Suomessa ei ole kannattavaa tehdä töitä keskustelua aiheesta
Miten voi olla niin, että tämän maan tukijärjestelmä kannustaa passiivisuuteen?
Miksi työn tekoa ei tueta?
Ja miksi päättäjät eivät tee asialle mitään?
Esimerkki: on tilanteita, joissa erilaisista tuosta muodostuu ihmiselle isommat tulot kuin työnteosta.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä valehtelet.
Valitettavasti en. Nimimerkillä kokemusta on.
Toimeentulotukea saava saa ansaita vapaasti 150 euroon asti, ennen kuin tulo vaikuttaa toimeentulotuen määrään.
Eiköhän tämän kaikki tiedä. Miten tämä liittyy mihinkään?
Koska töissä tienaat 150 € enemmän toimeentulotuella kuin kotona. Jos et tota tajua niin en voi mitään asialle.
käykäähän katsomassa niitä TE-toimiston avoimia paikkoja, ja etenkin niitä palkkoja.
Minä säästin joka kuukausi tt-tuesta 100€. Kun pääsin töihin, minulla oli käteisenä 6000€, joka oli jo melkein riittävä raha asuntolainaan.
Kiitos Suomi asunnon tuesta
Kyllä mun kannattaisi käydä töissä koska saan pelkän työmarkkinatuen 700e.
aah niin ihana sosiaalidekratia <3 eläkää pummiks ja todistakaa ettei tässä oo mitään järkee. mää elätän mielelläni taiteilioita, vammasia ja koti äitejä.
Työssäkäynti on osaltaan myös pitkäaikaisempi sijoitus omaan tulevaisuuteen. Vaikka työura alkaisikin paikasta josta ei jää käteen juuri enempää kuin työttömänä ollessa, niin työssä käydessä on kuitenkin mahdollisuus parantaa asemaansa ja palkkaansa vuosien varrella. Työttömänä saisi aikalailla sen saman summan vuodesta toiseen. Jos itse en olisi aikoinaan aloittanut työuraani huonopalkkaisessa työssä ajatellen että ei kannata kun saan saman rahasumman tekemättä mitään, niin en olisi nyt 20 vuotta myöhemmin hyvinpalkatussa esimiestason tehtävissä kansainvälisessä yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on mun noin-laskelma:
N. 700 euroa toimeentulotukea
N. 580 euroa asumistukea
N. 150 euroa lapsilisää
300 euroa elatusapua (mikäli tätä emme saisi, tt-tuki olisi 300€ suurempi.)Tämän saan tekemättä mitään, eli yhteensä n. 1700 €. Lisäksi kela maksaa sähkön ja kotivakuutuksen, yhteensä n. 60€/kk. Lisäksi saadaan lapsen harrastuksiin tukea täydentävästä muutamia satasia vuodessa. Lisäksi erilaisiin hankintoihin tulee myös tukia.
Pyöristettynä tukea n. 1800 euroa/kk.
Tilanteeni on kyitenkin se, että teen opintojeni ohessa töitä n. 600€ per kuukausi. Kuitenkin hyödyn tästä työstä vain 150€ kuussa. Kaikki muu vähennetään tt-tuesta.
Jos alkaisin tehdä kokopäivätyönä sitä työtä mitä nyt teen, saisin nettona n. 1900 euroa. Tilanne olisi siis suunnilleen sama rahallisesti kuin nyt.
Onko järkeä? Sitä voidaan miettiä
Plus tähän päälle se, että kokopäivätyössä tarvitsee lapselle päivähoitoa tai iltapäivöhoitoa, joka maksaa työssäkäyvälle yleensä
Vierailija kirjoitti:
taloustieteilijäntapainen kirjoitti:
Monesti näissä keskusteluissa unohtuu suhteellisuus aivan täysin. Sanotaan että ei kannata mennä töihin jos tukia saa esim. 1200€/kk ja töistä saa nettona 1600€/kk, sehän on vain 400€ enemmän per kuukausi. Mutta lasketaanpa niin päin että jos vuokra+muut pakolliset elämisen kulut vie 800€ joka kuukausi, niin tuosta 1200 eurosta jää "harkinnanvaraiseen käyttöön" vain 400€, töissä käymällä tuo budjetti tuplaantuu 800 euroon.
Kyllä. Ja myös eläkkeellä sitten töitä aikanaa vieroksuvilla ei ole eläkkeessä hurraamista, mutta töissä käynyt saa työeläkettä ja voi tehdä kaikkea mukavaa.
Joooooo
Kuka luottaa siihen että nykyajan aikuiset saavat eläkettä 30-40 vuoden päästä?
Vierailija kirjoitti:
aah niin ihana sosiaalidekratia <3 eläkää pummiks ja todistakaa ettei tässä oo mitään järkee. mää elätän mielelläni taiteilioita, vammasia ja koti äitejä.
TAITEILIOITA LOL
Man kan arbeta i länder där det är lönsamt.
Vierailija kirjoitti:
Man kan arbeta i länder där det är lönsamt.
Vistas inte onödigtvis inom maskinens arbetsområde.
Minä ottaisin hyvin mielellään tuon extra 400. Ikävä vaan, että töitä ei oikeasti ole meille, jotka emme halua lusmuilla, vaan haemme aktiivisesti töihin tositarkoituksella. Tarkemmin pankki ottaisi tuon 400 opintolainoihin, ite en hyötyisi muuta kuin luottotietojen säilyttämisen, mutta se riittäisi minulle.