Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kutsutaan ihmistä, joka ei halua ihmisten seuraa? Huom, se EI ole epäsosiaalinen persoona!

Vierailija
20.11.2022 |

Luulin itse, että kuvaava termi olisi epäsosiaalinen persoona, mutta googlettelemalla selvisi, että tämä termi tarkoittaakin auktoriteetteja vastaan kapinoivaa, esim. rikoksia tekevää ihmistä.

Turvaudun siis termin etsinnässä teihin.

Mikä on oikea termi ihmiselle, joka

-viihtyy yksin, ei kaipaa juurikaan ihmisten seuraa
-kokee yleensä jutustelun rasittavana, voimiavievänä ja yhdentekevänä (vaikka selviytyykin hyvin ja yleisten normien mukaisesti sosiaalisista tilanteista)
-häntä ei oikeasti jaksa liiemmälti kiinnostaa ihmisten kuulumiset (elleivät ole jotain todella poikkeavaa), koska pääpiirteittäin kaikki ihmiset ovat niin samanlaisia, ja kaikki asiat on jo nähty ja kuultu, ja samojen asioiden jahkaaminen on epäkiinnostavaa

Kuitenkin, huom. EI vihaa eikä inhoa ihmisiä. Toivoo kaikille hyvää ja haluaa olla kohtelias ja ystävällinen kaikille, muttei halua varsinaisesti ystävystyä ihmisten kanssa.

Nopeat kohteliaat tervehdykset pinnallisten kuulumistenvaihtojen kanssa passaavat ja riittävät hyvin.

Eli kyllä, puhun itsestäni, mutta minulla on termi hukassa, millä kuvailisin itseäni?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

skitsoidi?

Vierailija
2/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala sosiaalisuus. Ei siis antisosiaalinen, mutta jos normaalit ihmiset laitetaan janalle, niin tämä on janan toisessa päässä.siellä äärisosiaalisessa päässä on ihminen, jolla on kova tarve miellyttää toisia ihmisiä.

Temperamenttipiirre. Synnynnäistä siis.

Vierailija
4/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

skitsoidi?

Käypäs googlaamassa, mitä tämä tarkoittaa.

Vierailija
5/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen juuri samanmoinen kuin ap! 

Vierailija
6/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erakkoluonne, sellaiseksi näitä ennen kutsuttiin.

Vierailija
7/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

I trovertti. Tämäkin sana on näköjään kiellettyjen listalla 🤣

Vierailija
8/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä äskettäin se sana oli suomalainen. Nyt hiton amerikkalaistuminen on kussut senkin. Teeskennellään yltiösosiaalista hampaat irvessä.

Vierailija
9/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matala sosiaalisuus. Ei siis antisosiaalinen, mutta jos normaalit ihmiset laitetaan janalle, niin tämä on janan toisessa päässä.siellä äärisosiaalisessa päässä on ihminen, jolla on kova tarve miellyttää toisia ihmisiä.

Temperamenttipiirre. Synnynnäistä siis.

Tätä siis tarkoitan https://kiintymysvanhemmuus.fi/temperamentti-ihmisen-yksilollisyys/

Sosiaalisuus

Kirjassa kerrotaan, että sosiaalisuus temperamenttipiirteenä tarkoittaa muiden ihmisten seurasta nauttimista, heidän seuraansa hakeutumista ja muiden seuran asettamista yksinolon edelle. Taipumus vakiintuu yhdessäolosta seuraavasta sisäisestä palkinnosta, jotka ovat Bussin ja Plomin mukaan seuraavat.

Ensinnäkin sosiaaliselle ihmiselle muiden läsnäolo toimii mielihyvän tuottajana. Toinen sosiaalinen palkinto on yhteisiin aktiviteetteihin osallistuminen tai yhteiset harrastukset muiden kanssa. Kolmanneksi huomion, arvostuksen ja kiitoksen saaminen muilta on tärkeä sosiaalinen palkinto, samoin kuin vastavuoroisuus sellaisissa asioissa kuin olla samaa tai eri mieltä jostain, hämmästyä tai olla kiinnostunut jostain. Ihmiset voidaan siis asettaa johonkin kohtaan sellaisella jatkumolla, jonka ääripäät ovat: muiden ihmisten palkintoarvo puuttuu kokonaan sosiaalinen kanssakäyminen on erittäin palkitsevaa sen mukaan, kuinka tärkeitä edellä kuvatut sosiaaliset palkinnot ihmiselle ovat, ja kuinka paljon mielihyvää ne hänelle tuottavat. Sosiaalisen ihmisen vastakohta on vähemmän sosiaalinen, ei epäsosiaalinen.

Sosiaalinen ihminen siis hakeutuu toisten seuraan ja nauttii siitä. Jos temperamenttipiirre sopii ihmiseen keskinkertaisesti, hän on kiinnostunut ihmisistä, mutta ihmisistä ja tilanteista riippuu miten tärkeää sosiaalinen kanssakäyminen hänelle on. Jos määritelmä sopii huonosti, ihminen viihtyy myös yksin eikä aktiivisesti hakeudu muiden seuraan tai etsi uusia tuttavuuksia. Sosiaaliselle ihmiselle yhdessäolo ja mielipiteiden vaihto muiden kanssa on palkitsevaa, vähemmän sosiaaliselle taas ei. Sosiaaliselle muiden kiitos on tärkeä, vähemmän sosiaaliselle ei. Sosiaalinen ihminen tavoittelee muiden arvostusta ja on herkkä ympäristön paineelle olla samanlainen kuin muut. Hän ei uskalla asettua yleistä mielipidettä vastaan. Vähemmän sosiaalinen on puolestaan riippumattomampi yleisestä mielipiteestä.

Sosiaalisuus kuuluu niihin temperamenttipiirteisiin, joihin kohdistuu huomattava yhteiskunnallinen arvostus. Länsimaisen arvomaailman mukaan ihmisen pitää olla sosiaalinen ilman pohdintaa siitä, miksi näin pitää olla, tai mitä sillä edes tarkoitetaan. Oletetaan, että koska sosiaalinen on kiinnostunut muista, hän tulee toimeen muiden kanssa. Keltikangas-Järvinen painottaa, että sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot ovat eri asioita. Sosiaaliset taidot kehittyvät oppimisen ja vuorovaikutuksen tuloksena lapsen kehittyessä. Ns. ujo henkilö saattaa omata erinomaiset sosiaaliset taidot, kyvyn kunnioittaa muita ja tulla heidän kanssaan toimeen.

Sosiaalisuus ja ulospäinsuuntautuneisuus liitetään arkikielessä yhteen, ja joidenkin tutkijoiden mukaan nämä liittyvätkin toisiinsa. Myös ulospäinsuuntautuneisuus on temperamenttipiirre, joka nauttii yhteiskunnassa yleistä arvostusta ilman sen kummempaa pohdintaa. Ulospäinsuuntautuneisuus, kuten muutkin piirteet, ovat joskus hyvä ja joskus huono asia. Ulospäinsuuntautunut tekee nopeasti tuttavuutta, mutta se saattaa tarkoittaa myös kyvyttömyyttä kuunnella toista ihmistä.

Vierailija
10/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introvertti.

Tämä.

Useimmat sekoittavat introvertin sosiaalisesti rajoittuneisiin/kyvyttömiin/estyneisiin, vaikka todellisilla introverteilla useimmiten ei ole ongelmia olla sosiaalisissa tilanteissa jne... Vaikka olisivat mieluummin esim. kotona lukemassa kirjaa.

Vierailija
11/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juuri tuollainen, mutta työssä tykkään olla tekemisissä ihmisten kanssa. Se on kivaa silloin, kun se liittyy johonkin asiaan, eli teen paljon yhteistyötä asiakkaiden kanssa ja tapaan heitä jne. Mutta se liittyy aina työhön, kyseessä ei ole siis "ihmissuhde" siinä mielessä, että ei tarvitse jutella muuta kuin asiaa heidän kanssaan.

Vierailija
12/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvauksesi sopii hyvin minuun. Välillä kaipaa seuraakin, mutta ovat harvoja ja valikoituja.

Vierailija
13/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on pinnallisen teeskentelijän vastakohta? naisilta tietysti tähän alapeukkua.

Vierailija
14/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen juuri tuollainen, mutta työssä tykkään olla tekemisissä ihmisten kanssa. Se on kivaa silloin, kun se liittyy johonkin asiaan, eli teen paljon yhteistyötä asiakkaiden kanssa ja tapaan heitä jne. Mutta se liittyy aina työhön, kyseessä ei ole siis "ihmissuhde" siinä mielessä, että ei tarvitse jutella muuta kuin asiaa heidän kanssaan.

Ja jatkan vielä, että monelle työtuttavuudelle olisi varmaan yllätys kuulla se, että vapaa-aikana olen yleensä aina yksin, eikä minulla käytännössä ole kavereita.

Vierailija
15/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I trovertti. Tämäkin sana on näköjään kiellettyjen listalla 🤣

Jaa miten niin? Sehän on vastaus n:o 3.

Vierailija
16/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aikalailla tuollainen eli en pahemmin kaipaa ihmisten seuraa, nautin siitä kun saa olla yksin kotona enkä ole kovinkaan sosiaalinen esimerkiksi töissä. Pidän itseäni introverttina.

Esimerkiksi tänä viikonloppuna olen nähnyt muita ihmisiä vain kaupassa sekä siloin kun kävin lenkillä, ainoa sanat mitä olen viikonloppuna puhunu on kaupankassalla kun sanoin että kuittia en tarvitse kiitos.

Olen koko ikäni ollu sinkku myös koska introverttina viihdyn paljon yksin joten miten minä voisin olla parisuhteessa kun siinä pitää olla sosiaalinen toisen ihmisen kanssa?

M32

Vierailija
17/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introvertti.

Tämä.

Useimmat sekoittavat introvertin sosiaalisesti rajoittuneisiin/kyvyttömiin/estyneisiin, vaikka todellisilla introverteilla useimmiten ei ole ongelmia olla sosiaalisissa tilanteissa jne... Vaikka olisivat mieluummin esim. kotona lukemassa kirjaa.

Introversio liittyy siihen, mistä saa energiaa.

Vierailija
18/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä, miksi minua kutsutaan. Sosiaalinen erakko?

En vaan jaksa yhtään esim. naisporukassa juoruilua. Yleensä kuitenkin pystyn juttelemaan porukoissa, mutta en hakeudu niihin vaan välttelen.

Vierailija
19/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kai seuran kaipuuta ilmentää se, että on esim tällä palstalla aktiivinen.

Niin....

Vierailija
20/44 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kai seuran kaipuuta ilmentää se, että on esim tällä palstalla aktiivinen.

Niin....

Anonyymi keskustelupalsta on ihan eri asia kuin livenä seurusteleminen. Tykkään keskustella täällä, mutta ei se tarkoita että kaipaisin oikean elämän ihmiskontakteja sen enempää kuin niitä nyt on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme