Milloin tämä KAUHU loppuu??!!! Ruokakaupassa suosikkituotteeni hinta pompannut yhdessä päivässä 1,75 eurosta yli 2 euroon.
Kommentit (970)
Valion appelsiinimehu 1 litra oli vielä alkusyksystä himpun päälle 1 e. Nyt sama purkki on lähes 2 euroa.
Eli 100 % hinnannousu tuossakin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattais lähettää sähköpostia kokoomuksen kansanedustaja Sari Sarkomaalle. Hänhän väitti, että 20 eurolla köyhä saa jo monen viikon ruuat.
Helppohan hänen on huudella lihavan palkkansa takaa. Ylimielistä veetuiluahan se oli ja kaikkihan sen tietää.
Ja vieläkö sitä rahaa tungetaan kehitysa puun yms. nenäpäiviin?
Jo aiemmin omat kansalaisemme ovat joutuneet valitsemaan ruoan ja lääkkeiden väliltä, nyt se alkaa koskettamaan jo näennäistä keskiluokkaakin.
Olisimme aito hyvinvointivaltio ja Pohjolan Japani, jos elämästä vieraantunut korruptoitunut eliitti ei työntäisi varallisuuttamme muille, jopa velkavaroja miljarditolkulla!!
Ihmetyttää, että hallitus ei ole kunnolla herännyt tähän asiaan. Tilanne on päällä nyt ja päätöksiä pitäisi tehdä ruoan hinnan alentamiseksi. Minulla on muutamia vähävaraisia tuttavia ja heidän tilanteensa on vakava. Päivittäinen psyykkinen kuormitus jatkuvasta kituuttamisesta nousseiden hintojen takia on äärimmäisen kuluttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä kuinka paljon kansan hermo kestää tätä urkaina solidaarisuutta joka revitään omasta pussista
se on kyllä jännä että ei ole meidän sota mutta maksetaan kovat rahat
Jos nyt verrataan tätä Ukrainan sotaa muihin sotiin, niin kuinkahan paljon suomalaisiin vaikuttivat Vietnamin sota, Irakin ja Iranin sota ja sitten lähi-idän sota 1990-luvulla? Kuinka paljon hinnat nousivat Suomessa esim. Irakin ja Iranin sodan varjolla verrattuna nyt Ukrainan sotaan?
Ukrainan sodan kanssa on käynyt vähän sama kuin euroon siirryttäessä, että kaikki on kuus kertaa kalliimpaa. Paitsi palkkojen maksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on kauhua, elämä voi olla liian raskasta sinulle.
Kerro toki meille millaista on sairastaa aidsia.
Aidsia ei ole ainakaan länsimaissa tarvinnut kenenkään sairastaa enää vuosikausiin, joten tuskin kukaan tietää sinulle kertoa, millaista se on.
Voi kuule, kyllä niitä on länsimaisssa melko paljon, maailmalla on päiväkodeissakin aids-lapsia jotka ovat saaneet taudin narkkarivanhemmiltaan. Et ole tainnut koskaan käydä Suomea pidemmällä?
HIV voi toki olla, mutta ei AIDS. Googlaa ero, niin olet taas vähän viisaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkos huomannut kun ennen wc-paperi maksoi n. 35 senttiä rulla niin nyt hinta on 70 senttiä.
Pitää varmaan jatkossa köyhän alkaa pyyhkiä puolet pienemmällä määrällä.
Näillä ruuan hinnoilla ei toisaalta tuu paljoa pyyhittävää. 🥱
Ei hyvin pyyhi.
Aiemmin ostettiin lounasta mukaan lähilounasruokalasta, koska se helpotti meidän arkea ja haluttiin tukea samalla ravintoloitsijoita. Kaksi annosta riittää meidän 2 aikuista + 8-vuotias -perheessä useammassa päiväksi (okei, mä syön tosi vähän itse/en juurikaan).
Nyt hintojen noustessa tuntuu, että tuolla tapaa jopa säästää jo, koska tuo ravintoloitsija on toistaiseksi pitänyt hinnat aika samassa kuin aina.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä aloittajalle ilmiselvästi elintärkeä suosikkituote mahtaa olla?
Arvattavasti sidukka. Tai valkoviinitonkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa 1 litra maitoa 17 kruunua.Yksi vessapaperirulla 10 kruunua. Uskomattoman kallista kaikki! Ärsyttää meijerituotteet.Mutta vihreät ovat jaakanneet maataon omistajia ja nyt ollaan tässä!
1,5 litraa n 1,70 euroissa.mutta useat tuotteet halvempia kuin Suomessa jotkut saman hintaisia. Soitin eilen Ruotsiin ja tein hintavertailut.
Mistä niin halvalla löysit 1.5 litran maidon ? Se maksaa 20 kruunua tai 22, riippuen minne menee ostoksille. Kyllä esim voi on noussut samoin öjy ja muut rasvat tosi paljon.Säälin lapsiperheitä! Kamalin hinnannousu on mielestäni tomaateilla ja jopa kotimaiset omenat maksaa 30 kruunua kilo!
Ostin eileen kanasalaatin .Hinta 119 kruunua .Pohjalla 5 ohutta siivua valkokaalta, 4 coctailtomaattia ja 4 pientä siivua kananrintaa. Ei mitään salaatin näköistäkään ollut .
Mulla mennyt ennyt ruokaostoksiin noin 300 e kuukaudessa. Nyt vähennän niin että menee 150 e. Kurjaa, mutta pakko kun muut laskut nousseet niin. Ikävää että kaupat menneet mukaan samaan kuin sähköyhtiöt, eli syytetään sotaa ja että se on syy kustannusten nousuun ja silti taotaan hillittömät voitot. Siis todella hillittömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä kuinka paljon kansan hermo kestää tätä urkaina solidaarisuutta joka revitään omasta pussista
se on kyllä jännä että ei ole meidän sota mutta maksetaan kovat rahat
Jos nyt verrataan tätä Ukrainan sotaa muihin sotiin, niin kuinkahan paljon suomalaisiin vaikuttivat Vietnamin sota, Irakin ja Iranin sota ja sitten lähi-idän sota 1990-luvulla? Kuinka paljon hinnat nousivat Suomessa esim. Irakin ja Iranin sodan varjolla verrattuna nyt Ukrainan sotaan?
Ukrainan sodan kanssa on käynyt vähän sama kuin euroon siirryttäessä, että kaikki on kuus kertaa kalliimpaa. Paitsi palkkojen maksu.
Peitetarina ja tarkoituksella kehitelty tuo koko Ukrainan sota tälle hintojen nousulle...
Länsimaat ihan yhtä mukana kuin Venäjä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään huomisen lounaan ja päivällisen raaka-aineet sekä pari herkkua nyt illaksi - 50 euroa!! Ja aina olen kokannut yksinkertaista perusruokaa, ei mitään hienoa.
Ihan sama täällä, 2x lounaat ym edullista pientä. Pitkäkestoisimmat tuotteet oli kahvipaketti (tarjouksessa 5.99) ja 8kpl wc paperipakkaus. Maksoi yht 47.70.
Luulin selviäväni kolmosella alkavalla summalla.
Ei koskaan. Vaikka sotaloppuisi yms. ei ne kauppiaat ainakaan hintoja laske...
Vierailija kirjoitti:
Oletkos huomannut kun ennen wc-paperi maksoi n. 35 senttiä rulla niin nyt hinta on 70 senttiä.
Olen kyllä tietoinen että lidlissä, joka tutkitusti halvempi kun KKK ja S marketit maksaa serlan keltainen, siis se jämäkkä papru josta sormi ei mene paskaa pyyhkiessä läpi maksaa kylläkin nykyään 50 senttiä. Varmaan jossain kalliissa kaupassa maksaakin 70 senttii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla rahamäärällä saa tavaraa vähemmän. Ei se sen kummempaa ole, tämä inflaatio. Nyt pitää säästää, kaikkien. Suurin osa täällä kirjoittajista ei kuitenkaan näe nälkää. He, jotka näkevät nälkää rahanpuutteen vuoksi, ovat tehneet kokemuksistaan oman ketjun. Se on karua luettavaa, ja olen iloinen, että moni on kertonut suoraan, millaista se on. Mutta suurin osa tähän ketjuun kirjoittaneista ei kuulu siihen porukkaan. Jos on varaa ostella kaupasta marjoja... Jotain suhteellisuudentajua kehiin sentään. Ja jos joku on täällä sillä rajalla, että oikeasti tipahtaa absoluuttiseen köyhyyteen, voi ainakin sanoa, että sinulla on kohtalotovereita, et ole yksin.
Ihmisellä, jolla ei ole sen vertaa resilienssiä (suom. sopeutumiskyky, joustavuus), että ei kestä muutoksia elämässään ja pysty sopeutumaan niihin, ei varmaankaan pitäisi olla kansalais- eikä siten myöskään valitusoikeuksia.
Tympii kertakaikkisesti nämä tällaiset aloitukset. Jep oma vika, ei pitäisi provosoitua.
Jos on varaa ostella kaupasta marjoja... Jotain suhteellisuudentajua kehiin sentään.
Täällä se joka ostelee marjoja!
Olen ihan oikeasti köyhä, suomen mittapuulla. Vuokran jälkeen jää käteen 400€. Toisaalta asun yksin ja olen lapseton, eikä minulla ole velkaa, autoa tai muutakaan johon menisi rahaa.
Terveellinen ravinto on minun ensimmäinen prioriteettini ainakin tämän hetkisessä elämässäni yksin sinkkuna. Jos olisi lapsia niin ehkä sitten en ostelisi marjoja.
Ja huom! Joudun ihan oikeasti ostamaan niitä edullisia ulkomaalaisia marjoja, koska ovat ainakin puolet edullisempia kotimaisiin verrattuna. Voi kunpa joskus tulevaisuudessa voisinkin siirtyä kotimaisiin!Etkä tosiaan osaa kesällä kävellä sinne metsään ilmaiseksi poimimaan tai edes ostaa torilta kilohinnoilla talveksi pakkaseen? Turhaan valitat.
No ei ole näin yksinkertaista.
Asun kaupungissa enkä omista autoa, saatika tunne henkilöä joka kuskaisi minua metsään ja takaisin.
Yksiössäni on minimaallinen pakastin. Ei ole varaa ostaa isoa arkkupakastinta saatika tilaa edes sille.Ei yhden ihmisen talven marjoihin tarvita arkkupakastinta. Riittää puolikas ns. pystykaappi, eli saman kokoinen kuin sulla nyt todennäköisesti on jääkaappina.
Ei riitä, jos syö marjoja joka päivä, kuten minä teen. Minulla on iso pystypakastin, muttei sinne mahdu tarpeeksi marjoja, että pärjäisin niillä seuraavaan satokauteen saakka, koska tilaa täytyy jättää muullekin. Arkkupakastin oli tarkoitus ostaa, mutta sähkön hinnan pompattua totesin, että tulee halvemmaksi ostaa marjoja kaupasta sitten, kun itse poimitut loppuvat. Eihän niitä nykyhinnoilla pysty niin paljon syömään kuin haluaisi, eivätkä ne kaupan marjat ole läheskään niin hyviä kuin itse pomitut, mutta parempia kuin ei marjoja ollenkaan. Mieluummin minä joka tapauksessa syön suomalaisia mustikoita ja puolukoita kuin lentorahdilla tänne kärrättyjä, raakoina poimittuja hedelmiä.
Jos kaupasta ostaa kotimaisia marjoja, miten ne eroaa itsepoimituista? Sieltä samoista metsistä ne kaupankin marjat ovat. 🙂
Ja poimin itse, koska persaus ei kestä ostaa koko talven marjoja perheelle kaupasta
Kyllä vaan eroa on. Kaupan pakastemarjat, varsinkin mustikat on pienikokoisia ja usein mauttomia, ei myöskään voi tietää mistä ne on kerätty. Kyllä se koko prosessi vaan vaikuttaa, ei voi verrata tuoreena puhtaasta metsästä saatuihin.
Ei ne itsekerätytkään joka vuosi ole saman kokoisia tai yhtä makeita/ maukkaita. Riippuu ihan kesän säistä ja keruupaikasta ja myös -ajankohdasta. Aina kun ei pääsee edes samaan aikaan poimimaan, työt, lomat ym vaikuttaa.
Ja kyllähän ne kaupalliset marjat on laadun tarkkailun piirissä. Jestas sentään niissä mitään ihmisulosteita ole seassa, kuten jossain toisessa viestissä maalailtiin. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään huomisen lounaan ja päivällisen raaka-aineet sekä pari herkkua nyt illaksi - 50 euroa!! Ja aina olen kokannut yksinkertaista perusruokaa, ei mitään hienoa.
Ihan sama täällä, 2x lounaat ym edullista pientä. Pitkäkestoisimmat tuotteet oli kahvipaketti (tarjouksessa 5.99) ja 8kpl wc paperipakkaus. Maksoi yht 47.70.
Luulin selviäväni kolmosella alkavalla summalla.
Jaa täältä sai kahvipaketin tarjouksessa 3,99€. Kesällä oli joskus 3,49€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää varmaan jatkossa köyhän alkaa pyyhkiä puolet pienemmällä määrällä.
Näillä ruuan hinnoilla ei toisaalta tuu paljoa pyyhittävää. 🥱
Kaurahiutalepaketti 1,39€. Ärsyttää tää läskien kermaperseiden ulina vaikka hintojennousu ei kivaa toki kellekään ole
Muistan kun kolme vuotta sitten muutettiin tänne, ja lähikaupan hinnat tuli hiljalleen tutuksi. Olen seurannut tasan kahden tuotteen hinnannousua, oman lempikahvini (Nordqvistin Reko) ja Arlan Tolkuton Cheddar-juuston hintoja.
En muista paljonko kahvini maksoi sentilleen vielä pari vuotta sitten, mutta se oli alle 5€. Nyt sen hinta on koko kesän pysynyt samassa 6,75€, kunnes on äkkiä tullut alas 25 senttiä. Mutta tuo cheddar. Mietin että se oli hinnakas silloin joskus maksaessaan 6,75€. Mutta eilen sen hinta oli 11,45€! Lopetin sen ostamisen kun hinta nousi yli yhdeksän euron. Lemppari vuohenjuustoni on ollut aina sen kuusi euroa, vähän alle. Eilen lähes kahdeksan euroa.
En uskalla edes katsella päivittäisten tuotteiden hintoja. Yritän käydä kaupassa harvemmin, ja välttää ruokahävikkiä viimeiseen asti. Meillä on kolme kouluikäistä lasta, ja sen kyllä huomaa. Vaikka ennenkään ei ole ostettu valmisruokia, sokerimuroja, kalliita jugurtteja yms., ei kaupasta enää selviä kohtuuhinnalla ulos.
Ennen tosiaan saattoi käydä hakemassa joko täydennystä jääkaappiin ja hinta oli noin parikymppiä kerta, tai viikonlopuksi pizza-aineksia tai vastaavaa, ja selvisi limsojen ja sipsien kanssa viidelläkympillä. Nyt jo se jääkaapin täydennys maksaa viisikymppiä.
Tilanne tuntuu ihan kestämättömältä ja epäreilulta.
En halua ajatella talven sähkölaskuja.
Miksei lehdissä puhuta rehellisesti siitä, kuinka paljon on hinnat nousseet?
Monien tuotteiden hinta on oikeasti tuplaantunut ellei triplaantunut.
Joku 10 % hintojennousu on täyttä paskapuhetta.