Siis saako biojätteet laittaa taloyhtiön roskikseen biojätepussissa vai ei?
Olen ymmälläni, koska olen jostain kuullut, että sitä biojätepussia ei saisi käyttää, vaan pitäisi laittaa biojätteet sanomalehteen tms, koska se biojätepussi hajoaa niin hitaasti.
Mutta miksi sitten myydään biojätepusseja, jos niitä ei saa käyttää nimensä mukaiseen tarkoitukseen?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin selkeät jaetaan kotiin, tosin ohjeet vaihtelee (usein).
Aikoinaan oli ihan selkeä ohje: biopussit tai sanomalehti. Nuukana vertailin pussien hinnat. Kerran olin just ostanut rullan, kotiin jaettiin ohje ettei enää saa käyttää, vaan tavallinen muovi käy. Meni aikaa ehkä vuosia ja tuli uudet ohjeet: Nyt pitää käyttää...Mitä ihmettä tavallinen muovi bioastiaan? Enpä ole tollasta koskaan kuullut.
Ne ohjeet vois olla jäteyhtiön toimesta siinä astian kyljessä selkeesti niin ei olis epäselvyyttä.
Joillain alueilla pitä nimenomaan muovipussiin laittaa, mikä on kyllä ihan hiton kätevää.
Täällä jäteyhtiö on sanonut, että biojätteet voi laittaa ilman mitään käärettä / pussia biojäteastiaan, koska siinä on jo se iso biojätepussi koko jäteastiassa. Samoin sekajätteet saa laittaa ilman pussia / laatikkoa / käärettä sekajäteastiaan, jos ne ovat kuivia eivätkä likaa jäteastiaa. Näin siis täällä jätehuolto ohjeisti.
Olen alkanut käyttää biojätteelle vain paperipusseja (joko kaupan biojätteenkäsittelyosastolta ostettuja tai tavallisia paperisia leipäpusseja yms.) koska käytännöt vaihtelevat niin paljon ja nuo ainakaan eivät aiheuta minkään artikkelin mukaan ongelmia. Nykyisessä taloyhtiössä biopussien käyttö on erikseen kiellettykin kun ne tukkivat niin helposti käsittelypaikan lajittelukoneet. Osassa biojätteen saa heittää jopa muovipussissa jos paikallisen laitoksen kone erottelee ne jätteestä, mutta kannattaa tosiaan varmistaa oman alueen jätteidenkäsittelystä miten juuri siellä toimitaan.
Tää on just yhtä sekavaa kuin se, että muovikeräykseen ei saa laittaa muovia, vaikka se olisi täsmälleen samaa muovimateriaalia kuin joku toinen, jonka saa sinne laittaa...
Mitä ihmettä tavallinen muovi bioastiaan? Enpä ole tollasta koskaan kuullut.
Ne ohjeet vois olla jäteyhtiön toimesta siinä astian kyljessä selkeesti niin ei olis epäselvyyttä.