Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsen olisi hyvä / järkevää mennä päivähoitoon?

Vierailija
21.11.2022 |

Tilanne nyt siis se, että mulla on mahdollisuus olla lapsen kanssa kotona niin pitkään kuin haluan. Lähinnä mietin lapsen kannalta, missä iässä alkaa tulla tarve enenevissä määrin muiden lasten kanssa touhuamiseen? Kuinka pitkään riittää mun seura ja satunnaiset kontaktit muihin lapsiin jne? Vauva on nyt 8 kk ikäinen.

Kommentit (412)

Vierailija
341/412 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevitosena.

Vierailija
342/412 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työskennellyt päiväkodissa en laittaisi omia lapsiani koskaan päiväkotiin, vasta eskariin. Suosittelen mielummin eri kerhotoimintoja sekä itse touhuamaan lapsen kanssa kotona... Olen kuullut, miten lastentarhanopettajat puhuvat miten he kyllä huomaavat kuka on käynyt päikyn ja kuka ei... Pyhpah! Jos lapselle on opetettu kotona asioita niin ei sitä huomaa, muuten kuin, että kotona ollut lapsi on selväjärkisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/412 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 v

Vierailija
344/412 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani on nyt 5v ja on kyllä oppinut päiväkodissa sellaisia taitoja, joita en olisi kyennyt kotona opettamaan. Lähinnä siis tällaisia kaveritaitoja, vuoron odottamista, toisten huomiointia, pelissä häviämistä jne. Mutta riippuu varmaan lapsestakin. Tämä oma ei mikään luontaisesti kovin sopeutuvainen ole, vaan enemmän semmoinen omapäinen. Jos olisi iso perhe niin varmaan näitä pystyisi kotonakin oppimaan toisaalta, mutta kahden isohkon ikäeron lapsen perheessä vaikeampaa. Ja voihan sitä jotkut vanhemmat olla kyvykkäämpiä kasvattajiakin kuin minä. 

Vierailija
345/412 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millainen päivähoitopaikka. Itse (yh) vein lapsen 1 vuosi 3kk ikäisenä. Oli pieni ja mukava päiväkoti. No 2 vuodessa se lakkautettiin ja 4 yksikköä yhdistettiin megaisoksi. Nyt kyllä miettisin muita vaihtoehtoja, jos noin pieni sitten pitäisi viedä. Mikä sitten on oikea ikä? Kaverilla on ollut lapsi 3 vuotiaaksi asti kotona ja ei sopeudu olleenkaan muiden seuraan ja sääntöihin (ei ole ollut omaikäisiä kavereita juurikaan, on kyllä isompia sisaruksia)...Toisaalta varmaan kotona olo mahdollisimman pitkään olisi hyväksi. Riippuu varmaan 100% vanhemmista, toisten kanssa kyllä, toisten kanssa ei...

Vierailija
346/412 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisintaan 3v

Vierailija
347/412 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 v. oli jälkikäteen ajateltuna liian aikaisin. 

Vierailija
348/412 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään kolmevuotiaana. Lukuisten tutkimusten mukaan alle 3v ei hyödy mistään "varhaiskasvatuksesta" vaan turvallisesta kodista. 

Vierailija
349/412 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielellään kolmevuotiaana. Lukuisten tutkimusten mukaan alle 3v ei hyödy mistään "varhaiskasvatuksesta" vaan turvallisesta kodista. 

Tämä

Vierailija
350/412 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5 v

Vierailija
351/412 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
352/412 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaana

Vierailija
353/412 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on helppo vastaus, koska asiaa on tutkittu laajasti. Eli kolmivuotiaana.

Sen vuoksi Suomeen tuli aikanaan 3-vuotinen kodinhoidon vapaa, jolloin maksettiin ajasta korvausta.

Myöhemmin tämä lopetettiin, täysin vääristä syistä. Mutta tutkijoilla ei ollut merkitystä, vaikka taloudellisetkin syyt olivat kodinhoidon vapaan puolella. 

Vierailija
354/412 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kehityksen kannalta paras ikä aloittaa päivähoito on kolmevuotiaana. 

Vierailija
355/412 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
356/412 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan aika paljon myös siitä, millaisessa paikassa asutaan. Jos asuinpaikka on kaupungissa/taajamassa, jossa on leikkipuistoja ja erilaisia lapsiperheiden kohtaamismahdollisuuksia yms. joissa lapsi pääsee leikkimään toisten lasten kanssa, niin asia on aivan eri kuin silloin, kun asutaan jossain maaseudulla jossa lähin samanikäinen saattaa asua kilometrien päässä. 

Minua hoidettiin kotona kuusivuotiaaksi asti. Äitini jäi uudelle äitiys- ja hoitovapaalle kolmisen vuotta nuoremmasta sisaruksesta lähes heti sen jälkeen kun olin täyttänyt kolme. Asuimme maaseudulla, jossa ei ollut kuin kourallinen muita samanikäisiä, ja lähimmät asuivat yli 5 km:n päässä. Leikkipuistoja yms. ei ollut. Tapasin muita lapsia kerran viikossa kahden tunnin ajan, kun äitini vei minut kerhoon. Sielläkin oli koko ajan erilaisia ohjattuja leikkejä ja askarteluja, joten mahdollisuutta vapaalle leikille ei ollut. Kun sitten menin päiväkotiin ja eskariin kuusivuotiaana, olin jo todella tylsistynyt, ja kaipasin kipeästi kavereita. Olin päiväkodissa pihalla kuin lumiukko ensimmäiset kuukaudet. En yksinkertaisesti osannut toimia ryhmässä, ja ymmärtänyt sosiaalisen pelin sääntöjä, kun en ollut tottunut muihin lapsiin. Vaikutukset näkyivät kauan. Minulle olisi tehnyt todella hyvää, jos olisin voinut olla päiväkodissa vaikka parina päivänä viikossa jostain neljävuotiaasta lähtien.  

Vierailija
357/412 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
358/412 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan päivähoitomaksuja elatusmaksuilla vielä 14 vuotiaasta pojasta, että laita mahdollisimman pian ja pidä 18 vuotiaaksi asti niin tienaat 80€ kuukaudessa 18 vuoden ajan

Vierailija
359/412 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menivät n. 1,5 vuoden iässä aika pian kun oppivat kävelemään. Hyvin meni kaikilla alkuhankaluuksien jälkeen ilman eroahdistusta. Päiväkotitädit osasivat ottaa heidät hyvin vastaan ja arvostan varhaiskasvattajien työtä paljon. Kaikki lapset lisäksi pitivät päiväkodista paljon. Totta kai päiväkodissa tuli vastaan kaikenlaista sellaista ikävääkin mitä kotona ei olisi tullut, mutta toisaalta lapset olisivat joutuneet kohtaamaan samat ikävät asiat muutenkin elämässään. Mielestäni oli hienoa että lapset pääsivät näkemään erilaisia ihmisiä jo varhaisessa vaiheessa kun heidän maailmankuvansa oli muotoutumassa. Ehkä heistä on siksi kasvanut niin kykeneväisiä toimimaan erilaisissa ympäristöissä. En näe mitään etua siinä että he olisivat viettäneet kaiken aikansa äitinsä kanssa samassa kuplassa. Olisin ehkä alkanut angstata milloin mistäkin turhasta ja lapsista olisi tullut epävarmoja heidän mennessä vasta 3-4-vuotiaina päiväkotiin, koska kauemmin päiväkodissa olleilla lapsilla olisi ollut jo pidempi ja monipuolisempi kokemus vuorovaikutuksesta.

Vierailija
360/412 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä lailla, onpahan kannanottoja. Kaikilla meillä ei ole ollut mahdollisuutta oleskella vauvan kanssa kotona vuotta - kahta - tai kolmea. Kun nuorempi tyttäreni syntyi, oli äitiysloman pituus kaksi kuukautta. Siitä menikin kolme viikkoa, kun vauvan synnytys menikin yliajalle. Lapsi oli siis viisi, siis viisi viikkoa vanha, kun oli vietävä hoitoon ja itse töihin. Työtoverini halusi palkatonta lomaa vauvan syntymän jälkeen, sitä ei edes myönnetty, ei edes palkattomana, joten tämä tuore äiti irtisanoutui töistä voidakseen olla kotona.

Ei silloin valitettu, kuten nykyäidit tekevät, valitusta valitusten perään, kuinka yhteiskunta ei hoidakaan lapsia tavalla, joka olisi näille äideille sopiva. Omastani on kasvanut ihan hyvin yhteiskuntakelpoinen, ammatin hankkinut lapsi, joka pärjää hyvin elämässä, vaikka pienenä hoitoon olikin vietävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi