Auttaako keikkatyöt saamaan oikean työpaikan?
Kaikkialla sanotaan, että työttömän on paljon vaikeampi saada töitä kuin työssäkäyvän vaihtaa parempaan työpaikkaan. Kannattaako siis työttömän tehdä satunnaisia keikkatöitä "oikean" työpaikan toivossa vai katsooko rekrytoijat, ettei sillä ole merkitystä - ainakaan jos haettava työpaikka ei ole samalta alalta?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan alasta. Minulle on aina ollut vaikea saada uutta työpaikkaa, olin sitten vakityössä (tavoitteena vaihtaa toiseen) tai ilman.
Tällainen tavallinen toimistotyöntekijä saa aina kilpailla 200 muun kanssa yhdestä työpaikasta, eikä muille aloille oteta, vaikka kuinka hakisin.
Mikä on "tavallinen toimistotyöntekijä"?
Meillä on ainakin vuosia ollut pulaa palkanlaskentaa osaavista, ei mitään puhettä että saataisiin kymmeniä hakemuksia, saati satoja. Viime keväänä kun haettiin uutta kokoaikaista, vakituista, hakemuksia tuli kymmenkunta, taidettiin kutsua viisi haastatteluun ja lopulta kaksi saapui paikalle. No, onneksi toinen oli sellainen joka valittiin.
Kun olin kunnalla päivähoidonohjaaja, palkanlaskija ilmoitti, että perhepäivähoitajien palkkoja hän ei laske, ovat liian monimutkaista, niinpä jouduin laskemaan ne oman työn ohessa. Poikani oli töissä ravintolapuolella, työnantajan kanssa sopi lisän, palkanlaskija ei laskenut sitä palkkaan, kun ei tiennyt mikä lisä on. Väliin olen pohtinut ovatko palkanlaskijat Jumalasta seuraavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaa huomattavasti enemmän kuin kotisohvalla perse homeessa makaaminen.
Entä jos vaihtoehtona on käyttää aivottomiin hanttihommiin ja matkoihin kuluva aika ja energia oman ammattitaidon, kielitaidon tai jonkun muun tärkeän taidon ylläpitoon tai parantamiseen?
Miten ajattelit työhaastattelussa tuoda ilmi tämän oman itsensä kehittämisen? Aika turhaa puhetta ja itsensä kehumista jos ei ole näyttää paperia todisteeksi. Esimerkiksi tutkintotodistus opinnoista. Työtodistus edellisestä työpaikasta painaa vaakakupissa paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä itse en ainakaan lähtökohtaisesti palkkaa ikinä työttömänä olevaa ihmistä. Siihen on yleensä syy miksi joku on työttömänä. Hyvät työntekijät ei joudu jouten olemaan.
Juu just tällaiset firmat ruikuttaa sitten lehdissä "työvoimapulaa".
Pienelle yritykselle epäonnistunut rekrytointi voi olla tuhoisa virhe. Sen takia on parempi olla palkkaamatta ketään kuin ottaa tarpeeton riski. Ei yksinkertaisesti ole varaa ottaa riskiä huonosta työntekijästä. Kyse ei ole siitä, etteikö halua yhteiskuntavastuun kantamiseen olisi olemassa.
Juu, kuutamokeikka poikii lisää töitä. Kuutamotyöllä rikastut. Suosi kuutamotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä itse en ainakaan lähtökohtaisesti palkkaa ikinä työttömänä olevaa ihmistä. Siihen on yleensä syy miksi joku on työttömänä. Hyvät työntekijät ei joudu jouten olemaan.
Juu just tällaiset firmat ruikuttaa sitten lehdissä "työvoimapulaa".
Pienelle yritykselle epäonnistunut rekrytointi voi olla tuhoisa virhe. Sen takia on parempi olla palkkaamatta ketään kuin ottaa tarpeeton riski. Ei yksinkertaisesti ole varaa ottaa riskiä huonosta työntekijästä. Kyse ei ole siitä, etteikö halua yhteiskuntavastuun kantamiseen olisi olemassa.
Et varmaankaan ole kuullut 6 kk:n koeajasta?
Jotain on aina parempi kuin ei mitään. Kelakin on jo automatisoinut sovitellun työttömyystuen laskemisen, joten rahojakaan ei tarvitse odotella montaa viikkoa niin kuin ennen vanhaan.