Ohratäytteiset piirakathan ne aidoimpia ovat.
Entäs punajuurilaatikko?