Miksi ihmiset luulevat että omakotitalossa pitää tehdä hirveästi ulko- ym. hommia....
....verrattuna kerrostalo asumiseen?
Ne työt voi ulkoistaa muille ihan samoin kuin kerrostalossa, sillä erotuksella että saat ITSE valita tahot ja sopia ajankohdat sekä sen kuinka usein siellä käydään esim. nurmi leikkaamassa. Ei niitä roskiakaan tarvitse itse kaatopaikalle kiikuttaa vaan roska-auto käy ne hakemassa.
Ihmisillä on ihme luulo että ok-talossa on kaikki pakko tehdä itse. Itse otin viime talveksi työllistämistuella olevan ok-talkkarin kolaamaan pihaa, kun olin paljon työmatkoilla. 13 €/ h maksoi ja tunnissa sai kolattua pihan. Kerrostalon vastikkeella saa tilattua PALJON ulkopuolista työtä kuukausittain.
Kommentit (43)
Pitää tehdä hommia tai palkata joku tekemään ne. Ei kaikilla todellakaan ole varaa ulkopuolisten palkkaamiseen. Itse asuin pitkään kerrostalossa kun tein fyysisesti rankkaa työtä enkä halunnut vapaa-ajalla tehdä juurikaan sellaista, maksoin mielelläni vastiketta. Nyt taas asustelen Ok-talossa ja kyllähän tässä ylläpidossa hommaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Pitää tehdä hommia tai palkata joku tekemään ne. Ei kaikilla todellakaan ole varaa ulkopuolisten palkkaamiseen. Itse asuin pitkään kerrostalossa kun tein fyysisesti rankkaa työtä enkä halunnut vapaa-ajalla tehdä juurikaan sellaista, maksoin mielelläni vastiketta. Nyt taas asustelen Ok-talossa ja kyllähän tässä ylläpidossa hommaa riittää.
Juuri näin. Maksaa joko palkkatyöllä vastiketta tai ylläpitohommista ammattilaiselle, tai sitten vaihtaa omaa vapaa-aikaansa huoltohommien muodossa halvemmiksi asuinkustannuksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on kyllä vaikea tajuta, mutta olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset ovat laiskoja. Pitää saada katsoa töllöä ja somettaa iltaisin, niin ei yksinkertaisesti jää aikaa oman kodin ylläpitoon.
Meidän perheelle okt on ollut parasta ja myös lapset ovat oppineet tärkeitä käytännön asioita tässä talossa. Eipähän ole sitten ihan peukalo keskellä kämmentä, kun karkaavat maailmalle.Folk i Finland har svårt att förstå att en person som förtjänar ordentligt gör vettigt i att debitera en timme till för det den är bra på och sedan köper tjänster som är billigare. Detta är kutym i civilisationsländer, men i Finland har ni tokbeskattning.
En läkare i Finland skottar sin egen gård och skulle tidigare också ha reparerat sin egen bil. Utöver det skulle den slipa golv, tapetsera, måla, installera och allt fan, för av den 7.000 e brutto som den förtjänar per månad blir 3.500 e kvar i handen. Avdra från detta fastighetsskatt, bilens bruksavgift, bränsleskatt + alla andra elskatter och kostnader, så blir max. 3.000 e kvar att leva på. Dividerat med 172 h (standard arbetsmånad) blir 3.000 € = 17,45 €/h. Ynka 17,45 €/h är det som en läkare kan betala någon som skottar snö om den byter 1h av sitt jobb mot 1 h snöskottning. Jämlikt tycker kommunisten, vansinnigt tycker den resonabla.
Hemma kan man byta 1h av sitt jobb mot 18 h av enkelt jobb. Inte 1h mot 1h som i något statsstyrt u-land.
Vittuako ruotsiksi kirjoitat, kun kuitenkin suomea ymmärrät. Painu helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on kyllä vaikea tajuta, mutta olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset ovat laiskoja. Pitää saada katsoa töllöä ja somettaa iltaisin, niin ei yksinkertaisesti jää aikaa oman kodin ylläpitoon.
Meidän perheelle okt on ollut parasta ja myös lapset ovat oppineet tärkeitä käytännön asioita tässä talossa. Eipähän ole sitten ihan peukalo keskellä kämmentä, kun karkaavat maailmalle.Folk i Finland har svårt att förstå att en person som förtjänar ordentligt gör vettigt i att debitera en timme till för det den är bra på och sedan köper tjänster som är billigare. Detta är kutym i civilisationsländer, men i Finland har ni tokbeskattning.
En läkare i Finland skottar sin egen gård och skulle tidigare också ha reparerat sin egen bil. Utöver det skulle den slipa golv, tapetsera, måla, installera och allt fan, för av den 7.000 e brutto som den förtjänar per månad blir 3.500 e kvar i handen. Avdra från detta fastighetsskatt, bilens bruksavgift, bränsleskatt + alla andra elskatter och kostnader, så blir max. 3.000 e kvar att leva på. Dividerat med 172 h (standard arbetsmånad) blir 3.000 € = 17,45 €/h. Ynka 17,45 €/h är det som en läkare kan betala någon som skottar snö om den byter 1h av sitt jobb mot 1 h snöskottning. Jämlikt tycker kommunisten, vansinnigt tycker den resonabla.
Hemma kan man byta 1h av sitt jobb mot 18 h av enkelt jobb. Inte 1h mot 1h som i något statsstyrt u-land.
Vittuako ruotsiksi kirjoitat, kun kuitenkin suomea ymmärrät. Painu helvettiin.
On tuossa pointti. Jos olisi vähän isommat tuloerot niin lääkärin kannattaisi mieluummin työllistää palkallaan tekijä kuin korjata vaikka autonsa tai leikata orapihlaja-aitansa itse.
Yksityinen ihminen ei palkkaa ketään työllistämistuella töihin.
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen ihminen ei palkkaa ketään työllistämistuella töihin.
Ei niin, mutta suolaiselta tuntuu palkata 19e nettotuntipalkalla joku leikkaamaan ruohoa 12e brutto, kun kuitenkin ruohonleikkuu omatoimisesti on 5x iisimpää hommaa kuin rahojen tienaaminen sille ruohonleikkaajalle.
Meillä on kaupunki-okt piereskellä (900m2) tontilla. Ei tosiaan ole paljon pihahommia, ja kun talo on näppärästi sijoitettu tontin etulaitaan niin talon taakse jää ihan kivan kokoinen piha, vieläpä metsään päin ja pensaat suojaa sivuille niin että olkkarin ikkunasta ei heti näy naapurit. Etupihaa on vain vähän yli autonmitta, ja kolataan semmoinen alue että tarvittaessa mahtuu kolme autoa. Olisihan se isompi piha kiva, mutta tämä on aivan loistava tähän lapsiperhe-elämään. On palvelut lähellä, omaa pihaa jonkun verran, mutta ei liikaa vaivaa ylläpidossa.
Koska olemme asuneet sellaisissa ja myyneet ne voitolla teille, ap.
Ok-talon pihan saisi helppohoitoiseksi, jos joku suunnittelee sen niin. Talo taas voi olla pieni, ei kartano. Jos on muita rakennuksia erikseen esim. autotalli, työtilarakennus /harraste, sauna tai vierastalo, niiden ei ole pakko olla liian monimutkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Koska olemme asuneet sellaisissa ja myyneet ne voitolla teille, ap.
Otit pikavoiton tuntuisesti huonomman vaihtoehdon. Omakotitalossa asumiskustannuksien suhteen parhaille voitoille pääseminen on kestävyyslaji.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheelle okt on ollut parasta ja myös lapset ovat oppineet tärkeitä käytännön asioita tässä talossa. Eipähän ole sitten ihan peukalo keskellä kämmentä, kun karkaavat maailmalle.
No ei se tarkoita, että ovat laiskoja vaan voi olla muita mielenkiintoisimpia intressejä elämässä kuten erilaiset harrastukset jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheelle okt on ollut parasta ja myös lapset ovat oppineet tärkeitä käytännön asioita tässä talossa. Eipähän ole sitten ihan peukalo keskellä kämmentä, kun karkaavat maailmalle.No ei se tarkoita, että ovat laiskoja vaan voi olla muita mielenkiintoisimpia intressejä elämässä kuten erilaiset harrastukset jne...
Ja kyllä sille töllön katsomiselle ja sometukselle kotitöidenkin jälkeen aikaa jää, ihan liiankin kanssa :D
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheelle okt on ollut parasta ja myös lapset ovat oppineet tärkeitä käytännön asioita tässä talossa. Eipähän ole sitten ihan peukalo keskellä kämmentä, kun karkaavat maailmalle.
Onko laiskuus kenties syntiä? Eikö ihmisellä ole oikeus suoriutua elämästään haluamallaan tavalla ympäristössä, joka tähän tälle yksilölle parhaiten soveltuu?
Traktorilla lumityöt ja ajettavalla leikkurilla nurtsit, siinä varmaan ne raskaimmat pakolliset.
Koska ne ihmiset on patalaiskoja kermaperseitä ja pitävät hirveinä ponnistuksina pikkuaskareita. Yleensä ovat niitä jotka eivät osaa pitää itsestään huolta eivätkä esim. harrasta liikuntaa. Nyt on aivan mahtavaa kun on iso piha ja pääsee taas lumitöihin. Saa hyvät alkulämmöt ennen salille tai uimaan menemistä.
Vierailija kirjoitti:
Traktorilla lumityöt ja ajettavalla leikkurilla nurtsit, siinä varmaan ne raskaimmat pakolliset.
Kannattaa hommata robottileikkuri niin jää sekin aika muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheelle okt on ollut parasta ja myös lapset ovat oppineet tärkeitä käytännön asioita tässä talossa. Eipähän ole sitten ihan peukalo keskellä kämmentä, kun karkaavat maailmalle.Onko laiskuus kenties syntiä? Eikö ihmisellä ole oikeus suoriutua elämästään haluamallaan tavalla ympäristössä, joka tähän tälle yksilölle parhaiten soveltuu?
Ei koska yhteiskunnass elää muitakin ihmisiä.
Minusta taas kerrostalossa asuminen oli kaikista työläintä. Parkkipaikat kaukana, kaikki harrastustavara, ym. säilytettävä kellarissa, vintillä, erillisessä varastossa. Talvisin oli pihat ja tiet aurattu vasta iltapäivällä. Töiden jälkeen kun sinne kämppään oli viimein kiivennyt niin sieltä ei enää tehnyt mieli poistua ennen seuraavaa aamua.
Nyt okt:ssa maltillisen kokoinen ja helppohoitoinen piha jossa tulee puuhasteltua ihan huomaamattaan ja ulkona tulee oltua paljon enemmän.
Hys hys, ei saa sanoa, että okt:n ulkotöistä koituu vähän vaivaa. Nehän muodostavat yhdessä renkaanvaihdon kanssa hyvinkin puolet kaikista kotitöistä.
No eniten nämä talonpitoon liittyvät hommat on asennoitumiskysymys. Tää on tällainen elämän mittainen projekti pitää talo kunnossa. Vastapainoksi se antaa sitten takaisin ympäri vuoden mitättömien kulujen muodossa. Mutta mikä sopii tietysti kenellekin parhaiten.