Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Biologisten lääkkeiden käyttäjät

Vierailija
13.11.2022 |

Kuinka kauan olette käyttäneet, onko tullut sivuvaikutuksia?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7 vuotta olen pistänyt, ei sivuvaikutuksia. Ainut haitta nyt koronan aikana, että olen voimakkaasti immuunipuutteinen

Aiheuttaako biologinen lääke immuunipuutoksen?

Tietenkin, sehän hoidon tarkoituskin on. Lääkkeellä tuhotaan omat solut jotka ovat kääntyneet omaa kehoa vastaan. Uusia, terveitä soluja tilalle.

Vierailija
22/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän vain luontaisia lääkkeitä.

Mielelläni käyttäisin minäkin, kun vain tietäisin mikä auttaa nivelreumaan. Ap

Niin mikä sulla onkaan pohdinnassa, sivuvaikutuksetko?

Biologiset lääkkeet on aika tymäköitä, toisten kokemuksia kaipailen että kuinka kauan ovat käyttäneet ja onko sivuvaikutuksia. Itse olen käyttänyt 5kk biologisia. Kaikista mieluiten olisin tietysti ilman lääkkeitä ja seuraava vaihtoehto olisi joku luontaistuote tmv. vaihtoehto, mutta nyt on mentävä biologisilla. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zesslyä sain infuusiona noin 5kk ja alkoi lähteä hiukset ja kynnet ja järjetön kutina iholla. Vasta-aineet oli koholla labrakokeissa. Lopetettiin, ja aloitettiin Entyvio infuusiona. Vuosi mennyt, ja sairaus pysynyt remissiossa (crohn). Saan lievää päänsärkyä tiputuksen jälkeen mutta se kestää vain tiputuspäivän.

Vierailija
24/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muita kokemuksia? Itselläni on käytössä Hyrimoz. Ap

Eli adalimumabi. Juuri aloitin. Autoimmuunitaudit ovat kovin yksilöllisiä, ja niin ovat reaktiot lääkityksiinkin.

Kauanko olet ottanut? Oletko opiskellut ymmärtämään maksa-arvojasi ja muita testituloksia? Jos et ole, niin opiskele ja seuraa arvojesi kehittymistä itse.

Immuunipuutteen vuoksi on syytä tehdä elämäntaparemontti infektioiden välttämiseksi. Tietyt ruuat pannaan samoin kaikki maksaa rasittavat aineet, kuten alkoholi, monet lääkkeet ja sokeri tietty. Paino olisi syytä olla hallinnassa, koska rasvakudos sinänsä on jossain määrin tulehduksellista kudosta, ylimääräisestä sisäelinrasvasta tulee hankkiutua eroon. Riittävä lepo tulee entistä tärkeämmäksi. Aurinko pois, eli D-vitamiinilisä ympäri vuoden. Eksoottisemmat ulkomaanmatkat pois. Sieni-infektioiden kanssa pitää olla tarkkaavainen, koska immuunijörjestelmä ei varoita normaalisti.

Mitä olen sivu- ja haittavaikutuksia opiskellut niin moneen lisääntyneeseen riskiin pystyy itse vaikuttamaan.

5 kk olen käyttänyt. Toistaiseksi testitulokset on pysyneet viitearvojen sisällä. Alkoholia en käytä ollenkaan ja paino on onneksi laskusuunnassa nyt kun kivut ovat hellittäneet. Ulkomailla en käy, d-vitamiini ja monet muut lisät on käytössä. Infektioista ym. mietityttää vähän se että huomaanko jos minuun iskee joku pöpö? Ap

Vierailija
25/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologiset lääkkeet on aika tymäköitä, toisten kokemuksia kaipailen että kuinka kauan ovat käyttäneet ja onko sivuvaikutuksia. Itse olen käyttänyt 5kk biologisia. Kaikista mieluiten olisin tietysti ilman lääkkeitä ja seuraava vaihtoehto olisi joku luontaistuote tmv. vaihtoehto, mutta nyt on mentävä biologisilla. Ap

Kannattaa kokeilla maria nordinin eroon oireista kirjan mukaisia harjotteita, niitä harjoituksia voi tehdä lääkityksen kanssa ilman haittavaikutuksia ja siittä saattais olla apua

Vierailija
26/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans toivottavasti pian aloittamassa Humiraa tms. Toivottavasti toimii, nykyinen lääkitys ei enää toimi kunnolla.

Vierailija
27/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muita kokemuksia? Itselläni on käytössä Hyrimoz. Ap

Eli adalimumabi. Juuri aloitin. Autoimmuunitaudit ovat kovin yksilöllisiä, ja niin ovat reaktiot lääkityksiinkin.

Kauanko olet ottanut? Oletko opiskellut ymmärtämään maksa-arvojasi ja muita testituloksia? Jos et ole, niin opiskele ja seuraa arvojesi kehittymistä itse.

Immuunipuutteen vuoksi on syytä tehdä elämäntaparemontti infektioiden välttämiseksi. Tietyt ruuat pannaan samoin kaikki maksaa rasittavat aineet, kuten alkoholi, monet lääkkeet ja sokeri tietty. Paino olisi syytä olla hallinnassa, koska rasvakudos sinänsä on jossain määrin tulehduksellista kudosta, ylimääräisestä sisäelinrasvasta tulee hankkiutua eroon. Riittävä lepo tulee entistä tärkeämmäksi. Aurinko pois, eli D-vitamiinilisä ympäri vuoden. Eksoottisemmat ulkomaanmatkat pois. Sieni-infektioiden kanssa pitää olla tarkkaavainen, koska immuunijörjestelmä ei varoita normaalisti.

Mitä olen sivu- ja haittavaikutuksia opiskellut niin moneen lisääntyneeseen riskiin pystyy itse vaikuttamaan.

5 kk olen käyttänyt. Toistaiseksi testitulokset on pysyneet viitearvojen sisällä. Alkoholia en käytä ollenkaan ja paino on onneksi laskusuunnassa nyt kun kivut ovat hellittäneet. Ulkomailla en käy, d-vitamiini ja monet muut lisät on käytössä. Infektioista ym. mietityttää vähän se että huomaanko jos minuun iskee joku pöpö? Ap

Jos on outo olo, niin mittaan lämmön. Tarkkailen onko naarmut ja haavat parantuneet normaalisti, vai tuleeko punoitusta tai kipua. Desinfioin ja laastaroin kirurgisella teipillä jos jotain tulee. Homejuustot ja idut ym herkät tuotteet jätän pois.

Jos joku naarmu alkaa tulehtua niin hyvin alhaisella kynnyksellä pitäisi hakeutua hoitoon, se voi olla "opportunistisen infektion" alkua. Eli siis joku pöpö alkaakin villisti lisääntyä haavassa. Samoin jos tulisi kovempi kuume vilustumisen tai flunssan yhteydessä niin alennetulla kynnyksellä hakiutuisin hoitoon. Hoitoon hakeutuessa pitää erityisesti mainita että hakeutuu hoitoon koska on immuunipuutosta aiheuttava lääkitys.

Lämpö, punoitus ja kipu on infektion tuntomerkit. Sieni-infektioista varoitetaan erikseen että semmoinen saattaa villiintyä eikä sitä huomaisi niin helposti. Niitä kai on Intiassa esiintynyt runsaasti koronan myötä, Suomessa en ole kuullut että olisi ollut. Ihan tarkalleen en tiedä miten tuommoinen ilmenisi, ajattelin tarkkailla huolellisesti ja kysyä jos tulee jokin poikkeava tila.

Käsitykseni mukaan jos sivuvaikutuksia tulee niin enempi alussa, ja hyvin pitkään noita on monet käyttäneet. Pidemmän päälle saattaa käydä että lakkaavat tehoamasta.

Tämmöisillä varovaisuuksilla ajattelin pärjätä pidempi-ikäiseksi kuin normaaliväestö :) saati sitten itse vähäisellä liikkumisella.

