Tuore ja erikoinen työkaveri
Meille tuli töihin uusi työntekijä. Alkuun vaikutti ystävälliseltä, mutta nyt on alkanut ilmetä erikoisia piirteitä. Hän ei kykene mitenkään ottamaan vastaan ohjeita, vaan joka kerta loukkaantuu ja käy esihenkilön puheilla. Töksäyttelee ihmellisiä asioita ja pahoittaa mielensä täyain tyhjästä. On ehtinyt lyhyen työuransa aikana syyttämään jo useampaa kollegaa kiusaamisesta, vaikka meidän työpaikalla on täysin nollatoleranssi kiusaamiseen. Henki on ollut hyvä ainakin nämä viimeiset 7 vuotta mitä olen tässä paikassa työskennellyt. Tämä uusi ihminen on periaatteen tasolla jopa ylipätevä tähän työhön ja ihmettelimme jo alkuun hänen mittavaa kokemusta eri paikoista missä hän on työskennellyt. On kertonut, että edellisestä työstä lähti juuri kiusaamisen takia ja sai sen vuoksi alkuun paljon myötätuntoa. Nyt olen laskenut yksi plus yksi ja olen varma, että tilanne myös tämän ihmisen edellisessä työssä on ollut samanlainen.
Miten tämän kaltaisen ihmisen kanssa pärjää?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
No jos vaistoaa että kyttäätte jo? On niinkuin pahan kehässä.
Kytätään? Meidän työhön kuuluu yhteistyö ja vuorovaikutus tiiviisti työtovereiden kanssa. Työssä on ehdottoman tärkeää kyetä kehittämään omaa toimintaa ja ottaa palautetta vastaan. Ap
Jos työntekijä on vielä koeajalla niin suosittelen uudella paikkaamista. Omalla kohdalla melkein sama tilanne, kun opasti miten asioita tulisi hoitaa, valitti kiireestä ja pyöritteli silmiä, kieltäytyi työtehtävistään ja aiheutti pahennusta, antoi muiden ymmärtää että häntä kiusataan. Lopuksi kun työyhteisössä uuvuttiin hänen käytöksestään ja tällä henkilöllä loppui argumentit niin kostoksi saikutteli kuukausittain.. joten hänen työt kaatui muille muutamaksi kuukaudeksi. Onneksi hän lopulta lähti ja saatiin uusi normaali työntekijä tilalle. Olen jopa kysynyt uudelta onko mitään valittamista niin ei ole. Eikä edes kiirettä.. ihmettelen edelleen miten joku voi olla niin ilkeä ja itteensä täynnä että alkaa syyttämään muita ja tehdä näin paskamaisesti. En ymmärrä.
Ainiin unohdin mainita että toivottavasti ei ole meiltä tullut teille.. kuulostaa jotenkin tutulta..
Minä olen tämä kyseinen henkilö, oli sen verran hyvin personoitavissa. Kyllä kyseessä on selkeä työpaikkakiusaamistapaus. Minulta pimitetään tärkeää tietoa, minut eristetään muusta ryhmästä, minusta puhutaan pahaa selkäni takana. Tämän lisäksi ammattitaitoni on asetettu kyseenalaiseksi. Mielestäni toiminta täyttää kaikki työpaikkakiusaamisen tunnuspiirteet. Usein työyhteisö on itse sokea kiusaamiselle, on siis muodostunut niin ns. talon tavaksi.
No jos vaistoaa että kyttäätte jo? On niinkuin pahan kehässä.