Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä unettomuuteen

Vierailija
22.11.2022 |

En ole nukkunut kahteen vuorokauteen. Joskus aiemminkin tälläisia kausia on ollut, silloin olen saanut lääkäriltäni pienen määrän nukahtamislääkettä (imovanea) ja noin viikon käytön jälkeen nukkuminen on ollut taas normaalia, ilman lääkkeitä. Pahimillaan olen valvonut 4 vrk putkeen ja sekin katkesi vain lyhyellä lääkekuurilla. Nyt lääkäri on vaihtunut eikä hän suostu imovanea määräämään.

Mirtasapiinit yms. ei auta, joita häneltä sain tai vaihtoehtoisesti lääkkeet ovat niin tujuja (psykoosilääkkeet pienissä määrin), että nukun 16h putkeen ja olen ihan tokkurassa.

Melatoniinia ja valeriaanaa olen kokeillut. Ns. unihygienia on kunnossa. Tutkimuksissa olen käynyt eikä mitään poikkeavaa ole löytynyt.

Onko jollain vinkata jotakin sellaista ilman reseptiä saatavaa valmistetta jota voisin vielä kokeilla? Olen aiemmin kuullut jostain apteekista saatavasta tuotteesta, mutta en enää muista sen nimeä. Tuttu hoitaja sitä minulle muutama vuosi suositteli, käytti kuulemma itsekin satunnaisesti jos uni ei meinannut tulla.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi.

Tiedän tunteen. Ei siinä omalla kohdalla auta kuin kemia tai tuuri.

Alkoholi on paskin unilääke ikinä. Auttaa ehkä rentoutumaan sen verran, että nukahtaa, mutta syvää unta ei alkoholin nauttimisen jälkeen saa. Nopean nukahtamisen vuoksi ihminen alkaa ehkä kuvitella, että se toimii, mutta eipä tarvi kauan yrittää pärjäillä ilman syvää unta, kun soppa valmis. 

Vierailija
42/64 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin kamalaa. Unilääkkeitä määrättiin ennen heppoissti ja kun unikeskukset tuhottu niin enää ei nukuta. Sitten kun tehot laskee ja tulee muita ongelmi toki sitten ei hlutakaan uusia. Aletaan syyllistämään unettomia ja sellainen haista psk fiilis by nuoret valmistuneet ponihäntälekurit. Ota jotain vahvempaa jne. Pelkkiä big phrman orjanukkej yliplkkoineen.

Tällainen olo minullakin on tullut. Vanhemman polven lääkärit kyllä suostuvat määräämään sen yksi tai kaksi 30tbl pakettia vuodessa ja ymmärtävät mitä unettomuus tekee ihmisille. Nämä nuoret lääkärit lienevät saaneet erilaisen koulutuksen, että missään tapauksessa ei voida niitä kirjoittaa, ainoastaan vanhanpolven väsyttäviä masennuslääkkeitä tai psykoosilääkkeitä. Toimivuudesta tai haittavaikutuksista viis. Ja jos mikään ei toimi, niin eri annostuksilla vaan

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi.

Alkoholi on paskin unilääke ikinä. Auttaa ehkä rentoutumaan sen verran, että nukahtaa, mutta syvää unta ei alkoholin nauttimisen jälkeen saa. Nopean nukahtamisen vuoksi ihminen alkaa ehkä kuvitella, että se toimii, mutta eipä tarvi kauan yrittää pärjäillä ilman syvää unta, kun soppa valmis. 

Siinä tapauksessa sekin on parempi, jos saa sillä edes nukuttua versus ei nuku ollenkaan. Huono uni on parempi uni, kuin ei unta ollenkaan. Mutta tosiaan tämä ei ole itselleni vaihtoehto, kun aamulla aikaisin joutuu heräämään. Eikä tietenkään pidempi aikaiseen käyttöön. Mutta tuon pahimman unettomuuden katkaisuun, johon menee vain päiviä.

Ap

Vierailija
44/64 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolijoukkueteltta sulkeisten jälkeen nukkuu kuin tukki.

Vierailija
45/64 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi.

Mulla taas juuri tuo syvää unta. On todella helpottavaa saada kunnolla nukutuksi kuin kärvistellä semilaatuisella unella ja nuokkua töissä tai kotona loput ajasta. Ehtii palaa yön aikana niin ei haittaa vaikka ottaisi keskellä viikkoa.

Vierailija
46/64 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku viisas sanoi joskus, että uni pitää ansaita. Ja se alkaa heti aamusta. Unihygienia on siis oikeasti aika laajahko juttu. Jätä ensiksi kaikki kofeiinia sisältävät juomat. Pyri käymään ulkoilemassa päivänvalon aikaan. Laita ruokavalio kuntoon ja huolehdi, että syöt illalla tryptofaania sisältävän iltapalan. Mene sänkyyn vasta kun nukuttaa, mutta myös heti silloin kun alkaa nukuttaa. Itse nukun korvatulpat korvissa ja minulla se auttaa paljon. Silloin en havahdu kaikkiin pieniin kodin tai liikenteen ääniin. Jos uni ei meinaa tulla tai yöllä heräät, etkä nukahda uudestaan, kokeile laittaa "taustamusiikiksi" jotain, mikä itseäsi rauhoittaa. Minulla se on tilanteesta riippuen esim. linnun laulu, rauhallinen pianomusiikki tai joku äärimmäisen tylsä äänikirja hidastetulla tempolla. Tärkeintä on tsempata itseään siihen, ettei panikoidu huonosti nukutusta tai täysin valvotustakaan yöstä, vaan antaa itselleen armoa. Se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta mikään ei pilaa yöunia niin tehokkaasti kuin jo etukäteen sen murehtiminen, että nukunkohan tänäkään yönä. Sen sijaan kannattaa ottaa se asenne, että jos olen huomenna täysi zombie, niin sitten olen. Ja jos oikeasti alkaa olla pitkä uneton putki, niin sitten sairaslomaa. Silloin ei ainakaan tarvitse ottaa stressiä siitä, että pitäisi olla suorituskykyisenä töissä. 

Korvatulpat korvissa nukkuu herätyksen ohi jos sopivasti sattuu. Ei ikinä työpäivinä, ja sama homma kuulokkeissa.

Mulla ei ole mitään erityistä armottomuutta itseä kohtaan ja tuskin sitä kaikilla muillakaan on. Kliseeksi muodostunut lausahdus on yhtä tyhjän kanssa kun oikeasti on yötä päivää pää sekaisin. Sairausloma-asiaan se voi liittyä, jos se on kynnyskysymys. Kaikilla ei tosin ole sellaista turvallista asemaa, jossa voisi olla sairauspoissaoloja tässä asiassa esim. muiden sairauksien takia.

Vierailija
47/64 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hinopiiri kirjoitti:

hinopiiri kirjoitti:

Ohi on kirjoitti:

Puolijoukkueteltta sulkeisten jälkeen nukkuu kuin tukki.

Pfff.... sanoo kuka ? joku helvetin sivari ? sen jälkeen vasta alkaa marssi...

ja yleensä marssi on vähintään 50 km.. per päivä... ja tiedätkö kuinka poikaa vituttaa kun ei vieläkään unta saa?!

En tiedä johtuuko se moccamasterista vai isä aueinkoisesta ettei uskalla silmää ummistaa..

Vierailija
48/64 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku viisas sanoi joskus, että uni pitää ansaita. Ja se alkaa heti aamusta. Unihygienia on siis oikeasti aika laajahko juttu. Jätä ensiksi kaikki kofeiinia sisältävät juomat. Pyri käymään ulkoilemassa päivänvalon aikaan. Laita ruokavalio kuntoon ja huolehdi, että syöt illalla tryptofaania sisältävän iltapalan. Mene sänkyyn vasta kun nukuttaa, mutta myös heti silloin kun alkaa nukuttaa. Itse nukun korvatulpat korvissa ja minulla se auttaa paljon. Silloin en havahdu kaikkiin pieniin kodin tai liikenteen ääniin. Jos uni ei meinaa tulla tai yöllä heräät, etkä nukahda uudestaan, kokeile laittaa "taustamusiikiksi" jotain, mikä itseäsi rauhoittaa. Minulla se on tilanteesta riippuen esim. linnun laulu, rauhallinen pianomusiikki tai joku äärimmäisen tylsä äänikirja hidastetulla tempolla. Tärkeintä on tsempata itseään siihen, ettei panikoidu huonosti nukutusta tai täysin valvotustakaan yöstä, vaan antaa itselleen armoa. Se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta mikään ei pilaa yöunia niin tehokkaasti kuin jo etukäteen sen murehtiminen, että nukunkohan tänäkään yönä. Sen sijaan kannattaa ottaa se asenne, että jos olen huomenna täysi zombie, niin sitten olen. Ja jos oikeasti alkaa olla pitkä uneton putki, niin sitten sairaslomaa. Silloin ei ainakaan tarvitse ottaa stressiä siitä, että pitäisi olla suorituskykyisenä töissä. 

Korvatulpat korvissa nukkuu herätyksen ohi jos sopivasti sattuu. Ei ikinä työpäivinä, ja sama homma kuulokkeissa.

Mulla ei ole mitään erityistä armottomuutta itseä kohtaan ja tuskin sitä kaikilla muillakaan on. Kliseeksi muodostunut lausahdus on yhtä tyhjän kanssa kun oikeasti on yötä päivää pää sekaisin. Sairausloma-asiaan se voi liittyä, jos se on kynnyskysymys. Kaikilla ei tosin ole sellaista turvallista asemaa, jossa voisi olla sairauspoissaoloja tässä asiassa esim. muiden sairauksien takia.

Sama täällä, jos satun nukahtamaan niin korvatulppien kanssa nukun tyytyväisenä herätyksestä huolimatta. Pitkän uneettomuusputken jälkeen nukkuu niin sikeästi että

Ja joo päivä tai kaksi menee zombiena, vaan entäs kolmas ja neljäs? Ja tosiaan siis minutiakaan nukkumatta.

Ap

Vierailija
49/64 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, jos satun nukahtamaan niin korvatulppien kanssa nukun tyytyväisenä herätyksestä huolimatta. Pitkän uneettomuusputken jälkeen nukkuu niin sikeästi että

Ja joo päivä tai kaksi menee zombiena, vaan entäs kolmas ja neljäs? Ja tosiaan siis minutiakaan nukkumatta.

Ap

Hetken se menee... Mut tiätkö. Aikoinaan oli suomella niin kovia "sissejä" et he ei suostunu antautumaan.

He vaan piti paikkansa, tais jokunen vuorokausi mennä. Mutta sitten ku jätkät oli työnsä tehny ne vaan tipahti... kuolleena... ei enempää ois kyl pojat tainnu hirveesti jaksaa... Mutta siihen asti ne sinnitteli ja lopuksi kuoli väsymykseen.... oisko -44

Vierailija
50/64 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, vaihda lääkäriä. Paras neuvo sinulle. Jos et saa mitään apua nykyiseltä lääkäriltäsi, mikset vaihtaisi lääkäriä? En myöskään suosittele kenellekään ei-psykoosisairaudesta kärsivälle mitään neuroleptejä. Lyhytaikainen Tenox-kuuri on täysin ok, kontrolloidusti. Imovane ja Stilnoct/Stella eivät ole hirveän tehokkaita nukahtamislääkkeitä, sillä ne ovat "vain" bentsodiatsepiinijohdannaisia. Tenox sen sijaan on bentsodiatsepiini. 

Vierailija
51/64 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin kamalaa. Unilääkkeitä määrättiin ennen heppoissti ja kun unikeskukset tuhottu niin enää ei nukuta. Sitten kun tehot laskee ja tulee muita ongelmi toki sitten ei hlutakaan uusia. Aletaan syyllistämään unettomia ja sellainen haista psk fiilis by nuoret valmistuneet ponihäntälekurit. Ota jotain vahvempaa jne. Pelkkiä big phrman orjanukkej yliplkkoineen.

Unikeskukset tuhottu?

Vierailija
52/64 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään kokeilin kaikki mahdolliset lääkkeet ja rohdot. Olin ihan sekaisin, kun unia ei tullut ja valvoin yöt ja mistään ei tullut apua. 

