Liittyykö kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön raivokohtauksia?
Te joilla kokemusta, voisitteko kuvailla mahdollusimman tarkasti millainen on maniaan liittyvä ärtymys?
Kommentit (34)
Ovatpa ihmiset ilkeitä ap:lle, miksihän? Hän vain kysyi kysymyksen.
Vierailija kirjoitti:
Ovatpa ihmiset ilkeitä ap:lle, miksihän? Hän vain kysyi kysymyksen.
Jotkut näkee ihmisten läpi. Jopa netissä. Cut the crap.
Saattaa liittyä. Lapsellani esiintyi hypomanin alkaessa raivareita
Mihin sairauksiin raivokohtaukset voivat liittyä? Nuorella aikuisella.
En ole trolli, enkä ole tehnyt aiheesta muita aloituksia. Huomasin kyllä, että tuolla oli toinenkin ketju missä aiheena raivokohtaukset. Aikamoisen analyysin on myös joku vastaaja minusta tehnyt aloitukseni perusteella.
Tein aloituksen, koska en löydä asiasta käytännönläheistä tietoa. Eli jos jollakulla täällä olisi kokemusta oman tai läheisen sairauden kautta, niin olisin kiitollinen vastauksista.
Jossakin lähteissä lukee, että mania voisi ilmetä pelkkänä ärtymyksenä, eikä niinkään "innostuneena" mielialana. Onko tämä sellaista lievää ärtymystä vai enemmänkin raivoa? Voiko mania näyttäytyä pelkkänä raivokohtauksina ja "kiihtyneisyytenä" ilman mitään päihde- tai seksihurjasteluja? Mistä sen tunnistaa jos on mania?
Ap
Kyllä maniassa voi. Elin 3 vuotta miehen kanssa joka oli bipo, ja hänen maniat usein yli mennessään meni juuri ärtymykseen ja räjähtelyyn/raivoon. Kyllä todellakin voi myös ilmetä ilman päihde- ja seksihurjasteluja - tämä minun ex ei sellaisia juuri harrastanut vaan yleensä se oli työnarkomania joka maniassa iski. Yötkin koodasi, pakko tehdä työtä, pakko pakko pakko, levoton kuin mikä ei pystynyt olemaan hetkeäkään tekemättä mitään, ei pystynyt rauhoittumaan nukkumaan. Seuraava vaihe tuosta ylityövimmasta oli se että alkoi kaikki ärsyttää, alkoi haastaa riitaa minulle ja haukkua minua ja vaatia kaikkea kohtuutonta. Ja tosiaan räjähteli ihan typeristä asioista joita silloin kun ei ollut maniassa ei olisi välittänyt tuon taivaallistakaan kuten jostain vähän raolleen jääneestä keittiön kaapin ovesta tai siitä että kysyin voiko hän viedä roskat samalla kun lähtee ulos muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
epävakaaseen persoonaan liittyy
Se on eri asia kuin maanis-depressiivinen mielisairaus - josta myös eufemismia "kaksisuuntainen mielialahäiriö" käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maniassa voi. Elin 3 vuotta miehen kanssa joka oli bipo, ja hänen maniat usein yli mennessään meni juuri ärtymykseen ja räjähtelyyn/raivoon. Kyllä todellakin voi myös ilmetä ilman päihde- ja seksihurjasteluja - tämä minun ex ei sellaisia juuri harrastanut vaan yleensä se oli työnarkomania joka maniassa iski. Yötkin koodasi, pakko tehdä työtä, pakko pakko pakko, levoton kuin mikä ei pystynyt olemaan hetkeäkään tekemättä mitään, ei pystynyt rauhoittumaan nukkumaan. Seuraava vaihe tuosta ylityövimmasta oli se että alkoi kaikki ärsyttää, alkoi haastaa riitaa minulle ja haukkua minua ja vaatia kaikkea kohtuutonta. Ja tosiaan räjähteli ihan typeristä asioista joita silloin kun ei ollut maniassa ei olisi välittänyt tuon taivaallistakaan kuten jostain vähän raolleen jääneestä keittiön kaapin ovesta tai siitä että kysyin voiko hän viedä roskat samalla kun lähtee ulos muutenkin.
Kiitos todella paljon sinulle vastauksesta!
Ap
Ainakin minulla liittyy. Minua ärsyttää kun itsellä voimat loppuu ja silti kaikki jää minun vastuulle ja tehtäväksi. Kesken olevat asiat ärsyttää. Saan kavereita hyvin mutta matkan varrelle jää moni. Ehkä hyvä niin.
Mulla on kaksisuuntainen mutta en kyllä saa mitään raivareita. Sain joskus raivareita hormonihuuruissani pms-oireiden takia mutta en koskaan hypoissa.
Sain niitä raivareita nuorempana. En kyllä enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Liittyy myös adhd:seen.
Missäs näin sanotaan?
Pääsääntöisesti kaksisuuntaiseen mieliala häiriöön ei liity mitään, ei ainoatakaan raivoilua, väkivalta juttuja, eikä mitään muitakaan vastaavia.
Juuri kaksisuuntainen mielialahäiriö, on yksi kevyimmistä ja myös helpoimmista ns, mielensairauksista, pitää kurissa.
Lääkityksellä voidaan tasata niin mania vaiheita, kuin sitä syvintä masennustakin.
Hyvin harvoin masentunut jaksaa raivota, huutaa, ilkeillä tai muutenkaan melulla tai muulla, häiritä kanssa eläjiään.
Mania vaiheessa taas, hlö on aina kaikkein eniten kiinnostunut omista tekemistään.
Eli siitä, miten paljon hän voikaan saada aikaan ja toimimaan eri asioita, kun maaninen vaihe on pahimmallaan.
Nykyisin nuo molemmat vaiheet pystytään pitämään lääkityksellä täysin kurissa.
Joten jokaisessa maailman maassa, on kaksisuuntaisesta mieliala häiriöitä kokevia/ sairastavia runsaasti työelämässä.
Se on kevyintä kastia psyykkissä sairauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy myös adhd:seen.
Missäs näin sanotaan?
Joka paikassa. Adhd ei ole vain se, hei kato orava!
Mihin tavaroiden viskominen liittyy?
Kaksisuuntaisen mielialahäiriön lääkitys voi aiheuttaa raivostumista. Itselle kävi niin ja lpetin lääkityksen lyhyeen. En ikävä kyllä muista lääkkeen nimeä.
epävakaaseen persoonaan liittyy