Tunnetteko romujen keskellä eläviä
Tunnetteko ihmisiä, joiden koti on hautautunut tavarakaaokseen?
Oletteko yrittäneet auttaa? Oletteko tehneet huoli-ilmoituksen sosiaaliviranomaisille?
Nämä ihmiset tekevät kaikkensa, jotta tilanne ei paljastuisi pelastus - ja sosiaaliviranomaisille.
Mitä pitäisi tehdä, jos tietää tälläisiä tapauksia?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kerääjiä auteta? Yleensä ei milloinkaan? Miksei?
Ei niihin tavaroihin saa koskea kun ne on kaikki aarteita. Äitini on säästänyt kaikki koulukirjani, jotta voin lukea niitä tulevaisuudessa ajankulukseni. Kerran vuodessa hän lähettää minulle kokoelmistaan vanhoja vaatteitani ajalta jolloin olin 10 numeroa isompi kuin nyt. Viimeksi sain kokoa 48 olevat trikoo caprit. Toisaaltaan järjettömyys esiintyy myös näin, että hän on lähettänyt kaikki aidot vintage vaatteet venäjälle joilla on oikeasti arvoa pelkän laadukkaan materiaalinsa takia ja jotka oikeasti sopisi minulle ja joita olen käyttänytkin aiemmin. Säästetty on kaikki Ellokselta tilatut trikoot ja niitä jaellaan sitten välillä takaisinpäin huolimatta siitä että on usein pyydetty laittamaan ne jätteiden keräykseen.
Hohhoijaa taas uhriutumista.
Mikset olet ottanut talteen niitä arvokkaita vintage-vaatteita, jos ne sinulla ovat olleet käytössä? Mitäs olet jättänyt ne äidillesi, vai tuletko nyt kertomaan, että hän on riistänyt ne sinun käsistäsi?
Siis kerrostaloissa tuo roinan kerääminen on vakava tulipaloriski ja voi saada häädönkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuntenut 6 tällaista ja 4:n asunnon autoin järjestäytymään. Tuli aivan ihanat niistä asunnoista. Kolmisen päivää se vei per asunto.
Se vaan ihmetytti miten itsestäänselvänä apua pitivät, vaikka sitä itse tarvitsivat. Kiittämättömyys liittyy tuohon syndroomaan kiinteästi, ja ongelman ratkaisuttaminen muilla.
Kuulostaa lähinnä siltä, että olet tunkeutunut väkisin auttamaan, jotta saisit kiitoksia. Et ainakaan vilpittömällä mielellä ole ollut liikkeellä. Neljän luona kokeilit, josko vihdoinkin saisit sädekehän, muttei onnistunut.
Kaverini on hamstraaja.
Asui hki kalliilla alueella.
Kaksio oli kattoon asti täynnä tavaraa.
Osti joka vk lisää.
Näytti niin julmalta että meinasin kyräyttää as.yhtiölle. paloriskin takia.
Sitä en kuitenkaan tehnyt.
Äärimmäisen nuuka, pihi ja itsekäs.
Nyt asuu halvalla kellarissa. Tavarat varastossa.
Lisäksi hällä paha viinaongelma.
Ilmiö liittyy köyhyyteen tai sen tunteeseen. Kun ei ole tuloja pitää kiinni romuista. Jos on hyvät tulot on helppo elää konmari elämää ja aina kun jotain tarvii ostelee mieluista ja heittää pois tai laittaa kiertoon kun ei tarvitse. Romun kerääminen voi mennä äärimmäisyyksiin kuten "tätä voi joskus tarvita".
Nykyään myös asutaan todella ahtaasti eikä säilytystiloja juuri ole. Silloin tarpeellisetkin tavarat on esillä. 20m2 ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen aikuisen asumiseen kyseessähän on huone ilman säilytys- ja huoltotiloja. Vankiloissa taitaa olla vanginkoppi samaa kokoa mutta vangeillahan ei juuri omia tavaroita sallita. Moni työtön lusii ilman rikosta vankilan tasoisessa majoituksessa tavaroineen ja haaveineen.
Olen tuntenut 6 tällaista ja 4:n asunnon autoin järjestäytymään. Tuli aivan ihanat niistä asunnoista. Kolmisen päivää se vei per asunto.
Se vaan ihmetytti miten itsestäänselvänä apua pitivät, vaikka sitä itse tarvitsivat. Kiittämättömyys liittyy tuohon syndroomaan kiinteästi, ja ongelman ratkaisuttaminen muilla.