Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko MS-tauti yleistynyt väestössä?

Vierailija
22.11.2022 |

Tosi paljon näkee nykyisin juttuja ja jopa tuttavapiirissä diagnosoituja. Muilla samaa havaintoa?

Ohessa juttu tältä aamulta:

Syrjäytyminen voi näyttää tältä Sandra näyttää esimerkin https://www.iltalehti.fi/mieli/a/bc4f76f6-cc43-4880-b44b-1000978d50e0

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu tosiaan, että tuttavapiirissä mäsää aika paljonkin!

Vierailija
42/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jerry, joka sairastui 20-vuotiaana. Työnteon joutui lopettamaan viisi vuotta sitten. Poistuu nykyään kotoaan vain kerran viikossa.

https://yle.fi/a/74-20075579

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jerry, joka sairastui 20-vuotiaana. Työnteon joutui lopettamaan viisi vuotta sitten. Poistuu nykyään kotoaan vain kerran viikossa.

Ja ihmiset _kiusaavat_ häntä 😳 Aikuiset ihmiset!

Vierailija
44/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo-o. Ihmisyys on aika varjoisaa. Minua on kiusattu lääkityksen tuoman turvotuksen (kasvot) vuoksi. Samoin pilkattu elinympäristöni kutistumista ja sen myötä elämäni mitättömyyttä. Ja ihan keski-ikäinen, työssäkäyvä ihminen asialla. Jokin siinä heikkoudessa (sairaus) saa joillakin yksilöillä sadismin nousemaan; tuntuu hyvältä lyödä vielä vähän lyötyä, potkiskella maassa makaavaa. 

Vierailija
45/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista että piik. triggeröivät joillakin sairauksia. Tai jokin lisäaine, ei? Geeneissä jotain perimänä, mutta mikä ne terveet ihmisten geenit olisi muuttanut?

Vierailija
46/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kellään tutulla ei ole sitä. Mutta ylipäätään sairaudet ovat yleistyneet. Sohaisen nyt taas muurahaispesää ja asetan itseni vaaraan, kun kerron että se ei ole sattumaa.

Vierailija
47/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo-o. Ihmisyys on aika varjoisaa. Minua on kiusattu lääkityksen tuoman turvotuksen (kasvot) vuoksi. Samoin pilkattu elinympäristöni kutistumista ja sen myötä elämäni mitättömyyttä. Ja ihan keski-ikäinen, työssäkäyvä ihminen asialla. Jokin siinä heikkoudessa (sairaus) saa joillakin yksilöillä sadismin nousemaan; tuntuu hyvältä lyödä vielä vähän lyötyä, potkiskella maassa makaavaa. 

Hyvyyttä edustavat ihmiset yritetään hiljalleen poistaa tältä pallolta. Sydämellisimmät ihmiset sairastuvat ja pahimmat porskuttavat terveinä. Ei ole sattumaa. 

Vierailija
48/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on huolestuttavaa, kun jotain sairautta ilmenee enemmän, selitykseksi annetaan diagnoosien parantuminen. Tämä on aivan liian helppo ratkaisu ja "peitellään" oikeita syitä.

Lihavuus, huono ravitsemus, vitamiinien puutokset, liikkumattomuus, stressi. Tässä asioita joihin jokainen voi itse puuttua ja ehkäistä monia sairauksia.

Ilmansaasteet, kemikaalikuorma, virukset ym. tähän vielä päälle.

Kyllä tässä on taustalla ihan muut kuin taviskansalaisista itsestään johtuvat syyt. En voi kertoa enempää. Minut jo yritetään hiljentää... 

Vierailija
49/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvyyttä edustavat ihmiset yritetään hiljalleen poistaa tältä pallolta. Sydämellisimmät ihmiset sairastuvat ja pah

No minä en ole kyllä mitenkään erityisen hyvä ihminen,  oikeastaan aika saatanasta, mutta kuppi meni kyllä ihan totaalisesti nurin siinä kohtaa kun tajusin, että joku oikeasti _nauttii_ kiusata sairaudesta ja erilaisuudesta. Kokee sen jollakin tavalla oikeutetuksi ja normaaliksi. 

Vierailija
50/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvyyttä edustavat ihmiset yritetään hiljalleen poistaa tältä pa

En sanonut että sinä itsessäsi olet hyvä, vaan sinulla on tietty perimä... 

Vierailija
51/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairastanut ms-tautia vuosikymmenet. Aluksi tauti oli aaltoileva, tuli pahenemisvaiheita ja halvaantumisia (noin 9-10 kertaa). Selvisin niistä kortisonitiputuksella, joka kesti aina 5 vrk sairaalaoloissa. Sitten tauti muuttui eteneväksi. 

Ulospäin kukaan ei huomaa, että sairastan tällaista. Teen raskaitakin töitä, mutta väsyn helposti. 

Lapsena olen ollut hoikka, en ole polttanut nuorena, en impannut tms. , mitä edellä hölistiin. Luultavasti ruoka on ollut lapsuudenkodissani monipuolista ja vitamiineista huolehdittiin. 

Ollessani 34-vuotias, diagnoosi tuli. Käytin interferonia 3 vuotta. 

Olen selvinnyt hyvin työmaailmassa ja nyt eläkkeellä ollessa kotitöistä jne. Pahempi sairaus itselläni on hortonin neuralgia. 

Niin ja olen viimeksi tavannut neurologin joskus 2000-luvun alussa. Ei ole ollut asiaa. Minulla ei ole varsinaisesti lääkkeitä ms-tautiin, särkylääkkeitä pitää syödä jalka

Miksi sinulle ei ole lääkitystä? Ystävälläni on MS, ja hän kertoi että lääkitys pitää aloittaa heti diagnoosin tultua ja ei sitä lopeteta koskaan. Hän myös käy säännöllisesti neurolla.

Vierailija
52/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS on monimutkaisesti kehittyvä tauti, jonka mysteeri on avautumassa. Taustalla on myös geeniperimä. Pohjanmaalla on 1000 vuotta suurinpiirtein paikallaan pysynyt populaatio, jossa tauti on yleisin. Tiettävästi jostain tullut geeni ehkä joltain viikingiltä. Itä-Suomessa ei ole ollenkaan yhtä paljon. Arktisten alueiden tauti muuallakin maailmalla.  Mahdollisesti sairaat ovat kaikki sukua? 

Vierailija
53/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvyyttä edustav

Ja mitä parempi ihminen olet, sitä nopeammin kuolet. 

Vierailija
54/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla tunsin yhden, kuoli jo 45-vuotiaana eli kauan sitten. Nyt tiedän kolme. En tiedä onko sattumaa. 

Vierailija
55/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saija Varjus taitaa olla tuosta aika huonossa hapessa.

Vierailija
56/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on sukulainen, jolla on kolme eri sairautta ja lääkärit painostivat eläkkeelle. Hän olisi halunnut itse töihin, mutta yksi sairauksista vaikuttaa fyysisesti aika paljon, saattaa myös aiheuttaa välillä nukahtamiskohtauksia eikä hän saa tämän takia ajaa autoa. Olemme koettaneet löytää hänelle jotain tekemistä, sillä hän ei lähtisi mihinkään, ellemme kutsuisi meille kerran viikossa syömään. Muuten käy vain kaupassa, kerran päivässä pakottaa itsensä pienelle kävelylenkille ja lopun aikaa on asunnossaan. Yksi sairauksista on nepsyhaaste, joka näkyy eniten siinä, että oman toiminnan ohjauksessa on isoja puutteita. Eli hän haluaa tehdä asioita, mutta ei pääse niissä alkuun.