Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako Google tiedot pankkikorttiostoista? Juuri ostin kissanruokaa ja heti näkyi kissanruokamainos.

Vierailija
20.11.2022 |

Tapahtunut samantyyppinen juttu aiemminkin, että ostan vaikka pyöräilyvaatteita ja heti näkyy mainos pyöräilystä.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli jännä juttu kun aikuisen poikani kanssa puhuttiin viime viikonloppuna ihan livenä merkkikelloista ja sitten seuravalla viikolla mun kännykkään pamahti kellomainos jonnekin iltasanomien väliin.

Vaikka minä en ollut googlannut kelloja enkä mitään muutakaan, eikä poikakaan ostanut vaan oli tehnyt vaihtokaupan.

Vierailija
42/63 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli jännä juttu kun aikuisen poikani kanssa puhuttiin viime viikonloppuna ihan livenä merkkikelloista ja sitten seuravalla viikolla mun kännykkään pamahti kellomainos jonnekin iltasanomien väliin.

Vaikka minä en ollut googlannut kelloja enkä mitään muutakaan, eikä poikakaan ostanut vaan oli tehnyt vaihtokaupan.

Poikasi on voinut vaihtokauppaa tehdessä lähettää sähköpostissa, facebookissa tai muussa kanavassa viestejä, joissa kyseinen merkki on mainittu. Mm. puhelinten sijaintitietojen, somekaveruuksien yms perusteella teidän kahden taas tiedetään olevan yhteydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikasi on voinut vaihtokauppaa tehdessä lähettää sähköpostissa, facebookissa tai muussa kanavassa viestejä, joissa kyseinen merkki on mainittu. Mm. puhelinten sijaintitietojen, somekaveruuksien yms perusteella teidän kahden taas tiedetään olevan yhteydessä.

Juu poika oli facessa sopinut vaihtokaupan mutta mulla itselläni ei ole facea kännykässä käytössä lainkaan. emmekä viestitelleet asiasta tekstareina, muita viestisovelluksiakaan mulla ei ole.

Vierailija
44/63 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelupätkiä kuunnellaan. Siis ihan yksittäisiä sanoja. Mä en ole yhtään viherpeukalo, mutta kerran tuttu selosti ummet ja lammet kukkaharrastuksestaan, ja mulle pamahti heti kukkakaupan mainos.

Muutakin vastaavaa on käynyt itselle ja tutuille.

Teillä on kissa joten kissasta ja kissan ruokkimisesta varmaan puhutaan.

Niinhän se menee. Auttaako siihen oikeasti, jos täppäilee kaikki mahdolliset kiellot päälle puhelimestaan, vai ovatko ne vain silmänlumetta?

Vierailija
45/63 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelupätkiä kuunnellaan. Siis ihan yksittäisiä sanoja. Mä en ole yhtään viherpeukalo, mutta kerran tuttu selosti ummet ja lammet kukkaharrastuksestaan, ja mulle pamahti heti kukkakaupan mainos.

Mulle kaveri selitti tietyn merkkisestä kitarasta ja plektroista, joista en itse tajua mitään. Enkä ollut ko. merkistä kuullutkaan. Puhelimemme olivat pöydällä. Noin tunnin päästä käväisin Facebookissa ja ensimmäisenä vastaan tuli tuon merkin plektramainos...

Vierailija
46/63 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kaveri selitti tietyn merkkisestä kitarasta ja plektroista, joista en itse tajua mitään. Enkä ollut ko. merkistä kuullutkaan. Puhelimemme olivat pöydällä. Noin tunnin päästä käväisin Facebookissa ja ensimmäisenä vastaan tuli tuon merkin plektramainos...

Kaverilla on varmaan tosi paljon nettiprofilointia kitaroihin liittyen. Puhelintenne paikannuksen ansiosta mainostajat nyt tiesivät, että olette juuri viettäneet pitkän aikaa yhdessä.

En sinällään pidä mahdottomana, etteikö myös puhelinten kuuntelua jotkin somet ja mainostajat voisi tehdä. Ainakin USA:ssa, EU:sta siitä voisi tulla todella isot sanktiot, varsinkin jos ei ole etukäteen todella läpinäkyvästi kerrottu että näin tehdään (ja ei ole). Erilaista audioiden tallennusta ja analyysia niin koneiden kuin ihmisten toimesta on paljastunutkin, useista eri yrityksistä. Mutta ne on enemmän liittyneet tuotekehitykseen kuten esim. puheentunnistuksen parantamiseen kuin mainontaan.

Vierailija
47/63 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google ei saa virallisesti käyttä, mutta Kiinalla on sinun kaikki tiedot kunhan vaan jollain henkilöllä jonka tiedät on tiktok.

Vierailija
48/63 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu poika oli facessa sopinut vaihtokaupan mutta mulla itselläni ei ole facea kännykässä käytössä lainkaan. emmekä viestitelleet asiasta tekstareina, muita viestisovelluksiakaan mulla ei ole.

Riittää kun sulla on jonkun puhelinnumero kännykässä. Sillä tiedolla teidät jo osataan yhdistää toisiinne. Ei tartte edes olla mikään some-kaveri.

Vierailija
49/63 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Mutta saatoit viettää hetken kaupassa kissanruokahyllyn kohdalla tai pysähdyit siinä jolloin Googlen karttasovelluksen tekoäly tulkitsee tämän tarkoittavan, että sinua kiinnostaa kissanruoat.

Tuskinpa nyt hyllyvälien tarkkuudella on karttasovelluksilla tietoa joka kaupasta.

Ei tarvitse olla.

Tilastomatematiikalla on helppo yhdistää dataa toisiinsa. Voi olla tiedossa joukko ihmisiä kenellä tiedetään olevan kissa. Sitten katsotaan pysähtyykö ne erityisen paljon jonkun tietyn hyllyn kohdalla. Löytyy korrelaatio ihmisen harrastuksen ja ostoskäyttäytymsen välillä. Sen jälkeen voidaat tunnistaa ihmisiä jotka käyttäytyy kaupassa samalla tavalla.

Kaikki tämä voi tapahtua täysin automatisoidusti.

Todellisuudessa...

- Karttasovellukset ei pysy edes sen kaupan perässä jos omistaja ei ilmoita että nyt lopetetaan, muutetaan tms. Jos ei, niin samassa paikassa voi roikkua vuosia sekä lopetetun Siwan että paikalle tulleen K-marketin nimet.

- Maps ei ole mikään virallinen totuus, sinne voi lisätä paikkoja, sekä puuttuvia että uusia helposti kuka vaan, eikä se tekoäly tiedä tuon taivaallista onko Peran snägäri joku kiska, piknikviltti vai vitsi.

- Mapsin ja puhelimen GPSn tarkkuus on suunnilleen 5 metriä, mutta 20 metrin heitto on ihan normaali. Sisätiloissa ei noinkaan tarkka, mutta esim. kauppakeskuksessa eri liikkeiden langattomat verkot antaa osviitta. Ei todellakaan tajua ootko kaupassa kahvi-, kissanruoka- vai kaljahyllyllä.

- Hyllyjä siirrellään, tuotteet vaihtuvat, loppuvat, niiden järjestystä vaihdetaan eli monta muuttujaa jatkuvasti - hyvä jos muistetaan kertoa kaikille työntekijöille muutoksista saati johonkin mapsiin.

- Kissa-asioiden selaus netissä on merkki kiinnostuksesta, kissan omistaminen lähinnä valistunut arvaus ostotapahtuman jälkeen, tietoa ei ole. Vaikka ilmoittaisi olevansa kissan omistaja, niin kissa kun karkaa, kuolee tai yllättää kuudella uudella kissalla, niin ei sitäkään tiedetä.

Noh, teknologisesti tuo ei tällä hetkellä ole täysin mahdotonta. Tilastomatematiikka ei liity mitenkään datan hankintaan, sen siivoamiseen ja yhdistelyyn, höpö. Ja ei voisi olla automatisoitua koska ei ole mitään automatisoitavaa, koska mikä hyöty ko. prosessista olisi? Ja kenelle?

Kappas kun kauppias tietää jo että asiakas ostaa kissanruokaa, jossain vaiheessa toteaa että jassoo, ostaa säännöllisesti. Jospa kokeilisin hankkia testiksi paria muuta kissanruokaa, ehkä kalliimpikin menisi kaupaksi. Aha, ei mennyt mutta toiselle lähistön kissalle oli kuulemma just hyvä merkki, joten omistaja ostaa tästä nyt viikottain kun muutenkin käy.

Eikä kappas, kissanruokaa ostettu, pitää tilata lisää. Varmasti on kissanomistaja ollut, mutta varma ei voi olla. Tarvitaan tekniikkaa ja iso kiinteä hylly, seurantasysteemi, GPS-koordinaatit, tilaa ympärille ja koodi Googlelle. Ja kukaan ei koske mihinkään ja pitää vain toivoa että hyllyllä menee ainakin tovi kun jos nappaa liian nopeasti niin ei ehdi rekisteröidä tämä systeemi kissanomistajaa. Noh, nyt se tuli, osti ruokaa, ja tässä on teille kissanomistajan tiedot, niin voitta sitten laittaa tarjouksen verkkokauppaan josta sais samantapaista ruokaa halvemmalla. Kiva kiitti, mut ens kerralla voitte antaa mulle voitoista osan, esim. sentin.

AP, käy läpi sovellusten oikeudet, oletettavasti puheentunnistus jossain ja yhdistetty johonkin FB-tiliin tms.

Vierailija
50/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavaa miten meitä seurataan.

Vierailija
51/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi mää ihan vittuiluna välillä huutelen vauvojen vaipat jossain kulkiessani, menee algoritmit sekasin.

T: Sinkku

Vierailija
52/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Google ei saa virallisesti käyttä, mutta Kiinalla on sinun kaikki tiedot kunhan vaan jollain henkilöllä jonka tiedät on tiktok.

Olis mukava, jos ne olis vain siellä kiinassa.

Vierailija
53/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin unta anaalitapeista niin aamulla tuli mainoksia anaalitapeista.

Lukeeko google jo uniakin?

Vierailija
54/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae prepaid kortti marketista ja tunge se puhelimeen, mutta älä ikinä avaa sitä.

Älä asenna play kauppaa ja käytä ilmaisia wlaneja tai kotiverkkoa.

Vierailija
55/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin unta anaalitapeista niin aamulla tuli mainoksia anaalitapeista.

Lukeeko google jo uniakin?

Kuorsauskiskomainoksia tuli tutulle, kun tuttu vahingossa unohti puhelimen makuuhuoneeseensa.

Vierailija
56/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Mutta saatoit viettää hetken kaupassa kissanruokahyllyn kohdalla tai pysähdyit siinä jolloin Googlen karttasovelluksen tekoäly tulkitsee tämän tarkoittavan, että sinua kiinnostaa kissanruoat.

Mutta - minulla ei ollut äsken kaupassa käydessäni puhelinta mukana. Joten mistä Google olisi saanut tuon paikkatiedon?

Ootko ottanut koronarokotteen? Se on se rokotteen mukana laitettu siru sussa?

Vierailija
57/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta - minulla ei ollut äsken kaupassa käydessäni puhelinta mukana. Joten mistä Google olisi saanut tuon paikkatiedon?

Ja en siis ole googlannut kissanruokia tai ostanut niitä netin kautta pidempään aikaan, joten sitä kautta ei voinut tulla. Oli vain erikoista, että välittömästi ostoksen jälkeen tuo mainos näkyi, vaikka yleensä en saa tuon aihepiirin mainoksia.

Ja yhden yksittäisen mainoksen perusteella teet tuollaisia johtopäätöksiä, kissataloudessa asuvana. 

Sama on tapahtunut ennenkin, toisten ostosten kanssa. Ja online ostoksista tuo data ei ole tullut. Teen itsekin töitä analytiikan parissa, joten tiedän, että valtavasti dataa kerätään. Näköjään pitää ruveta maksamaan käteisellä jos haluaa pitää yksityisyyttään.

Ehdottomasti. Elämme viimeisiä mahdollisuuksiamme suojata yksityisyydestämme sen vähän, mitä siitä vielä on jäljellä.

eri

a

Vierailija
58/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pitää paikkansa. Tosi usein näen mainoksia jostain, mistä olen jutellut ystävien kanssa. Tuntuu että varsinkin jos keskustelen englanniksi jonkun ystävän kanssa niin Google todellakin nappaa sieltä "avainsanat" huolella.

Olen myös epäillyt että Google salakatselisi kameran kautta mitä teet. Esim jos satut kaupassa ottamaan puhelimen käteen, kuka tietää aktivoituuko kamera hetkeksi. Kuvan perusteella onkin sitten helppo markkinoida erilaisia juttuja.

Vierailija
59/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on aika typerää mainostaa jotain, mitä juuri ostit 🤔

Niinhän sitä luulisi, mutta kun käy vaikka jostain verkkokaupasta (annettava lupa evästeisiin, että pääsisi edes katsomaan tarjontaa) ostamassa tuotteen, niin kyllä muutaman päivän jälkeen sitä tuotetta ahkerasti tarjotaan, mutta ilmeisesti eivät sentään tiedä, että juuri olit tilannut sen tuotteen.

Vierailija
60/63 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dodda kai.