Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko MS-tauti yleistynyt väestössä?

Vierailija
22.11.2022 |

Tosi paljon näkee nykyisin juttuja ja jopa tuttavapiirissä diagnosoituja. Muilla samaa havaintoa?

Ohessa juttu tältä aamulta:

Syrjäytyminen voi näyttää tältä Sandra näyttää esimerkin https://www.iltalehti.fi/mieli/a/bc4f76f6-cc43-4880-b44b-1000978d50e0

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS- taudin puhkeaminen voi liittyä myös hampaiden tulehdukseen. 😕

https://www.is.fi/terveys/art-2000009512115.html

Vierailija
22/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/3-12389665

"Sairastumisriskiä lisäävät tietyt alttiusgeenit, jotka sijaitsevat immuunipuolustuskykyä säätelevällä geenialueella. Muita altistavia riskitekijöitä ovat teini-iän ylipaino, lapsuusiän D-vitamiinin puute, tupakointi ja liuottimet.

Tuoreissa tutkimuksissa taudin yhdeksi riskitekijäksi on vahvistunut Epstein-Barrin virus, joka aiheuttaa mononukleoosia eli pusutautia.

Kaikki nämä yhdessä luovat olosuhteet, jossa autoimmuunireaktio pääsee alkuun, tulehdusprosessi käynnistyy ja tulehduspesäkkeitä alkaa muodostua keskushermostoon. Edelleenkään mielestäni ei voi sanoa yksittäistä tekijää tai syytä, mikä on MS-taudin aiheuttaja. Myös geeniperimä on monimutkainen ja vaihteleva, sanoo professori Airas.

Syitä taudin yleistymiseen ei tiedetä. Osaltaan siihen vaikuttaa diagnostiikan kehittyminen, mutta osasyynä voivat olla myös toistaiseksi vielä tuntemattomat ympäristötekijät."

Pusitautiepidemia oli Suomessa 1990-luvun lopulla Oulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on huolestuttavaa, kun jotain sairautta ilmenee enemmän, selitykseksi annetaan diagnoosien parantuminen. Tämä on aivan liian helppo ratkaisu ja "peitellään" oikeita syitä.

Lihavuus, huono ravitsemus, vitamiinien puutokset, liikkumattomuus, stressi. Tässä asioita joihin jokainen voi itse puuttua ja ehkäistä monia sairauksia.

Ilmansaasteet, kemikaalikuorma, virukset ym. tähän vielä päälle.

Vierailija
24/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla ja Varsinais-Suomessa jostain syystä enemmän. Geeneissä siirtyy ehkä alttius. On mullakin tuttu sairastunut sieltäpäin alle 40 v.

Vierailija
25/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on huolestuttavaa, kun jotain sairautta ilmenee enemmän, selitykseksi annetaan diagnoosien parantuminen. Tämä on aivan liian helppo ratkaisu ja "peitellään" oikeita syitä.

Lihavuus, huono ravitsemus, vitamiinien puutokset, liikkumattomuus, stressi. Tässä asioita joihin jokainen voi itse puuttua ja ehkäistä monia sairauksia.

Geeneille kukaan mahda mitään. Kyse on neurosairaudesta, johon ei em.vaikuta!

Vierailija
26/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuohon juttuun liittyen, ei minusta ole mistään syrjäytymisestä kyse vaan fatiikista.

Vierailija
27/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorilla naisilla todetaan+

Vierailija
28/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/3-12389665

"Sairastumisriskiä lisäävät tietyt alttiusgeenit, jotka sijaitsevat immuunipuolustuskykyä säätelevällä geenialueella. Muita altistavia riskitekijöitä ovat teini-iän ylipaino, lapsuusiän D-vitamiinin puute, tupakointi ja liuottimet.

Tuoreissa tutkimuksissa taudin yhdeksi riskitekijäksi on vahvistunut Epstein-Barrin virus, joka aiheuttaa mononukleoosia eli pusutautia.

Kaikki nämä yhdessä luovat olosuhteet, jossa autoimmuunireaktio pääsee alkuun, tulehdusprosessi käynnistyy ja tulehduspesäkkeitä alkaa muodostua keskushermostoon. Edelleenkään mielestäni ei voi sanoa yksittäistä tekijää tai syytä, mikä on MS-taudin aiheuttaja. Myös geeniperimä on monimutkainen ja vaihteleva, sanoo professori Airas.

Syitä taudin yleistymiseen ei tiedetä. Osaltaan siihen vaikuttaa diagnostiikan kehittyminen, mutta osasyynä voivat olla myös toistaiseksi vielä tuntemattomat ympäristötekijät."

Tää on niin huvittavaa, kun aina  yritetään etsiä syitä MS-taudille. Itse esim. olin teininä sairaalloisen laiha.

T. Mas tautia sairastava

Samahan se on kaikessa. Jos ei mikään muu, niin ainakin nyt sitten tupakointi aiheuttanut. 

Meillä on hlab-27 suku toisen isovanhemman puolelta, ja on kyllä kertynyt koko kaikenkirjava sarja kaikenlaista autoimmuunihässäkkää vähän joka toiselle.

Vierailija
29/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon on tuttavapiirissäkin. Ja yhdellä heistä todettu reilusti alle 30-vuotiaana.

Useimmilla se alkaa oireilemaan parikymppisenä. Se on nimenomaan nuorille aikuisille puhkeava sairaus. Mutta voi se tietysti tulla missä iässä hyvänsä.

Itse sairastuin 25-vuotiaana. Kysyin lääkäriltä, että eikö se ole joku vanhojen sairaus kun hän esitti MS-epäilyn. Hän selitti, että kyseessä on nuorten aikuisten sairaus ja hoitaja antoi pinon esitteitä mukaan. - Ne esitteet tuntuivat siinä tilanteessa koomiselta. Tuli sellainen tunne kuin olisi valitsemassa opiskelupaikkaa tai jääkaappia. "Tässä näitä esitteitä, niin voit tehdä valintasi". Mutta en minä tätä olisi valinnut jos itse olisin voinut päättää. En etenkään niiden esitteiden perusteella. Niissä oli tosi huonot markkinointipuheet.

No joo, vakava asia, mutta ei tätä vitsailematta jaksa.

Vierailija
30/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geeneille kukaan mahda mitään. Kyse on neurosairaudesta, johon ei em.vaikuta!

Geenejä ei tosiaan saa valita.

Tuoskoinnilla näyttää kuitenkin olevan vaikutusta oireiden vaikeuteen. Tunnen vertaisryhmästä useammankin tupakoinnin lopettaneen, joilla kävelykyky on parantunut tupakoinnin lopettamisen myötä.

Ylipainoakin joskus syytetään aiheuttajaksi. Omalla kohdalla kävi niinpäin että ylipainoa tuli vasta sairastumisen ja liikkumisvaikeuksien ja fatiikin alkamisen jälkeen. Sitä ennen olin aina ollut hoikka ja liikkunut paljon.

Jotkut syyttävät teini-iän ylipainoa. Mutta näillä teininä lihavilla on voinut olla MS-oireilua jo lapsena ja teini-iässä ja se on voinut altistaa ylipainolle.

Vierailija
31/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MS- taudin puhkeaminen voi liittyä myös hampaiden tulehdukseen. 😕

https://www.is.fi/terveys/art-2000009512115.html

Yleensä kaikki tulehdukset lisäävät pahenemisvaiheen riskiä. Jopa ihan tavalliset flunssat ja vatsataudit. Tai se jos hammaskiven puhdistuksen yhteydessä alkaa tulemaan verta ikenestä ja suun bakteereita pääsee sitä kautta verenkiertoon.

Vierailija
32/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sairastanut ms-tautia vuosikymmenet. Aluksi tauti oli aaltoileva, tuli pahenemisvaiheita ja halvaantumisia (noin 9-10 kertaa). Selvisin niistä kortisonitiputuksella, joka kesti aina 5 vrk sairaalaoloissa. Sitten tauti muuttui eteneväksi. 

Ulospäin kukaan ei huomaa, että sairastan tällaista. Teen raskaitakin töitä, mutta väsyn helposti. 

Lapsena olen ollut hoikka, en ole polttanut nuorena, en impannut tms. , mitä edellä hölistiin. Luultavasti ruoka on ollut lapsuudenkodissani monipuolista ja vitamiineista huolehdittiin. 

Ollessani 34-vuotias, diagnoosi tuli. Käytin interferonia 3 vuotta. 

Olen selvinnyt hyvin työmaailmassa ja nyt eläkkeellä ollessa kotitöistä jne. Pahempi sairaus itselläni on hortonin neuralgia. 

Niin ja olen viimeksi tavannut neurologin joskus 2000-luvun alussa. Ei ole ollut asiaa. Minulla ei ole varsinaisesti lääkkeitä ms-tautiin, särkylääkkeitä pitää syödä jalkasärkyihin. 

Jokaisella on omanlaisensa ms-tauti. Yhdellä on yhtä vaivaa, toisella toista. Itsellä kaikki hyvin. 

Vierailija
33/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin todistettuna että Epstein-Barrin virus on MS-taudin varsinainen aiheuttaja. Sen lisäksi on tietysti jotain muitakin tekijöitä jotka vaikuttavat sairastumiseen. Mutta ei ole kovin hyödyllistä selittää sitä vain elämäntavoilla.

Epstein-Barrin virusta testattiin 801 MS-tautiin sairastuneen sotilaan verestä. Vain yhdellä heistä EVB-testi oli negatiivinen. Tuloksia verrattiin kontrolliryhmään. EBV-infektio 32-kertaisti MS-taudin riskin. Muiden virusten kohdalla tällaista yhteyttä ei löytynyt.

https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/study-suggests-eps…

Vierailija
34/56 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mikromuovilla mitään tekemistä neurologisten ja syöpä sairauksien kasvussa? Sitähän löytyy verestä ja ihan kaikkialta...

Vierailija
35/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuohon juttuun liittyen, ei minusta ole mistään syrjäytymisestä kyse vaan fatiikista.

Fatiikki aiheuttaa epäsosiaalisuutta, joillekin jopa syrjäytymistä. Väsymys ja voimattomuus sulkee välillä kotiin. Omat ystävyyssuhteet ovat säilyneet, mutta niiden muoto on muuttunut. Enää en käy riekkumassa, tai en jaksa tavata kuin yhtä ihmistä kerrallaan, silloin kun jaksan. Pari ystävääni ovat niin kovia puhumaan, että väsyn tunnissa heidän seurassaan. Tätä väsymystä ei kukaan tajua, ellei ole sitä itse kokenut. 

Vierailija
36/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fatiikki aiheuttaa epäsosiaalisuutta, joillekin jopa syrjäytymistä. Väsymys ja voimattomuus sulkee välillä kotiin. Omat ystävyyssuhteet ovat säilyneet, mutta niiden muoto on muuttunut. Enää en käy riekkumassa, tai en jaksa tavata kuin yhtä ihmistä kerrallaan, silloin kun jaksan. Pari ystävääni ovat niin kovia puhumaan, että väsyn tunnissa heidän seurassaan. Tätä väsymystä ei kukaan tajua, ellei ole sitä itse kokenut. 

Tämä. Minulla on fatiikin lisäksi niin pahaa lääkkeisiin reagoimatonta hermokipua, etten yksinkertaisesti pysty puhumaan tai nousemaan edes sängystä päiviin. Olen lopettanut näistä selittämisen, koska se tuntuu turhalta. On selvää, että sosiaalinen elämä on minulta loppunut kokonaan, mutta niin on myös suru siitä; en jaksaisi osallistua millään muotoa vaikka sitä olisikin.

37/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS-tauti yleistyy koko ajan. Sain itse diagnoosin 11 vuotta sitten. Olen käyttänyt siihen MS-lääkettä heti diagnoosista lähtien.

Tilanteeni on hyvä, koska tauti ei ole aiheuttanut minulle pysyvää aisti- tai liikuntavammaisuutta eikä hermostollista kipua. Oireistooni kuuluu lähinnä väsymys ja kognitiiviset ongelmat. En siten joudu varsinaisesti kärsimään taudin takia. Tiedostan jatkuvasti että minulla on syytä kiitollinen.

Vierailija
38/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan mikromuovilla mitään tekemistä neurologisten ja syöpä sairauksien kasvussa? Sitähän löytyy verestä ja ihan kaikkialta...

MS-tautia on mahdollisesti esiintynyt jo 1300-luvulla, mutta mikromuovi oli silloin täysin tuntematon asia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/MS-tauti#Historiaa

Vierailija
39/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronarokote laukaisi itselläni neurologisen häiriön, jonka oireet muistuttaa MS-tautia. Tämä on ihan HYKSissä tutkittu. Tiedän, etten ole ainoa, mutta näistähän ei julkisesti puhuta.

Monilla voi olla piilevänä riski autoimmuunisairauksiin, jotka voivat laueta syystä tai toisesta.

Vierailija
40/56 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronarokote laukaisi itselläni neurologisen häiriön, jonka oireet muistuttaa MS-tautia. Tämä on ihan HYKSissä tutkittu. Tiedän, etten ole ainoa, mutta näistähän ei julkisesti puhuta.

Monilla voi olla piilevänä riski autoimmuunisairauksiin, jotka voivat laueta syystä tai toisesta.

Ikävää, että sinulle kävi näin, mutta suurin osa koronarokotetuista on kuitenkin selvinnyt ilman vakavia haittavaikutuksia.

Itsekin ms-potilaana olen ottanut 6 koronarokotetta, ja viimeksi syksyllä otin samalla kertaa myös kausi-influenssa- ja pneumokokkirokotteet. Eikä näistäkään ollut mitään jälkiseurausta.