"Ja meillähän ei alkoholia ole joulupöydässä! Niin! "
Joulu lähestyy. Kohta alkaa taas julistus useasta suusta, ja pyytämättä että Meidän joulupöydässä ei alkoholia ole tippaakaan! Vedotaan joihinkin pahoihin ongelmakäyttäjiin. Kyllä on harmaa vyöhyke näiden välissä.
Joulu on alkon suurin myyntisesonki, ja ulkomaan tuonti päälle. Todellisuudessa siis vesijoulu on harvassa.
Euroopan sivistykseen meillä on vielä pitkä matka. Siellä perheet viettää iloista perhejoulua johon kuuluu myös esim. viini, olut.
Mutta täällä huulet vapisten julistetaan vuodesta toiseen vesijoulua.
Miksi, mikä ilmiö?
Meillä kyllä on glögiä, viiniä eikä huostaanottoakaan vielä ole tullut ja ollaan kunnon veronmaksajajia.
Kommentit (289)
Mitä mieltä muuten olette, kuinka lapsi oppii suhtautumaan alkoholiin nuoruudessa/aikuisuudessa silloin kun perheessä ei ole sitä koskaan nautittu eikä tarjoiltu? Mielenkiinnosta kysyn, jos kellään kokemusta. Oma isäni oli alkoholisti ja itse en alkoholia ehkä siitä syystä käytä ja se on itselle kielteinen asia näin kypsemmällä iällä. Nuoreen aikuisuuteeni se kyllä kuului.
Tapahtuuko ihmiselle helpommin ylilyöntiä päihteissä ylipäätään, jos kotona ei ole ns terveellisesti tissuteltu/ruokajuomana näytetty mallia. Vai kasvaako järkeviä ihmisiä?
Maito on aterian ruokajuoma. Jouluaattona punainen täysmaito! Jääkaappikylmänä aahhh!
Vierailija kirjoitti:
Taas joku kaappijuoppojen itsepuolusteluketju.
Omien kokemusten perusteella muslimeillakin on terveempi suhtautumistapa muiden alkoholin käyttöön kuin useimmilla suomalaisilla. En ole mitään muuta kansallisuutta tavannut kuin suomalaiset ja venäläiset, joita juomattomuus hiertää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama.Meillä ei ole myöskään alkoholia,mutta ei joulupöytääkän.Joten ei joulu tressiä.Onhan vasta 18.11. Eikö edellen ole joulu -aato 24.12 ? viitaten joulu tressinne nyt?
Mikä on tressinne?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä muuten olette, kuinka lapsi oppii suhtautumaan alkoholiin nuoruudessa/aikuisuudessa silloin kun perheessä ei ole sitä koskaan nautittu eikä tarjoiltu? Mielenkiinnosta kysyn, jos kellään kokemusta. Oma isäni oli alkoholisti ja itse en alkoholia ehkä siitä syystä käytä ja se on itselle kielteinen asia näin kypsemmällä iällä. Nuoreen aikuisuuteeni se kyllä kuului.
Tapahtuuko ihmiselle helpommin ylilyöntiä päihteissä ylipäätään, jos kotona ei ole ns terveellisesti tissuteltu/ruokajuomana näytetty mallia. Vai kasvaako järkeviä ihmisiä?
Jos vaikka oppivat, että alkoholi ei ole välttämättömyys elämässä, ilmankin pärjää?
Meillä ei ole alkoholia joulupöydässä sen vuoksi, että haluamme viettää myös alkoholisti/päihekäyttäjävapaan joulun. Kun he tietävät, että noilta ei alkoholia saa, niin eivät tule vierailulle. Joidenkin vieraiden kanssa kyllä sitten nautitaan jostain laatujuomista - he kun osaavat juoda kohtuudella ja myös laittaa pullon korkin kiinni oikeaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei koskaan nautita alkomaholia jouluna.
Ei edes joulun pääaterialla, aaton päivällisellä viiniä.
Mutta uuden vuoden aattona on kuohuviiniä, ja miehelle artesaani saunaolutta.
Onko se kalja käsin pantu, runkattu siis.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi kuuluu asiaan, oli sitten joulu tai pöytä.
Hyvän ruoan kanssa viini maistuu, sen ovat jo lapsetkin oppineet. Täysi-ikäisiä ovat.Säälin vauhkoja tiukkiksia, jotka ylpeilevät kuivan jakson pituudella. Kaikkea kohtuudella.
Hyvän ruuan kanssa maistuu moni muukin juoma. Kylmä tee, limsat, mehut, eri vedet, alkoholittomat siiderit ja joskus jopa maito. Kyllä noita alkoholittomia juomia on vaikka kuinka paljon mistä valita, jotka sopivat eri ruuille
Ei se olit, puna tai valkoviini tai varsinkaan jotkut väkevät alkoholijuomat nyt mitään erikoisen hyvänmakuisia ole, etteikö moni muukin siihen maksuluokkaan yltäisi.
Toisten joulun kuuluu kännissä oleminen ja toisten jouluun ei. Sinun perheessä lapsesi ovat oppineet, että kännissä oleminen kuuluu jouluun. Kaikissa perheissä on kyllä tarjolla hyvänmakuisia juomia, jos niitä vaan kotiinsa on ostanut, se maku ei vaadi prosentteja, jollei nyt ihan suoraan tykkää siitä itse alkoholin mausta. Mutta harva nyt suoraan puhdasta alkoholia tykkää juoda maun takia.
Vierailija kirjoitti:
Jouluruoat on sellaisia, että niiden kanssa on vaikea sovittaa mitään viiniä. En niistä itse paljon ymmärräkään mutta kinkun, rosollin ja kasvislaatikoiden kanssa ei sovi "asiantuntijoidenkaan" mielestä kovin moni vaihtoehto. Savulohta ja maustesilliä. Ruoat itsessään on jo makujen sekamelska.
En siis pidä viiniä jotenkin hienona tai asiaan kuuluvana juomana joulupöydässä, kun se ei tämmöisessä "buffetissa" sovi makujen kanssa simppelisti yhteen.
Myöhään illalla voin ottaa siiderin tai pari, mutta jouluruokien kanssa en keksi mikä maistuisi hyvältä. Vesi vaan.
Jouluruokien kanssa sopii punaviini, jossa on melko runsaasti jäännössokeria. En itse välttämättä ole näiden esim Italialaisten apassimentojen ystävä ja Amarone on puolestaan minusta liian tymäkkä viini joulupöytään. Toisaalta syön joulupöydässä eniten kalaa, mätiä ja kalkkunaa, tähän sopii kuiva valkoviini, esim Riesling. Amaronea sitten juustojen ja suklaan kanssa iltamyöhällä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku viini oikeasti olla hyvän makuista? En eläessäni ole juonut minkäänlaista viiniä sen paremmin kuin muutakaan alkoholipitoista, jonka voisin väittää olevan maultaan parempaa kuin vaikkapa limonadi tai mehu. Alkoholin tymäkkä maku tulee aina esiin.
Ja jos ei mukamas tulla yhtään humalaan (= mahdottomuus). niin miksi sitten lainkaan pitää sitä alkoholipitoista juoda?
Eikö silloin ole parempi juoda vettä, joka on se maailman paras ruokajuoma?
se on vaan niin jännä nämä makuasiat. Itse en pidä mistään makeasta juomasta, en mehusta enkä limsasta. Toisaalta rakastan oliiveja ja olen tavannut monia monia ihmisiä, kenellä menee naama narunkerälle jo pelkästä ajatuksesta.
Vietämme tänä vuonna "joulua" jo edeltävänä viikonloppuna joko kaksin tai vieraiden kera ja siihen kuuluu kyllä viini, olut ja snapsit. Varsinaisen joulun olen yksin kotona, kun puolisoni menee sukulaisilleen. Uskoakseni heillä joulupöytään kuuluu viini ja itsekin varmasti viiniä joulunpyhille ostan. Saatan jopa laittaa uudestaan myös jouluruoat pelkästään itselleni. Tai sitten tilaan pizzaa.
Meillä hyvä viini kuuluu hyvän ruuan kanssa. Lasi tai kaksi. Pullon kun ilmaa, voi loput juoda vaikka seuraavana päivänä tai viikon päästä. Se, mitä muut juo tai on juomatta, ei kyllä kiinnosta yhtään.
Terve suhde alkoholiin on se, että ei tee siitä numeroa. Ei siitä, jos sitä ei ole, eikä siitä, jos sitä on. En minä vauhkoonnu mehustakaan. Harvoin sitäkään juon tai muille tarjoan, mutta joskus voin lasin mehua juoda.
Jouluateria on piiloalkkiksille hyvä tekosyy vetää näkyvät kännit." Kyllähän Jouluna voi ottaa!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On monen koulukunnan ihmisiä.
On he, joilla jouluna ei juoda mitään alkoholia (koska lapset tai koska ongelmakäyttökokemukset tai joku muu syy)
On he, joilla jouluna saatetaan ottaa alkoholillinen glögi, ruokajuomana on viiniä, jälkiruoaksi konjakki taikka likööri ja kukaan ei ole siltikään humalassa, koska juominen on maltillista ja ajoittuu pitkälle aikavälille
On he, joilla joulupöydässä ei juoda mitään alkoholia, mutta muuten sitten hulahtaakin muutama saunaolut ja kirkastakin pullo, ohohups vähän lipsahti joulukännin puolelle.
On he, joilla joulupöytäänkin tulee alkoholi ja sen lisäksi vielä kuluu alkoholia ihan shhhaaathaaanan paljon
Ongelmallisimmat on no kaksi viimeistä. Jännä, että tästä alkoholin käytöstä pitää tehdä joku vastakkainasettelu, kuin olisi vain musta ja valkea, eikä mitään harmaan sävyjäå.
Ongelmallisin on tuo ensimmäinen. Kun melkein jokaisen suvusta löytyy se viinan menevä "Pena tai Pirjo", niin sitten muutkaan ei voi juoda. Lapsillekin olisi hyvä opettaa normaalia alkoholin käyttöä.
Miksi lapselle pitäisi opettaa alkoholin käyttöä? Tai ylipäätään kenellekään?
Jos ei opeta normaalia käyttöä, niin monella menee sitten myöhemmällä iällä överiksi. Ei kai autolla ajokaan kovin hyvin suju jos ei ensin ole opetellut.
Opiskeluaikaa kun muistelee niin oli siellä pari tyttöä kenellä meinasi lähteä vähän laukalle kun tuli ikään. Kotonaan ei uskonnollisista syistä käytetty alkoholia.
Kuulostaa mukavalta jouluperinteeltä 😊
Vierailija kirjoitti:
Sukuloimassa kun käyn aattona olen selvinpäin, mutta illalla kotona yksin juon kyllä glögit ja pienet viskit ja mutustelen ilta/yö kinkkuleivät. Jotenkin muodostunut tämmöinen tapa ja itselläni kuuluu juoluun.
Alkoholijuomat ovat mielestäni elintarvike.
Ryyppääminen on asia erikseen
Vierailija kirjoitti:
Kuten tupakkaan, jos perheessä ei ole poltettu. Sen olemassa olo tiedetään, mutta se ei tunnu kovinkaan olennaiselta asialta. Kun menee kauppaan, niin ei katsele niitä pulloja. Ei ole ajatusta, että niitä pitää ostaa tai juoda.
Kun minulla on jano, valitsen juoman jolla lähtee jano.
Itse näen, että moni aloittaa ihan vaan juomaan kuten moni aloittaa polttamaan. Koska se on heistä siistiä. Ei koska heillä on siihen fyysinen tarve. Sitten jossain vaiheessa se muuttuu sellaiseksi ja sitä haluta, koska siihen oppii ja siitä alkaa pitämään.
Minusta alkoholi ei ole kovin hyvänmakuista verrattuna moneen muuhun juomaan. Enkä pidä millään tavalla siitä tunteesta, jonka alkoholi aiheuttaa. Väsyn lähes heti ja ajatus ei kulje kovin tehokkaasti ja mieleni tekee mennä vain nukkumaan. Se on myös makuunsa nähden aivan liian kallista. Viinirypälemehu on paremman makuista ja paljon halvempaa, jos halua juoda rypäleistä tehtyä juomaa. Olut taas on minusta suorastaan pahaa ja ajatuskin jostain viljasta väsätystä juomasta ei ole kovin herkullinen. Tosin onhan näitä kauramaidon ym. faneja olemassa. Ihme tosin, ettei vehnäjauhoja sekoiteta veteen ja juoda sellaisenaan.
Sen lisäksi kun on lapsia, niin ajatus, että jos heille tapahtuu jotain, enkä ole selvinpäin on pelottavaa. Miten mennä heidän kanssa vaikka päivystykseen, jos itse olisi kännissä? Varsinkin näitä jotka juovat ulkomaan matkoilla ja lentokoneessa en ole koskaan ymmärtänyt yhtään. Jos jotain tapahtuu, niin silloin pitäisi olla terävimmillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kukaan juo jouluna, ei edes alkoholisti-isäni, mistä olen ikuisesti kiitollinen. Joulu on lasten juhla.
Jos ei yhtä juhlaa vuodessa pysty selvinpäin olemaan, niin kannattaa miettiä omaa alkoholinkäyttöään.
Minulla on alkoholisti-isä, joka örvelsi kaikki lapsuuden joulut. Kyllä meillä on silti joulupöydässä viiniä, isä ei samassa pöydässä ole.
Tämä on terve suhtautuminen. Isien tekemät synnyt ei ole meidän kannettavina.
Kyllä se todellakin voi olla oikeasti hyvää. Ja kyllä minä pidän siitä rentouttavasta tunteesta, joka tulee lasillisesta. Itse en juo esimerkiksi limuja tai mehuja.