Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs kaikkia -mies nimikkeitä meillä oikeen onkaan?

Vierailija
15.11.2022 |

Kun pitää varmaan alkaa muuttamaan sukupuolineutraaleiksi.

Nämä tulee ekana mieleen. Siis näihin kun laittaa miehen tilalle "henkilö" niin jotkut tosi huvittavia.

Nimismies
Palomies
Kirvesmies
Perämies
Lautamies
Ulosottomies
Merimies
Tiedemies

Ja sitten on vielä jokamiehenoikeus??

Onko nämä todella jotakuta loukkaavia ja esim kyllähän on naisia on nimismiehinä ollut jo vuosia.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasoite- ja lattiamies. Olisi kyllä tosi typerä kutsua niitä tasoite- tai lattiatekijöinä tai -henkilöinä. Itse olen toinen edellämainituista enkä kyllä ole koskaan ajatellut pahastua miespäätteen käytöstä. Ja esimies on esimies, aivan sama mitä jalkojen välistä löytyy. Joku raja oikeasti tähän hommaan.

Oho, unohdin mainita sukupuoleni. Olen nainen. Cis-nainen, ettei jää epäselvyyksiä kenellekään.

Vierailija
22/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielenkiintoista nähdä miten puolustusvoimissa suhtaudutaan asiaan. Ovatko tykkimiehet tulevaisuudessa tykkihenkilöitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasoite- ja lattiamies. Olisi kyllä tosi typerä kutsua niitä tasoite- tai lattiatekijöinä tai -henkilöinä. Itse olen toinen edellämainituista enkä kyllä ole koskaan ajatellut pahastua miespäätteen käytöstä. Ja esimies on esimies, aivan sama mitä jalkojen välistä löytyy. Joku raja oikeasti tähän hommaan.

Miksi lattiamies on yhtään vähemmän typerää kuin lattiantekijä tai lattia-asentaja tms? En ymmärrä.

Vierailija
24/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mielenkiintoista nähdä miten puolustusvoimissa suhtaudutaan asiaan. Ovatko tykkimiehet tulevaisuudessa tykkihenkilöitä?

Miksi eivät olisi? Sehän kuulostaa ihan fiksulta.

Vierailija
25/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviomies

Aviohenkilö

On myös sellainen termi kuin puoliso.

Vaimo on myös hyvä ja selkeä termi.

Vierailija
26/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusimies -> kusihenkilö

Vierailija
27/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä voisin miehenä kutsua naispuolista pomoa esinaiseksi.

Vierailija
28/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset voivat ottaa käyttöön tuollaisen tökerön henkilö-liitteen jos sen kokevat tarpeelliseksi, mutta muuten on turha alkaa veistämään esim palomiehistä mitään pelastajia. Nämä termit on olleet käytössä vuosikymmeniä ja ovat jo niin hyvin vakiintuneita että ei kukaan järkevä voi niistä pahastua.

Vierailija
29/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on sanottu, että mies-nimikkeet pitää tai halutaan muuttaa henkilö-loppuisiksi? Lähde?

Telkkarissa joku nainen valitteli kun tyttö sanoi ettei hänestä ei voi tulla pelastajaa kun he on kaikki miehiä (= palomies).

-ap

Vierailija
30/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä voisin miehenä kutsua naispuolista pomoa esinaiseksi.

Mutta tuohan sitten on seksististä.

Vierailija
31/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

setämies => toisenvanhemmansisarushenkilö

Vierailija
32/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transmies

Vierailija
33/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappuliisa

Vierailija
34/34 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa se kumma, jos sukupuolensa saa valita ihan vapaasti, mutta itseään ei saisi enää kutsua palomieheksi.

Jospa jokainen saisi valita ammattinimikkeensä itse, toki järjen ja kohtuuden rajoissa?

Eli palomies saa halutessaan olla palomies, mutta voi olla myös palonainen tai pelastaja, miten itse haluaa. Miksi pitäisi olla vain yksi nimike, joka kattaa kaikki? Antakaa ihmisten valita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi