Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos menette etelään sellaiseksi viikoksi että lapselta täytyy pyytää koulusta vapaata...

vierailija
21.11.2022 |

Otatteko lapsen koulukirjat mukaan ja läksyt päivittäin sitte siellä lomakohteessa wilman kautta?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikko vapaata kouluaikana huvimatkan takia? Kannattaa miettiä tarkkaan, miten lapsen koulu menee. Jos koulu ei suju todella hyvin, ei kannata ottaa mitään omia lomia. Viikossa ehtii jäädäaika paljon jälkeen, paitsi jos on kyse ihan 1-2-luokkalaisesta. 

Onhan lapset ihan helposti viikon pois koulusta kipeänäkin. Ei siinäkään jälkeen jää, vaikka kipeänä ei jaksa kunnolla läksyjä tehdä.

Mutta jos me mennään reissuun ( kuten keväällä mennään), niin lapsi pyytää hommat opettajilta ja tekee ne valmiiksi jo ennen reissua.

Kyllä yläkoulussa ja lukiossa jää. Siinä tapauksessa voi ainakin peruskoulun puolella yrittää pyytää tukiopetusta, jos ei muuten saa asioita opiskeltua. 

Ehkä kommentoin epäselvästi. kommentoin tuota, että sairauden takia ei jäisi jälkeen mistään, vaikka on pois koulusta.

Tukiopetus ei ole ylimääräisten lomien aiheuttamaa oppimisvajetta varten. Opettajan ei tarvitse suostua antamaan tukiopetusta, jos syynä on loma.

Vastuu on vanhemmilla.

Vierailija
42/51 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on 12 vapaaviikkoa vuodessa, minulla 5. Ettekö tosiaan saa sovitettua matkoja vapaaviikoille!

Minä olen aina saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty ottamaan reissuun painavia koulukirjoja. Jotain tehtäviä ehkä kopioina lentokoneessa. Etelä-Amerikkaan tammikuussa 2,5 viikoksi. Nyt perheessä lukiolainen. Se vähän mietityttää onko lukion kannalta hankalaa.

Lukiosta riippuen 2,5 viikon poissaolon takia voi jäädä kaikki jakson kurssit suorittamatta poissaolojen takia. Toisen lapseni lukiossa (tavallinen pikkukaupungin lukio) olisi käynyt näin, toisessa (ison kaupungin eliittilukio) ei mutta kiinniottaminen olisi ollut jäätävä homma. Toivottavasti lapsesi on erinomainen oppilas ettei mene koko jakso vihkoon ja valmistuminen lykkäänny.

Tämä. Pahimmillaan valmistuminen siirtyy. Nykyään sairaanaolevatkin on usein etäyhteydellä tunnilla. Kursseilla on läsnäolopakko.

Vierailija
44/51 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalla ei muuten ole minkäänlaisia velvollisuutta antaa tehtäviä etukäteen. Eihän hän välttämättä ole tunteja edes suunnitellut vielä.

Toisekseen yläkoululaisten ja lukiolaisten kuuluu ensisijaisesti kysyä tehtävät toisiltaan ei opettajalta.

Vierailija
45/51 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä aikoinaan aina painui reissuun koulun lomien ulkopuolella, reissujen hinnat paljon edullisemmat tuolloin. Ja ei todellakaan ollut mitään kouluun liittyvää mukana, ne oli lomareissuja.

Vierailija
46/51 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. omalla lomalla ollessaan oppilas on huoltajan kotiopetukseen ottamana. Huoltaja vastaa opetuksesta tuolloin.

Vierailija
47/51 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää muistuttaa, että lomamatkalla oppii enemmän elämässä hyödyllisiä taitoja kuin viikossa koulussa.

Riippunee lomamatkan luonteesta? Mitä hyödyllisiä taitoja oppii vesipuistossa? 

Oppii käyttämään kieltä esim. ostaessaan jäätelöä. Se on monelle iso kynnys, joka pitää ylittää, että uskaltaa käyttää oppimaansa kieltä.

Samoin opiskelemme aina maantiedettä ja keskustelemme kyseisen maan kulttuurista.

On muitakin paikkoja kuin Suomi. Tuntuu, että tässä keskustelussa on aina paljon kateutta mukana. Peruskoulu ei voi taata kaikille ulkomaanmatkoja, niin niihin suhtaudutaan paheksuvasti. Normaalisti vanhemmilla on vain viisi viikkoa vapaata vuodessa, joten ne ovat ainakin meillä arvossaan.

Vierailija
48/51 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla on 12 vapaaviikkoa vuodessa, minulla 5. Ettekö tosiaan saa sovitettua matkoja vapaaviikoille!

Minä olen aina saanut.

Kaikki eivät voi logistisestikaan matkustaa vain koulujen lomaviikoilla. Lentoja ei riitä ja lentoyhtiötkin tähtäävät ympärivuotiseen toimintaan.

Vierailija
49/51 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina saanut.

Kaikki eivät voi logistisestikaan matkustaa vain koulujen lomaviikoilla. Lentoja ei riitä ja lentoyhtiötkin tähtäävät ympärivuotiseen toimintaan.

Edelleen, matkojen hinnat ovat aivan eri luokkaa koulujen lomien ulkopuolella, isompi perhe voi säästää tonneja tuossa.

Vierailija
50/51 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää muistuttaa, että lomamatkalla oppii enemmän elämässä hyödyllisiä taitoja kuin viikossa koulussa.

Riippunee lomamatkan luonteesta? Mitä hyödyllisiä taitoja oppii vesipuistossa? 

Oppii käyttämään kieltä esim. ostaessaan jäätelöä. Se on monelle iso kynnys, joka pitää ylittää, että uskaltaa käyttää oppimaansa kieltä.

Samoin opiskelemme aina maantiedettä ja keskustelemme kyseisen maan kulttuurista.

On muitakin paikkoja kuin Suomi. Tuntuu, että tässä keskustelussa on aina paljon kateutta mukana. Peruskoulu ei voi taata kaikille ulkomaanmatkoja, niin niihin suhtaudutaan paheksuvasti. Normaalisti vanhemmilla on vain viisi viikkoa vapaata vuodessa, joten ne ovat ainakin meillä arvossaan.

Jos TE opiskelette maantiedettä ja keskustelette kulttuurista niin ei varmaan läheskään kaikki niin tee. 

Jos viittaat että mä olisin kateellinen, niin mistä? Mä voin matkustaa ihan milloin haluan. 

Vierailija
51/51 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa aineessani ei ole oppikirjaa ja nämä lomatehtäväpyytelyt tarkoittavat minulle ylimääräistä työtä. Kun olen tunnin vääntänyt sovellettuja tehtäviä poissaolijalle (meidän jaksojärjestelmässä 3 x 75 min / viikko), hän palaa yleensä lomalta niin, että tehtäviä ei ole tehty. Lomamatka vaikuttaa suoraan hänen arvosanaansa. Kun tämän aineen opiskelu on pakollista vain 7. luokalla, lomamatka vaikuttaa myös päättöarvosanaan, jos tämä matka on siis 7. luokalla. Jos nuori hakee ammattikouluun peruskoulun jälkeen, voi tämä alentunut päättöarvosana vaikuttaa opiskelemaan pääsyyn. En saa lisää palkkaa tehtävien räätälöinnistä yhdelle, joten suhtaudun negatiivisesti kouluajalla lomailuun, etenkään 2 viikon lomia ei pitäisi myöntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi