Milloin tämä KAUHU loppuu??!!! Ruokakaupassa suosikkituotteeni hinta pompannut yhdessä päivässä 1,75 eurosta yli 2 euroon.
Kommentit (970)
K-ja S- monopolikauppiaat nostavat tuotteiden hinnat ilman syytä. Ahneus iskee kun tilaisuus tulee.
Miljoonavoittojen jälkeen muutetaan veropakolaisiksi Portugaliin ja muihin halpaveromaihin.
Tarkka linja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta on ollut huomata, miten niiden halvimpien tuotteiden poistuminen kauppojen hyllyiltä on myös lisääntynyt.
Enkä tarkoita kysynnästä johtuvaa elintarvikkeiden puuttumista, vaan sitä, että niitä edullisimpia ei enää valmisteta.
Terv. Lopetin sitten näkkileivänkin syömisen...
Johtuisikohan se pikemminkin samasta syystä kuin mistä syystä jodi loppui apteekeista...
Ei johdu hamstraamisesta. Esim. Rainbow ja Pirkka lopettivat niiden halvimpien näkkäreiden tuotannon kokonaan. Sama koskee joitakin muitakin halpistuotteita. Toki kauppiaat myös mielellään seisottavat hyllyissä premium-merkkejä ja jättävät tilaamatta halvempia hyllyyn, koska pakkohan tavallisia ruoka-aineksia on ostaa hengissä pysyäkseen...
Uusin villitys lähi-S-kaupassa oli vaihtaa osa perusvihanneksista PELKÄSTÄÄN luomuun. Ja hinta on yli tuplasti, mitä "normi" vihanneksissa...
Moni kauppias näyttää myös pitävän tyhjänä niiden tuotteiden hyllypaikkaa jotka on tarjouksessa. Esim oivariinit oli koko ajan loppu (siis se tarjouskoko) ja kun tarjousaika loppui niin seuraavana aamuna oli jo suorastaan vuori näitä myynnissä normihinnalla.
Lisäksi esim näillä superpäivillä on iänkaiken riittänyt niitä tarjoustuotteita ilta-asiakkaillekin, mutta viimeksi moni tarjoustuote oli loppu jo iltapäivästä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa 1 litra maitoa 17 kruunua.Yksi vessapaperirulla 10 kruunua. Uskomattoman kallista kaikki! Ärsyttää meijerituotteet.Mutta vihreät ovat jaakanneet maataon omistajia ja nyt ollaan tässä!
1,5 litraa n 1,70 euroissa.mutta useat tuotteet halvempia kuin Suomessa jotkut saman hintaisia. Soitin eilen Ruotsiin ja tein hintavertailut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu tähän on se, että äänestäkää jaloillanne. Älkää ostako kalliilla, vaan jättäkää ainakin kala, liha, leivät ja maitotuotteet hyllylle vanhenemaan.
Kyllä kauppiaat alkavat laskea hintoja, kun hävikkiä alkaa syntyä.Just eilen katselin S-marketissa, että laarillinen broilerin leikkeleitä oli -30%, viimeinen käyttöpäivä tänään. Vanhalla normaalihinnalla yrittävät nyt myydä, tuo 30 % on just se hinnankorotus. Ei ole mennyt riistohinnalla kaupaksi.
Itse ostelen enää -60 alella, tuo -30 tuntuu niin vitsiltä.
Vitsi se on cittarissa jossa samana päivänä kuin on viimeinen käyttöpäivä -tuotteita myydään -30% alella. Ne pitäisi olla jo vähintää -50% ellei enemmän. Niitä voi olla myynnissä vielä pari päivää myöhemminkin.
Cittarin laputetut ovat ihan vitsi, ei mitään järkeä. Ahneus ja rahan himo.
Vierailija kirjoitti:
Menuu nykyisin tämä:
Pinaattikeittoa 7 päivää.
Hernekeittoa. 7 päivää,
Jne.
Muuhun ei ole varaa, muuten jää lääkkeet ostamatta.Eläkeläinen.
