Köyhät keliaatikot mitä yleensä syötte?
Kommentit (33)
Puuroa. Perunoita. Makaronia. Munia. Juustoa. Mitä nyt milloinkin.
Eikö nuo riisikakut ole aika kuivaa ruokaa?
Sellaista missä ei ole gluteenia ja on halpaa. Kausirehuja, perunoita, munia, sika-nautajauhelihaa, juustoa, voita, tarjousbroileria, itse pyydettyä kalaa, omia säilykkeitä. En tarvitse mitään gluteenittomia gluteeninkorvikkeita, ne on kalliita ja pahanmakuisia sekä vieläpä epäterveellisiä.
Perunaa, riisiä ja kaurapuuroa, välillä gluteenittomia spagetteja. Muuten ihan tavallista ruokaa. Ei viljatuotteita oikeastaan ihmeemmin tarvita edes. Mitä ap sitten muuten söisi, jos ei olisi keliakiaa?
Teen itse ruoat puhtaista raaka-aineista. En syö puolivalmisteita juuri koskaan. Leipää teen itse, ja syön sitä erittäin vähän. Välillä ostan gluteenittomia riisipiirakoita.
Herkkuna teen tummasta kaakaojauheesta sokerin ja maitojuoman kera paksua tahnaa ja dippaan riisikakkuja. Laktoosiakin joutuu yleensä keliaakikko välttämään.
Leipiä ostan -30% useita pusseja pakkaseen, sieltä vaan siivuja paahtimeen.
Pastoissa tykkään, että riisi- ja maissipastat on yhtä tyhjän kanssa. Maksaa vähän enemmän, mutta tattari, kikherne ja linssi ovat paljon täyttävämpiä ja tuntuvat oikeasti ravitsevilta. Pyrin syömään energiatiheää ruokaa, em. riisikakut ovat vain herkuttelua varten.
Vierailija kirjoitti:
Menisin leipäjonoo ap
Wat?
Perunaa, riisiä, puhdasta kauraa, kananmunia, rahkaa, marjoja ja sopivaa margariinia.
Ylijääneestä kaurapuurosta tai perunamuusista teen rieskoja gluteenittoman jauhoseoksen ja kananmunien avulla.
Onko se muka kallista? Joskus 80-luvulla gluteenittomat jauhotuotteet olivat hinnakkaita, mutta eivät kyllä enää ole.
Ja mitä syön? Kaikkea muuta paitsi viljoja. Olen huomannut, että viljoja en tarvitse mihinkään, vaan kasvisyöjänäkin pärjään tyystin ilman. Esimerkkejä:
- joku syö aamiais- tai välipalaleipää, minä syön omenan, porkkanan, lanttuviipaleen tms. tai pähkinöitä
- joku syö pastaa ja kastiketta, minä syön parsakaalia ja kastiketta, uunikurpitsaa ja kastiketta tms.
- joku syö pitsaa, minä syön pitsaa, jossa on kukkakaalipohja tai vaikka kikhernepohja
- joku syö makeita pullia ja kakkuja, minä syön raakakakkua, jonka pohja on tehty pähkinöistä tai siemenistä
Jos jostain kumman syystä johonkin pitäisi laittaa jauhoja, on olemassa perunajauhoja, maissijauhoja, kikhernejauhoja jne. jne.
Mitä jäitte kaipaamaan?
Mun tekee mieli joskus kunnon ruisleipää.
Keliaakikot