Terveyden takia pakko laihduttaa 5-10 kg, miten onnistun?
Tuo on vähimmäismäärä mikä pitää laihtua pysyvästi. Ongelma on järkyttävä herkkuhimo jota vastaan olen taistellut vuosikausia. Terveellinen ruoka kyllä maistuu, mutta kun siihen lisäksi menee melkein joka päivä keksejä, pullaa, karkkia, sipsejä, mehuja. Miten pystyisin radikaalisti vähentämään niitä? Ei vaan yleensä pysty kaupassa vastustamaan :(
Kommentit (46)
Tosiaan itse rakastan herkkuja, mutta olen opetellut käsitteen turhia kaloreita - jos syön herkkuja, pitää niiden olla niitä omia lemppareita, eli en syö sitä geneeristä keksiä, työpaikan jälkkäriä tai kahvilan ihan vaan jotain pullaa, jotta olisi jotain makeaa. Suosittelen lähtemään tällä, jos tosiaan päivittäin tulee jotain syötyä.
Sitten kun tuon oppii, niin voi vähentää niitä määriä per päivä/joka toinen päivä (esim yksi konvehti/pieni laku tms). Jos lopettaa kaiken kerralla ja päättää, että lauantaina on cheattipäivä, niin mennään täysin metsään, kun sitten mätetään koko viikon hyvä työ hukkaan ja tulee vaan paha mieli. Joillekin voi kerran viikkoon pienehkö määrä toimia heti, mutta itse opettelin tuon ihan jotain pientä per päivä, josta pystyi vähentää kerran viikkoon maltilliseen määrään.
Kalorien lasku kannattaa aluksi, jotta makrot tulee kuntoon - kun ne oppii muutaman viikon päästä tietämään, voi lopettaa laskemisen, mutta jos repsahtaa syömiset, niin aloita laskeminen uudestaan.
Jos kroppa kestää, niin pätkäpaasto voi toimia, mutta sitä ennen kannattaa jutella jollekin ammattilaiselle, voi käydä huonosti muuten.
Mä myös kärsin älyttömästä makeanhimosta. Jokin aika sitten oli parin viikon jakso ilman makeanhimoa. Jestas, kun oli vapautunut olo, kun addiktio oli tauolla.
Olen kokeillut vaikka mitä. Sen ainakin huomannut, että suositeltu "syö 2-3 tunnin välein" ei todellakaan toimi minulle. Vaikka monet paasaa tuon nimeen ymmärtämättä, että kaikille se ei vain sovi.
Varsinkin tämä pimeä aika on yhtä taistelua makean himon kanssa. En tiedä. Kai tämä on aina johtunut hormoneista.
Nykyään olen kokoa 40. En ole koskaan ollut näin pulleassa kunnossa kuin nyt. Tämän enempää ei saisi enää vaatekoko kasvaa, kun pituuttakin on vaan 162 senttiä. Toivotonta. Eilenkin söin kuusi suklaapatukkaa, ja tänään kolme.
Unestani pidän huolta, alkoholia käytän harvoin, teen itse ruokani ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Sory nyt vaan, painon pudotus ei liikkumalla lähde. Eikä se lähde pysyvästi kaikilta edes syömistä vähentämällä. Paljon on kiinni suolistohormoneista - se on puhtaasti perinnöllistä.
Laihdutuslääkkeet ovat todennäköisesti ainoa keino pysyvään painonpudotukseen.
Itsellä kyllä on paino laskenut kun aloitin kävelyn. Jos jätän kävelyn niin heti kertyy pari kiloa.
Jätä pois punainen liha ja kovat rasvat. Syö vähemmän sitä mitä syöt.
Ala mieheksi. Miehet voivat syödä vaikka tuhat kiloa päivässä ja silti pysyvät hoikkana.
Mä söin äsken 1,5 dl kanawokkia, mies 5 dl kanawokkia JA saavillisen lasagnea.
Hyviä vinkkejä tullut, kiitos! Niin tuttuja ajalta kun olin vielä hoikka. Tuo kävely olisi kyllä yksi tärkeä juttu ottaa taas mukaan ihan joka päivään. Ennen kävelin ainakin pari tuntia päivässä jo koirankin takia, nykyään harvakseltaan tulee lähdettyä erikseen lenkille. Sen kyllä aloitan nyt! Ap
Jaa'a, itsellä se vaati ongelman tiedostamisen: syön liikaa turhaa "paskaa".
Sitten kun tuon tiedostaa ja hyväksyy, tavallaan on helpompi perustella itselle miksi ohittaa ne "herkut" siellä kaupassa.
Liikunta on tietysti hyväksi mutta parhaiten kiloja saa pois kun ei syö vehnätuotteita ja ei enää illalla kuin korkeintaan joku vähäkalorinenhedelmä. Karsi ruokavaliosta myös perunaa,leipää ja puuroja.
Vierailija kirjoitti:
Jätä pois punainen liha ja kovat rasvat. Syö vähemmän sitä mitä syöt.
Nuo jättämällä lihoo.
Laita ihan paperille ylös asioita mitä tulee mieleen syömisistä, liikunnasta, lihomisesta, herkkuhimosta, unesta, terveydentilasi niin henkisestä kuin fyysisestä. Tiedosta ja kohtaa ongelmat. Mulle tuli mitta täyteen kun useista kaupoista ei vaan enää meinannut löytyä vaatteita, kun isoin koko oli xl tai xxl. Siihen olin itseni syönyt laput silmillä.
Suosi oliiviöljyä. Älä käytä margariiniä. Voita voi käyttää maltillisesti.Korvaa liha välillä kasviproteiinilla. Liikunta iltapäivisin on tehokkainta. Aamuliikunnasta ei ole niin paljon hyötyä. Tietysti sekin on hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ala mieheksi. Miehet voivat syödä vaikka tuhat kiloa päivässä ja silti pysyvät hoikkana.
Mä söin äsken 1,5 dl kanawokkia, mies 5 dl kanawokkia JA saavillisen lasagnea.
Oliko monen litran saavi? 😄 Meillä on toisinpäin. Mies lihoo ja minä en, vaikka syön sitä mitä mieli tekee.
Saattaa auttaa jo pelkkä vaaleista jauhoista valmistetuista tuotteista luopuminen, ellei kokonaan niin ainakin radikaalisti. Leipä ja pulla ovat oikeastaan erittäin turhaa syötävää. Samoin suuri määrä vaaleata makaronia ja riisiä. Voi myös yrittää rajoittaa herkuttelua parille päivälle viikosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä myös kärsin älyttömästä makeanhimosta. Jokin aika sitten oli parin viikon jakso ilman makeanhimoa. Jestas, kun oli vapautunut olo, kun addiktio oli tauolla.
Olen kokeillut vaikka mitä. Sen ainakin huomannut, että suositeltu "syö 2-3 tunnin välein" ei todellakaan toimi minulle. Vaikka monet paasaa tuon nimeen ymmärtämättä, että kaikille se ei vain sovi.
Varsinkin tämä pimeä aika on yhtä taistelua makean himon kanssa. En tiedä. Kai tämä on aina johtunut hormoneista.
Nykyään olen kokoa 40. En ole koskaan ollut näin pulleassa kunnossa kuin nyt. Tämän enempää ei saisi enää vaatekoko kasvaa, kun pituuttakin on vaan 162 senttiä. Toivotonta. Eilenkin söin kuusi suklaapatukkaa, ja tänään kolme.
Unestani pidän huolta, alkoholia käytän harvoin, teen itse ruokani ym ym.
Sama vika. En osta herkkuja kotiin kuin harvoin, mutta tänään join lasten kaakaota, kun himo iski liian suureksi. Nolottaa... Yleensä herkuttelen suolaisella ja rasvaisella hiilarihötöllä. Paino-ongelmia ei onneksi (vielä) ole, mutta ei tämä terveellistä ole
1. Nuku riittävästi. Liian vähäinen uni vaikuttaa hormonitoimintaan ja lisää herkkunälkää.
2. Syö aamupalalla, lounaalla ja Iltapäivän välipalalla tarpeeksi ja terveellisesti. Paljon kasviksia/marjoja/hedelmiä ja tarpeeksi proteiinia! (Pelkkä aamupuuro tai kevyt salaatti tai keitto ei riitä. Proteiini pitää nälkää.) Myös iltapäivän välipalalla joku hedelmä/hiilari ja jotain proteiinipitoista. Itse huomasin, että jos näitä noudatan, energiaa riittää tasaisesti koko päiväksi eikä illalla ole juuri makeannälkää. Hiilareita voi syödä kohtuullisesti, itse huomasin, että vähän piti vähentää tottumastani. Noin kourallinen riittää, jos ei hirmu oaljon liiku tai tee fyysistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ozempic tai Mysimba
Suosittelen Ozempicia! Makeaa ei tee mieli, eikä tarvitse napostella mitään ylimääräistä, painoa lähtenyt kuukaudessa 7kg. Suosittelen!
komppan edesmenneen speden diettiä;turpoa kiinni
Tällä palstalla neuvotaan olemaan syömättä. On kuulemma vain tahdosta kiinni. Jos et laihdu olet selkärangaton, laiska kaikessa epäonnistuja. Eikä mitään höpöhöpö suolistohormoneja ole olemassakaan.
Saxenda auttoi minulla herkkuhimoon ja ahmintaan.