Mitäs kaikkia -mies nimikkeitä meillä oikeen onkaan?
Kun pitää varmaan alkaa muuttamaan sukupuolineutraaleiksi.
Nämä tulee ekana mieleen. Siis näihin kun laittaa miehen tilalle "henkilö" niin jotkut tosi huvittavia.
Nimismies
Palomies
Kirvesmies
Perämies
Lautamies
Ulosottomies
Merimies
Tiedemies
Ja sitten on vielä jokamiehenoikeus??
Onko nämä todella jotakuta loukkaavia ja esim kyllähän on naisia on nimismiehinä ollut jo vuosia.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Peräsmies
Lähde?
Missä on sanottu, että mies-nimikkeet pitää tai halutaan muuttaa henkilö-loppuisiksi? Lähde?
Matti Esko laulaa vastedes rekkahenkilöistä
Päitäisikö myös paikannimet olla neutraaleja ? Verohenkilö, Sanhenkilö ?
Vierailija kirjoitti:
Missä on sanottu, että mies-nimikkeet pitää tai halutaan muuttaa henkilö-loppuisiksi? Lähde?
Uliseva punikki painu sinne Neukkulaannulisemaan.
Esimies
Sosiaaliasiamies
Ennen oli talonmies
Aamulehti lanseeras jo pari vuotta sitten etteivät käytä "mies" ammattinimikkeitä, listalla oli mitä hölmömpiä (ja keinotekosia) korvaavia termejä. Kyllä musta vaikka palomies saa olla palomies, olen itsekin naisena ollut kesätöissä rakennusapumiehenä eikä se mua haittaa tai mun naiseutta vähennä/alenna.
Miehessä on sana mies, joten miehet pitää kieltää naisia syrjivinä kaikilta työpaikoilta. Lisäksi esimerkiksi Lindman -sukunimen lopussa on mies ja almanakassakin on etunimi Mies, joka tulee poistaa. Monissa suomalaisissakin nimissä on mies.
Ennen oli vain sairaanhoitajattaria.Jossakin vaiheessa nimike muutettiin sairaanhoitajaksi. Alkoiko silloin ilmestyä miehiäkin opiskelijoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Aamulehti lanseeras jo pari vuotta sitten etteivät käytä "mies" ammattinimikkeitä, listalla oli mitä hölmömpiä (ja keinotekosia) korvaavia termejä. Kyllä musta vaikka palomies saa olla palomies, olen itsekin naisena ollut kesätöissä rakennusapumiehenä eikä se mua haittaa tai mun naiseutta vähennä/alenna.
Eikä miehiä tietenkään haittaisi olla rakennusnaisia?
Jospa nyt ihan vaan pyrittäisiin sukupuolineutraaleihin nimikkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Aviomies
Aviohenkilö
On myös sellainen termi kuin puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Matti Esko laulaa vastedes rekkahenkilöistä
Oisko rekkakuski?
Tasoite- ja lattiamies. Olisi kyllä tosi typerä kutsua niitä tasoite- tai lattiatekijöinä tai -henkilöinä. Itse olen toinen edellämainituista enkä kyllä ole koskaan ajatellut pahastua miespäätteen käytöstä. Ja esimies on esimies, aivan sama mitä jalkojen välistä löytyy. Joku raja oikeasti tähän hommaan.
Onko semmoinen kuin naisasiavaltuutettu?