Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko äitien raskaudenaikainen tupakointi ja alkoholin käyttö yhteydessä kasvavien nepsy-lasten määrään?

Vierailija
15.11.2022 |

Uskon että näin on, koska suurin osa lapsista ovat nepsyjä ja moni äiti tupakoi ja käyttää alkoholia raskausaikana.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvasti perinnöllistä, joten tuskin ainakaan ADHD tulee siitä mitä huuliesi väliin laitat.

Vierailija
42/55 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahvasti perinnöllistä, joten tuskin ainakaan ADHD tulee siitä mitä huuliesi väliin laitat.

Huokaus. Ihan tutkitusti tupakointi raskausaikana lisää ADHD-riskiä. Sillä todellakin on väliä, miten sikiötä myrkyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakoivan äidin sikiö on pienempi kuin ei-tupakoivan, siis  helpompi synnytys?

Kokoero on niin pieni, ettei siinä ole mitään eroa. Tupakoiva äiti ponnistaa huonommin, hänen kudoksensa paranevat hitaammin ja palautuminen on muutenkin heikompaa. Tupakoiville ei mielellään tehdä edes leikkauksia, koska komplikaatioriski on iso.

Ai jätetään synnytyspöydälle kuolemaan kun keisarileikkaus olisi liian iso riski? Jepjep

Vierailija
44/55 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi kolminkertaistaa lapsen ADHD-riskin.

https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/mediatiedote/aidin-raskausajan-tupa….

Vierailija
45/55 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nepsy-lapsia ole aina ollut. Ei ole vain diagnosoitu.

Kyllä lapset ennen tottelivat aikuisia. Nykyään ei tarvitse totella, jos on diagnoosi. Kaikki nepsyt, läpsyt ja höpsyt saavat tehdä ihan mitä vain ilman rajoja.

Vierailija
46/55 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/duodecim/aidin-lihavuus-ei-valttam…

Äidin ylipaino yhdistettynä raskausdiabetekseen altistaa adhd:lle.

Adhd on geneettinen "virhe", joka aktivoituu ympäristön vaikutuksesta. Kaikille sitä ei tule, vaikka geneettinen alttius olisi. Raskausdiabetes on juuri tällainen triggeri, joka saattaa sen puhkeamiseen vaikuttaa.

Adhd aikuiset pariutuvat hyvin usein keskenään, jolloin geenitausta vahvistuu. Impulssikontrollin haasteet altistavat syömishäiriöille, jolloin myös tämä altistava tekijä aktivoituu. Suomalaiset ovat yhä lihavampia, joten yksi taustatekijä löytyy tästä.

Vierailija
47/55 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painimisen estäminen rotilta aiheuttaa adhd-oireita, joita voi hoitaa samoilla lääkkeillä kuin ihmisen adhd:ta. Uskoisin saman olevan totta ihmisillä ja kasvatustyyli, jossa hysteerisesti kielletään "väkivaltaiset" leikit johtaa adhd:n yleistymiseen.

Missä voi nähdä rottien painivan? Paljonko pääsylippu maksaa?

Vierailija
48/55 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalta on tutkumusnäyttöä äidin raskauden aikaisesta koronatartunnan neurologisten ongelmien ja kehitysviiveiden aiheuttajana syntyvälle lapselle.

Vierailija
49/55 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nepsy-lapsia ole aina ollut. Ei ole vain diagnosoitu.

Kyllä lapset ennen tottelivat aikuisia. Nykyään ei tarvitse totella, jos on diagnoosi. Kaikki nepsyt, läpsyt ja höpsyt saavat tehdä ihan mitä vain ilman rajoja.

Ihan samat rajat on nepsylapselle sekä kotona että koulussa kuin muillekin lapsille. Nepsy vain tarvitsee välillä enemmän ohjausta niissä pysyäkseen (ja toisaalta tarvitsee vähemmän ohjausta jossain muussa mikä on oma vahvuutensa). Tai no, nepsyn kanssa olen tiukempi ruutuajasta ja ruutuviihteen sisällöstä koska se vaikuttaa häneen eri tavalla kuin sisaruksiin.

Vierailija
50/55 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta voi olla muitakin syitä. Eli ei voida vetää johtopäätöstä, että nepsyn äiti olisi automaattisesti juonut tai tupakoinut.

Syy voi tulla myös vaikka äidin hoitamattomasta kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai huonossa hoitotasapainossa olleesta, hoitamattomasta keliakiasta, uniapneasta, vitamiini- ja hivenainepuutteista, suvussa pidemmällä esiintyneestä alkoholismista, esim. isoisän taholta jne.

Huokaus. Kukaan ei puhu automaatiosta, kyse on riskistä. Jos juo tai tupakoi raskaana ollessa, kasvattaa riskiä lapsen keskittymishäiriöihin.

Yli 10 prosenttia raskaana olevista tupakoi ja alkoholinkäytön yleisyyttä ei tiedä kukaan, mutta arviolta joka luokalla on vähintään yksi oppilas, joka on altistunut äidin raskauden aikaiselle alkoholinkäytölle.

No kyllä tuosta aloituksesta vähän tuli sellaiset vibat, että oltiin herkästi vetämässä yhteyttä ja saattaisi aloittaja tai joku tulla syyttelemään kaikkia äitejä juomisesta ja polttamisesta. Mut joo, tottakai tupakointi ja alkoholinkäyttö on aina riski. Kaiken huippu oli kun jouduin hepatogestoosin takia Naistenklinikalle rv 30 ja siellä maha pystyssä olevat naiset poltteli pokkana pääovien edessä. :´( Olisi ehdottoman hyvä saada tuota naisten osuutta laskettua.

Samalla voisi kuitenkin miettiä myös, mitä aiheuttaa esim. energiajuomat? Myös mm. sokeri- ja rasvapitoinen ruoka voi olla riski?

Sitten myös esim. kireä kielijänne, joka on muotidiagnoosin tittelin saanut, on sellainen, joka johtuu MotTHerFuckeR-geeniviasta. Sama MTHFR voi vaikuttaa myös ADHD:hen ja moneen muuhun kuten mm. eri autoimmuunisairauksiin ja jopa alkoholismiin. Tuohon liittyy se, että synteettinen foolihappo ei sovi ja on jopa haitaksi niille, joilla MTHFR. Tulisi saada luonnollisessa muodossa olevaa folaattia. Ja kappas, raskaana oleville naisille suositellaan juuri foolihappoa. Tämä epäkohta kun tutkittaisiin ja noteerattaisiin huolella.

Vierailija
51/55 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin raittiin äidin eli minun keskimmäinen lapseni on AD/HD-poika. Lapsi oli iso syntyessään 4,2kg, enkä saanut mitään kivunlievitystä pyynnöistäni huolimatta. Synnytys oli kivun vuoksi tuskallinen ja pakkoponnistin, jotta kipu loppuisi joskus. Olen usein miettinyt, tapahtuiko synnytyksessä jotain, joka olisi aiheuttanut pojalle nepsy-oireita myöhemmin. Lapsi oli syntyessään kuitenkin täyden 10 lapsi.

Enemmän pohtisin isän osuutta, onko isä käyttänyt paljon päihteitä ennen lapsia?

Veljeni oli yli 4,5kg syntyessään ja ilman kivunlievitystä hänkin syntyi, eikä ole nepsy. Suvun isoimmat lapset olleet melkein viisikiloisia syntyessään, eikä yhtään nepsyä kummallakaan puolella sukua, ei minun eikä miehen.

Ap:lle sanon, että ennen lapsia olleet elämäntavat vaikuttaa siinä missä raskaudenaikaisetkin. Jos on tuhottu siittiöt ja munasolut ryypiskelemällä, tupakalla ja muilla päihteillä, niin ei tarvi ihmetellä, että vaikka raitistuisi ja hankkisi lapsia, jos lapsista tulee nepsyjä. Isolla osalla ne ns. nepsy-oireet johtuu kuitenkin kasvatuksen puutteesta. Tämä siis erotuksena ihan oikeasti ongelmaisiin muksuihin.

Vierailija
52/55 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuusi lasta, joista kolmella on neuroepätyypillisiä piirteitä, yhdellä asperger-diagnoosi, yksi tutkimuksissa ja yhden tutkimukset odottelee jossain kouluterveydenhoitajan ja mustan aukon välillä. Koko ikäni olen ollut polttamatta, ja alkoholiakin olen juonut ennen raskauksia ehkä yhden siiderin kerran kuussa, raskausaikana en yhtään.

Että eiköhän se syy löydy ennemminkin perimästä, itse olen as (eli ainakin yksi lapsistani on niin vanha, että on saanut aspergerdiagnoosin eikä tätä nykyistä autismikirjon dg). Omassa suvussani as-piirteitä eniten miehillä, mutta no, naisethan osaa hyvin peitellä erikoisuuttaan.

Vierailija
53/55 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käyttö raskauden aikana lisää fas-kehitysvamman todennäköisyyttä lapsella. Nämä

tapaukset olivat lisääntyneet viisi vuotta sitten. Älkää missään nimessä juoko raskaana, jos haluatte lapsenne syntyvän terveenä!

Vierailija
54/55 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin raittiin äidin eli minun keskimmäinen lapseni on AD/HD-poika. Lapsi oli iso syntyessään 4,2kg, enkä saanut mitään kivunlievitystä pyynnöistäni huolimatta. Synnytys oli kivun vuoksi tuskallinen ja pakkoponnistin, jotta kipu loppuisi joskus. Olen usein miettinyt, tapahtuiko synnytyksessä jotain, joka olisi aiheuttanut pojalle nepsy-oireita myöhemmin. Lapsi oli syntyessään kuitenkin täyden 10 lapsi.

Isolla osalla ne ns. nepsy-oireet johtuu kuitenkin kasvatuksen puutteesta. Tämä siis erotuksena ihan oikeasti ongelmaisiin muksuihin.

Näin, vaikka epätoivottu fakta onkin. 

Antaa mennä vaan, ei kasvateta, ja huono käytös pistetään ihan itse diagnosoidun kirjainyhdistelmän piikkiin. 

Vierailija
55/55 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää naista joka raskaana ollessa pahoinpitelee lastaan tupakalla ja alkoholilla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme