Miten jaksatte joulun lahjarumbaa?
Ostatteko oikeasti lahjat puolisolle, lapsille, sisaruksille, vanhemmille, isovanhemmille ja kummilapsille ja sisarusten puolisoille? Hirveä lista ahneita ihmisiä.
Kommentit (159)
En aio alkaa hössötykseen mukaan.
Ainoa mitä täällä vähän suunnittelen on piparkakkutalon leipomistalkoot entisen naapurinmummon kanssa. Hän haluaisi tehdä pikkuisia taloja läheisilleen lahjaksi. Todennäköisesti minä teen ja hän siivoaa jäljet, oon aika taitava väsäämään piparitaloja. Valmistaikinasta toki, on laadultaan vähän sellaista sementtiä.
Lahjojen osto on ihanaa! Ja joulu! Ja joululaulut ja jouluruuat. Ei minua haittaa yhtään ihmiset, jotka eivät vietä joulua tai osta lahjoja. Se olkoon heidän asiansa. Eläköön kukin tavallaan. Mitä se muita haittaa. Ei pitäisi minunkaan jouluni haitata muita. Panostan ekologisiin valintoihin kuitenkin. Mitään krääsää ja kertakäyttöjuttuja en osta.
Lahjoja lapsille, mutta sitä kukkien vaihtamista en jaksa ymmärtää!
Haluan muistaa lähelläni olevia ihmisiä. Päätän lahjoista jo niin ajoissa, etten joudu kiertämään kaupoissa ja stressaamaan. Jää aikaa väkertää joulukortit ja ommella lahjapussukat lahjoille.
Annan aina jotakin syömistä ja osan valmistan niistä itse. Ostan kotimaista ja pieneltä tuottajalta. Niin on paras.
Jos on ihan pakko ostaa heille jokaiselle jotain, niin jokaiselle aikuiselle/pariskunnalle esim. herkkukori.
Jokaiselle lapselle lahjakortit jonnekin. Hoplop, Marimekko, H&M, Normal tms.
Helppoa. Nuo voi ostaa hyvissä ajoin etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Haluan muistaa lähelläni olevia ihmisiä. Päätän lahjoista jo niin ajoissa, etten joudu kiertämään kaupoissa ja stressaamaan. Jää aikaa väkertää joulukortit ja ommella lahjapussukat lahjoille.
Annan aina jotakin syömistä ja osan valmistan niistä itse. Ostan kotimaista ja pieneltä tuottajalta. Niin on paras.
Menen jouluostoksille aina tuntia ennen kuin kauppa menee kiinni aattona. Hirveä ryysis mutta jees tapa säästää rahaa. Vaimolle ostan jotain pientä. M38
Ei ole lahjarumbaa kun en osta lahjoja. Pääsen helpommalla. Ihmiset stressaavat muutenkin turhaan joulusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lahjarumbaa kun en osta lahjoja. Pääsen helpommalla. Ihmiset stressaavat muutenkin turhaan joulusta.
Meillä ei osteta lahjoja ja on silti hauska joulu ilman lahjoja.
Lopetin lahjarumban, kun siitä tuli pakkopullaa. Lista vaan piteni ja piteni ja minulle lueteltiin kenelle kaikille (aikuisia ihmisiä vielä!) pitää lahja ostaa.
Nykyään ostan vain omalle perheelle eli miehelle ja lapsille. Paljon helpompaa ja vähemmän stressiä ja vaatimuksia. Rahaakin säästyy, kun ei tarvi ostella miehen kummitädeille, serkuille ja ties mille tädeille tonnin edestä lahjoja.
Ensimmäisenä "lahjattomana" vuonna ilmoitin lahjattomille, että ostin lahja ja joulukorttirahoilla vuohia ja koulukirjoja kehitysmaahan.
Mutta miten sanoa kohteliaasti muille aikuisille, ettei näitä lahjanvaihtajaisia enää jaksa? Ilman että kukaan loukkaantuu, kun mukana on ihmisiä, joiden mielestä lahjat nyt vaan kuuluu jouluun - myös aikuisilla.
Joku viinipullo tms. nyt vielä on ihan kiva, mutta tuntuu, että meidän perheessä lahjat kallistuu vuosi vuodelta ja sisarustenkin kesken vaihdellaan nyt noin 100 euron lahjoja. Ei mitään järkeä! Ja lisäksi stressi siitä, että mitä oikeasti kivaa nyt keksisi. Ensi joulun haluaisin olevan erilainen, mutta pelkään että mut tuomitaan tylsäksi saituriksi, jos ehdotan paketitonta aattoa..
Rakastan hankkia lahjoja! Tämän joulun lahjat ostettu ja melkein jo paketoitukin. Parin kaverin kanssa vaihdetaan lahjat ja kummilapsille aina jotain. Jouluna paikalla vanhemmat ja veljen perhe. Kaikille ostan jotain pientä putkin vuotta. Lopuksi kaikille vielä esim konsertti- tai kylpyläliput. Ei mitään överiä ja kukaan ei hanki mitään pakolla. Jokainen oman kulloisenkin budjetin mukaan ja ajatus on tärkein.
Ei ole rumbaa. En saa, en annakaan, enää. Joskus olen ostanut tietyille henkilöille, mutta kun en saa mitään, niin miksi köyhänä ostaisin, niillä on varaa ostaa mitä haluavat
En osta yhtään lahjaa. Kummilapsille siirrän tilille rahaa.
Ei ole rumbaa, sellaisesta luovuttiin jo kauan sitten. Lahjat itselle, puolisolle ja aikuiselle lapselle on jo hankittu.
Hurjimpina vuosina lahjan sai minulta/meiltä noin 30 henkilöä. Oma suku, ukon suku, kummilapsia 6, päiväkodin tädit, omat kaverit lapsineen jne jne.
Nykyisin annan lahjan vain kuudelle. Nautin joulupöhinästä mutta näin on hyvä, kiva laittaa jotain kuitenkin. Kummilapsia en enää lahjo. Nyt lahjan saa Hopen kautta joku tuntematon lapsi.
Ostan aikuisille lapsilleni puolisoineen ravintolalahjakortit. Lapsenlapslle monta kirjaa ja pari lelua.
Ei ole varaa ostaa lahjoja joten jäävät ilman
Omalle ja toiselle veljen alaikäiselle lapselle ostan. Tämä nuorempi veljen lapsi on jäänyt veljen muuton ja eri äidin vuoksi etäiseksi, sen lisäksi veljellä on varaa lahjoa sitä ihan itselläänkin. Tämä vanhempi lapsi saa isältään vain almuja. Kummilapsien lahjonnan olen lopettanut 18v.
Mies ei lahjo omaa sukuaan, ei edes lapsia.
Eli rumba ei ole kovin iso ja on tältä vuodelta toimittamista vaille valmis.
Kiitos! Ei laatusuklaa vuodessa vanhene, palmuöljymössöjä en kellekään ostakaan.