Varaa kotiin ruokaa, joka ei vaadi lämmittämistä
Tämmöinen vinkki oli iltalehdessä.
Listattaisiinko tähän?
Itselläni ei tule muuta mieleen kuin salaatit...
Kommentit (100)
meillä on pihagrilli kerrostalon pihalla, eiköhän siellä ruoan saa lämpimäksi talvellakin
Vierailija kirjoitti:
Eikö näistä sähkökatkoista ilmoiteta kuitenkin etukäteen..?
-jos on etukäteen tiedossa oleva hallittu söhkökatko, voidaan ilmoittaa
-jos on kiireellinen katko, ei ehdi ilmoittaa
-jos on hallitsematon, lue "jonkun muun" kuin Suomen viranomaisten tekemä sähkökatko, ei tietenkään ilmoiteta, eikä tiedä, kauanko kestää
-kun katko on päällä mistä tahansa edellä mainitusta syystä, se voi yllättäen pitkittyä, ihan hallitun ja suunnitellunkin sähkökatkon jälkeen voi olla ongelmia kytkeä sähköjä takaisin päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakit, lihapullat. Valmista pitsaa voisi olla pakkasessa. Leivät ja päälliset...
Ei paljon pakastimen ovea kannata sähkökatkon aikaan availla.
Jos on nyt kyse niistä parin tunnin katkoista, niin eipä se pakastin sula jos sieltä äkkiä nappaa jotain.
Jos niitä sähkökatkoja tulee useampana päivänä viikossa, jotkut tuotteet kärsivät, vaikkei jääkaapin tai pakastimen ovea aukoisikaan. Mulla pilaantuivat insuliinit mökin jääkaapissa, vaikka oli lyhyempiä sähkökatkoja meidän poissaoloaikoina. Ilmeisesti niitä oli vain liian usein eli eivät ennättäneet viiletä tarpeeksi. Toimimaton insuliini = hengenlähtö lähellä.
Kerropa alapeukuttaja, mikä meni vikaan. Mulla on ikävä kokemus pilalle menneestä inskasta, onneksi parin vrk päästä sain kyydin apteekkiin. Viikon päästä olisin jo ollut katastrofitilanteessa.
Wolt ja Foodora. Eihän mulla ole edes keittiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä suomalaiset suorastaan hakeutuvat sankoin joukoin kesämökeilleen elämään ilman sähköä ja muita nykyajan mukavuuksia.
Joten tuskin joku parin tunnin sähkökatko tätä yhteiskuntaa romahduttaa.
Oikeastaan ainoa huoleni on se, että mökillä P a s k h a h u u s s i a voi käyttää huoletta.
Toivottavasti ihmiset oikeasti muistaa olla käyttämättä vessanpyttyä edes virtsaamisewn ja vähintään/ennen kaikkea muistavat olla vetämättä pyttyä, ettei kerrostalojen alakerroksessa uida paskassa.
Ja sama tietysti koskee ok-taloja, siellä ongelma konkretisoituu suoraan itselle.
Ja jos ei itselle, niin lähivesistöön, jos paska tulee yli kunnan putkistosta.
Mistä kunnan putkistosta... meillä maalla ei tule mitään ongelmaa vaikka kuinka käyttäisin vessaa.
Meillä pytty ei toimi, jos ei ole sähköä, eikä tule hanasta vettä. Kaivossa on taas niin painava kansi, että sitä ei miesvoiminkaan oteta paikaltaan.
No mulla nyt pytty toimii muutenkin kaatamalla tiskivettä ämpäristä, mutta eipä pissoja jos yksiä kakkojakaan heti tarvitse olla huuhtomassa, eivätkä mene naapuriin eivätkä järveen vaikka mikä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi mun pitäisi pelkkää kylmää ruokaa syödä.
Jos tulee pidempi sähkökatko, niin kivempi se on syödä kylmää ruokaa kuin olla kokonaan syömättä.
Ihan perus-kotivaraohje taas tämäkin, ja maaseudulla asuville, sähkökatkoihin tottuneille peruskauraa.
Mutta tietenkin palstalle aina ilmestyy tässä vaiheessa mä en ymmärrä miksi mun..? -ihmettelijöitä.
Ja ohjeita annetaan tietenkin siksi, että pärjätään kaikki paremmin, jos jotain käy.
Puhu vaan omasta puolestas!
Itse ainakin lämmitän ja keitän ruokani puuhellalla. On siinä uunikin, jos tarvii. Lisäksi on kaasugrilli ja puugrilli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi mun pitäisi pelkkää kylmää ruokaa syödä.
Jos tulee pidempi sähkökatko, niin kivempi se on syödä kylmää ruokaa kuin olla kokonaan syömättä.
Ihan perus-kotivaraohje taas tämäkin, ja maaseudulla asuville, sähkökatkoihin tottuneille peruskauraa.
Mutta tietenkin palstalle aina ilmestyy tässä vaiheessa mä en ymmärrä miksi mun..? -ihmettelijöitä.
Ja ohjeita annetaan tietenkin siksi, että pärjätään kaikki paremmin, jos jotain käy.
Puhu vaan omasta puolestas!
Itse ainakin lämmitän ja keitän ruokani puuhellalla. On siinä uunikin, jos tarvii. Lisäksi on kaasugrilli ja puugrilli.
Minäpäs laitankin matkailuautossa lämmöt täysille ja köllötän katsomassa telkkaria, laitan kahvit tippumaan ja vaikka mikrossa lämpimiä voileipiä. Grilliasennossa ihan ok evästä. Akuissa riittää virtaa päiväksi ilman moottorin käynnistystä.
Kun ollaan vuosituhansien ajan tähänkän saakka pärjätty täällä kylmässä pohjolassa niin kyllä me tästäkin talvesta selvitään. Kaikin puolin elämä on helpompaa nykyisin kuin milloinkaan ennen.
Vierailija kirjoitti:
Osa kommentoijista ei tajua, että nämä ohjeet koskevat paljon pidempiä sähkökatkoja kuin niitä hallittuja parin tunnin katkoja. Siinä on ajatus, että "joku" sabotoi suomalaista sähköntuotantoa tai siirtoverkostoa ja tulee yllättäviä, ehkä useita päiviä, kestäviä sähkökatkoja. Johan Oliluoto 3 on pois pelistä edelleen tuntemattoman ja kummallisen vian takia. Yleinen kotivaraohje on, että pärjää ilman yhteiskunnan apua, sähköä, lämpöä ja vettä 3 vrk. Pidempäänkin kannattaa fiksun varautua. Ketjusta päätellen osalla loppuu pärjääminen ihan samantien, kun eivät vaan tajua varautua.
Niin no, siinä vaiheessa minulla ei riitä lämpöäkään, ja kodinkoneet ja putkistot rikkoutuvat, että siinä nyt on suurempiakin ongelmia kuin eväiden lämmitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
s
Listassasi ei ole juurikaan mitään oikeaa ruokaa.Söisit raakaa kalaa, kylmää kalakeittoa, lihakastiketta, miten lämmität perunat riisit makaronit...hyi siis kaik ruoka on kylmänä pahaa!
Ei ole, minä ainakin napsin lihakastikkeesta mielelläni kylmänä lihanpaloja, ja muuten kun sähköt olivat kesällä poikki (olin kyläilemässä ja isäntä oli jättänyt laskut maksamatta) tulin syöneeksi valkosipulipottuja kylmänä leivän päällä. Hyvää oli sekin.
Säilykeliha (itsellä kanafileitä), säilykenakit, säilykehedelmät, kuivatut hedelmät, tuoreet hedelmät, kauraryynit, hillot, porkkanat, leipä, hapankorput, näkkileipä, oliiviöljy, rypsiöljy, sipuli, valkosipuli, tomaattimurska, tomaatit, maapähkinät, mantelit, maitojauhe, säilykepavut ja -linssit, murukahvi, heraproteiini. Näitä ainakin löytyy nyt normaalistikin kaapista ja näiden erilaisilla komboilla pärjäisi viikon tai pari.
Hei, mä keksin: oon 2 tuntia pätkäpaastolla, ja laihdun kymmeniä kiloja! Kaksi ongelmaa ratkaistu yhdellä iskulla. Saa ottaa vinkin ilmaiseksi käyttöön!
Vierailija kirjoitti:
Osa kommentoijista ei tajua, että nämä ohjeet koskevat paljon pidempiä sähkökatkoja kuin niitä hallittuja parin tunnin katkoja. Siinä on ajatus, että "joku" sabotoi suomalaista sähköntuotantoa tai siirtoverkostoa ja tulee yllättäviä, ehkä useita päiviä, kestäviä sähkökatkoja. Johan Oliluoto 3 on pois pelistä edelleen tuntemattoman ja kummallisen vian takia. Yleinen kotivaraohje on, että pärjää ilman yhteiskunnan apua, sähköä, lämpöä ja vettä 3 vrk. Pidempäänkin kannattaa fiksun varautua. Ketjusta päätellen osalla loppuu pärjääminen ihan samantien, kun eivät vaan tajua varautua.
Ja vielä viime vuosituhannen puolella kotivarasuositus oli kahdeksi viikoksi, nyt vain kolmeksi vuorokaudeksi.
Tuo top-100-lista oli ihan hullunkurinen 😀 Esim. puolustusministeriö suosittaa kakkaamaan muovipussiin ja viemään sen jätekatokseen.
Ei tässä oikein muuta johtopäätöstä ole kuin se, että ihmisistä tullut ihan hirveän pelokkaita ja suorastaan haastavampaa/epämukavampaa arkea pelkääviä.
Meillä on grilli, trangia ja leivinuuni. Eiköhän jollain niillä saa ruuan lämpimäksi ilman sähköäkin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Itä-Suomessa myrskyt sabotoi joka ikinen syksy ja tulee pitempiä tai lyhyempiä sähkökatkoja. Ei täällä itketä eikä kuolla sen takia. Tuskinpa viikon katkokaan monelle ylipääsemätön.
Itse ainakin voin lähimmille naapureille agrekaattia käydä pyöräyttämässä ettei pakastimet sula (niille harvoille kenellä ei vielä omaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä Itä-Suomessa myrskyt sabotoi joka ikinen syksy ja tulee pitempiä tai lyhyempiä sähkökatkoja. Ei täällä itketä eikä kuolla sen takia. Tuskinpa viikon katkokaan monelle ylipääsemätön.
Itse ainakin voin lähimmille naapureille agrekaattia käydä pyöräyttämässä ettei pakastimet sula (niille harvoille kenellä ei vielä omaa).
Itä-Suomessa tapahtui tämä inskojen pilaantuminen kesäaikaan ukkosilla. Agrekaattia ei voitu käyttää, koska pahimpien katkojen aikaan ei oltu edes paikan päällä. Ruuille ei käy katkoissa mitenkään, viilenevät kyllä kun sähköt palautuvat. Todennäköisesti muutkin kylmäsäilytystä vaativat lääkkeet joitakin yskänlääkkeitä lukuun ottamatta kärsivät sähkökatkoista eli eivät toimi halutulla tavalla.
Kai te nyt ymmärrätte että me ihmiset selvitään hyvin vaikka ilman ruokaa muutamia päiviä? Toki lapsille joo mut kukaan ei kuole.
Miksi pitäisi syödä kylmänä kun voi laittaa ruokaa sivupolttimellisella kaasugrillillä, hiiligrillillä, risukeittimellä, trangialla tai takan pesässä.
No ei kaikilla ole, en minäkään syö säännöllisesti leipää ja leikkeleitä, niin että aina olisi kaapissa.
Siitä kai tässä oli kyse, että voisi ajatella pitää varalla jotain, minulla ne tosin luultavasti olisivat pakkasessa nekin.
Voisi tietysti varata näkkäriä ja kinkkupasteijaa tuubin.
Ap ei keksinyt muuta kylmää syötävää kuin salaatit.