Tuntuu kuin olisin nykyään naimisissa isäni kanssa! Mies sammuttelee koko ajan valoja, ei suostu pistämään lämmitystä päälle vaikka talo on kuin jääkellari, urheileva teinipoikakaan ei saisi käydä suihkussa joka päivä
Tämä alkoi yllättäen, miehen käytös muuttui pikkuhiljaa. Ei ollut tuollainen kun mentiin naimisiin 15v sitten ja ostettiin ok-talo pari vuotta myöhemmin.
Ei ihme ettei seksikään nykyään nappaa, kun näen miehen vaeltamassa äreänä fleecekerrastossa ja villasukissa sammuttelemassa valoja, näen isäni.
En muista milloin viimeeksi miehellä oli farkut!
Kommentit (369)
Aika monella naisella alkaa se miehen äidin leikkimisvaihe heti kun yhteen muutetaan. Huomauttelevat koko ajan tavaroiden paikoista, tiskeistä ja pyykeistä ja ylipäätään "oikeista" tavoista tehdä asioita.
Sähkön hinta on nyt ainakin kuusinkertainen vuoden takaiseen verrattuna. Siis kasvua ainakin 500 %. Meillä eletään nyt noin ihan yksissä tuumin, ettei tule tonnien laskua kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella naisella alkaa se miehen äidin leikkimisvaihe heti kun yhteen muutetaan. Huomauttelevat koko ajan tavaroiden paikoista, tiskeistä ja pyykeistä ja ylipäätään "oikeista" tavoista tehdä asioita.
No miksei se mies hoida niitä tiskejä ja pyykkejä
Vierailija kirjoitti:
Televisio päällä "taustaäänenä"??!! Vttu mitä tuhlausta!
AP on tuhlailevaan elämäntapaan tottunut selkärangaton laiskuri, jonka olisi otettava itseään niskasta kiinni, ja lopetettava tuhlaus!
LED valot eivät tietysti mahdottomia vie sähköä, mutta jos huoneessa ei ole ketään, ei ole mitään järkisyytä pitää valojakaan siellä päällä. Joka kilowattitunti vaikuttaa.
Telkkarin sijaan voi laittaa edes radion päälle jos haluaa kuunnella jotain "taustamelua", vie vähemmän sähköä.
Itsekäs ajattelutapa "ei ne valot MINUN maailmaa kaada", mutta tässä tilanteessa kaikkien sähkönkulutus vaikuttaa meihin kaikkiin!!! Se ei ole vain sinun tai teidän perheen asia!!!
Kivat itkupotkuraivarit, mutta ei vaikuta mun elämään. Tv on päällä samaan aikaan kuin kaksi tietokonettani ja sisätilalämmitin lämmittää auton aina jos johonkin tarvitsee lähteä. Säästelkää te vaan, minä en jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön hinta on nyt ainakin kuusinkertainen vuoden takaiseen verrattuna. Siis kasvua ainakin 500 %. Meillä eletään nyt noin ihan yksissä tuumin, ettei tule tonnien laskua kuukaudessa.
Niin, mikä siinä on nyt vaikeaa käsittää että nyt ei eletä normaalia aikaa vaan energiakriisissä. Paljolti poliitikkojen tahallaan aiheuttamalla. Ledit ei paljoa energiaa vie, kannattaa niihin satsata. Televisiosta kirkkaus säätää minimiin, kun sehän on iso lamppu. Jääkaappi säätää pienimmälle ja täyttää nestemäisillä jutuilla jotka sitoo kylmää. Pestä täysiä koneellisia. Kyllä suihkussakin voi käydä joka päivä, jos esim saippuoinnin ajaksi sulkee.
Sähkön säästämisessä oleellisimmat asiat ovat lämpimän veden käyttö ja huonelämmitys. Suihkussa voi käydä, mutta mitä pidempään asut suihkussa sitä enemmän maksat.
Huonelämmitys on hyvä hoitaa energiatehokkaan talteenottavan ilmanvaihdon kautta yhdistettynä ilmalämpöpumppuun ja mahdollisesti varaavaan takkaan, joka on yhdistettynä vesikiertoiseen lattialämmitykseen. Meillä kaikki edelliset takkaa lukuun ottamatta käytössä. Kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta olen huomannut että moni nainen ottaa ne ihan itse hoitaakseen. Sitten kun isoin into on poissa vaaditaan että mies hoitaa, mutta ei vastaavasti osallistuta esim kiinteistön huoltoon ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisin hulluksi, jos ois tollanen mies. Onneksi ei ole.
Miten tälle palstalle on jotenkin juurtunut sellanen ajatus, että mies maksaisi laskut? Minä en ainakaan tunne yhtään perhettä, jossa mies olisi pääasiallinen elättäjä, vaan kaikki mun tuntemat naiset käy töissä ja saa palkkaa, jolla maksetaan laskuja ja ostetaan perheelle ruokaa.
Koska naiset siivestää usein...
Mies ostaa talon, nainen verhot
Mies maksaa auton
Mies maksaa bensat
Mies maksaa huonekalut
Mies maksaa ruoat
Mies maksaa asumisen ja energianMitä nainen tekee...ostaa vaatteita, meikkejä ja sisustustyynyjä... eli aika iso ero noissa...
Ihan oikeasti, nyt on 2022 ja tasa arvo...siksi naisten tulisikin ottaa paljon isompi osa laskujen maksamisesta! Ei aina voi siivestää ja vetää naiskorttia esiin.
Eiköhän suurin osa pariskunnista jaa noita arkikuluja. Varsinkin jos molemmat käyvät töissä. Sitten voi olla eri jos toinen on opiskelija/vanhempainvapaalla/työtön/tms, on järkevää jakaa menot tulojen suhteessa. Tai jos palkkaero on iso.
Meillä minä maksan veden, sähkön, lasten päivähoitomaksut ja pääosan ruuista. Mies maksaa lainoja, vakuutukset, netin, osan ruokamenoista ja auton kulut.
Mun mielestä perheen aikuisten on hyvä olla tietoisia yhteisistä kuluista, ja juuri esimerkiksi sähkön hinnasta ja kulutuksesta. Säästökohteita on järkevää miettiä, mutta kohtuus kaikessa. Talon ja veden lämmitys on todennäköisesti ne mitkä vie eniten sähköä. Varsinkin jos valot on ledejä, niiden kulutus on hyvin vähäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä siinä on nyt vaikeaa käsittää että nyt ei eletä normaalia aikaa vaan energiakriisissä. Paljolti poliitikkojen tahallaan aiheuttamalla. Ledit ei paljoa energiaa vie, kannattaa niihin satsata. Televisiosta kirkkaus säätää minimiin, kun sehän on iso lamppu. Jääkaappi säätää pienimmälle ja täyttää nestemäisillä jutuilla jotka sitoo kylmää. Pestä täysiä koneellisia. Kyllä suihkussakin voi käydä joka päivä, jos esim saippuoinnin ajaksi sulkee.
Kriisiaika ja kriisiaika. Hyvin näyttää voittoa kertyvän sähköfirmoille. Taitaa olla ahneus ainoa kriisi tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että vain yksi teistä on tajunnut perheen taloudelliset resurssit?
Sinällään sanotaan että alitajuntaisesti mies menee naimisiin äitinsä ja nainen isänsä kanssa. Siis että kun "itse vapaasti" valitsee niin valinta osuu vanhetessa näin.
Toki aika harva mies pystyy valitsemaan puolisoaan vaan tyytyy siihen mitä saa. Naisten kohdalla toki pitääkin usein paikkaansa.
Jos itsestäsi puhuit, niin sittenhän olet oikein naisten haavemies, kun vaimo pääsi valitsemaan. Mutta pikku marisijahan se taas työntää tilkkeitään joka rakoseen.
Eihän valoja sammuttelemalla nykyään säästä paljon mitään. Lämmitys, uuni, suihku, lattialämmitys nyt sitten oikeastikin jotakin merkkaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi teillä maksaa laskut?
Kun eletään perheenä niin laskut maksetaan yhteisistä rahoista.
niinpä. perheissä miehen rahat ovat yhteisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta olen huomannut että moni nainen ottaa ne ihan itse hoitaakseen. Sitten kun isoin into on poissa vaaditaan että mies hoitaa, mutta ei vastaavasti osallistuta esim kiinteistön huoltoon ollenkaan.
Mitä kiinteistönhoitotöitä on kerrotalossa asuvilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi teillä maksaa laskut?
Kun eletään perheenä niin laskut maksetaan yhteisistä rahoista.
niinpä. perheissä miehen rahat ovat yhteisiä
Niinhän se on, jos on halunnut sen konservatiivisen perhemallin, jossa nainen hoitaa kodin ja lapset ja mies hankkii leivän pöytään. Oma valintahan tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen huomannut olevani nykyään naimisissa appiukkoni kanssa. Noista kahdesta mieluummin valitsisin oman isäni
Ja sun miehesi on varmaan huomannut olevansa naimisissa riivinraudan kanssa. Sellaista se on, elämä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se poika saa käydä treenien jälkeen hallilla pesulla???
Meinaatko että lapsia kiinnostaa, kun ne ei itse maksa laskuja. Minä olen kotona sanonut, että suihkussa pitää pystyä käymään 10 minuutissa, mutta puolison lapsella menee edelleen se 20+ minuuttia, lämmin vesi auki koko ajan. No, tulevan tasauslaskun puoliso saa maksaa itse, kerran minua ei kuunnella. Minä säästän muutenkin vettä kun käyn suihkussa salilla ja hallilla ja vain harvoin kotona, eli puolet meidän perusvesimaksusta riittää minun osaltani.
Vierailija kirjoitti:
Lupaa maksaa sähkölaskun kokonaan omasta pussista niin sitten ehkä miehelläsi sähkö säästö helpottaa. Äläkä vähennä sitä sähkölaskun menevää rahaa muista talouden menoista vaan ihan siitä sinulle henkilökohtaisiib menoihin jäävästä osasta.
Voi olla, että talven tullen itsekin kiellät liian pitkät suihkut ja sammuttelet valoja miehesi perässä😁
Tuo ei ole reilua miltään kantilta, sillä siinä samassa sähkölaskussa on myös ruuanlaittoon ja -säilytykseen kuuluva sähkö sekä pyykinpesu. Ihan kuin sinulla ei olisi hajuakaan, mihin kaikkeen sähköä kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että vain yksi teistä on tajunnut perheen taloudelliset resurssit?
Sinällään sanotaan että alitajuntaisesti mies menee naimisiin äitinsä ja nainen isänsä kanssa. Siis että kun "itse vapaasti" valitsee niin valinta osuu vanhetessa näin.
Toki aika harva mies pystyy valitsemaan puolisoaan vaan tyytyy siihen mitä saa. Naisten kohdalla toki pitääkin usein paikkaansa.
Jos se miesten kohdalla tosiaan on noin, niin aika ahdistavaa olla hetero puolin ja toisin. En kyllä haluaisi olla jonkun miehen jämäpala, vaan jonkun sellaisen, joka aidosti tykkää minusta sellaisena kuin olen vikoineni ja hyvine puolineni. Itsekään en haluaisi valita jotain "jämäpalaa" vaan jonkun sellaisen, jonka kanssa oikeasti klikkaa.
Meillä ei pidetä valoja kuin 17-20 välisenä aikana ja pyykit pestään lavuaarissa, jonka vesi vaihdetaan kerran viikossa. Kaikilla on oma lautanen ja lusikka, mitkä nuollaan puhtaiksi.
Eiköhän jokainen ota sen jonka saa. Jos siis ei ihan väkisin ketään naimisiin raahaa.