Tuli ero ja muutin uuteen asuntoon. Hankin kunnon sängyn, uudet tyynyt ja peiton, ihanat pellavalakanat. Pimennysverhot, pieni makuuhuone vain nukkumiseen, ihanaa eteeristä öljyä. Ja joka yö reilun vuoden vuoden ajat unet ovat olleet 8-10 tuntia. 

Vierailija
53/64 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko Helsingissä? Jos asut, käy hesarilta ostamassa cdb-kukkaa. Sitä myydään ihan kaupassa ja on laillista, koska on tosiaan cbd kukkaa eikä sisällä thc:tä eli päihdyttäviä ainesosia. Helsinginkadulta löytyy myymälä. Cbd tutkitusti auttaa unettomuuteen.

En valitettavasti asu. Tiedätkö postittavatko he tuotteitaan? Tai kyllähän niitä saisi muualtakin varmasti tilattua, jos kerran laillisia ovat.

Ap

Ainakin cbd-öljyä myydään ihan kaupoissa. Törkeän hintaista tosin.

Pystytkö vaihtamaan lääkäriä tai käymään yksityisellä?

Mielestäni on vastuutonta jättää hoitamatta ja antaa vain lääkkeitä mitkä tekee kamalia sivuoireita tai ovat täysin tehottomia.

Itse hommaan välillä lääkkeet katukaupasta.

Vierailija
54/64 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö kunnolla 5kertaa päivässä! ja ulkoile alkuillasta vaikka rauhallinen kävelylenkki. voi olla vaikeaa kun ei ole nukkunut mutta tuo ruoka auttaa nukkumaan

Vierailija
55/64 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisella silmäyksellä kukaan ei kirjoittanut parasta neuvoa eli villapipo päähän ja nukkumaan. Todellakin villapipo päässä toimiva keino, koska lämpö lisää uneliaisuutta.

Lääkkeillä aikaansaatu uni ei ole yhtä virkistävää aivoille kuin on luonnollinen uni. Ja kuten tuossa aiemmin jo viitattiin, niin unilääkkeiden käyttö ei ratkaise ongelmaa pitkällä ajanjaksolla vaan pahentaa sitä.

Vierailija
56/64 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin nukkumaan mennessäni jotain merkityksetöntä; suunnittelen esim. Iltapukuja linnan juhliin tai ruokalistaa ravintolaan tai kahvilan tarjontaa. Sopivasti virikkeellistä, mutta samalla aivan joutavaa ja uni tulee

Vierailija
57/64 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hinopiiri kirjoitti:

vastaus on tenox. En suosittele edes koittamaan noita mirtazapin myrkkyjä... ja joo, tiedän kokemuksesta.

Tuskin lääkäri tenoxia määrää, jos hän ei suostu kirjoittamaan reseptiä edes miedompaan imovaneen.

Vierailija
58/64 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa unensaamisessa piikkimatto, olen siinä yleensä noin tunnin joka ilta. Erilaiset hengitys- ja meditaatioharjoitukset illalla auttavat mua myös, mutta eivät tietenkään kaikille toimi.

Magnesium + 5HTP illalla ja melatoniinia myös.

Lycka till. Unettomuus on kyllä perseestä.

Vierailija
59/64 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltamagnesium. Siinä on mukana l-teaniinia, l-tryptofaania (josta elimistö tekee melatoniinia) ja kärsimyskukkaa. Magnesiumin laatukin on magnesiumglysinaattia, joka rentouttaa ja rauhoittaa. Unen kannalta paras magnesiumin muoto tosin olisi magnesiumtauraatti, sillä se tukee unta.

Vierailija
60/64 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin nuoret lääkärit ei Imovanea kirjoita. Jos mahdollista, tilaa joku vanhempi lääkäri, psykiatri esim.

Ei kirjoita ei Harmi, ettei tk:ssa voi oikein lääkäriä tietääkseni vaihtaa?

Ap

Kyllä nykyisin ihmisillä on oikeus vaihtaa lääkäriä ja terveysasemaa halutessaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi