USKOKAA NYT: Kaikilla ei ole sellaista työterveyshuoltoa, johon voi mennä, kun sairastuu. Koronan iskiessä vaihtoehtona on käydä omaan piikkiin yksityisellä tai pyytää palkatonta vapaata.
Lain mukaan työterveyshuollon ei tarvitse sisältää sairastapauksien hoitoa. Monet työnantaja edellyttävät lääkärintodistuksen sairaspoissaoloa varten ja hoitajalta sitä ei saa. Aika monella duunarilla näin onkin ja tämän takia duunarit ovat koronassakin töissä.
Nykyään terveyskeskuksessa ei pääse lääkärille esim. koronan takia. Eihän siellä aina pääse oikeastikaan sairaat.
Lääkärintodistus yksityisellä maksaa aika paljon, vaikka saakin Kela-vähennyksen. Myös palkaton poissaolo on sekin kallis eikä työnantajan tarvitse myöntää sellaista. Pienipalkkaiselle duunarille nämä ovat ihan eri mittaluokan kysymyksiä kuin keski- ja suurituloisille.
Koittakaa nyt, hyvät ihmiset, ymmärtää, että se koronassa töissä yskivä duunari ei tee sitä tahallaan!
Itsekin olen ollut tällaisessa duunaripaikassa ja tiedän miltä tuntuu mennä pikkukuumeessa töihin ja olla siellä koko päivä. Toisaalta on ihan hyvä, että rima sairaslomalle on näin korkealla, koska muuten aika moni jäisi nuhan/yskän/särkyjen/pikkukuumeen takia saikuttamaan ja se ei ole muiden osalta kivaa.
Kommentit (60)
Santtu88 kirjoitti:
Missä duunipaikassa ei voi olla esimiehen luvalla 3-4 päivää poissa luulisi että se riittäisi vallan hyvin suurimpaan osaan saikkutarpeista. Täytyy kyllä sanoa tuosta työterveyshuollosta samaa eli ainakin helsingin kaupungilla niin surkea, että julkisellekkin pääsee nopeammin.
Eikös Helsingin kaupungin työterveyshuolto oli julkinen? Sehän on järjestetty terveyskeskuksiin.
Santtu88 kirjoitti:
Missä duunipaikassa ei voi olla esimiehen luvalla 3-4 päivää poissa luulisi että se riittäisi vallan hyvin suurimpaan osaan saikkutarpeista. Täytyy kyllä sanoa tuosta työterveyshuollosta samaa eli ainakin helsingin kaupungilla niin surkea, että julkisellekkin pääsee nopeammin.
Mulla kesti korona yli 2 viikkoa, ei paljoa omailmoitus-menettely auttanut... Mutta surkea tilanne on, jos ei lääkäriin pääse työterveyteen, eikä julkiseen. Tähän pitäis kyllä saada muutosta.
Mulla on se käsitys, että jos työn takia tarvitset koronatestin, sen on järjestyttävä. Lääkäriä tähän ei tarvita, muuten kuin antamaan karanteenimääräyksen (kai se edelleen annetaan?).
Meillä on kyllä työterveyshuolto, joka kattaa yleislääkäripalvelut. Mutta koronatestissä on käytävä julkisella ja hankittava todistus, jotta voi sitten hakea Kelalta tartuntatautipäivärahat (koronapäivät ovat palkattomia). Mulla onneksi itselläni palkattomia päiviä tuli vain kaksi, kun lopun aikaa pystyin tekemään työni etänä (ja sairastin myös yhden viikonlopun).
Hoitajalta saa lyhyitä sairaslomatodistuksia, itsekin muutaman kerran hakenut.
"Hoitaja voi kirjoittaa todistuksen 110 päivän sairauspoissaolosta potilaan oireiden perusteella."
Myöskään yksinyrittäjillä ei ole useimmiten varaa työterveyshuoltoon. Tosin palkatonta vapaata voi sitten pitää juuri niin kauan kuin varaa on.
Minulla on sairauskulu-, tapaturma- ja jopa henkivakuutukset.
kotirouva
Vierailija kirjoitti:
"Hoitaja voi kirjoittaa todistuksen 110 päivän sairauspoissaolosta potilaan oireiden perusteella."
Palsta vihaa viivoja, siis 1 viiva 10 päivän.
Meillä on työterveys, mutta julkisella pitää käydä tekemässä virallinen koronatesti. Omalla ilmoituksella saa olla sen 3pv pois.
Meillä saa kyllä positiivisella koronatestillä olla sen 4-5 päivää poissa. Pomo tietää että jos tullaan koronassa töihin niin kohta on koko firma saikulla.
En ymmärrä nyt yhtään,itse menin korona testiin ,ei maksanut mitään,positiivinen vastaus ja hoitaja soitti ohjeet,lääkärin lappu tuli postissa..
Työterveysyhtiöistä ainakin mehiläinen on ajanut henkilöstönsä niin alas että jos haluat päästä lääkäriin joutuu vähintään kaksi viikkoa odottamaan aikaa
Kannattaa varmasti avata suunsa ja keskustella asiasta työnantajan kanssa. Moni duunariala kärsii osaajapulaa, eikä hyviä työntekijöitä kannata ajaa muualle ainakaan tällaisen asian takia.
Aika harva työnantaja varmaankaan niin joustamaton on, että tarjoaa vain lakisääteisen työterveyden, mutta silti vaatii jokaisesta sairaspäivästä lääkärintodistuksen.
Teet kotitestin ja sanot pomolle, että tulet positiivisena töihin, jossei ala kuulua palkallista saikkua. Helppoa!
Vierailija kirjoitti:
ainakaan meillä hoitajan todistusta ei hyväksytä sairaslomalapuksi. kuulemma tessissäkin lukee näin. ja teekoosta ei ole enää aikoihin saanut lääkäriaikaa flunssan takia. särkylääkkeet ovatkin hyvä kaveri töissä, niillä.pärjää.
Voihan sitä käydä tuossa tapauksessa terveyskeskuksen koronatestauksessa ja saada lapun sitä kautta jollei ole työterveyttä. Eli soitto terveysasemalle vaanen.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä käydä tuossa tapauksessa terveyskeskuksen koronatestauksessa ja saada lapun sitä kautta jollei ole työterveyttä. Eli soitto terveysasemalle vaanen.
Voi ja voi... Mulla ainakin korona vei voimat niin, että ei puhettakaan, että kotitestin lisäksi olisin kaupungille lähtenyt koronatestiin. Ei ehkä ole ihan niin mustavalkoinen juttu kaikkiaan koko "sairastu, käy lääkärissä"-systeemi.
116117 soitramalla pääsee taatusti julkiseen maksuttomaan koronatestiin.
Ja samadta numerosta saa ohjeet lääkäriin pääsystä. Kyllä tk pääsee.
En saanut työterveydestä sairaslomalappua tai edes lääkärinaikaa, vaikka kuume yli 39 ja flunssan oireet puuttuu. Olin varannut hoitajalle puhelinajan, mutta minut käännytettiin tk:n vastaanotolle, koska jo maanantai-aamuna oli koko viikon ajat loppu. Eikä ollut ensimmäinen kerta, ihan sama mikä vaiva, mutta mitään apua et saa, vaikka kerrot, että työnteko on mahdotonta oman voinnin takia.
Mistä työnantaja edes maksaa tai mitä koko työterveyshuollolla tekee? Arvaan, että he saavat laskun siitäkin puhelusta, jossa vain kerrottiin, että aikoja ei ole. Kuka korvaa, jos kuumeessa ajan kolarin tai putoan jostain? Sairastun vielä pahemmin? Työskentelen rakennusalalla. No arvatenkin työnantaja maksaa vahingon sattuessa sen työtapaturmana tai sitten vaihtoehtoisesti jään ilman palkkaa kotiin, koska olen jo käyttänyt sen 3 pv omalla ilmoituksella.
Yksityinen lääkäriasema, missä työterveys on, on nykyään täynnä ulkomaalaisia tulkkien kanssa, varmaan pääsevät sinne kunnan maksusitoumuksella. Tarkistin netistä vapaat ajat yksityiselle ja seuraavat oli vasta useiden viikkojen päässä. Missä tavallinen työtä tekevä kansalainen hoidetaan? Mennäänkö töihin kunnes kuolema korjaa?
No, itse pääsin kunnalliselle verikokeisiin, mutta en lääkärille enkä hoitajalle, koska aikoja ei ole. Niinpä en ole vieläkään saanut edes pyynnöstä sitä lappua. Olen sitten lääkkeiden voimalla kuumeisena töissä ja odotan, saanko vieläkään aikaa, kun tulehdusarvot oli jo aika korkeat omakannan vastauksen mukaan. Jätin kyllä soittoajan, mutta siellä oli aamulla jo 85 puhelua jonossa. Jos muilla on yhtä vaikeaa tämä lääkäriin pääsy, en enää yhtään ihmettele Suomen ylikuolleisuuslukuja.
Korona toimet testaus jne. täytyy lopettaa heti. Ihan turhaa rahan haaskausta.