Noi viitearvojen sisällä pysyminen on tietty asia mitä seurataan. Minä olen sitä mieltä että kyllä niitä voi tarkemminkin seurata, itselläni oli maksa-arvot viitearvojen puolivälissä aiemmin, nyt olen saanut ne jo viitearvojen alarajalle - jätin kaiken roskaruuan pois.

Englanninkielisiä ja ruotsinkielisiä lähteitä olen tutkiskellut, ja huolestumiseni on vähentynyt. Kyllähän nuo haittavaikutuslistat hurjilta tuntuu, mutta minulle on valinta silti ihan päivänselvää että hyödyt on reilusti suuremmat kuin vaarat. Varovainen aion silti olla.

Vierailija
28/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zesslyä sain infuusiona noin 5kk ja alkoi lähteä hiukset ja kynnet ja järjetön kutina iholla. Vasta-aineet oli koholla labrakokeissa. Lopetettiin, ja aloitettiin Entyvio infuusiona. Vuosi mennyt, ja sairaus pysynyt remissiossa (crohn). Saan lievää päänsärkyä tiputuksen jälkeen mutta se kestää vain tiputuspäivän.

Eli näitä samoja tuumorinekroositekijänestäjiä mitä meillä muillakin näyttää olevan käytössä. Niitähän on useampaa sorttia ja jos ei yksi toimi tai liikaa haittavaikutuksia niin sitten kokeillaan seuraavaa. Jos olen oikein ymmärtänyt niin melkein puolet joutuu kokeilemaan seuraavaa vaihtoehtoa, eli siihen voi varautua. Minullakin oli etaanersepti useamman kuukauden ennenkuin päänsäryt esti sen käytön. Biosimilaareja on muuten niin montaa että melkein suosittelisin puhumaan niistä ensisijaisesti vaikuttavan aineen nimillä, uusia biosimilaarejakin tulee jatkuvasti, niin tuskin muiden alojen lääkäritkään niitä oppii tietämään.

Hassu juttu, että tuota Zesslyäkin annetaan infuusiona, Käypä Hoito tiesi kertoa että se infliksimabi olisi yhtä tehokasta ihon alle annettuna eli voisi itse pistää. https://www.kaypahoito.fi/hoi21010

Vierailija
29/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kans toivottavasti pian aloittamassa Humiraa tms. Toivottavasti toimii, nykyinen lääkitys ei enää toimi kunnolla.

Aloitin juuri adalimumabin biosimilaarina joka maksaa muuten asuinmaassani kuudesosan tuon alkuperäistuotteen hinnasta, jota myöskin on viime vuoden aikana kai halvennettu puolella aiemmasta hinnasta.

Kauanko toimi edellinen lääke?

Vierailija
30/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko olit sairastanut Chronin tautia ennen kuin alkoi biologinen lääkitys? Eikö tablettihoito auttanut?

Vierailija
31/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiattomaksi ilmoitettu

Et edes tiedä, mitä biologiset lääkkeet ovat.

Joten tukkipa se tyhmä turpasi.

-eri-

Vierailija
32/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologiset voi pysäyttää nivelen edelleen vaurioitumista vähentämällä tulehdusta.

Gurkmeja, inkivääri, ruusunmarjat ym on vieläkin ihan asiallisia käytettäviä, jos ne myötävaikuttaisi siihen mahdollisen jäljelläolevan ruston hyvinvointiin. Lääkkeinäkin niitä luontaistuotekaupoissa myydään. Minä ostan suurpakkauksia elintarvikekaupasta ja syön ruokani muassa. Broilerisuikaleet vahvasti gurkmeijalla maustettuina ja oliiviöljyssä haudutettuna on hyvänmakuista ruokaa, kun siihen on tottunut.

Vierailija
33/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkärankareumaan olen käyttänyt noin kymmenen vuotta. Aluksi eteneä, mutta sitten alkoi vaivata jatkuvat iriitit, johon etene ei auta niin hyvin, niin sitten vaihdettiin humiraan. Noin kuusi vuotta ollut humira nyt käytössä. Iriitit on pysyneet paremmin poissa. Mitään sivuoireita ei ole, maksa-arvot olleet viitearvojen sisällä enimmäkseen. Ehkä sellaista että pikkuhaavat yms kestää hieman pidempään parantua, mutta flunssiakaan humiran kanssa ei ole kovin usein ollut, etenen kanssa tuntui että jatkuvasti oli joku flunssa päällä. Olen ollut ihan tyytyväinen ja kiitollinen lääkkeestä, ilman sitä en varmaan pystyisi enää liikkumaan normaalisti, tilanne oli aika paha ennen biologisen lääkkeen aloitusta, jouduin mm. käyttämään kyynärsauvoja kävelemiseen.

Vierailija
34/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla maria nordinin eroon oireista kirjan mukaisia harjotteita, niitä harjoituksia voi tehdä lääkityksen kanssa ilman haittavaikutuksia ja siittä saattais olla apua

Sinä et sitten varmaan enää käy hammaslääkärilläkään on toimivat harjoitevideot millä kaikki paranee. Erinomaista! Kuinka kauan olet nyt ollut käymättä hammaslääkärillä?

Vierailija
35/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7 vuotta olen pistänyt, ei sivuvaikutuksia. Ainut haitta nyt koronan aikana, että olen voimakkaasti immuunipuutteinen

Aiheuttaa. Ikävä kyllä.

Vierailija
36/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun invalisoidut mieli muuttuu.

Vierailija
37/45 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. menossa 7v käyttänyt. Yhdestä tuli pääsärkyä. Muuten ei ole tullut mitään teho vaan hiipunut.

Vierailija
38/45 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaa. Ikävä kyllä.

Nojaa, immuunivastetta vajentamallahan nämä toimivat, joten sehän se toivottu vaikutus on. Ei kai se ikävää ole että lääke toimii? Immunosupressoreiksihan näitä kutsutaankin eli immuniteetin vaientajia kai kirjaimellisestikin.

Vierailija
39/45 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kymmenen vuotta mennyt erilaisilla biologisilla. Remicade, Humira, ja jokin muukin oli noiden jälkeen. Olen nyt laiska ja puhun kauppanimillä.

Remicade auttoi kuin taikuus, ilman haittoja, kunnes hyvän tuloksen rohkaisemana lääkäri halusi laittaa sen kokeeksi tauolle. Sairauden oireet palasivat ja kun lääke aloitettiin uudelleen, ei siitä ensin tuntunut olevan apua ja toisella tiputuksella sain anafylaktisen reaktion. Tauon aikana elimistö oli ehtinyt kehittää lääkkeelle vasta-aineita, kertoi lääkäri.

Humiraa käytin vuoden vuoden verran. Ei haittoja, mutta ei se kyllä auttanutkaan. Sitten oli vielä jokin lääke, jota en enää saa mieleeni. Olisiko ehkä ollut Entyvio? Apua siitä ei kuitenkaan ollut.

Nyt on pari vuotta käytössä ollut Xeljanz. Tablettimuotoinen, mutta ilmeisesti sekin luetaan biologisiin lääkkeisiin. On auttanut ja vaste tuli lääkärinkin ihmeeksi muutamassa päivässä. Tämä lääke on kuitenkin ensimmäinen biologinen, josta on tullut haittoja.

Etenkin ensimmäisen vuoden ajan oli alaraajaturvotusta, jonka vuoksi jouduin hankkimaan tukisukat. Näkyvämpänä ja vaikeammin hallittavana oireena sitten akne, ei kuitenkaan ihan sietämättömän paha. Siitä ei muistaakseni pakkausselosteessa edes varoiteta, mutta internetistä löytyi kohtalotovereita, jotka olivat kärsineet aknesta niin kauan kuin lääkettä söivät. 

Vierailija
40/45 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et sitten varmaan enää käy hammaslääkärilläkään on toimivat harjoitevideot millä kaikki paranee. Erinomaista! Kuinka kauan olet nyt ollut käymättä hammaslääkärillä?

Mitäs vi tun väliä tuolla nyt on? Eikä kyse ole mistään harjoitusvideoista, vaan sellaisista harjoitteista jotka itse tehdään, koetaan ja tunnetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän