Vinkkejä unettomuuteen
En ole nukkunut kahteen vuorokauteen. Joskus aiemminkin tälläisia kausia on ollut, silloin olen saanut lääkäriltäni pienen määrän nukahtamislääkettä (imovanea) ja noin viikon käytön jälkeen nukkuminen on ollut taas normaalia, ilman lääkkeitä. Pahimillaan olen valvonut 4 vrk putkeen ja sekin katkesi vain lyhyellä lääkekuurilla. Nyt lääkäri on vaihtunut eikä hän suostu imovanea määräämään.
Mirtasapiinit yms. ei auta, joita häneltä sain tai vaihtoehtoisesti lääkkeet ovat niin tujuja (psykoosilääkkeet pienissä määrin), että nukun 16h putkeen ja olen ihan tokkurassa.
Melatoniinia ja valeriaanaa olen kokeillut. Ns. unihygienia on kunnossa. Tutkimuksissa olen käynyt eikä mitään poikkeavaa ole löytynyt.
Onko jollain vinkata jotakin sellaista ilman reseptiä saatavaa valmistetta jota voisin vielä kokeilla? Olen aiemmin kuullut jostain apteekista saatavasta tuotteesta, mutta en enää muista sen nimeä. Tuttu hoitaja sitä minulle muutama vuosi suositteli, käytti kuulemma itsekin satunnaisesti jos uni ei meinannut tulla.
Kommentit (64)
Ap ja me muut koko elämän unettomuudesta kärsineet, ovat/olemme tehneet yleensä kaikkemme selvittääksemme mistä unettomuus johtuu ja hoitaaksemme unihygienian kuntoon. Isäkin aina nauroi näille "juo lämmintä maitoa" -tasoisille ohjeille. Yksi vinkki hänellä oli kokemusasiantuntijana: välttää lukemasta kaikkia unen tärkeyttä koskevia artikkeleita. Niistä kun ainoastaan ahdistuu lisää, joka ei paranna unta.
Ei ole lääke mutta rauhoittava suggestio - kokeile kuunnella native flutes -levyjä spotifysta. Niitä on nimenomaan unitarkoitukseen siellä erilaisia, ja tämä musiikki ainakin useilla osuu johonkin sellaiseen hermoon, mikä rentouttaa ja saa pään tyhjenemään ajatuksista jopa ahdistuneella. Ei haittaa kokeilla! Toivottavasti tepsii.
Sinun pitäisi selvittää, mistä unettomuus johtuu.
Onko siihen jotain elimellisperäistä syytä, vaiko stressi ja ulkopuoliset tekijät.
Liikunta vja yleensä kohtuullinen itsensä rasittaminen voi säännöllistää unta.
Iltaisin ei enää kahvinjuontia eikä raskasta ruokaa.
Vuoteessa pään ja silmien suojaksi joku tumma peite, esim pieni kevyt pyyhe.
Pimeä huone.