Joudutko ostamaan ne eineksinä, eli etkö jaksa enää tehdä ruokaa itse? :(
Vierailija kirjoitti:
Eipähän tarvitse värjötellä pommisuojassa ilman sähköä ja juoksevaa vettä.
Olisit kertonut tämän ukrainalaisille vuosi sitten, että putte jättää hyökkäämättä kunhan vaan hilaatte hintanne pilviin..
Niin, rahanarvo laskee, toisinsanoen jos on pieni palkka, niin käytännössä se on inflaation vuoksi vieläkin pienempi. Ei varmasti ole ongelma keskituloisille jotka on saaneet mässäillä mielinmäärin, mutta kun on oikeasti pieni palkka, niin ei se paljoa vaadi että ihminen on isommassakin pulassa kun rahanarvo laskee.[/quote]
Mikä sitten lasketaan pieneksi palkaksi?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on muutamalla keinolla saatu pidettyä ruokakulut kevään tasolla. Ostan edelleen perusaineita mutta hyödynnän entistä enemmän alennuksia ja -30% tuotteita. Käyn kaupassa useammin ja olen pikkuhiljaa oppinut milloin -30% tuotteita on eniten tarjolla. Olen vaihtanut tuotteita edullisempaan, esim. jogurtti jota ennen söimme maksaa nyt 3,79€/kg. Siirryin halvempaan ja se maksaa 1,19€/kg.
Pesuaineissa siirryin halvempiin ja niitä tuli vähän hamstrattua keväällä, nyt odotan S-ryhmän -15% päivää ja ostan sitten lisää. Leipää on leivottu enemmän itse ja hyödynnetty enemmän tehtaanmyymälää. Jos on ostettu karkkia niin niissäkin edullisempia tuotteita tai vähemmän.
Jos hinnat nousee vielä enemmän niin sitten lähtee meidänkin ruokakulut nousuun. Esim. kananmunissa en ole nähnyt aikoihin tarjouksia tai -30% alennuksia kuin niiden kalliiden tuplahintaisten luomumunien kohdalla. Ja niitä en osta koska alehinta on kalliimpi kuin halvempien munien normihinta.
Olin järkyttynyt puuroriisin hinnasta, pussi maksoi 2,09€. Vuosi sitten sitä myytiin 1,45€. Meillä syödään talviaikana paljon riisipuuroa omatekoisen mehukeiton kanssa.
Ei kannata odottaa. Oma s-market jakoi tässä syksyllä niitä -10% kuponkeja jotka on voimassa aina loppuviikolla. Ja kun se loppuviikko tuli niin kautta linjan oli tuotteiden hinta noussut siitä alkuviikosta ja osa jopa 1,59 -> 1,95 eli reilusti 20%..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on kauhua, elämä voi olla liian raskasta sinulle.
Kerro toki meille millaista on sairastaa aidsia.
Aidsia ei ole ainakaan länsimaissa tarvinnut kenenkään sairastaa enää vuosikausiin, joten tuskin kukaan tietää sinulle kertoa, millaista se on.
Voi kuule, kyllä niitä on länsimaisssa melko paljon, maailmalla on päiväkodeissakin aids-lapsia jotka ovat saaneet taudin narkkarivanhemmiltaan. Et ole tainnut koskaan käydä Suomea pidemmällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä kuinka paljon kansan hermo kestää tätä urkaina solidaarisuutta joka revitään omasta pussista
se on kyllä jännä että ei ole meidän sota mutta maksetaan kovat rahat
Me maksetaan ne kovat rahat juuri siksi, että se ei jatkossakaan olisi meidän sota.
Ne kovat rahat menevät rikkaiden u pussiin. Olet niin sinisilmäinen suomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä kuinka paljon kansan hermo kestää tätä urkaina solidaarisuutta joka revitään omasta pussista
Siinä toivossa, ettei sota eskaloituisi meille asti.
Näin juuri. Parempi sotia tämä sota loppuun Ukrainassa meidän rahoilla kuin omassa maassa. Ei tarvi rakentaa koko maata uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä toivossa, ettei sota eskaloituisi meille asti.
Olet sitä mieltä, että Kesko ja S-ryhmä estävät sodan eskaloitumisen? Tarjoavatko ehkä historialliset voittonsa naapurimaan presidentille, että hän pysyisi omalla puolellaan rajaa?
Olet joko tyhmä, trolli tai yritit olla ironinen, muttet osaa.
Onpas vaikeaa,energian kallistuminen nostaa kaikkia hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä lukea tätä ketjua. Uhotaan, että ei osteta enää mitään "turhaa", ostetaan vain perus raaka-aineita ja tehdään keittoa juureksista ym.
Siis mitä te olette tähän asti ostaneet, syöneet ja laittaneet ruoaksi??? 😯 Tuntuu, että itse on elänyt ihan jossain muussa maailmassa, kun tähänkin asti olen tehnyt ruoat just niistä juureksista ja sun muusta perus aineksista. Ja hyvää ja terveellistä ruokaa niistä saakin!
Mutta eipä niissäkään hinnan nousulta ole vältytty. Vielä viime talvena esimerkkinä luomu kaurahiutaleet S-marketissa 1,05 €/ kg, nyt yhtäkkiä 1,59 €. 😔
Täytyy myöntää ettei me olla ikinä hintoja katseltu, verrattu hintoja tai ajateltu sen kummemmin ruokalaskua. Mulla esim ei ole ollut mitään käsitystä paljon esim maksaa kaurahiutaleet, sillä Elovena paketti on aina lähtenyt ostoskoriin. On ostettu sitä mitä tekee mieli ja haluaa, merkkituotteita, luomua, lähiruokaa. On syöty monipuolisesti ja terveellisesti, herkuteltu hyvin ja ruoka on ollut nautinto. Kauppalaskut ovat olleet hinnaltaan suuria ja paljon ollaan rahaa saatu palamaan ruokakauppaan.
Nyt ollaan otettu elämänmuutosta monen asian suhteen tänä vuonna ja alettiin kiinnittään huomiota myös ruokakaupassa miten sitä voisi syödä edullisemmin, mutta silti hyvin. Valintoja on tehty ja pyritty kokkaan perusaineksista maukkaita ruokia ja kauppalasku pienentynyt vaikka hinnannousuja on. Niinkin simppelit ruoat kuin kaalilaatikko ja kasviskeitto linssiprotskulla ovat edullisia ja hyviä.
Melkeen joka kauppareissulla tulee vastaan näky, että jään miettimään miten tiukka tilanne tuolla tai tuolla ihmisellä on. Tutkitaan pakkauksia ja hintoja laskimen kanssa, lasketaan kukkaron rahoja hyllyjen välissä, äiti sanoo lapselle ettei ole nyt varaa ostaa tuota ja tuota, kassalla tulee tilanteita missä rahat ei riitäkään ja joutuu poistamaan tuotteita (välillä olen aina antanut rahaa jotta saavat ostaa mitä olisivat ostaneet jos rahat olisi riittäneet). Muutama tuttukin on siirtynyt leipäjonoon, kun ei ole enää varaa ostaa perheelle ruokaa. Tilanne on monilla jo todella paha, sillä paha taloudellinen tilanne oli jo ennen hintojen nousua saati sitten tässä. Vaikea sanoa mihin tämä vielä johtaa jos hinnat vaan nousee ja ihmisille tulee todella tiukat tilanteet.
Niin meilläkin on syöty aina monipuolisesti, terveellisesti ja herkullisesti hyvän makuista ruokaa. Luomua ja lähellä tuotettua, myös itse kasvatettua, kalastettua, metsästettyä ja kerättyä. Juuri näistä syistä meillä on syöty ja syödään pitkälti niistä perus KOTIMAISISTA raaka-aineista tehtyä ruokaa. Vaikka nytkään ei ruokakaupassa loppulasku itketä, niin kyllähän se vähän laittaa nielaisemaan. Niin nopea tämä hinnan nousu on ollut.
Enkä oikein nyt ymmärrä, onko se joku ylpeyden aihe, ettei katso/ tiedä mitä mikäkin maksaa? Kyllä minä katson, vaikka hinnan takia ei tarvitse jättää ostamatta. Tulee sellainen mielikuva, ettei elämässä muutenkaan harkitse kulutustaan, jos ei edes ruokakaupassa viitsi katsoa mitä mistäkin maksaa?
Onhan tämä ihan hanurista, jos työssäkäyvilläkään ei ole kohta varaa ruokaan. Mutta ihan pikkuisen salaa onnellinen olen, jos hintojen nousu heijastaisi ihan kaikkeen kuluttamiseen, että oikeasti vähän mietittäisiin mitä todella tarvitaan. Se voi lähteä liikkeelle niinkin pienestä kuin sen puuropaketin hinnan tiedostamisesta...
Unohdat että länsimainen hyvinvointi perustuu kulutukseen ja sen hyvinvoinnin perustuksia ravistellaan nyt toden teolla. Mitä kulutukseen tulee, viimeinen ekologisesti kestävä ihmisyhteisö eli 3000 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla rahamäärällä saa tavaraa vähemmän. Ei se sen kummempaa ole, tämä inflaatio. Nyt pitää säästää, kaikkien. Suurin osa täällä kirjoittajista ei kuitenkaan näe nälkää. He, jotka näkevät nälkää rahanpuutteen vuoksi, ovat tehneet kokemuksistaan oman ketjun. Se on karua luettavaa, ja olen iloinen, että moni on kertonut suoraan, millaista se on. Mutta suurin osa tähän ketjuun kirjoittaneista ei kuulu siihen porukkaan. Jos on varaa ostella kaupasta marjoja... Jotain suhteellisuudentajua kehiin sentään. Ja jos joku on täällä sillä rajalla, että oikeasti tipahtaa absoluuttiseen köyhyyteen, voi ainakin sanoa, että sinulla on kohtalotovereita, et ole yksin.
Ihmisellä, jolla ei ole sen vertaa resilienssiä (suom. sopeutumiskyky, joustavuus), että ei kestä muutoksia elämässään ja pysty sopeutumaan niihin, ei varmaankaan pitäisi olla kansalais- eikä siten myöskään valitusoikeuksia.
Tympii kertakaikkisesti nämä tällaiset aloitukset. Jep oma vika, ei pitäisi provosoitua.
Talo, joka lämpiää öljyllä, kuluttaa sitä nyt keskimäärin kolminkertaisella hinnalla vuoden takaiseen verrattuna. Jos talo lämpiää sähköllä, maksaa se nyt noin viisi kertaa sen mitä se maksoi viime vuonna.
Bensa maksaa enemmän: työmatkat maksavat, kauppamatkat...kaikki matkat.
Ruoka... Vuosi sitten viiden kilon perunasäkin sai vitosella, nyt kuukausi sitten katsoin, että sama pussi oli 8.5€. Saattaa olla hinta jo taas ihan muuta. Ostin itse halvinta mahdollista jukurttia vielä viime vuonna hintaan 99 senttiä litra. Oli joskus pari kuukautta sitten 1.59€, en todellakaan ostanut enkä tiedä mitä nykyään maksaa. Niin nykyään; tuntuu siltä, että eilinen on aina kaukaisuudessa, kun kaikki muuttuu niin nopeasti.
Peffan sai pyyhkäistyä 30 sentin rullaan, nyt maksaa pahimmillaan euron rulla.
Niin, kyllä nämä nyt kirpaisevat normaalia palkansaajaa tai tukien nostajaa. Tilanne, jossa inflaatio nousee vuodessa yli 8 prosenttia, ei ole normaali.
En käsitä millään miten joku voi "tympääntyä" tällaisiin aloituksiin ja "provosoitua." Tosin sillon, kun olin masentunut olisin saattanut reagoida niin kuin sinä nyt: sillon asioilla ei ollut merkitystä ja tuntui siltä, että ihmiset suurentelivat asioita/ongelmia.
Päivän jatkoja ja hinnan nousuja...
Jatkan vielä... Unohdin mainita asuntolainojen korot. Monen ihmisen talous on nyt venytettynä äärirajoilleen.
Elintaso laskee noin 90 prosentilla suomalaisista ja varmaankin samalla määrällä koko Euroopassa. Kukaan ei ole tässä yksin, olipa ns. keskiluokkainen ylempää tai alempaa kastia tai sitten eri tavoin alaluokkainen tai suorastaan köyhä. Kysymys ei ole siitä, etteikö asialla olisi merkitystä, vaan siitä, että ihmiset valittavat faktisesta tilanteesta mielestäni aivan turhaan. Masentuneilta kuulostavat minun korvaani sellaiset ihmiset, jotka ovat virittäneet elämäntapansa kulutuksen ympärille ja sen kuvitelman liepeille, että kaikki jatkuu ennallaan ad infinitum, ja jotka nyt ovat kauhuissaan (aloitus oli kirjaimellisesti "Milloin tämä kauhu loppuu") kun heidän elämänsä muuttuu.
Itse olen sen verran lukenut Suomen historiaa ja myös sota-aikojen sosiaalihistoriaa, että minulle kauhu on se, mitä tapahtuu tällä hetkellä tuolla vähän eteläisemmässä Euroopassa mutta kartalla suunnilleen samassa linjassa kuin Suomi on. Se on oikeasti kauhua. Ei se, että vessapaperi ja markettijauheliha maksavat enemmän kuin vuosi sitten.
Siksi provosoidun. Kun seuraan aikaani myös oman hypermarketti-elinpiirini ulkopuolelta ja tunnen vähäsen historiaa.
Jos ja kun takertuu johonkin sanaan ja sen merkitykseen ei näe asiaa laajemmassa, tarkoituksenmukaisessa perspektiivissä. Usein otsikointi on myös raflaavaa, jotta se saisi enemmän huomiota.
Aloituksen tarkoituksena oli käsitellä vain hintojen nousua nyt, ei maailman tapahtumia eikä "sota-aikojen sosiaalihistoriaa."
Metsää puilta jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkos huomannut kun ennen wc-paperi maksoi n. 35 senttiä rulla niin nyt hinta on 70 senttiä.
Pitää varmaan jatkossa köyhän alkaa pyyhkiä puolet pienemmällä määrällä.
Minä olen jo alkanut pesemään. Huuhtelen käsisuihkulla ja pyyhin vauvan harsoihin. Kerran päivässä se harso pyykkiin, siis en tietenkään joka päivä niitä pese vaan kun koneessa muutakin pyykkiä riittävästi.
Kaupat tinkivät katteestaan kriisin takia mutta asiakkaankin on osallistuttava talkoisiin maksaen hieman korkeaa hintaa. Kun kriisi on ohi, hinnat palautetaan heti normaalille aiemmalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla rahamäärällä saa tavaraa vähemmän. Ei se sen kummempaa ole, tämä inflaatio. Nyt pitää säästää, kaikkien. Suurin osa täällä kirjoittajista ei kuitenkaan näe nälkää. He, jotka näkevät nälkää rahanpuutteen vuoksi, ovat tehneet kokemuksistaan oman ketjun. Se on karua luettavaa, ja olen iloinen, että moni on kertonut suoraan, millaista se on. Mutta suurin osa tähän ketjuun kirjoittaneista ei kuulu siihen porukkaan. Jos on varaa ostella kaupasta marjoja... Jotain suhteellisuudentajua kehiin sentään. Ja jos joku on täällä sillä rajalla, että oikeasti tipahtaa absoluuttiseen köyhyyteen, voi ainakin sanoa, että sinulla on kohtalotovereita, et ole yksin.
Ihmisellä, jolla ei ole sen vertaa resilienssiä (suom. sopeutumiskyky, joustavuus), että ei kestä muutoksia elämässään ja pysty sopeutumaan niihin, ei varmaankaan pitäisi olla kansalais- eikä siten myöskään valitusoikeuksia.
Tympii kertakaikkisesti nämä tällaiset aloitukset. Jep oma vika, ei pitäisi provosoitua.
Jos on varaa ostella kaupasta marjoja... Jotain suhteellisuudentajua kehiin sentään.
Täällä se joka ostelee marjoja!
Olen ihan oikeasti köyhä, suomen mittapuulla. Vuokran jälkeen jää käteen 400€. Toisaalta asun yksin ja olen lapseton, eikä minulla ole velkaa, autoa tai muutakaan johon menisi rahaa.
Terveellinen ravinto on minun ensimmäinen prioriteettini ainakin tämän hetkisessä elämässäni yksin sinkkuna. Jos olisi lapsia niin ehkä sitten en ostelisi marjoja.
Ja huom! Joudun ihan oikeasti ostamaan niitä edullisia ulkomaalaisia marjoja, koska ovat ainakin puolet edullisempia kotimaisiin verrattuna. Voi kunpa joskus tulevaisuudessa voisinkin siirtyä kotimaisiin!Etkä tosiaan osaa kesällä kävellä sinne metsään ilmaiseksi poimimaan tai edes ostaa torilta kilohinnoilla talveksi pakkaseen? Turhaan valitat.
No ei ole näin yksinkertaista.
Asun kaupungissa enkä omista autoa, saatika tunne henkilöä joka kuskaisi minua metsään ja takaisin.
Yksiössäni on minimaallinen pakastin. Ei ole varaa ostaa isoa arkkupakastinta saatika tilaa edes sille.Ei yhden ihmisen talven marjoihin tarvita arkkupakastinta. Riittää puolikas ns. pystykaappi, eli saman kokoinen kuin sulla nyt todennäköisesti on jääkaappina.
Ei riitä, jos syö marjoja joka päivä, kuten minä teen. Minulla on iso pystypakastin, muttei sinne mahdu tarpeeksi marjoja, että pärjäisin niillä seuraavaan satokauteen saakka, koska tilaa täytyy jättää muullekin. Arkkupakastin oli tarkoitus ostaa, mutta sähkön hinnan pompattua totesin, että tulee halvemmaksi ostaa marjoja kaupasta sitten, kun itse poimitut loppuvat. Eihän niitä nykyhinnoilla pysty niin paljon syömään kuin haluaisi, eivätkä ne kaupan marjat ole läheskään niin hyviä kuin itse pomitut, mutta parempia kuin ei marjoja ollenkaan. Mieluummin minä joka tapauksessa syön suomalaisia mustikoita ja puolukoita kuin lentorahdilla tänne kärrättyjä, raakoina poimittuja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä lukea tätä ketjua. Uhotaan, että ei osteta enää mitään "turhaa", ostetaan vain perus raaka-aineita ja tehdään keittoa juureksista ym.
Siis mitä te olette tähän asti ostaneet, syöneet ja laittaneet ruoaksi??? 😯 Tuntuu, että itse on elänyt ihan jossain muussa maailmassa, kun tähänkin asti olen tehnyt ruoat just niistä juureksista ja sun muusta perus aineksista. Ja hyvää ja terveellistä ruokaa niistä saakin!
Mutta eipä niissäkään hinnan nousulta ole vältytty. Vielä viime talvena esimerkkinä luomu kaurahiutaleet S-marketissa 1,05 €/ kg, nyt yhtäkkiä 1,59 €. 😔
Täytyy myöntää ettei me olla ikinä hintoja katseltu, verrattu hintoja tai ajateltu sen kummemmin ruokalaskua. Mulla esim ei ole ollut mitään käsitystä paljon esim maksaa kaurahiutaleet, sillä Elovena paketti on aina lähtenyt ostoskoriin. On ostettu sitä mitä tekee mieli ja haluaa, merkkituotteita, luomua, lähiruokaa. On syöty monipuolisesti ja terveellisesti, herkuteltu hyvin ja ruoka on ollut nautinto. Kauppalaskut ovat olleet hinnaltaan suuria ja paljon ollaan rahaa saatu palamaan ruokakauppaan.
Nyt ollaan otettu elämänmuutosta monen asian suhteen tänä vuonna ja alettiin kiinnittään huomiota myös ruokakaupassa miten sitä voisi syödä edullisemmin, mutta silti hyvin. Valintoja on tehty ja pyritty kokkaan perusaineksista maukkaita ruokia ja kauppalasku pienentynyt vaikka hinnannousuja on. Niinkin simppelit ruoat kuin kaalilaatikko ja kasviskeitto linssiprotskulla ovat edullisia ja hyviä.
Melkeen joka kauppareissulla tulee vastaan näky, että jään miettimään miten tiukka tilanne tuolla tai tuolla ihmisellä on. Tutkitaan pakkauksia ja hintoja laskimen kanssa, lasketaan kukkaron rahoja hyllyjen välissä, äiti sanoo lapselle ettei ole nyt varaa ostaa tuota ja tuota, kassalla tulee tilanteita missä rahat ei riitäkään ja joutuu poistamaan tuotteita (välillä olen aina antanut rahaa jotta saavat ostaa mitä olisivat ostaneet jos rahat olisi riittäneet). Muutama tuttukin on siirtynyt leipäjonoon, kun ei ole enää varaa ostaa perheelle ruokaa. Tilanne on monilla jo todella paha, sillä paha taloudellinen tilanne oli jo ennen hintojen nousua saati sitten tässä. Vaikea sanoa mihin tämä vielä johtaa jos hinnat vaan nousee ja ihmisille tulee todella tiukat tilanteet.
Niin meilläkin on syöty aina monipuolisesti, terveellisesti ja herkullisesti hyvän makuista ruokaa. Luomua ja lähellä tuotettua, myös itse kasvatettua, kalastettua, metsästettyä ja kerättyä. Juuri näistä syistä meillä on syöty ja syödään pitkälti niistä perus KOTIMAISISTA raaka-aineista tehtyä ruokaa. Vaikka nytkään ei ruokakaupassa loppulasku itketä, niin kyllähän se vähän laittaa nielaisemaan. Niin nopea tämä hinnan nousu on ollut.
Enkä oikein nyt ymmärrä, onko se joku ylpeyden aihe, ettei katso/ tiedä mitä mikäkin maksaa? Kyllä minä katson, vaikka hinnan takia ei tarvitse jättää ostamatta. Tulee sellainen mielikuva, ettei elämässä muutenkaan harkitse kulutustaan, jos ei edes ruokakaupassa viitsi katsoa mitä mistäkin maksaa?
Onhan tämä ihan hanurista, jos työssäkäyvilläkään ei ole kohta varaa ruokaan. Mutta ihan pikkuisen salaa onnellinen olen, jos hintojen nousu heijastaisi ihan kaikkeen kuluttamiseen, että oikeasti vähän mietittäisiin mitä todella tarvitaan. Se voi lähteä liikkeelle niinkin pienestä kuin sen puuropaketin hinnan tiedostamisesta...
Unohdat että länsimainen hyvinvointi perustuu kulutukseen ja sen hyvinvoinnin perustuksia ravistellaan nyt toden teolla. Mitä kulutukseen tulee, viimeinen ekologisesti kestävä ihmisyhteisö eli 3000 vuotta sitten.
En unohda. Ja tuosta hyvinvoinnistakin voi olla montaa mieltä...
Itse käytän rahojani mieluummin maksamalla palveluista kuin turhasta krääsästä. Tai ostan kalliimmalla yhden laadukkaan asian kuin viisi halppista. Tai vien korjattavaksi kuin heitän pois ja ostan uuden tilalle. Jne. Raha pysyy kierrossa näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo, joka lämpiää öljyllä, kuluttaa sitä nyt keskimäärin kolminkertaisella hinnalla vuoden takaiseen verrattuna. Jos talo lämpiää sähköllä, maksaa se nyt noin viisi kertaa sen mitä se maksoi viime vuonna.
Bensa maksaa enemmän: työmatkat maksavat, kauppamatkat...kaikki matkat.
Ruoka... Vuosi sitten viiden kilon perunasäkin sai vitosella, nyt kuukausi sitten katsoin, että sama pussi oli 8.5€. Saattaa olla hinta jo taas ihan muuta. Ostin itse halvinta mahdollista jukurttia vielä viime vuonna hintaan 99 senttiä litra. Oli joskus pari kuukautta sitten 1.59€, en todellakaan ostanut enkä tiedä mitä nykyään maksaa. Niin nykyään; tuntuu siltä, että eilinen on aina kaukaisuudessa, kun kaikki muuttuu niin nopeasti.
Peffan sai pyyhkäistyä 30 sentin rullaan, nyt maksaa pahimmillaan euron rulla.
Niin, kyllä nämä nyt kirpaisevat normaalia palkansaajaa tai tukien nostajaa. Tilanne, jossa inflaatio nousee vuodessa yli 8 prosenttia, ei ole normaali.
En käsitä millään miten joku voi "tympääntyä" tällaisiin aloituksiin ja "provosoitua." Tosin sillon, kun olin masentunut olisin saattanut reagoida niin kuin sinä nyt: sillon asioilla ei ollut merkitystä ja tuntui siltä, että ihmiset suurentelivat asioita/ongelmia.
Päivän jatkoja ja hinnan nousuja...
Jatkan vielä... Unohdin mainita asuntolainojen korot. Monen ihmisen talous on nyt venytettynä äärirajoilleen.
Elintaso laskee noin 90 prosentilla suomalaisista ja varmaankin samalla määrällä koko Euroopassa. Kukaan ei ole tässä yksin, olipa ns. keskiluokkainen ylempää tai alempaa kastia tai sitten eri tavoin alaluokkainen tai suorastaan köyhä. Kysymys ei ole siitä, etteikö asialla olisi merkitystä, vaan siitä, että ihmiset valittavat faktisesta tilanteesta mielestäni aivan turhaan. Masentuneilta kuulostavat minun korvaani sellaiset ihmiset, jotka ovat virittäneet elämäntapansa kulutuksen ympärille ja sen kuvitelman liepeille, että kaikki jatkuu ennallaan ad infinitum, ja jotka nyt ovat kauhuissaan (aloitus oli kirjaimellisesti "Milloin tämä kauhu loppuu") kun heidän elämänsä muuttuu.
Itse olen sen verran lukenut Suomen historiaa ja myös sota-aikojen sosiaalihistoriaa, että minulle kauhu on se, mitä tapahtuu tällä hetkellä tuolla vähän eteläisemmässä Euroopassa mutta kartalla suunnilleen samassa linjassa kuin Suomi on. Se on oikeasti kauhua. Ei se, että vessapaperi ja markettijauheliha maksavat enemmän kuin vuosi sitten.
Siksi provosoidun. Kun seuraan aikaani myös oman hypermarketti-elinpiirini ulkopuolelta ja tunnen vähäsen historiaa.
Jos ja kun takertuu johonkin sanaan ja sen merkitykseen ei näe asiaa laajemmassa, tarkoituksenmukaisessa perspektiivissä. Usein otsikointi on myös raflaavaa, jotta se saisi enemmän huomiota.
Aloituksen tarkoituksena oli käsitellä vain hintojen nousua nyt, ei maailman tapahtumia eikä "sota-aikojen sosiaalihistoriaa."
Metsää puilta jne...
Näin ennallistamiskeskustelujen aikaan on oikeasti hyvä nähdä sekä ne puut että se metsä. Pieni ja laaja samassa.
Kritisoinkin sitä, että aloitus käsittelee "vain hintojen nousua nyt". Todella kapeakatseista. Onneksi tässä keskustelussa on niitä ääniä, jotka muistuttavat "maailman tapahtumista". Että kaikki eivät ole vain siellä marketin jauhelihahyllyllä äimistelemässä.
Siitä voi toki olla montaa mieltä, oliko minun järkevää tuoda mukaan ns. historiallista perspektiiviä. Ilmeisesti ei.
Joo ja maksetaan kaikki kiltisti hiljaa. Jupistaan vauva palstalla.