Millainen ihminen tuomitsee toisen äidin alkoholin käytön?
Täällä niin usein lukee näitä kommentteja. Millainen ihminen siellä negatiivisen kommentin takana piileksii?
Kommentit (20)
Itse juon harvoin, mutta toki joskus. Mielestäni on myös ok juoda lasillinen viiniä tai olut lasten läsnäollessa, joten en todellakaan tuomitse mitään kohtuukäyttöä.
Minusta kohtuukäyttöä ei ole kuitenkaan humalahakuinen juominen, eikä se, että juodaan esim. joka ilta jotain tai joka viikko reilummin. Jos alkoholia on pakko nauttia " rentoutuakseen" useampia kertoja viikossa, niin voi minusta miettiä, onko matkalla suurkuluttajaksi.
Jos alkoholi jollekin ongelma, niin auttaminen ja tukeminen toimii paremmin kuin tuomitseminen. Kannattaa välittää ja puuttua. Tuomitsemisesta ei mitään iloa.
Tuomitsen minäkin raskausajan alkoholinkäytön ja liiallisen käytön, mutta kun kyseessä ihan satunnainen ryyppääminen. -ap
Ajattelen kaikissa asioissa aina ensin lapsia.
Mä en tuomitse, itsekkin käyn n.1x3kk:ssa ja mulle sanotaan et se on liian harvoin. Mulle se on ihan riittävä.
Johtuu siitä että olen elänyt lapsuuteni perheessä missä alkoholilla oli suuri rooli. ja se ei todellakaan ollut kivaa milläänlailla. Ja olenkin itse valinnut 99% absolutismin. ja miksi 99% no siksi, koska on tilanteita mm. häitä missä sampanjaa tarjotaan ja se 1 huikka siitä lasista ei ole paha. Mutta alkoholi ei tosiaan kuulu lapsiperheen elämään ollenkaan ei laisinkaan ei millään tasolla.
Enkä nyt tarkoita saunaolutta. Itse otan joskus, ystävien kanssa jne. mutta lapset eivät sitä ole näkemässä.. Turhaa nipotusta!!!!!
En minäkään itse ikinä joisi joka viikonloppu, enkä edes joka kuukausi. Mulle riittää pari kertaa vuodessa, jos sitäkään.
Mutta jos joku haluaa ottaa useammin, siitä vaan. Tietenkin jos se on viikottaista tai päivittäistä, se on jo ongelmaksi...
Vierailija:
Mutta alkoholi ei tosiaan kuulu lapsiperheen elämään ollenkaan ei laisinkaan ei millään tasolla.
Puhu vaan itsestäsi. Mitä pahaa on siinä, että esim eilen saunan jälkeen join yhden tölkin siideriä? Mies otti yhden oluen, lapsi joi vettä. Juoma siinä missä muutkin.
Siinä olen samaa mieltä, että jos homma ei pysy käsissä, on parempi olla kokonaan ilman.
Vierailija:
Johtuu siitä että olen elänyt lapsuuteni perheessä missä alkoholilla oli suuri rooli. ja se ei todellakaan ollut kivaa milläänlailla.
Ainakin minä näen paremmaksi auttamisen ja tukemisen, jos ystävällä ongelmia alkoholin kanssa. Tuomitseminen usein tarkoittaa välien poikkeamista. (silloin ne lapset vasta tukalaan asemaan joutuvatkin, kun normaalit aikuiskontaktit katoavat)
Aikuiset voivat puhua asioista, puuttua niihin. Auttaa hoitoon hakeutumisessa ja tukea lasten kanssa. Aikuisena on myös velvollinen ilmoittamaan esim. sosiaalihuoltoon, jos näkee aiheelliseksi. Rankkoja aiheita, vaikeita puuttua, mutta yrittänyttä ei laiteta.
Mun perheessä ei ole ollut juominen ongelma, vaikkakin pienenä näin muutamia kertoja vanhemmat hyvinkin humalassa. Tällaista en todellakaan halua näyttää lapsilleni. Jos otan, olemme ystävien kanssa viettämässä iltaa ja tämä tapahtuu siis n.4kertaa vuodessa. Nykyään harvemminkin... must on turha täsyin tyrmätä toisten juominen jos se ei tapahdu lasten läsnäollessa, jos se ei ole viikottaista ja jos se ei aiheuta ongelmia eli pitää osata myös ottaa oikein.
Omat lapseni valitettavasti näkevät isänsä humalass usein, nuorempi ei toisenlaisesta iusästä edes tiedä. Itse juon todella harvoin enkä koskaan humalaan.
Ihan hyvä, ettei äitini asenne ole minuun tarttunut. Meillä otetaan välillä saunasiiderit tai -oluet. Jopa lasillisia punkkua sillointällöin. Äitini varmaan pyörtyisi, jos näkisi.
En minäkään hyväksy sitä, että lapsen nähden ryypätään itsensä ihan hirvittävään känniin, se on pelottavaa lapsesta (olettaisin), kun joutuu kännisiä vanhempiaan katselemaan. :/
joutuisn laittamaan aika monen sukulaisenikin kohdalla välejä poikki jos tahtoisin. se että tuomitse ei tarkoita, että pitää hyljätä. tjms.
Ja juu varmasti monet muutkin on elänyt lapsuutensa alkoholinhuuruisessa kodissa. mutta siihen meilä liittyy myös muuta jota en ala tässä selittelmään. Ja siksi minä olen erittäin negatiivinen viinansuhteen.
Ja mitä tulee suanolueeseen ja siideriin niin tarvitseeko niissä olla alkoholia on oikein hvyä alkoholittomiakin vaihtoehtoja joita esim meillä käytetään. ja meillä myös otenaan sauna limut silloin sitä saa myös lapset.
sitäkään en ole muutenikinä ymärtänyt,( kaupassa törmännyt) isä ja äiti ostaa niitä isoja " mäyriksiä" viikonlopuksi ja laspi on pyytänyt saada yhden limun niin ei tulee molempien suusta. miksi aikuiset saa " herkutell" mutta lapsilta kieltään se limpsa?
Miksi muuten sen juoman pitää olla alkoholia? Miksei mikä tahansa virvoitusjuoma tms. kelpaa? Eli kuitenkin halutaan, että alkoholia on sen verran, että se vaikuttaa.
Toinen juttu mikä tuli mieleen oli se tutkimus, josta kerrottiin kesällä/syksyllä. Siinä oli lapsilta kysytty heidän mietteitään vanhempien juomisesta ja sen mukaan lapset eivät tykänneet, että vanhemmat juovat yhtään. Kuitenkin useimpien ihmisten käytös muuttuu jo pienestäkin määrästä, vaikka he omasta mielestään eivät ole hiprakassa, lapsi huomaa kyllä hyvin pienestä, että äiti/isä on hieman kummallinen ja se voi olla lapsesta hyvinkin pelottavaa.
Että ne jotka on ihan tiukkiksia alkoholin suhteen, joutuu vielä kuseen sen asian kans ku lapsi on teini. Ainakin mun nuoruudes ne veti aina pahimmat kännit ja oli vatsahuuhtelus, joiden vanhemmat ei hyväksyny ollenkaa alkoholia!
Voihan se olla että teidänki lapsista tulee absolutisteja, mutta eiköhän melkeen kaikki nuoret kokeile kuitenkin ensin. Järkevä suhtautuminen olisi varmaan kaikesta paras.
Ja olen myös sitä mieltä että tuomitseminen nyt ei kannata ollenkaan. Mitä hyötyä siinä kenellekään on, jos tuomitaan äitiä joka käy juhlimas? Jos se siis on kohtuukäyttöä? Jokainen elää omaa elämäänsä, ei muiden asiat vaan meille kuulu.
Vierailija:
Miksi muuten sen juoman pitää olla alkoholia? Miksei mikä tahansa virvoitusjuoma tms. kelpaa? Eli kuitenkin halutaan, että alkoholia on sen verran, että se vaikuttaa.
Ei sen pidä olla alkoholia. Etkö sinä koskaan halua jotain tiettyä juomaa? Silloinhan olisi sama sina juoda vettä. Punaviini sopii esim. liharuoan kanssa, hyvä siideri saunan päälle. Joskus tekee mieli limpparia siiderin sijaan, joskus mikään ei voita isoa lasia kylmää vettä. Glögi lämmittää mukavasti ja maistuu erilaiselle, kun siinä on loraus viinaa.
Ei minulle ainakaan lasista viiniä ai puolikkaasta siideristä tule niin erikoista oloa, että sitä sen takia joisi. Tosin vähän enemmän juomisen jälkeentuleva lämmin ja kevyt olo on ihan hauska tunne sekin. Humalasta en pidä ja krapulasta vielä vähemmän.
Ei vaan tajua ei. Ei alkoholista ainakaan voi nauttia. Perskännien juomisen ymmärrän.
en ole itse kasvanut alkoholistiperheessä, eikä teinini ole ollut vatsahuuhtelussa =)
alkoholia voi mielestäni käyttää, jos se ei tapahdu lasten länsnäollessa/muuta ihmisen persoonallisuutta/osaa tehdä sen kohtuudella
niin varmaan reppana, jonka pitää löytää asioita, joissa voi tuntea itsensä paremmaksi.