Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnaisen turvin kotona lapsen kanssa?

06.11.2006 |

Te joille ansiosidonnainen on tuttu käsite/parhaillaan sitä nostatte/olette joskus saaneet, kertokaa miten tämä menee?

Olen 1-vuotiaan lapsen kanssa kotona ja töihin olen ajatellut mennä vasta ensi syksynä (ei työpaikkaa odottamassa, mutta aika varma määräaikainen paikka jo tiedossa). Rahatilanne ei hoitorahan + miehen palkan jälkeen ole kummoinen, joten ajateltiin, että vuoden alusta ilmoittautuisin työkkäriin työnhakijaksi ja alkaisin nostaa ansiosidonnaista. Sen turvin saatais ainakin jokunen sata euroa lisää rahaa/kk.

Te jotka olette näin tehneet, kuinka usein työkkäristä päin teitä " vainottiin" , vai vainottiinko? Tietysti riippuu alasta ja sen työtilanteesta, mutta kertokaa nyt kuitenkin. Velvoitettiinko ottamaan tarjottu työ vastaan/velvoitettiinko työkkärin kursseille jne.? Mitä jos työtä tarjotaan ja kieltäytyy? Onko kieltäytymiseen riittävä peruste se, ettei ole lapselle hoitopaikkaa siksi ajaksi? Meillä tilanne olisi tasan se, ettei hoitajaa ole jos jompi kumpi vanhemmista ei ole kotona. Mitään kaveriapuja/sukulaisia ei ole auttamassa.

Olenko siis ylipäänsä ymmärtänyt tämän kuvion oikein? Ja miten käytännössä tämä asia kannattaisi nyt hoitaa?

Kiitos vastanneille!!! =)

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös samoista syistä. Olen toki asennoitunut menemään töihinkin, kun niin käy.

Lastenhoidon järjestäminen ei ole syy kieltäytyä tarjotusta työstä. Kaksi viikkoa on aikaa järjestää se. Ja siinä ajassa kunnankin on jo sellainen järjestettävä.

Minä jouduin heti ensimmäiseksi työvoimaneuvojalle, jonka kanssa suunniteltiin työnhakua ym. Kaikenlaista kyseltiin ja udeltiin. Tuli sellainen olo, että kyselivät, kun jäin äitiyslomalta kotiin, ja on pieniä lapsia. Aavistivat varmasti syyn jäädä ansiosidonnaiselle. Puolen vuoden välein pitää käydä työvoimaneuvojalla ainakin meidän paikkakunnalla.

Kun olin ollut työttömänä puoli vuotta alkoivat soitot työpaikoista. Nimittäin minulle tarjottiin puolittaista työtä, joihin pitää palkata pitkäaikaistyötön (eli puoli vuotta työttömänä ollut). Kävin joissakin haastatteluissa, niistä ei voi kieltäytyä, muuten tulee karenssi. Olisi ollut jokin kivakin paikka mm. päiväkodissa 4 tuntia päivässä. En kai ollut tarpeeksi motivoitunut, kun en kelvannut.

Olen ollut 10 kk ja työtä on tarjottu ehkä viisi kertaa. Välillä olin töissä omasta halustakin, kesällä, kun mies oli kotona.

Ei mulla ole mitään vastaan työn tekoa, mutta mielellään olen kotonakin vielä lasten kanssa. Muutamaan paikkaan olen laittanut työhakemuksiakin. Mutta eipä ole vielä tärpännyt.

Jos sinulla on jokin työ tiedossa vaikkakin ensi syksynä, kannattaa mainita siitä työkkärissä. Tykkäävät, kun on edes joitakin suunnitelmia.

Vierailija
2/2 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin työttömäksi kun kolme vuotta tuli tenavalla täyteen. Pari viikkoa meni niin johan kyseltiin töihin. Olisi ollut varmasti muitakin pidemmän aikaa työttömänä olleita hakioita, mutta työnantaja halusi juuri minut. Enkä ollut mitään muuta tehnyt kuin ilmoittautunut työkkäriin. Kiitos puskaradion ;)

Ei muuta kuin lapselle etsiin hoitopaikkaa. Työ kun oli pakko ottaa vastaan, vaikka ei täysiaikainen olekaan.

Jos lapsi on alle 3v niin voihan sitä jäädä hetkeksi kotihoidontuelle jos töihin " pakottavat" eikä halua mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla