Mitä ajattelette, kun joku alkaa puhua, että joku on narsisti?
Voihan se olla tottakin, mutta minusta sana on ylikäytetty. Pitäisi olla diagnoosi, että voisi sanoa noin.
Ajattelen myös, että kyllähän muut huomaavat huonon käytöksen, ei siitä tarvitse joka käänteessä mainita.
Ajatteleeko kukaan samalla tavalla? En siis tietenkään hyväksy oikeaa narsismia, mutta tämä on tullut mieleeni.
Kommentit (64)
Kukaan ei voi laittaa diagnoosia jos ei ole psykiatri. Joten jos joku alkais mulle kertomaan toisesta, että tämä on narsisti, en piittaisi siitä. Huomauttaisin, että oletko psykiatri?
Vierailija kirjoitti:
No mun ex-aviomiehen narsistisuuden on huomanneet minä, meidän yhteiset parikymppiset lapset ja pari lähintä kaveria sekä pari lähintä sukulaista.
Puolitutut ja työkaverit eivät huomaa, koska exän suhde on heihin lähempänä hyvän päivän tuttavuutta ja sen ajan ex jaksaa maskata ja esittää superiloista ja empaattista kaikkien kaveria.
Jos joku alkaa puhua läheisensä narsistisuudesta niin kuuntelen tarkkaan, koska pystyn tunnistamaan narsistin arkielämän toimintatapojen kuvauksesta. Narsistin läheisimmät näkevät ja kokevat sen helvetin.
Oma parikymppinen lapseni sanoi isästään ja ex miehestäni, että isällä on kahdet kasvot. Ja niinhän se on. Kotona narsistihirviön kasvot. Kodin ulkopuolella lipevä kaikkien kaveri.
Äitini ei tiennyt narsismista mitään ja sanoi isällä olevan kaksi minää. Isä on selvä narsisti.
Narsistin tunnistaa siitä, että tämän lähellä on usein jotenkin selittämättömän outo olo. Joskus se sotketaan myös vetovoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei voi laittaa diagnoosia jos ei ole psykiatri. Joten jos joku alkais mulle kertomaan toisesta, että tämä on narsisti, en piittaisi siitä. Huomauttaisin, että oletko psykiatri?
Mikä sun oma diagnoosisi on, kun et kykene normaaliin vuorovaikutukseen vaan sitä on kontrolloitava noin tiukasti. Entä kun terapeutti toteaa jonkun olevan narsisti ankkatestin perusteella. Ei riitä sinulle sekään ilmeisesti. Kanssasi on vaikea kommunikoida.
Ällötykset kirjoitti:
Kateelliset naiset näitä nimittelyjä keksivät kadehtimilleen naisille.
Kun on itse epäsuosittu perheen äiti, on purettava vihansa menestyviin ja kauniisiin naisiin.
Heh, vaikutat aivan siltä narskulta joka vei mieheni mennessään -silkasta kateudesta.
Vierailija kirjoitti:
Äitini ei tiennyt narsismista mitään ja sanoi isällä olevan kaksi minää. Isä on selvä narsisti.
Narsistin tunnistaa siitä, että tämän lähellä on usein jotenkin selittämättömän outo olo. Joskus se sotketaan myös vetovoimaan.
Jaa että "selittämättömän outo olo". Siinäpä sitä perustetta diagnoosille :-D.
Jos nyt välttämättä haluaa kyökkipsykologisoida niin sitten edes tätä kautta
Tunnen muutamia ex-rouvia joiden miehet ovat eron jälkeen täysnarsisteja. Muut eivät ole sellaista huomanneet.
Miksi sitten ylipäätään avioitui narsistin kanssa? Ihminen ei hetkessä sellaiseksi muutu.
Viittaa usein katkeruuteen tuo nimittely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että "selittämättömän outo olo". Siinäpä sitä perustetta diagnoosille :-D.
Jos nyt välttämättä haluaa kyökkipsykologisoida niin sitten edes tätä kautta
Kun elää tarpeeksi kauan jollain tavalla häiriintyneen ihmisen kanssa, osaa sanoa kuka on normaali ja kuka ei ole.
Ihan yhtä hyvin kuin lääkäri, joka ei henk.koht. tunne tätä ihmistä.
Harmittelen, että kyseessä on muotidiagnoosi, koska itse ilmiö on ihan todellinen. 1-2% väestöstä ei ole mikään pieni määrä - suunnilleen yhtä paljon on Suomessa keliaakikoitakin. Kaikki narsistit eivät myöskään ole mitään nerokkaita valkokauluspsykopaatteja. Arvelen itse, että olen ollut pidempään vuorovaikutuksessa kolmen mahdollisen narsistin kanssa: isäni, erään koulukiusaajani sekä entisen kollegan. Näistä ainakin kaksi kolmesta vastaa kuvausta haavoittuvasta narsistista eli huono itsetunto paistaa läpi melko nopeasti. Lähinnä näistä on se haitta, että kokevat koko ajan jotain ihmeellistä nokittelun tarvetta nostaakseen omaa asemaansa ja ovat siksi harjoitelleet erilaisia manipulaation keinoja. On myös erikoinen kokemus tavata ihminen, joka ihan aidosti välittää vain itsestään ja toimii sen mukaisesti. Kun tämä on tiedossa, kannattaa pitää etäisyyttä, koska mikään normaalien ihmisten välinen neuvottelu ei asetelmaa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Menit aikamoiseen puolustus asetelmaan. Minä taas reagoisin kauhulla ja hakeutuisin heti psykiatrille arvioitavaksi.
-Narsistin uhri
Vierailija kirjoitti:
Tunnen muutamia ex-rouvia joiden miehet ovat eron jälkeen täysnarsisteja. Muut eivät ole sellaista huomanneet.
Miksi sitten ylipäätään avioitui narsistin kanssa? Ihminen ei hetkessä sellaiseksi muutu.
Narsisti esittää muuta kuin on. Miksi jokaisessa keskustelussa täällä on kaksi rintamaa. He jotka puolustaa narsisteja eivätkä edes viitsi googlata mistä kyse ja narsistin uhrit jotka tietää mistä puhuu?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei voi laittaa diagnoosia jos ei ole psykiatri.
Kyllä tuon narsistisesti persoonallisuuden kohdalla voi jos omaa tietoa ja etenkin kokemusta psykopaatista. Olen osunut oikeaan kaikissa näissä isoa julkisuuttaa saavissa tapauksissa (breivik,pantila,nykopp, auer..) ihan keskikoulu pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi avioituu? No kun ne huonot puolet luonteesta nimenomaan piilotetaan aluksi. Et ole selvästikään narsistia tavannut, tai siis tiennyt tavanneesi. Minua oli jopa anoppi hurmaamassa mukana avioliittoon poikansa kanssa. Minä nuorena helppo narautettaa, koska en ollut ikinä tavannut tuollaista tyyppiä. Käytös muuttui minua kohtaan heti, kun olin virallinen osa sukua.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti kyllä muuttuu. Tai oikeammin ei muutu vasn paljastaa todellisen minänsä. Nämä tapahtuvat, kun uhri on narsistin mielestä ansassa. Tämä on ihan ammattilaistenkin toteama ilmiö. Moni saa hääyönä tai häämatkalla eka kertaa turpiin fyysisesti tai henkisesti.
Mulla se tapahtui kihlautuessa. Lievänä. En tajunnut lähteä enkä tiennyt mistä on kyse. Paheni taas monta kertaluokkaa, kun ostettiin asunto. Sitten loppui sietokyky ja lähdin ennen avioliittoa tai lapsia, jotka myös ovat niitä muutoskohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittaa usein katkeruuteen tuo nimittely.Miksi avioituu? No kun ne huonot puolet luonteesta nimenomaan piilotetaan aluksi. Et ole selvästikään narsistia tavannut, tai siis tiennyt tavanneesi. Minua oli jopa anoppi hurmaamassa mukana avioliittoon poikansa kanssa. Minä nuorena helppo narautettaa, koska en ollut ikinä tavannut tuollaista tyyppiä. Käytös muuttui minua kohtaan heti, kun olin virallinen osa sukua.
Ei tarvii edes tavata kun lukis aiheesta hieman ennen kuin tulee tänne aukomaan päätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun ex-aviomiehen narsistisuuden on huomanneet minä, meidän yhteiset parikymppiset lapset ja pari lähintä kaveria sekä pari lähintä sukulaista.
Puolitutut ja työkaverit eivät huomaa, koska exän suhde on heihin lähempänä hyvän päivän tuttavuutta ja sen ajan ex jaksaa maskata ja esittää superiloista ja empaattista kaikkien kaveria.
Jos joku alkaa puhua läheisensä narsistisuudesta niin kuuntelen tarkkaan, koska pystyn tunnistamaan narsistin arkielämän toimintatapojen kuvauksesta. Narsistin läheisimmät näkevät ja kokevat sen helvetin.
Oma parikymppinen lapseni sanoi isästään ja ex miehestäni, että isällä on kahdet kasvot. Ja niinhän se on. Kotona narsistihirviön kasvot. Kodin ulkopuolella lipevä kaikkien kaveri.
Mun ex miehen, josta tuossa edellä kirjoitin, katse oli aina kotona ns tyhjä. Siis kylmä, tyhjää tuijottava ja ilmeetön katse ja katsoi harvoin silmiin. Silloinkin halveksuen. Tämä linkattu Jack Nicholsonin kuva kuvaa hyvin exäni ilmettä kotioloissa. Sellainen alta kulmien oleva kylmyys silmissä.
https://www.denofgeek.com/wp-content/uploads/2020/05/Jack-Nicholson-Soc…
Käytän itse sanaa narsistinen, narsistin sijasta, koska suurin osa narsistisesti käyttäytyvistä ihmisistä eivät ole persoonallisuushäiriöisiä. Olen tavannut paljon ihmisiä, joilla on narsistisia piirteitä, mutta vain yhden jolla oli taatusti narsistinen persoonallisuushäiriö. Jos joku puhuu mulle narsistista, oletan että kyseessä oleva henkilö on narsistinen, muttei välttämättä narsisti.
Noin yleisesti ottaen kaikki narsistit on ennen pitkää mulkkuja mutta kaikki mulkut ei suinkaan ole narsisteja. Tämä olisi syytä muistaa avioerojen ja muiden konfliktien aiheuttamissa tunnekuohuissa.
Veikkaan, että 99 prosenttia niistä, jotka käyttävät jostakin nimitystä narsisti on naisia.
Jotenkin kummasti se narsisti on aina mies.
Naiset on naisia.
Ehkä ajattelen siitä henkilösyätä, että yleistää liian helposti ja käyttää tuota sanaa tietämättä mitä se oikeasti on.
Nykyäänhän kaikista, meille itsellemme vähän hankalista tai huonokäytöksisistä ihmidistä jotka ei toimi kuten me haluamme, käytetään tuota sanaa.
Itse käyttäisin lievempää ilmaisua ja vaikka sanoisin, että "hänen narsistityyppiset piirteet" tai "hänen narsismiin taipuvainen luonteensa" tms....