Jos joku lähipiiristänne voittaa vaikka 100 miljoonaa euroa, pitääkö hänen avustaa teidän taloutta?
Perusteluna, että yksi ihminen ei voi järkevästi käyttää sataa miljoonaa, joten pitää maksaa muiden velkoja ja avustaa. Kuinka moni noin ajattelisi?
Kommentit (55)
Riippuu siitä kuinka läheisiä ollaan. Pitäisin tylynä jos vanhempi ei antaisi tuosta lapselleen, puoliso kumppanilleen tai vaikka vähävaraisen vanhuksen jälkeläinen vanhemmalleen avuksi. Jos oletetaan, ettei kukaan lähipiirissä ole hyvätuloinen.
Sen sijaan sisaruksilla ei ole velvollisuutta antaa muille sisaruksille tai ystävien toisilleen, mutta olisihan se kaunis ele, jos avustaisi velkojen maksussa tai vaikka maksaisi matkan. En kuitenkaan odottaisi sellaista.
Ei pitäisi, en itsekään antaisi muille kuin miehelle ja vanhemmilleni.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pitäisi. Ihan itse miettii haluaako jonkun lahjan antaa. Mutta jos näin kävisi että voittaisi, niin toivottavasti pitäisi asian visusti omana tietonaan. Tässä kateellisten sosialistien luvatussa maassa, siitä ei tulisi kuin pahaa puhetta ja puukotuksia selkään jos ei ole valmis jakamaan kaikkea pois. Minäkin olisi ihan hiljaa asiasta jos omalle kohdalle sattuisi.
Kyllä Suomessa saa lotolla tehdä rahaa. Mutta työllä, sijoittamalla, perimällä tai naimalla ei missän nimessä!
Mun lähipiiri on sellaista, että siitäkin pidetään kirjaa kuka on kellekin tarjonnut joskus lounaan tai tuopin ravintolassa. Tai jos ei nyt kirjaa niin ainakin suullisesti muistutellaan pitkienkin aikojen perästä.
Vaikka kaikki ovat ns. normaaleja työssäkäyviä ihmisiä joille joku kymppi on pikkuraha.
Eli en todellakaan jakaisi rahojani heille, enkä todellakaan oleta että he jakaisivat minulle.
Mun mielestä yksi todella ärsyttävä juttu on se, kun joku mankuu sua ostamaan jotain ja perustelee et "no hei onhan sulla varaa..."
Täysin vapaaehtoista, eikä kenelläkään ole syytä närkästyä, jos ei avusta.
Ukko40 kirjoitti:
Mun lähipiiri on sellaista, että siitäkin pidetään kirjaa kuka on kellekin tarjonnut joskus lounaan tai tuopin ravintolassa. Tai jos ei nyt kirjaa niin ainakin suullisesti muistutellaan pitkienkin aikojen perästä.
Vaikka kaikki ovat ns. normaaleja työssäkäyviä ihmisiä joille joku kymppi on pikkuraha.
Eli en todellakaan jakaisi rahojani heille, enkä todellakaan oleta että he jakaisivat minulle.
Mun mielestä yksi todella ärsyttävä juttu on se, kun joku mankuu sua ostamaan jotain ja perustelee et "no hei onhan sulla varaa..."
Jos on lähipiiriinsä tyytymätön, pitää vaihtaa seuraa, eikä olla katkera ja tyytymätön. Tämä sen vuoksi, että katkeruus ja negatiivisuus vahingoittaa itseään, mutta myös muita.
Ei pidä. Voittaja saa päättää rahoistaan itse. Ja olisi oikeastaan aika kiusallista ottaa rahaa vastaan toisilta, ehkä omilta vanhemmilta, isovanhemmilta tai sisaruksilta menisi, mutta ei kavereilta tms. Itse antaisin tuommoisesta summasta juuri lähisuvulle, ei tuommoisissa rahamäärissä paljon perintöverot haittaa. Nekin voi ajatella tietynlaisena hyväntekeväisyytenä valtiolle.
Ei pidä eikä tarvitse, mutta halutessaan saa.
Mikään ei velvoita. Noin isosta summasta itse lahjoittaisin usealle läheisilleni sopivat summat
Ei pidä, mutta olisihan se outoa jos ei millään tavalla haluaisi jeesata tai hemmotella, jos hyvissä väleissä ollaan. Mutta ei mitään liian isoa, olisi kiusallista ottaa vastaan. Vaikka aterian tarjoaminen hienossa ravintolassa tms.
Auttaisin sairauskuluissa jos ei ole tupakka tai alkoholi/huumeperäinen sairaus. Auttaisin jos ei ole pelivelkoja takauksia ym tyhmiä riskinottojen vuoksi velkaa. Muuten pitäisin salassa miljoonani muutenkin. Mainitsisisin vain että menee töissä nyt vähän paremmin voin jeesata. Ken aarteen saa se pitää piilottaa tosissaan.
Ei 100 miljoonaa ole iso raha, jos hankkii itselleen komean asunnon, mökin ja veneen. Noiden ylläpito ja käyttökin maksaa! Ottaisin! En avustasi muita, jättäisin työt.
Vierailija kirjoitti:
Ei 100 miljoonaa ole iso raha, jos hankkii itselleen komean asunnon, mökin ja veneen. Noiden ylläpito ja käyttökin maksaa! Ottaisin! En avustasi muita, jättäisin työt.
Vaikka maksaisit asunnosta, mökistä ja veneestä jokaisestä 5 miljoonaa niin silti jäisi 85 miljoonaa niiden ylläpitoon.
Ei todellakaan pitäisi. Ihan itse miettii haluaako jonkun lahjan antaa. Mutta jos näin kävisi että voittaisi, niin toivottavasti pitäisi asian visusti omana tietonaan. Tässä kateellisten sosialistien luvatussa maassa, siitä ei tulisi kuin pahaa puhetta ja puukotuksia selkään jos ei ole valmis jakamaan kaikkea pois. Minäkin olisi ihan hiljaa asiasta jos omalle kohdalle sattuisi.