Miten usein teidän n. 7 kk vauvat imee vielä maitoa? Annatteko korviketta lisäksi?
Välillä meidän vauvalle ei tissi kelpaa päivällä. Tarjoan sitä aina ruokailujen välissä. Parhaiten imee hieman väsyneenä ennen päikkäreitä ja illalla ja aamulla.
Vauva saa 5 ateriaa päivässä ja juo aterioilla vähän vettä.
Öisin imetän kerran tai pari, kun tuntuu tarvitsevan maitoa öisin.
Mietin, että kaipa tämä on riittävästi, kun nuo yösyötöt laskee mukaan, mutta päivällä tissittelyä on kyllä aika vähän....?Ehkä pari kertaa imee kunnolla.
Yösyötöistä haluaisin kyllä eroon....
Ne, jotka olette lopettaneet imetyksen vauvan ollessa noin 7 kk ikäinen, niin paljonko vauvalle annettiin korviketta päivässä??
Kommentit (19)
Poika syö tissiä noin 3-4 krt päivässä. Aamulla, aamupäivällä ja illalla. Iltapäivällä harvoin maistuu. Yöllä hän ei enää syö. Hän syö 5 kiinteää ateriaa päivässä ja ruuan jälkeen annan Nania nokkamukista sen verran kuin maistuu. Yleensä hän ottaa vain suullisen tai kaksi, kuten vettäkin. Välipalaksi syö aina purkillisen eli 200 g jogurttia. Näillä pitäisi kalkki olla turvattu. Ilman jogurttia tai Nania eli vain imettämisellä se ei kyllä tulisi täyteen.
terveisin
mine + poju 8kk
Meille sanottiin neuvolassa, että 5 imetyskertaa/vrk riittää turvaamaan vauvan maidonsaannin, muistaakseni imetystuen sivuilla puhuttiin, että 3-4 kunnon imetystä riittäisi kiinteiden ohella. Meidän poika 8kk ja imetyksiä vaihdellen n.5-7krt/vrk ja meilläkin kiinteitä menee jo 5 ateriaa päivässä ihan kohtalaisia määriä. Aamuyöllä (klo 5-6) imetän yleensä kertaalleen, joskus menee 2 syöttöä yössä. En nyt mitään faktatietoa osaa kaivaa tähän väliin, mutta uskoisin että vauva osaa säädellä maidonjuontiaan. Meillä maidon menekki oli 7kk iässä vähän kehnoa välillä ja aloin imettää ennen kiinteiden antamista, jolloin maito kelpaakin paremmin. Tämä ei ole vähentänyt kiinteiden syöntiäkään meillä.
-Terppari
Sain hyvän neuvon neuvolasta eli valmiin ilta- ja aamupuuron joukkoon kannattaa lorauttaa korviketta. Sekin lisää maidonsaantia ja puuro maistuukin huomattavasti paremmalta. Valmiit purkkipuurot on myös tehty korvikkeeseen, joten nekin ovat hyvä lisä vauvan ravinnossa vaikkakin kalliimpia kuin tuo itse hiutalepuurosta tehty korvikkeella höystetty puuro. Eihän siitä lisämaidosta koskaan haittaakaan ole ja joidenkin kuukausien perästähän aletaankin sitten juomaan lehmänmaitoa.
terveisin
mine + poju 8 kk
Teen kyllä yleensä ainakin toisen puuron naniin, joten sekin kai auttaa asiaa. Mutta tosiaan, eipä lisämaidosta varmaan haittaakaan ole, jos tarjoaisi nannia johonkin väliin. Ei vain oikein ole kovin hyvä juomaan tuttipullosta/nokasta, tuota nokkamukijuttua harjoitellaan vasta...
Jos annatte nannia nokkamukista, niin lämmitättekö sitä vai annatteko sellaisenaan tai kylmänä?
että neiti on rinnalla aika usein. Varmaan noin viisi kertaa päivällä ja pari kertaa yöllä. Yöllä imee kyllä pitkään ja hartaasti. Päivällä se on sellaista hörppäilyä enimmäkseen, ei jaksa keskittyä, kun kaikki muu touhu vie huomion.
Luin vielä viestisi uudelleen ja tuli mieleeni, että jospa vauvasi ei siksi ole kiinnostunut tissittelystä, koska hänellä ei ole nälkä? Tätä mietin sen perusteella, että kerroit tarjoavasi tissiä ruokailujen välillä. Meillä ainakin selkeät ruokavälit auttoivat tissin kelpuuttamiseen päivälläkin, eli imetän päivällä ENNEN kiinteitä (ennen imetin kiinteiden jälkeen, jos kelpasi). Lisäksi maito kelpaa hyvin ennen unia. Niinhän sitä sanotaan, että rintamaito on kuitenkin se pääasiallinen ravinnon lähde alle 1 -vuotiaalle (siitä saa huomattavasti energiaa verrattuna esim. kasvissoseisiin). Musta ihan hyviä merkkejä maidon riittävyyteen on se, että vauva pissaa ja kakkaa normaalisti (ei ummeta). Meillä ruokailut menee suunnilleen näin (toki vähän vaihtelua päivittäin):
6.30-7 rintaa
8-8.30 puuroa (ihan perushiutaleista veteen), määrä reilu 1dl
9 rintaa
12 rintaa ja sen jälkeen lihasosetta reilu desi
14 hedelmäsose ja rintaa
16.30-17 rintaa ja kasvissose reilu desi
19-19.30 puuroa reilu dl
20-21 imetys, yleensä molemmat rinnat
5 imetys
Vettä tarjotaan mukista tai lasista tietysti joka aterioilla.
Mä oon vähän eri linjoilla sen suhteen, ettei korvikelisä haittaa (en tarkoita nyt puurossa vaan mukista tai pullosta ISOMPINA määrinä). Maitoahan tulee " tilauksen" mukaan, joten jos vauva saa masunsa kylläiseksi korvikkeen avulla, ei tarvitse " tilata" sitä maitoa tissistä lisää, kysynnän ja tarjonnan laki, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Tämä koskee nyt siis vaan sitä, että jos on huolissaan maidon riittävyydestä ja haluaa imetystä jatkaa vielä (ja varmistaa sen, että maitoa todella riittää). Kannattaa katsella imetystuen nettisivuja, siellä on hyviä vinkkejä eri tilanteisiin, myös tähän. Siellä mm. sanotaan, ettei se maito mihinkään tisseistä yht´äkkiä katoa... Eli eiköhän vauvasi pärjää maidollasi hyvin ilman korvikelisiäkin.
-Terppari
... juups ja unohtui vieläkin, että vauvan imutekniikka on kehittynyt tässä iässä jo hyvin, eikä rinnalla tarvitse välttämättä olla pitkiä aikoja saadakseen riittävän määrän maitoa.
Mulle vartavasten painotettiin, ettei tässä vaiheessa enään kannata rintaa tarjota ennen ateriaa ( kun näin meinasin), sillä lapsi voi syödä massunsa täyteen rintamaitoa, joka ei enään ole niin ravinnerikasta ja rasvaista, että sillä pärjäisi ja sitten syö vähemmän kiinteää ruokaa ja on taas kohta nälkäinen. Hyvin järkeenkäypää. Tämä ehkä sitten meille erillinen ohje, sillä vauva ei ole kasvanut pituutta toivotusti sitten 3 kk:n eikä painoakaan ole tullut toivotusti tai kuten odotettiin. Käyrillä on jäänyt todella pahasti vaikka alku kk:t lupasivat hyvää. Huomattavasti enemmän syö kyllä kiinteitä, kuin edellisen kirjoittelijan, vaikka painoa ei ole kuin 7175g ja pituutta 67,7 cm 8 kk:n neuvolassa. Meillä tissitellään ja syödään tähän tapaan:
klo 07 tissiä
08 puuroa ja hedelmäsosetta yht n.1 1/2dl
09 tissiä
12 200 g purkki 8kk liha- ja kasvissosetta
14 215g purkki jogurttia
16 tissiä, jos ja kun huolii
17 200 g liha- ja kasvissosetta
19 puuroa aamun tapaan
20 tissiä
Juomana annan siis välillä vettä ja välillä Nania muutaman hörpyn tai sen minkä huolii. Olen ajatellut imetellä vuosikkaaksi ja minusta on ihan hyvä alkaa opettamaan maidon juontia ruualla, eihän tässä enään montaa kuukautta siihen ole. Josko se tissittely jäisi sitten ihan itsestään pois. Nyt tissitellään, jotta hän saisi tarvitsemansa kalkin ja nesteen, ei niinkään ravinnoksi. Ruokamäärä on nimittäin melkoinen noin pienelle miehelle. Nania kuluu päivän aikana puurossa ja juomana noin 1 dl. Illalla, ennen nukkumaan menoa, hän tuntuu vain " lutkuttelevan" tissiä, ei niinkään enään syö. Ei ainakaan niele niin kuin ennen, joten varmaankin vain rituaali rauhoittumiseen yöunille.
Samaa mieltä olen siinä, että minusta ainakin meidän poika osaa kyllä säädellä itse tarpeitaan melkoisen hyvin. Ilmoittaa kyllä, kun masuun ei mahdu ruokaa ja ilmoittaa siitäkin, kun haluaa tissiä, jos en älyä ajoissa tarjota.
terveisin
mine + poju 8 kk
Pakko oli vielä kaivaa netistä tällainen linkki, jossa puhutaan äidinmaidosta ja sen ravitsevuudesta. Käykääpä kattomassa (lukekaa loppuun asti); http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/kiinteat.html
Eli äidinmaito on se pääasiallinen energian ja ravinnonlähde ennen 1v. ikää eikä sen maidon koostumus muutu huonommaksi iän karttuessa. Meilläkin oli pojalla kasvussa notkahdus 5-7kk kohdalla, pituutta ei juurikaan tullut ja selviteltiin asiaa lääkärissä, taustalta löytyikin allergiaa, joka ei muuten oireillut (vauva sai sitä maitoni kautta). Nyt kun asia on korjattu, on pituuskasvu taas kunnossa ja lähtenyt ylöspäin. Meidän 8kk mitat tissittelyn ja kiinteiden voimalla 70cm, 9100g. Kiinteitä aloiteltiin tästä kasvun notkahtamisesta huolimatta 6kk iässä. Niin erilaisia ne lapset ovat, että yhdenmukaisia ohjeita on vaikea saada tai antaa... Halusin tämän mielipiteeni tuoda esiin vaan siksi, ettei ap luule, että lisämaidon antaminen on välttämättömyys tässä iässä. Sallittuahan se ehdottomasti on ja jokainen tekee omat ratkaisunsa.
Sitkeässä istuu ihmisten mielessä käsitys, että äidinmaito muuttuisi jotenkin liruksi puolen vuoden jälkeen. Mutta alkuperäiseen kysymykseen...
Meillä 7kk pojan päivärytmi on suunnilleen tällainen:
Yöllä tissiä noin 3 kertaa (joskus 5)
7-8 herätys
8.30 puuro
ennen päiväunia tissiä
11-11.30 unet
12 lounas (liha-ateria)
14 tissiä
15 hedelmää/kasvisateria (ei oikein maistu)
15.30-16.30 unet
17 tissiä
19 puuro
20 iltatisut
Eli poika syö tissiä noin 7 kertaa vuorokaudessa, toi iltatisu on kyllä enemmänkin lupsutusta, tuskin kummosia määriä siinä juo.
Meillä oli noin kuukausi sitten vaihe, jolloin maito maistui huonommin, vähensin silloin kiinteiden määrää. Pari viikkoa sitten otin mukaan neljännen aterian, mutta se ei kovin hyvin maistu. Kiinteitä menee päivässä yhteensä noin 4-5 dl. Lisämaitoa en varsinaisesti ole vielä antanut. Ruuat notkistan pakastetulla äidinmaidolla, jota on vielä jonkin verran jäljellä. Eli noin desin poika saa pakastettua maitoa.
Uskoakko sitten Terpparia tai hänen linkkejään vai lastenlääkäriä? Ihan kuinka vaan. Pojalta ei mitään syytä kasvun pysähdykseen ole löytynyt. Ja kasvu on todella pysähtynyt, ei notkahdellut. Kai tulee vain pienikokoinen, mutta OIKEAN kiinteänruuan määrää en kyllä ala vähentämään tässävaiheessa siksi, että itseppäisesti haluaisin vain imettää, sillä kohtahan tämä tissittely on ohi ja minusta onkin parempi, että pikkuhiljaa se loppuu kuin että lopettasin sen sitten kokonaan ykskaks. Pienempi järkytys tämä vähittäin lopettaminen on meille molemmille. Meillä mennään näin ja erilaisia näkökantojahan tuo kysyjä halusikin, ei taistelua siitä, että mikä on oikeaa kenenkin mielestä. Imetyskertoja tulee päivässä 3-4 ja se tuntuu riittävän, sillä muita maitotuotteita ei rinnalle paljoa tarvita. Vaikka itse en korviketta ole tarvinnut kummoisesti käyttää, en oikein ymmärrä, miksi sitä pidetään niin hirveänä asiana. Herrajumala! Annetaan ihmisten tehdä kuten tykkäävät ja parhaaksi näkevät. Onhan lehmänmaitokin äidinmaitoon verrattuna korviketta. Ei ollenkaan niin hyvää ja ravinnerikasta kuin äidinmaito. Ikuisesti ei kuitenkaan voi imettää! Tämän asian tiimoilta täältä kyllä jo hiljetään!
Terveisin
mine
ainakin minä kallistuisin pitämään parempana tiedonlähteenä tuota em. linkkiä. Tai voihan se olla niinkin, että kukin uskoo siihen, mihin haluaa uskoa. Lastenlääkäri ei ole mikään tiedon ylijumala, vaan heilläkin on erilaisia käsityksiä asioista ja he vetävät omat johtopäätöksenä kasaan monista eri tiedonlähteistä (mm. juuri WHO:n suosituksista) tai kenties perustavat jotkin näkemyksenä omiin kokemuksiinsa.
Joskus voi olla niinkin, ettei vauva kasva, koska korvike ei jostain syystä hänelle sovi.
Kukin tekee niin kuin parhaaksi kokee ja tuskin siitä mitään isompaa haittaa lapselle on, mitä se syö, kunhan jostain energian saa. Aikuiseksi tiedetään kasvaneen ainakin muutamia korvikelapsia :-)
Ei tästä mitään kiihkeää tappelua pidä tehdä, en ole väittänytkään ettei korviketta saisi antaa, totesin vain ap:lle, että vauva luultavasti saa imetyksestäkin sen riittävän määrän maitoa, mitä hän kysyikin. Jos vielä jaksat lukea edelliset viestini, niin huomaat etten suinkaan ole sitä mieltä että korvike olisi jotenkin pahasta, ei suinkaan. Mutta kyse oli siitä onko sille tarvetta.
Tosi harmillista, että teillä on ollut kasvun kanssa pulmia, tiedän kyllä stressaavan tunteen (meillä kasvu tippui reilusti +1 käyrältä -1.5 -käyrälle) ja tottakai ärsyttää kaikkien erilaiset ohjeet. Näissä kirjoituksissani ei tarkoitukseni ollut puuttua kenenkään yksittäisiin ongelmiin tai asioihin vaan vastata lähinnä ap:lle myös toinen näkökanta antamasi lisäksi. En väitä, että omani olisi ainoa ja oikea, mielipide-eroja on yhtä paljon kuin on ihmisiäkin, kuten itsekin totesit. Itse olen tehnyt paljon töitä lastenlääkäreiden kanssa (olen terveydenhoitaja) ja niin heillä kuin terkkareillakin on kovin erilaista tietoa imetyksestä, riippuen ovatko saaneet siihen mitään koulutusta. Tottakai itsekin uskoisin tilanteessasi lääkäriä (hän on kuitenkin perillä teidän asioistanne), enkä jotain täällä kirjoittelevaa palstailijaa :) Nämä linkissä olevat asiat ovat kuitenkin ihan faktaa ja todettavissa useammastakin lähteestä, eivät toki varmasti päde ja sovi kaikille, mutta useammille varmaan ovat ihan ok...
Meillä loppui imetys 7kk:n iässä. Siihen asti imetin osittain, mutta sitten alkoi maidon tulo ehtyä, joten siirryin kokonaan korvikkeeseen. Meillä juodaan jokaisen aterian päätteeksi tai niiden välillä noin desi maitoa ja iltaruuaksi on velliä. Eli päivässä 4dl maitoa.+velli.
Täällä muuten loppui yösyöminen samalla kun siirryttiin tissiltä pois.
OK! Ymmärrän kantasi ja luin kyllä viestisi uudemman kerran, josko olisin ne väärin ymmärtänyt. Tuntui vain, että olisit niitä kiihkoimettäjiä, jotka arvostelevat muiden tekemisiä, mutta ehkä ymmärsin osan väärin. Minäkin olen imettänyt 6kk:n täysillä, vaikka lapsen pituuskasvu lähes pysähtyikin. Pidän itseäni täysimettäjänä tuohon saakka, vaikka 4,5 kk:n iässä alettiin makuannostella, jotta 6 kk:n iässä päästiin täysillä syömään kiinteää. Meillä kiinteiden aloitus tuolloin 6 kk:n iässä lopetti onnekseni yösyönnit. En silti näe mitään haittaa siitä, josko ruuan päätteeksi antaa hörpyn korviketta samallalailla kuin vettäkin. Siitä ei paljon lapsen maha täyty. Parempi mielestäni onkin antaa maitoa kuin vettä. Sitähän neuvoinkin tekemään. Ehkä molemmat ymmärsimme toisiamme väärin! Toivottavasti mitään ei tästä jäänyt hampaankoloon. Samaa mieltä olen siinä, että joskus on parempi luottaa omaan tunteeseen kuin uskoa lääkäreitä tai neuvoloitakaan. Neuvolantäti neuvoi minua aloittamaan korvikemaidon ja vellit lisänä, kun poika oli 3 kk:n ja käyrät alkoivat jätättämään. En aloittanut ja jatkoin imettäen, sillä lapsi oli tyytyväinen ja aurinkoinen. 4 kk:n iässä lääkärineuvolassa lääkäri sitten sanoi, että jatka vain imettämällä. Poika kasvaa kokoajan, vaikkakin vähäisesti ja jos on tyytyväinen, niin hyvä kaikki. Ei se kasvu hänellä nälästä kiinni ole. Kyllä hän valittaisi, jos nälkä olisi. Me ollaan kumpainenkin mieheni kanssa pienikokoisia, joten luonnollisesti pojastammekin varmasti tulee pieni. Näin minä ainakin ajattelen. Ihme juttu vain, miks ei ne neuvolantätit sitä näe. Minulla on ollut siellä mukana myös meidän molempien omat neuvolakortit, jotka tukevat poikamme kasvua, joten luulisi niistä siellä suunnan näkevän. Aihe nyt harhautui täysin olennaisesta. Olen kuitenkin pahoillani, jos aiheutin kenessäkään närää sanomisillani. Perustelin vain kantaani, kuten muutkin.
Terveisin
mine
Vielä viimeisen kerran, vaikka ohi aiheen meneekin ;) Ei jäänyt hampaankoloon, arvelinkin, että ymmärsit viestini varmaan väärin (siksi jatkoin kirjoittelua), ei näihin viesteihin saa mahtumaan kaikkea mitä oikeasti tarkoittaa. Hyvä, kun kerroit vielä mielipiteesi. Musta neuvolan kasvukäyrät on turhan " tiukkoja" jossain suhteessa, hyvähän se tietysti on, että tarkistetaan ettei mitään vakavaa ole taustalla, mutta monesti vanhemmille aiheutetaan kyllä ihan turhaa huoltakin. :/ Kyllähän vanhempien kasvutavallakin on merkitystä, meillä tosiaan löytyi allergiaa taustalta.
Mä en koe olevani mikään kiihkoimettäjä, pikemminkin koen itseni sen verran laiskaksi etten jaksa pullojen kanssa pelata (pestä, lämmittää, kantaa korviketta kaupasta jne.) ja olen ollut sen verran onnekas, että maitoa on toistaiseksi piisannut lapselle riittävästi, ei siis ole ollut tarvetta korvikkeelle. Mulla on sellainen linja imetyksen suhteen, että jatkuu niin kauan kuin on jatkuakseen (en tarkoita mitään armeijaikää), en ota paineita siitä vaikka se loppuisi tänään. Olen kokenut imetyksen loppupeleissä helpoksi hommaksi (ei tokikaan aina) ja siksi motivoitunut sitä jatkamaan. Työni puolesta ja tuon kasvunotkahduksen vuoksi olen ottanut imetyksestä ja rintamaidosta yhä enemmän selvää ja todennut sen hyväksi jutuksi meille. Koen näiden tietojen pohjalta rintamaidon olevan alle 1 -vuotiaalle parasta ravintoa (toki muutakin tarvitaan viim. 6kk iästä lähtien) ilman sen kummempaa kiihkoilua. Vaikka sanon, että parasta, en missään tapauksessa " syrji" korviketta tai pidä sitä saavia vauvoja jotenkin huonompina.
Kaikilla on oikeus ruokkia lapsensa miten parhaaksi näkee ja kuinka se onnistuu parhaiten. Työssäni näkemät vauvat ovat olleet mallikelpoisia riippumatta siitä, ovatko syöneet korviketta vai rintamaitoa. Nuo linkit ja vinkit on sitä varten, JOS halua imetyksen jatkamiseen on, 7kk iästä kun sinne lehmänmaitoon on aikaa kuitenkin vielä 5kk. Tosin kyllä mä pidän 7kk imetystä jo hienona saavutuksena. :)
Imetys taitaa olla kovin herkkä asia monelle ja siksi leimataan helposti imetys-/korviketerroristiksi, jos mielipidettään tuo esiin. Toivottavasti sitä itse kukin oppisi hyväksymään muiden tavan olla ja elää, kaikkihan me lapsemme parasta halutaan ehdottomasti. :)
Toivotaan, että ap saa nyt jotain oikeita vinkkejä, eikä tästä tule mikään korvike- vs imetysterroristi ketju. ;)
Ap.lle
Vauva saa varmasti tarpeeksi maitoa, vaikkei päivällä niin usein imekään.
Meillä kyse oli siitä, että vauva oli niin kiinnostunut muusta maailmasta, ettei MALTTANUT olla tissillä..
Niinpä rupesin imettämään päivällä makuultaan sängyllä, sohvalla tai jopa lattialla. Poika ei kiemurrellut enää yhtään ja maito maistuu n. 4-5krt päivässä kun vaan muistaa tarjota aktiivisesti.
Lyhyempiä aikoja poika on toki päivällä tissillä, ja johtuu ihan siitä tehokkaammasta ja voimakkaammasta imutekniikasta, mistä joku mainitsikin.
En lähtisi tuohon korvikerumbaan, kun kerran omaa maitoa on. Ja useat lähteethän todistavat, ettei äm mitään sokerilitkuksi muutu, se on wanha uskomus.
Itse lypsän käsin tarvittaessa mukiin tilkan maitoa ruokajuomaksi ja hyvin kelpaa.. =)
vielä pari hyvää linkkiä imetyksestä
http://www.imetystukilista.net/
http://www.imetys.fi
TSEMPPIÄ JA MUKAVAA TALVEN ALKUA!
pid ja maitowampyyri 6kk =o)
Kiitos hyvistä vinkeistä ja linkeistä.
Tuo makuullaan imettäminen päivälläkin oli meille hyvä ohje, tuntuu, että siihen rauhoittuu vähän paremmin imemään.
Eiköhän tässäkin asiassa se kultainen keskitie löydy! Mä luulen, että nyt tämä 7 kk rajapyykki on meillä se taitekohta (ehkä monella muullakin), että päätetään, lopettaako imetys vai jatketaanko vielä. Maitoa tuntuu kyllä tulevan, tosin liivinsuojukset ei enää kastu, eli on aika tasaantunutta. Nuo yösyötöt varmaan pitää maidintuotannon hyvin yllä, vaikka päivällä imeminen vähäisempää olisikin. Toisaalta haluaisi jo yösyötöistä eroon.....no lapsen etu äidin edelle ja kyllä me vielä jatketaan imetystä, niin kauan kun se tuntuu onnistuvan. Toisaalta vuoden iässä olisi hyvä olla täysin rinnasta vieroitettu, jos ja kun palaan silloin töihin, ja vuorotöissä imetys on vähän hankalaa.
Eli korviketta laitan puuroon ja aletaan opetelle nokkamukista juomista, sekä vettä, miksei silloin tällöin korvikettakin. Vähän kaikkea, niin eiköhän se ole sitten hyvä! Tissiä päälle, voihan sitä antaa välillä ennen ruokaa, välillä jälkeen, ei sen tarvi kai niin tarkkaa olla. Pääasia, että vauva vaikuttaa tyytyväiseltä!!!!
Meillä tyttö pari viikkoa vaille 7kk ja itsekkin olen miettinyt, että saakohan riittävästi maitoa päivisin. Imetän 4-5krt päivllä, mutta usein vain toisesta tissistä kerrallaan, koska neiti ei malta syödä pitempään. Yöllä kyllä syö sitten edelleen 2-3krt ja ihan rauhallisesti. Neuvolan ohjeissa luki, että maitoa pitäisi olla sellaiset 6-7dl päivässä! Vaikea sanoa paljonko imettämisen kautta saa, mutta toistaiseksi olen ajatellut, että se riittää. Vettä meilläkin annetaan vähän soseiden jälkeen ja tietty maitoa jos kelpaa.
timarjut