Mitä ajattelette, kun joku alkaa puhua, että joku on narsisti?
Voihan se olla tottakin, mutta minusta sana on ylikäytetty. Pitäisi olla diagnoosi, että voisi sanoa noin.
Ajattelen myös, että kyllähän muut huomaavat huonon käytöksen, ei siitä tarvitse joka käänteessä mainita.
Ajatteleeko kukaan samalla tavalla? En siis tietenkään hyväksy oikeaa narsismia, mutta tämä on tullut mieleeni.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Eikä ne narsistit edes hae töitä!
Narsisteja on itse asiassa paljon johtotehtävissä jne.
Narsisti on uusi muotisana. Haukutaan kaikkia joista ei pidetä narsisteiksi vaikka ei ymmärretä psykologiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ne johtajatkaan edes hae töitä!
Suhtaudun ensin skeptisesti, koska tuota sanaa viljellään joka paikassa. Jos/kun kuulee ihan selkeitä esimerkkejä käytöksestä eri tilanteissa, niin alkaa paremmin hahmottua, onko kyseessä oikeasti narsisti. Omassa lähipiirissä oli yksi tällainen, joten siihen tulee myös verrattua jonkin verran.
Ja muistetaan kuitenkin, että pari narsistin piirrettä ihmisessä on eri asia, kuin ns. pesunkestävä narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiivenneet sinne käyttämällä ihmisiä hyväksi ja puukottamaalla toisia selkään.
Olen narsistin lapsi joten tunnistan narsistin kun sellaisen tapaan. Olin töissä eräässä firmassa missä minun työkaveri oli saanut pestin kun oli meidän pomon ryyppykaveri. Tämä pomo oli täysin hänen talutushihnassa. Työkaveri jota epäilin vahvasti narsistiksi ei käytännössä tehnyt töitä lainkaan vaan naureskeli muiden kanssa tauoilla. Hän delegoi taitavasti kaikki hommat muille.
Muut työkaverit kyseli minulta miksi hän ei tee mitään? Vastasin että esittäkää kysymys meidän pomolle, ei minulle.
Lisäksi hän katsoi toisia kylmästi nenän vartta pitkin kun taas toisille hän oli erittäin mukava eikä koskaan ollut heidän kanssaan mistään eri mieltä.
Kun kuulin että hän hakeutui alan kouluun mistä valmistuu tuolle alalle esimieheksi niin silloin nostin kytkintä ja kierrän kyseisen firman jatkossa kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä narsisti-sanaa käytetään aiheettomastikin, mutta toisaalta niitä oikeita narsisteja on myös paljon. Pelkkä huono käytös ei ole narsismin merkki. Pikemminkin narsisti osaa kätkeä käytöksensä muilta kuin uhrilta hyvinkin taitavasti, samalla kun nakertaa uhrin uskottavuutta ulkopuolisten silmissä. Tuntemani narsisti on esimerkiksi varastanut minulta, mutta sukulaisilleni esittää mukavaa hyväntekijää, joka työssään auttaa käytöshäiriöisiä lapsia ja vapaa-ajalla tekee vapaaehtoistyötä. Kun katkaisin välit tähän narsistiin, niin hän oli sukulaisilleni esittänyt olevansa tilanteesta pahoillaan; "voi kun olisi kiva tehdä sovinto, että asiat olisivat taas niin kuin ennen".
Narsisti myös toistaa samoja käytösmalleja yhä uudelleen ja uudelleen.
Äitini ja siskoni esim. heittävät ihan tuosta lonkalta ihmisistä diagnooseja kuten narsku ja degeneroitunut ihminen. Ovat itse pahimmasta päästä, eivätkä tiedosta sitä.
Oikean narsistin tuntee ja heillä voi olla jo jonkin sortin rikosrekisterikin.
Mitä tekee narsku kun käräytät sen? Raivostuu valtavasti, syyttää sinua (peilaa itseänsä), riehuu aikansa taustalla ja lopulta uupuu ja hukkuu syytöksiinsä. Kunnes löytää uuden uhrin. Narskun ihmissuhteet kestävät heikosti ja kohteet vaihtuvat alta aikayksikön. Takataskussa on aina jo uusi älytön suunnitelma (kuitenkin toistoa edellisistä).
Narsku itse ei tiedosta olevansa impulsiivinen ja manipuloiva ja jonkin sortin mielenhäiriöstä taitaa olla kai kyse. Ihan lapsesta asti näkee kenestä kasvaa narsku. Hän ei vain tajua toistavansa samaa kaavaa ja jää lopulta yksin ongelmineen.
Aku Ankassa on hyvä esimerkki. Susi Hukka-parka käy jatkuvasti puhaltamassa Veli Pontevan nassulan kumoon koskaan onnistumatta täydellisesti. Silti se vain jatkaa ja jatkaa.
Pahinta narskussa on kasvava väkivaltaisuus; kun sanat eivät riitä, niin ottavat helposti nyrkit kuvioon.
Jostain sisäisestä pahanolosta tuo kumpuaa ja narskun olisi saatava keskusteluapua aika varhaisessa vaiheessa. Sekään ei välillä auta kun ovat omassa umpiossaan menneet jo kaiken yläpuolelle.
Tiedän mistä puhun. Narskun kärsivä sisar.
Tyypillisesti muut ei kylläkään huomaa sitä huonoa käytöstä, koska narsismi näyttäytyy vain läheisimmille, jopa vain puolisolle. Minun puolisoni on narsisti, mutta enpä siitä puhu kuin harvoille, osittain juuri tuon vähättelyn takia.
Suomessa on paljon narsisteja, koska kaikki exät ovat täällä narsisteja.
Jätetään narsismidiagnoosit psykiatreille.
Nykyään kaikki ex-miehet tuntuu olevan narsisteja, joku aika sitten ex-miehet "ei kestäneet vahvaa naista" tai oli muuten vaan sikoja.
Mitähän muutaman vuoden kuluttua?
Vierailija kirjoitti:
Jätetään narsismidiagnoosit psykiatreille.
Nykyään kaikki ex-miehet tuntuu olevan narsisteja, joku aika sitten ex-miehet "ei kestäneet vahvaa naista" tai oli muuten vaan sikoja.
Mitähän muutaman vuoden kuluttua?
Onnea ja menestystä saada narsisti psykiatrille.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on uusi muotisana. Haukutaan kaikkia joista ei pidetä narsisteiksi vaikka ei ymmärretä psykologiasta mitään.
Niinpä. On opittu uusi hieno muotisana ja viljellään sitä sitten puoleen ja toiseen.
Harva oikeasti tajuaa mitä narsismi on, miten narsisiti tuhoaa ja repii uhrinsa. Miten vaikeaa ja tuskallista on itseään narsistin kynsien ja hampaitten jäljiltä korjata vaikka saisi apuakin.
Miten hienovaraisesti ja ovelasti narsisti kietoo uhrinsa. . Hänen minuutensa on rikki ja hän kehittää itselleen suuruuskuvitelman siitä, että hän on paras, kaikkeen syytön ja aina oikeassa. Täydellisen omatunnoton ihminen.
Narsisti ei ole mikään kevyt haukkumanimi, se on vaarallinen ja erittäin tuhoava sille joka tällaisen kynsiin joutuu. Ei mitään hohdokasta, pelkkä elävän alämän hirviö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. On opittu uusi hieno muotisana ja viljellään sitä sitten puoleen ja toiseen.
Harva oikeasti tajuaa mitä narsismi on, miten narsisiti tuhoaa ja repii uhrinsa. Miten vaikeaa ja tuskallista on itseään narsistin kynsien ja hampaitten jäljiltä korjata vaikka saisi apuakin.
Miten hienovaraisesti ja ovelasti narsisti kietoo uhrinsa. . Hänen minuutensa on rikki ja hän kehittää itselleen suuruuskuvitelman siitä, että hän on paras, kaikkeen syytön ja aina oikeassa. Täydellisen omatunnoton ihminen.
Narsisti ei ole mikään kevyt haukkumanimi, se on vaarallinen ja erittäin tuhoava sille joka tällaisen kynsiin joutuu. Ei mitään hohdokasta, pelkkä elävän alämän hirviö.
Henkilö jota syytetään narsistiksi pystyy helposti osoittamaan omalla käytöksellä onko sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse olen käyttänyt satoja tunteja narsismin opiskeluun, joten kuvittelisin jotain tietävänikin. Enemmän kuin nuo "jokaisen naisen eksä on narsisti", "jätetään diagnoosit psykiatreille" -huutelijat.
Mun isä on naristi tai narsistipsykopaatti. Ei se tarkoita sitä, että jokaisella olisi paska narsistifaija tai että kaikki miehet olisivat huijaavia ja väkivaltaisia sikoja.
Kaveri sanoi eksänsä olevan narsisti. Sanoin vaan, että vihdoinkin tajusit sen, kun on niin oppikirjan mukainen narsisti kuin vain voi olla. Olin kyllä jo aiemmin sanonut, ettei hänen miehen käytös ole nyt normaalia, mutta en kuitenkaan kehdannut narsistiksi haukkua.
Ajattelen että naiset ovat laumasieluja ja väittävät kaikkia miehiä narsisteiksi koska se on trendikästä. Ennen eivät nimittäin väittäneet vaan oli muita nimityksiä kun ei mennyt naisten mielen mukaan kaikki asiat.
T: Wanha setä joka muistaa asioita vähän pidemmältä ajalta
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisesti muut ei kylläkään huomaa sitä huonoa käytöstä, koska narsismi näyttäytyy vain läheisimmille, jopa vain puolisolle. Minun puolisoni on narsisti, mutta enpä siitä puhu kuin harvoille, osittain juuri tuon vähättelyn takia.
En minäkään puhunut mitään. Sitten kaikki olivat ihmeissään, kun otin avioeron. Muistan, kun eksä tuli kerran töistä ja sanoi pomonsa haukkuneen narsistiksi. Sanoin vain, että, niin sinä kyllä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään puhunut mitään. Sitten kaikki olivat ihmeissään, kun otin avioeron. Muistan, kun eksä tuli kerran töistä ja sanoi pomonsa haukkuneen narsistiksi. Sanoin vain, että, niin sinä kyllä olet.
Narsistin uhrina täytyy tarttua tuohon että taitaa olla ihan tyypillinen narsistin piirre haukkua pomoa sen selän takana. Narsisti ei siedä että joku häntä korkea arvoisempi kritisoi siksi haluaa kukoksi tunkiolle.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse olen käyttänyt satoja tunteja narsismin opiskeluun, joten kuvittelisin jotain tietävänikin. Enemmän kuin nuo "jokaisen naisen eksä on narsisti", "jätetään diagnoosit psykiatreille" -huutelijat.
Mun isä on naristi tai narsistipsykopaatti. Ei se tarkoita sitä, että jokaisella olisi paska narsistifaija tai että kaikki miehet olisivat huijaavia ja väkivaltaisia sikoja.
Voihan sitä itseoppinut kyökkipsykologi oikeaankin osua, ei siinä mitään. Se nyt vain on niin että lääkäreillä on yksinoikeus diagnoosien tekoon ihan syystä.
Yksittäinen tee-se-itse mies voi tehdä ihan hyviäkin sähköasennuksia. Ei se silti sitä tarkoita että kenen hyvänsä kannattaa alkaa vaihtamaan kotinsa mittaritaulua.