Sairaanhoitaja Elinan, 37, köyhyys: Palkka ei riittänyt kolmanteen sijoitusasuntoon
Sairaanhoitajien palkat on todella huonot: Vantaalainen Elina, 37, joutui vaihtamaan alaa, jotta voisi saada kolmannen sijoitusasunnon.
Kommentit (106)
Mikä tuossa lehtijutussa hiersi? Elinan ammatti, vai se että hän uskalsi tehdä valintoja joilla saa elämäänsä haluamaansa suuntaan?
Itse tein vuosia töitä josta tienasin mielestäni liian vähän (ei hoitoala), kyllästyin laskemaan pennejä eli hain opiskelemaan insinööriksi. Nyt nettopalkka yli tuplat siihen mitä edellisessä työssäni eikä tarvitse nitkuttaa joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa lehtijutussa hiersi? Elinan ammatti, vai se että hän uskalsi tehdä valintoja joilla saa elämäänsä haluamaansa suuntaan?
Itse tein vuosia töitä josta tienasin mielestäni liian vähän (ei hoitoala), kyllästyin laskemaan pennejä eli hain opiskelemaan insinööriksi. Nyt nettopalkka yli tuplat siihen mitä edellisessä työssäni eikä tarvitse nitkuttaa joka asiassa.
Tuollainen juttu on täysin mauton tilanteessa, jossa hoitajat vaati vain hetkeä aiemmin jättimäisiä palkankorotuksia uhaten jättää teho-osastotkin ilman suojelutyötä.
Vierailija kirjoitti:
Kateus hiertää.
Se että suht pienipalkkainen ihminen pitää taloutensa kunnossa ja uskaltaa vaihtaa alaa saadakseen suuremmat tulot.
Tehdäänkö kuule joukkokanne Kelaa vastaan? Pitäisihän tuo kolmas maksaa toimeentulotukna hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen juttu on täysin mauton tilanteessa, jossa hoitajat vaati vain hetkeä aiemmin jättimäisiä palkankorotuksia uhaten jättää teho-osastotkin ilman suojelutyötä.
Kyllä se oli ne oli sijoitusasunnot ja halu saada lisää.
Kutsumus ja suojelus ei tee työstä paremmin palkattua ja sairaanhoitajalla on yhtä suuri oikeus kävellä pois työstään kuin bussikuskillakin.
Lukiko kukaan edes tuota juttua. Eikai kyse ollut nyt köyhyydestä. Vaan siitä, että hän totesi, ettei hoitajan työssä ikinä pääse etenemään sille tasolle jolle haluaa. Joten jätti sen työn ja lähti tavoittelemaan niitä omia, isompia unelmia. Siitäkin huolimatta että ne sisältävät riskin. Mutta että hän myös henkisesti voi ilmeisesti paremmin, nyt kun toteuttaa niitä unelmiaan/ on avannut oven niille.
Minusta jutun pointti siis oli ettei pidä tyytyä johonkin, vaan tavoitella niitä omia unelmia ja tehdä siihen tarvittavat muutokset.
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö kuule joukkokanne Kelaa vastaan? Pitäisihän tuo kolmas maksaa toimeentulotukna hänelle.
Ei tehdä. Olet tainnut ymmärtää Kelan toiminnan väärin. Se avustaa niitä, jotka eivät jaksa maanantaina lähteä töihin. Elina jaksaa ja haluaa kyllä tehdä töitä mutta koki saavansa liian pienen korvauksen sairaanhoitajana.
Köyhällä ei ole sijoitusasuntoja.
Miten hemmetin pihalla jotkut kermapeffat voi olla? Noinko helposti se katoaa suhteellisuudentaju kun rahaa on reippaasti. Monella kun ei normaalisti ole edes mitään hemmetin sijoitusasuntoja, hyvä jos sitä omaakaan missä itse asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehy vaati. Itse ja työkaverini olivat asiaa vastaan. Palkankorotukset olivat samat kuin muilla, kuten aina ovat olleet. Mutta siksi Suomessa ollaankin nyt tilanteessa, että terveydenhuolto romahtaa kohta. Ekana se tapahtuu vanhusten hoitotyössä. Minäkin olen lähdössä hoitajan työstä pois, uusi ala odottaa.
Mitä ihmettä täällä kitistään? Jos hän haluaa ansaita yli 2500€/kk nettona niin sairaanhoitajana ei onnistu. Siis hän perusti yrityksen. Hän ei vaadi lisää palkkaa vaan teki jotain ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se oli ne oli sijoitusasunnot ja halu saada lisää.
Kutsumus ja suojelus ei tee työstä paremmin palkattua ja sairaanhoitajalla on yhtä suuri oikeus kävellä pois työstään kuin bussikuskillakin.
Jännä, kun vaihdoin hoitajan työstä lääkärin työhön. Kukaan ei ole ikinä kysynyt , kun olen ollut lääkärin työssä, että oletko kutsumusammatissa ja vttuillut palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten hemmetin pihalla jotkut kermapeffat voi olla? Noinko helposti se katoaa suhteellisuudentaju kun rahaa on reippaasti. Monella kun ei normaalisti ole edes mitään hemmetin sijoitusasuntoja, hyvä jos sitä omaakaan missä itse asuu.
Niin ärsyttää tälläinen ajattelu. Että koska minulla ei sijoitusasuntoja niin ei muillakaan saisi olla. Ja että ne, jotka ovat sijoitusasuntoja hankkineet ovat kermaperseitä.
Ei voi olla todellista. Tyyppi on verorahoilla hankkinut 3(!) koulutusta, eikä mikään kelpaa. Sairaanhoitajan työstäkin sai vain 10000€:n(!) lisät per vuosi. Sijoitusasuntojakin on vain kaksi(!).
Nyt sitten yrittäjäksi, jotta ansiot paranevat(!!!).
Miten tässä maassa on irtauduttu näin totaalisesti reaalitodellisudesta? Ihmiset ovat aivan ulalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tehdä. Olet tainnut ymmärtää Kelan toiminnan väärin. Se avustaa niitä, jotka eivät jaksa maanantaina lähteä töihin. Elina jaksaa ja haluaa kyllä tehdä töitä mutta koki saavansa liian pienen korvauksen sairaanhoitajana.
Itse et ymmärtänyt sarkasmia :D
Sairaanhoitaja ei ole pienipalkkainen. Ei sitten millään laskutavalla.
Tämä ketju on suomalaisuuden ilmentymä. Harmi, että jutun nainen ei saanut kahta ensimmäistä asuntoaan lottovoitolla. Se olisi suomalaisten mielestä kunniallinen tapa vaurastua. Mutta että sai ne tekemällä työtä, jota kuuluisi tehdä vain kutsumuksesta. Ja sitten haluaa vielä kolmannen ja vaihtaa kutsumusammattinsa toiseen! Uskomatonta! Kyllä työn riemun pitäisi riittää. Ja etenkin sen arvostuksen, mitä tämäkin ketju viestii..
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä täällä kitistään? Jos hän haluaa ansaita yli 2500€/kk nettona niin sairaanhoitajana ei onnistu. Siis hän perusti yrityksen. Hän ei vaadi lisää palkkaa vaan teki jotain ihan itse.
En tunne yhtään SH:ta, joka tienaa alke 2500€/kk SH:n työssä. Lopettakaa se valehtelu.
Helsingissä saa kaiken vuokrattua kun ei pyydä liikoja. Vieressä pitää olla ruokakauppa ja pysäkki. Kaikki menee vuokralle. Terv. vuokraemäntä -sairaanhoitaja jolla ei ole velkaa.Velkaa kyllä oikein tajotaan jos omistaa useita asuntoja täällä PK-seudulla. Muu maa on paaljon halvempaa kämppää täynnä. On minulla 2 lasta ja puoliso ja lastenlapsia.
Tiesit kuiten varmaan että siinäkin on suurin osa lisiä venymisestä aamuvuorosta iltavuoroon. Lomien perumisia ja lisää venymisiä oman vapaan menettämisillä.
Pääsen minäkin laitoshuoltajana melko hyviin tuloihin vapaiden menetyksillä, venymisillä, lomien perumisilla jne. Yksivuorotyöllä ilman venymisiä palkkani olisi yli puolta pienempi.