Lookismi
Onko lookismi totta? Miten lookismi näkyy ihmisessä.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on totta. Onhan myös Halo Effect todistetusti totta. WIkipediasta:
"Yleinen esimerkki sädekehävaikutuksesta ilmenee silloin, kun jonkun henkilön oletetaan yleisesti olevan älykäs, koska hänellä on silmälasit. Toinen esimerkki sädekehävaikutuksesta on se, että kauniimpien tai komeampien koululaisten oletetaan myös olevan älykkäämpiä."
Ja kauniita/komeita yleensä kohdellaan paremmin, koska näihin liitetään myös muita positiivisia piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yleinen esimerkki sädekehävaikutuksesta ilmenee silloin, kun jonkun henkilön oletetaan yleisesti olevan älykäs, koska hänellä on silmälasit. Toinen esimerkki sädekehävaikutuksesta on se, että kauniimpien tai komeampien koululaisten oletetaan myös olevan älykkäämpiä."
Ja kauniita/komeita yleensä kohdellaan paremmin, koska näihin liitetään myös muita positiivisia piirteitä.
Kohta tähän ketjuun tulee joku lumihiutale kertomaan miten häntä on syrjitty joka paikassa kauneutensa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta tähän ketjuun tulee joku lumihiutale kertomaan miten häntä on syrjitty joka paikassa kauneutensa vuoksi.
Olen ollut aina ruma, ja minua on syrjitty joka paikassa muita korkeamman älykkyyteni takia. Tämä alkoi jo päiväkodissa, kun osasin lukea, mutta muut eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut aina ruma, ja minua on syrjitty joka paikassa muita korkeamman älykkyyteni takia. Tämä alkoi jo päiväkodissa, kun osasin lukea, mutta muut eivät.
Harvoin kai lukutaidosta syrjitään mutta on mahdollista, että joku kateellinen työntekijä syrjii, jos itse tai oma lapsi ei osannut lukea. Tuskin liittyi ulkonäköön.
Muistinkin, että minua on aikuisena sorsinut sellainen kasvatustieteilijä, jolla oli vaikeuksia oppia lukemaan. Silti piti aikuisena itseään minua fiksumpana, vaikka opin lukemaan n. 5-vuotiaana. Ei lookismia.
Kauniita voidaan palkata töihin helpommin. Eivät ole sen parempia työntekijöitä. Joku voi luulla, että kauniit menestyvät paremmin, mutta ihan tuosta usein kyse.
En ala kirjoittaa mitään esseetä ulkonäöstäni, mutta lyhyesti sanottuna olen ollut sekä ruma että kaunis (bonuksena autismi) ja tajusin jo ala-asteen lopussa, että minua kohdellaan eri tavoin ihan opettajienkin toimesta verrattuna nätteihin tyttöihin. Tässä vähän brutaaleja havaintoja vuosien varrelta:
-Kauniina masennukseni otettiin enemmän tosissaan ja ihmisten käytös minua kohtaan oli empaattisempaa verrattuna menneiden vuosien "*tun hullu" -reaktioihin. Koen, että minua pidetään enemmän ihmisenä, eikä vain jonain hörhönä.
-Rumana erityiskiinnostukseni ja puheliaisuuteni oli noloa, nykyään vain positiivinen piirre.
-Entiset kaverini hylkäsivät minut ja alkoivat puhua pahaa, koska "muutuin ihmisenä". Ihan samanlainen olen kuin ennenkin, kuori on vain erilainen.
-Olen ollut pitkäaikaistyötön ja työkkärin kanssa paikan päällä asioidessani sain aina ihanaa kohtelua, vaikka pelkäsin että minulla olisi automaattisesti joku syrjäytyneen leima ja minuun suhtauduttaisiin alentavasti.