Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsen olisi hyvä / järkevää mennä päivähoitoon?

Vierailija
21.11.2022 |

Tilanne nyt siis se, että mulla on mahdollisuus olla lapsen kanssa kotona niin pitkään kuin haluan. Lähinnä mietin lapsen kannalta, missä iässä alkaa tulla tarve enenevissä määrin muiden lasten kanssa touhuamiseen? Kuinka pitkään riittää mun seura ja satunnaiset kontaktit muihin lapsiin jne? Vauva on nyt 8 kk ikäinen.

Kommentit (412)

Vierailija
381/412 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50v

50 vuotta olisi hyvä aika päivähoidon aloitukseen Tämän iän jälkeen jaksaa olla hyvin paikallaan jos tarjotaan hyvä sohva.

Vierailija
382/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma muksu ehti olla päiväkodissa silloin, kun oli vielä päivähoitoa. 

Nythän on "laadukasta varhaiskasvatusta". Sinne ei toivoisi kenenkään joutuvan. Ei edes työntekijöiden.

Vierailija
384/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni puolipäivöiseen esikouluun vasta.

Muutoin käytiin seurakunnan kerhoissa, pihalla paljon saman ikäisiä muksuja ja lomalla serkkujen kanssa.

Plus se oma aktiivisuus. Mä tykkään käsitöistä ja niitä tehtiin, miehelle jää enemmän ne liikunnalliset jutut. Kyllä mä pihaleikitin omat ja naapuruston muksut.

Saatiin rauhalliset aamut, eikä iltojenkaan kanssa ollut hötkyilyä. Jos oli huono yö, niin ei tarvinnut suorittaa ollenkaan.

Harrastukset tuli sitten 10 vuotiaina.

Nyt ovat 15 ja 12. Rauhallisia ja tunnollisia kurmuleita. Ei hässäköitä, oppimisvaikeuksia, ei edes sosiaalisten tilanteiden kanssa ongelmia.. rutiinit oppineet ja itekseen heräämisen.. Mitä kaikkia ongelmia silloin luvattiinkaan tapahtuvaksi, jos lapsia ei päivähoitoon laita. Palstalla ja sukulaisten toimesta. Mitään osaamattomia ummikkoja. Nih. 🤭

Poika lopettelee yläastetta, ei poissaoloja! Kipeenä ei ole ollut, eikä lintsaillut. Kaksi myöhästymistä koko kolmen vuoden aikana. Just vappuna äimistelin asiaa wilmasta. Mitali pitäs antaa, on se niin tunnollinen ollut.

Vierailija
385/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytettyään tasan 9 kk, koska äidin on mentävä silloin töihin, jos sitä on. Ja myös isän. Se o käytäntö, joka o ollu suomes jo vuosikymmeniä. 

Vierailija
386/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaperona, t. Sanni G

Vierailija
387/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jokaisen vanhemman pitäis käydä ensin pari viikkoa seuraamassa päiväkodin meininkiä aamusta iltaan ennenku saa tehdä päätöksen viekö omaa lastaan sinne.

ikinä en veisi lasta, joka esim ei osaa vielä puhua, ja pukea itse

t. 10v päiväkodissa töissä ollut, jospa en enää koskaan päivääkään joudu sinne sirkukseen

Vierailija
388/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni Grahn-Laasosen taannpisen vision mukaan lapsen on hyvä mennä taaperona varhaiskasvatukseen, siitä hyötyy kuulemma koko perhe. Lapsi saa jo varhain lasdukasta kasvatusta ja äidit vapautuvat kotoa töihin .

Uusin näkemys hallituksen piiristä on velvoittaa suomea osaamattomien äitejen taaperot päivähoitoon, jotta perhe saa samat edut kuin muutkin perheet.

Vierailija
389/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen kokonaistilanne myös ratkaisee. Meillä menee nuorena päikkyyn, koska rahaa pitää saada. Aloittajalla tätä ongelmaa ei ilmeisesti ole. Jos muuten nautit lasten kanssa kotona olemisesta niin mikäs siinä, ole vaan.

Vaikka meillä olisi taloustilanne parempi, en itse viihtyisi kotiäitinä kovin pitkään. Työni on niin mielekästä ja minulla ei ole sukulaisia tai mammapiirejä joiden kanssa lapsiarki menisi mukavammin. Enkä tiedä haluaisinko paikallisia mammapiirejä, riittää jo useiden kavereiden kanssa puhelimitse asian ympärillä pyöriminen - sairastelut, kehitysvaiheet, uudet taidot jne.

Vierailija
390/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni puolipäivöiseen esikouluun vasta.

Muutoin käytiin seurakunnan kerhoissa, pihalla paljon saman ikäisiä muksuja ja lomalla serkkujen kanssa.

Plus se oma aktiivisuus. Mä tykkään käsitöistä ja niitä tehtiin, miehelle jää enemmän ne liikunnalliset jutut. Kyllä mä pihaleikitin omat ja naapuruston muksut.

Saatiin rauhalliset aamut, eikä iltojenkaan kanssa ollut hötkyilyä. Jos oli huono yö, niin ei tarvinnut suorittaa ollenkaan.

Harrastukset tuli sitten 10 vuotiaina.

Nyt ovat 15 ja 12. Rauhallisia ja tunnollisia kurmuleita. Ei hässäköitä, oppimisvaikeuksia, ei edes sosiaalisten tilanteiden kanssa ongelmia.. rutiinit oppineet ja itekseen heräämisen.. Mitä kaikkia ongelmia silloin luvattiinkaan tapahtuvaksi, jos lapsia ei päivähoitoon laita. Palstalla ja sukulaisten toimesta. Mitään osaamattomia ummikkoja. Nih. 🤭

Poika lopettelee yläastetta, ei poissaoloja! Kipeenä ei ole ollut, eikä

Varo, ettei tunnollisuus mene liian pitkälle.

Vierailija
391/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jokaisen vanhemman pitäis käydä ensin pari viikkoa seuraamassa päiväkodin meininkiä aamusta iltaan ennenku saa tehdä päätöksen viekö omaa lastaan sinne.

t. 10v päiväkodissa töissä ollut, jospa en enää koskaan päivääkään joudu sinne sirkukseen

Minä pyysin päiväkodista luvan olla mukana seuraamassa toimintaa, kun lapsi aloitti siellä 3-vuotiaana. Olin viikon. Yksityinen, pieni päiväkoti, sain hyvän kuvan ja se osoittautui oikeaksi. Ei ollut kiusaamista, paljon juttelivat lasten kanssa ja retkeilivät. Sellaisia paikkoja taitaa olla harvassa. Meillä kävi tuuri.

Vierailija
392/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni Grahn-Laasosen taannpisen vision mukaan lapsen on hyvä mennä taaperona varhaiskasvatukseen, siitä hyötyy kuulemma koko perhe. Lapsi saa jo varhain lasdukasta kasvatusta ja äidit vapautuvat kotoa töihin .

Uusin näkemys hallituksen piiristä on velvoittaa suomea osaamattomien äitejen taaperot päivähoitoon, jotta perhe saa samat edut kuin muutkin perheet.

Laadukasta varhaiskasvatusta löytyy vain virallisista suunnitelmista.

Vierailija
393/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 - 5 v

Vierailija
394/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
395/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö meni 3,5-vuotiaana ja poika kaksivuotiaana. En jaksanut hoitaa heitä enempää.

En minäkään olisi jaksanut (4-5v menivät) mutta päätin, että minun lapsiani ei kiusata ja jos kiusataan, niin opetin heille taitoja selviytyä. Lisäksi pidin hyvät välit opettajiin ja muihin aikuisiin. En myöskään sallinut, että omat kolme lastani olisivat kiusanneet ketään!

Näin jälkeenpäin ratkaisuni tuntuu hyvältä!

Vierailija
396/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin hoitanut lapset kotona eskari-ikään asti, tehnyt samalla töitä kyllä kotoa käsin jonkin verran. 

Ihan fiksuja täysi-ikäisiä noista on tullut.

Varmaan samanlaisia olisivat vaikka oisivat olleet hoidossakin. 

Tuskin se hoidossa olo lapsia pilaa, mutta kotihoidon hyödyt ovat mielestäni hyvät; rauhallinen arki, saa aamulla nukkua rauhassa, saa aikaa ja huomiota jne jne

Vierailija
397/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisintaan 3 vuotiaana. Antakaa lapsen nauttia lämpimästä ja rauhallisesta kodista. Älkää olko itsekkäitä. Ajatelkaa pientä lastanne. 

Vierailija
398/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni mukaan 5 lapsesta ja 4 lapsenlapsesta on 1v 4kk on sopiva ikä.

Lapsen kehitys hieman vaihtelee ja myös kasvattajan tavat vaikuttavat hieman ikään.

Lapsi on opetettava mahdollisiman varhain eroon vaipoista, rintaa voi antaa yli vuodenkin ikäiselle.

Vierailija
399/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v ja 8 tuntisia päiviä aamu 7 alkaen.

Vierailija
400/412 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun laittamaan nuorimman 2 -v hoitoon. Pahamieli itsellä edelleen tästä vaikka 3 pv viikossa hoidossa vaan olikin. Muut lapset menneet 3 vuotta 6 kk iässä hoitoon. 

Jos niin onnellisessa asemassa, että lasta ei tarvitse laittaa hoitoon ennen eskaria, niin missään nimessä ei kannata laittaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan