Milloin tämä KAUHU loppuu??!!! Ruokakaupassa suosikkituotteeni hinta pompannut yhdessä päivässä 1,75 eurosta yli 2 euroon.
Kommentit (970)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu tähän on se, että äänestäkää jaloillanne. Älkää ostako kalliilla, vaan jättäkää ainakin kala, liha, leivät ja maitotuotteet hyllylle vanhenemaan.
Kyllä kauppiaat alkavat laskea hintoja, kun hävikkiä alkaa syntyä.Just eilen katselin S-marketissa, että laarillinen broilerin leikkeleitä oli -30%, viimeinen käyttöpäivä tänään. Vanhalla normaalihinnalla yrittävät nyt myydä, tuo 30 % on just se hinnankorotus. Ei ole mennyt riistohinnalla kaupaksi.
Itse ostelen enää -60 alella, tuo -30 tuntuu niin vitsiltä.
Vitsi se on cittarissa jossa samana päivänä kuin on viimeinen käyttöpäivä -tuotteita myydään -30% alella. Ne pitäisi olla jo vähintää -50% ellei enemmän. Niitä voi olla myynnissä vielä pari päivää myöhemminkin.
Nyt olen iloinen että olen sinkku yksinasuva 5 pvä ruoat 100 e!! Ja tuossa oli suurin osa niitä "halpis merkkejä" entäpä suurperheet tai perheelliset ylipäätänsä??
Yleensä hinnat nousee sillä sekunnilla kun niitä nostetaan, eikä niin että hinta nousee sentillä vuorokaoden välein 6 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla rahamäärällä saa tavaraa vähemmän. Ei se sen kummempaa ole, tämä inflaatio. Nyt pitää säästää, kaikkien. Suurin osa täällä kirjoittajista ei kuitenkaan näe nälkää. He, jotka näkevät nälkää rahanpuutteen vuoksi, ovat tehneet kokemuksistaan oman ketjun. Se on karua luettavaa, ja olen iloinen, että moni on kertonut suoraan, millaista se on. Mutta suurin osa tähän ketjuun kirjoittaneista ei kuulu siihen porukkaan. Jos on varaa ostella kaupasta marjoja... Jotain suhteellisuudentajua kehiin sentään. Ja jos joku on täällä sillä rajalla, että oikeasti tipahtaa absoluuttiseen köyhyyteen, voi ainakin sanoa, että sinulla on kohtalotovereita, et ole yksin.
Ihmisellä, jolla ei ole sen vertaa resilienssiä (suom. sopeutumiskyky, joustavuus), että ei kestä muutoksia elämässään ja pysty sopeutumaan niihin, ei varmaankaan pitäisi olla kansalais- eikä siten myöskään valitusoikeuksia.
Tympii kertakaikkisesti nämä tällaiset aloitukset. Jep oma vika, ei pitäisi provosoitua.
Talo, joka lämpiää öljyllä, kuluttaa sitä nyt keskimäärin kolminkertaisella hinnalla vuoden takaiseen verrattuna. Jos talo lämpiää sähköllä, maksaa se nyt noin viisi kertaa sen mitä se maksoi viime vuonna.
Bensa maksaa enemmän: työmatkat maksavat, kauppamatkat...kaikki matkat.
Ruoka... Vuosi sitten viiden kilon perunasäkin sai vitosella, nyt kuukausi sitten katsoin, että sama pussi oli 8.5€. Saattaa olla hinta jo taas ihan muuta. Ostin itse halvinta mahdollista jukurttia vielä viime vuonna hintaan 99 senttiä litra. Oli joskus pari kuukautta sitten 1.59€, en todellakaan ostanut enkä tiedä mitä nykyään maksaa. Niin nykyään; tuntuu siltä, että eilinen on aina kaukaisuudessa, kun kaikki muuttuu niin nopeasti.
Peffan sai pyyhkäistyä 30 sentin rullaan, nyt maksaa pahimmillaan euron rulla.
Niin, kyllä nämä nyt kirpaisevat normaalia palkansaajaa tai tukien nostajaa. Tilanne, jossa inflaatio nousee vuodessa yli 8 prosenttia, ei ole normaali.
En käsitä millään miten joku voi "tympääntyä" tällaisiin aloituksiin ja "provosoitua." Tosin sillon, kun olin masentunut olisin saattanut reagoida niin kuin sinä nyt: sillon asioilla ei ollut merkitystä ja tuntui siltä, että ihmiset suurentelivat asioita/ongelmia.
Päivän jatkoja ja hinnan nousuja...
Jatkan vielä... Unohdin mainita asuntolainojen korot. Monen ihmisen talous on nyt venytettynä äärirajoilleen.
Juustoportin kasviskeitto maksaa Prismassa 3,69 e. Kasviskeitto, jossa ei ole edes lihaa vaan lähinnä kermaa, perunaa ja porkkanaa.
Me kylvettiin ensimmäistä kertaa vuosiin perunat viime kesänä omaan maahan, nyt on kellarissa varmasti ainakin pottua koko talveksi.
Mietin myös, voikohan Suomessa oikeasti tulla vielä niin nyt utopistiselta tuntuva tilanne, että pihassa oikeasti kannattaisi pitää ainkin kanoja ja paria lehmää? ehkä myös aika halvalla ylläpidettäviä lampaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla rahamäärällä saa tavaraa vähemmän. Ei se sen kummempaa ole, tämä inflaatio. Nyt pitää säästää, kaikkien. Suurin osa täällä kirjoittajista ei kuitenkaan näe nälkää. He, jotka näkevät nälkää rahanpuutteen vuoksi, ovat tehneet kokemuksistaan oman ketjun. Se on karua luettavaa, ja olen iloinen, että moni on kertonut suoraan, millaista se on. Mutta suurin osa tähän ketjuun kirjoittaneista ei kuulu siihen porukkaan. Jos on varaa ostella kaupasta marjoja... Jotain suhteellisuudentajua kehiin sentään. Ja jos joku on täällä sillä rajalla, että oikeasti tipahtaa absoluuttiseen köyhyyteen, voi ainakin sanoa, että sinulla on kohtalotovereita, et ole yksin.
Ihmisellä, jolla ei ole sen vertaa resilienssiä (suom. sopeutumiskyky, joustavuus), että ei kestä muutoksia elämässään ja pysty sopeutumaan niihin, ei varmaankaan pitäisi olla kansalais- eikä siten myöskään valitusoikeuksia.
Tympii kertakaikkisesti nämä tällaiset aloitukset. Jep oma vika, ei pitäisi provosoitua.
Jos on varaa ostella kaupasta marjoja... Jotain suhteellisuudentajua kehiin sentään.
Täällä se joka ostelee marjoja!
Olen ihan oikeasti köyhä, suomen mittapuulla. Vuokran jälkeen jää käteen 400€. Toisaalta asun yksin ja olen lapseton, eikä minulla ole velkaa, autoa tai muutakaan johon menisi rahaa.
Terveellinen ravinto on minun ensimmäinen prioriteettini ainakin tämän hetkisessä elämässäni yksin sinkkuna. Jos olisi lapsia niin ehkä sitten en ostelisi marjoja.
Ja huom! Joudun ihan oikeasti ostamaan niitä edullisia ulkomaalaisia marjoja, koska ovat ainakin puolet edullisempia kotimaisiin verrattuna. Voi kunpa joskus tulevaisuudessa voisinkin siirtyä kotimaisiin!
Olen tuo, joka heitin kommentissani vertailukohteeksi oikeasti nälkäiset suomalaiset. Tässä ketjussa aiheesta lisää: https://www.vauva.fi/keskustelu/4883894/onko-sinulla-ollut-nalka-siksi-…
Jos on oikeasti rahaton ja varaton, ei ole varaa ostaa edes ulkomaisia pakastemarjoja. Sitä tarkoitin.
Pointtini on, että esim. sinä, joka vastasit syöväsi ulkomaisia pakastemarjoja, et ole vielä niin pohjalla, jossa voisit olla. Ja jos olet niin pohjalla kuin nuo ketjuun kirjoittaneet, niin silloinkaan et ole ainoa ihminen Suomessa, jolla ei konkreettisesti ole rahaa ruokaan.
Ei muuta.
Milloin tämä täällä kauhistelu loppuu? Uutisissa ja joka paikassa kerrotaan inflaation jatkuvan ja ruuan hintojen nousevan vielä talven yli. Niin tulee tapahtumaan siitä huolimatta, että täällä ihmiset sitä kauhistelee. Ei se sota ja sen seuraukset ihan helpolla lopu, kuten olemme historiasta nähneet.
Jopa me, helppoon elämään tottuneet, joudummekin nyt näkemään tiukempia ja vaikeampia aikoja. Onhan se vaikea käsittää varsinkin tämän kaiken materian keskellä. Varmasti toki sata vuotta sittenkin oli ihmisiä jotka kovaan ääneen valittivat leivän hinnan noususta, mutta oikeasti sellainen valitus on kanssaeläjille tosi raskasta, ja aiheuttaa ylimääräistä ahdistusta. Kyllä me kaikki tiedämme hintojen olevan korkeampia, yritämme nyt vain elää sen kanssa, koska muuta emme voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo, joka lämpiää öljyllä, kuluttaa sitä nyt keskimäärin kolminkertaisella hinnalla vuoden takaiseen verrattuna. Jos talo lämpiää sähköllä, maksaa se nyt noin viisi kertaa sen mitä se maksoi viime vuonna.
Ruoka... Vuosi sitten viiden kilon perunasäkin sai vitosella, nyt kuukausi sitten katsoin, että sama pussi oli 8.5€. Saattaa olla hinta jo taas ihan muuta. Ostin itse halvinta mahdollista jukurttia vielä viime vuonna hintaan 99 senttiä litra. Oli joskus pari kuukautta sitten 1.59€, en todellakaan ostanut enkä tiedä mitä nykyään maksaa. Niin nykyään; tuntuu siltä, että eilinen on aina kaukaisuudessa, kun kaikki muuttuu niin nopeasti.
Niin, kyllä nämä nyt kirpaisevat normaalia palkansaajaa tai tukien nostajaa. Tilanne, jossa inflaatio nousee vuodessa yli 8 prosenttia, ei ole normaali.
En käsitä millään miten joku voi "tympääntyä" tällaisiin aloituksiin ja "provosoitua." Tosin sillon, kun olin masentunut olisin saattanut reagoida niin kuin sinä nyt: sillon asioilla ei ollut merkitystä ja tuntui siltä, että ihmiset suurentelivat asioita/ongelmia.
Jatkan vielä... Unohdin mainita asuntolainojen korot. Monen ihmisen talous on nyt venytettynä äärirajoilleen.
Korkojen noususta on puhuttu viim 5 v.
Jos ei oo tajunnut vaikuttaa mitenkään asiaan, se on voi voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä lukea tätä ketjua. Uhotaan, että ei osteta enää mitään "turhaa", ostetaan vain perus raaka-aineita ja tehdään keittoa juureksista ym.
Siis mitä te olette tähän asti ostaneet, syöneet ja laittaneet ruoaksi??? 😯 Tuntuu, että itse on elänyt ihan jossain muussa maailmassa, kun tähänkin asti olen tehnyt ruoat just niistä juureksista ja sun muusta perus aineksista. Ja hyvää ja terveellistä ruokaa niistä saakin!
Mutta eipä niissäkään hinnan nousulta ole vältytty. Vielä viime talvena esimerkkinä luomu kaurahiutaleet S-marketissa 1,05 €/ kg, nyt yhtäkkiä 1,59 €. 😔
Täytyy myöntää ettei me olla ikinä hintoja katseltu, verrattu hintoja tai ajateltu sen kummemmin ruokalaskua. Mulla esim ei ole ollut mitään käsitystä paljon esim maksaa kaurahiutaleet, sillä Elovena paketti on aina lähtenyt ostoskoriin. On ostettu sitä mitä tekee mieli ja haluaa, merkkituotteita, luomua, lähiruokaa. On syöty monipuolisesti ja terveellisesti, herkuteltu hyvin ja ruoka on ollut nautinto. Kauppalaskut ovat olleet hinnaltaan suuria ja paljon ollaan rahaa saatu palamaan ruokakauppaan.
Nyt ollaan otettu elämänmuutosta monen asian suhteen tänä vuonna ja alettiin kiinnittään huomiota myös ruokakaupassa miten sitä voisi syödä edullisemmin, mutta silti hyvin. Valintoja on tehty ja pyritty kokkaan perusaineksista maukkaita ruokia ja kauppalasku pienentynyt vaikka hinnannousuja on. Niinkin simppelit ruoat kuin kaalilaatikko ja kasviskeitto linssiprotskulla ovat edullisia ja hyviä.
Melkeen joka kauppareissulla tulee vastaan näky, että jään miettimään miten tiukka tilanne tuolla tai tuolla ihmisellä on. Tutkitaan pakkauksia ja hintoja laskimen kanssa, lasketaan kukkaron rahoja hyllyjen välissä, äiti sanoo lapselle ettei ole nyt varaa ostaa tuota ja tuota, kassalla tulee tilanteita missä rahat ei riitäkään ja joutuu poistamaan tuotteita (välillä olen aina antanut rahaa jotta saavat ostaa mitä olisivat ostaneet jos rahat olisi riittäneet). Muutama tuttukin on siirtynyt leipäjonoon, kun ei ole enää varaa ostaa perheelle ruokaa. Tilanne on monilla jo todella paha, sillä paha taloudellinen tilanne oli jo ennen hintojen nousua saati sitten tässä. Vaikea sanoa mihin tämä vielä johtaa jos hinnat vaan nousee ja ihmisille tulee todella tiukat tilanteet.
Niin meilläkin on syöty aina monipuolisesti, terveellisesti ja herkullisesti hyvän makuista ruokaa. Luomua ja lähellä tuotettua, myös itse kasvatettua, kalastettua, metsästettyä ja kerättyä. Juuri näistä syistä meillä on syöty ja syödään pitkälti niistä perus KOTIMAISISTA raaka-aineista tehtyä ruokaa. Vaikka nytkään ei ruokakaupassa loppulasku itketä, niin kyllähän se vähän laittaa nielaisemaan. Niin nopea tämä hinnan nousu on ollut.
Enkä oikein nyt ymmärrä, onko se joku ylpeyden aihe, ettei katso/ tiedä mitä mikäkin maksaa? Kyllä minä katson, vaikka hinnan takia ei tarvitse jättää ostamatta. Tulee sellainen mielikuva, ettei elämässä muutenkaan harkitse kulutustaan, jos ei edes ruokakaupassa viitsi katsoa mitä mistäkin maksaa?
Onhan tämä ihan hanurista, jos työssäkäyvilläkään ei ole kohta varaa ruokaan. Mutta ihan pikkuisen salaa onnellinen olen, jos hintojen nousu heijastaisi ihan kaikkeen kuluttamiseen, että oikeasti vähän mietittäisiin mitä todella tarvitaan. Se voi lähteä liikkeelle niinkin pienestä kuin sen puuropaketin hinnan tiedostamisesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintaso laskee noin 90 prosentilla suomalaisista ja varmaankin samalla määrällä koko Euroopassa. Kukaan ei ole tässä yksin, olipa ns. keskiluokkainen ylempää tai alempaa kastia tai sitten eri tavoin alaluokkainen tai suorastaan köyhä. Kysymys ei ole siitä, etteikö asialla olisi merkitystä, vaan siitä, että ihmiset valittavat faktisesta tilanteesta mielestäni aivan turhaan. Masentuneilta kuulostavat minun korvaani sellaiset ihmiset, jotka ovat virittäneet elämäntapansa kulutuksen ympärille ja sen kuvitelman liepeille, että kaikki jatkuu ennallaan ad infinitum, ja jotka nyt ovat kauhuissaan (aloitus oli kirjaimellisesti "Milloin tämä kauhu loppuu") kun heidän elämänsä muuttuu.
Itse olen sen verran lukenut Suomen historiaa ja myös sota-aikojen sosiaalihistoriaa, että minulle kauhu on se, mitä tapahtuu tällä hetkellä tuolla vähän eteläisemmässä Euroopassa mutta kartalla suunnilleen samassa linjassa kuin Suomi on. Se on oikeasti kauhua. Ei se, että vessapaperi ja markettijauheliha maksavat enemmän kuin vuosi sitten.
Siksi provosoidun. Kun seuraan aikaani myös oman hypermarketti-elinpiirini ulkopuolelta ja tunnen vähäsen historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä täällä kauhistelu loppuu? Uutisissa ja joka paikassa kerrotaan inflaation jatkuvan ja ruuan hintojen nousevan vielä talven yli. Niin tulee tapahtumaan siitä huolimatta, että täällä ihmiset sitä kauhistelee. Ei se sota ja sen seuraukset ihan helpolla lopu, kuten olemme historiasta nähneet.
Jopa me, helppoon elämään tottuneet, joudummekin nyt näkemään tiukempia ja vaikeampia aikoja. Onhan se vaikea käsittää varsinkin tämän kaiken materian keskellä. Varmasti toki sata vuotta sittenkin oli ihmisiä jotka kovaan ääneen valittivat leivän hinnan noususta, mutta oikeasti sellainen valitus on kanssaeläjille tosi raskasta, ja aiheuttaa ylimääräistä ahdistusta. Kyllä me kaikki tiedämme hintojen olevan korkeampia, yritämme nyt vain elää sen kanssa, koska muuta emme voi.
Kiitos kun kirjoitit. Että täällä on edes joitakuita omaa nenäänsä pidemmälle katsovia ihmisiä linjoilla. t. Tuo, jonka mielestä kaupasta marjoja ostava ihminen ei ole vielä köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä kuinka paljon kansan hermo kestää tätä urkaina solidaarisuutta joka revitään omasta pussista
se on kyllä jännä että ei ole meidän sota mutta maksetaan kovat rahat
Se sota vaikuttaa moneen maahan Euroopassa. Mutta mikä on vaihtoehto? Onko ok, jos suuri maa nappaa pienemmän maan? Sen jälkeen he voivat haluta lisää maita. Kuinka moni toivoo sitä?
Tuskin kukaan, mutta miten tämä meidän kituuttaminen estää puttepellen tänne änkemistä jos se sen päähänsä saa?
Vai meinaatko, että kun tehdään meistä umpisurkea kehitysmaa missä kaikki on päin sitä itteään ja suurin osa elää köyhyydessä, niin tämä ei kelpaa enää edes r ssille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun suosikku tuotteeni eli Pirkka vadelma-pensasmustikka 250g maksoi vielä vuosi sitten 1,99€, mutta tammikuusta lähtien on hinta noussut pikku hiljaa. Nyt maksaa 2,89€.
Vaihdoin kesällä k-menun vadelmiin (500g), jotka maksoivat 5,15€ (vielä pari viikkoakin sitten), mutta nytpä maksaa 5,99€.
Olen köyhä, mutta en voi elää ilman marjoja puuroni päällä! Siksi edulliset ulkomaalaiset marjat ovat kuuluneet ostoslistalleni. En aio valehdella etten muka enää ostaisi, mutta kirpaisee kyllä ostaa.Melkein ymmärrän jos olet sen verran avuton ettet kesällä osaa käydä metsässä ja pakastaa marjojasi talveksi, mutta miten voit olla niin avuton, ettet osaa ostaa niitä kesällä torilta kiloissa ja pakastaa rasioihin talveksi?
Noin hölmöllä ostoskäyttäytymisellä en ihmettele että köyhänä pysytkin.
'
Tämä on myös totta. Että köyhiksi itsensä esittelevien ostoskäyttäytminen on hölmömpää kuin niiden, jotka eivät pidä itseään köyhinä jotka tietävät, etteivät nuokaan hölmösti ostelevat ole vielä todella köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Asun ruotsissa ja täällä esim leipä joka oli ennen edullista maksaa noin 4 euroa kappale entinen hinta 2, 5 euroa
Samassa suhteessa kaikki noussut sähkön hinnasta puhumattakaan😳
Kaikki nousee.paitsi palkat,
Pienennetään sitä leivän kappalekokoa niin saadaan kpl-hintaakin laskettua.
- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä kuinka paljon kansan hermo kestää tätä urkaina solidaarisuutta joka revitään omasta pussista
Se sota vaikuttaa moneen maahan Euroopassa. Mutta mikä on vaihtoehto? Onko ok, jos suuri maa nappaa pienemmän maan? Sen jälkeen he voivat haluta lisää maita. Kuinka moni toivoo sitä?
Sota ei olisi vaikuttanut yhteenkään muuhun maahan kuin Ukrainaan, paitsi vasta sitten kun EU päätti lähteä ideologiselle harharetkelleen täysin ajattelematta seurauksia (Ursula helmikuussa: "korvaava energia on jo valmiina").
Ja sekös sitten olisi ollut mukavaa, jos Euroopassa olisi ajateltu noin myös Suomen kohdalla; *sota ei vaikuta yhtään minkään muuhun maahan kuin Suomeen* = antaa mennä vaan.
Sen vielä tajuan, että joku jossain *kaukana* Ranskassa ajattelisi noin omanapa-keskeisesti, mutta näin Venäjän välttömänä naapurina ihmettelen näkökulmaasi.
No ukraina ei ole eu-maa eli siinä mielessä todellakin eu-maiden olisi pitänyt todeta että meitä vastaan ei ole hyökätty. Vai meneekö eu avuksi jos venäjä päättää hyökätä turkkiin? Tai jos venäjä hyökkää jenkkeihin?
Ja miksi ihmeessä sitten me ja ruotsi ei saatu natolta kaikkea mahdollista apua jo ihan varmuuden vuoksi vaikka ei jäsenmaita oltukaan vaan tuli kiire liittyä ennen kuin itänaapuri tulee rajan yli? Miksi siis natomaat (suurin osa eu-maita) ei samalla tavalla kiirehtineet meidän tueksi vaikka ei natojäsen ollakaan kun ollaanhan me kuitenkin länsimaa/eu-maa vaan apua on luvassa vasta kun ollaan jäseniä?
Miksi ukrainalla on ihan omat säännöt?
Minua jo ihan naurattaa nämä marja kommentit, mutta joka tapauksessa: syön niitä sen 150g päivässä joka tekee noin 55kg vuodessa, joten eivät ne talven marjat mahdu pieneen pakastimeeni. Mutta oli miten oli, olen kyllä asennoitunut siihen että parin viikon välein niitä sieltä kaupasta haen ja se on minulle aivan ok! Rahanikin saan riittämään. En kuitenkaan tahtoisi jättää itsestäni mitään marja-snobistista vaikutelmaa, kuitenkin jokainen laittaa rahansa (pienet tai suuret) siihen mihin itse parhaaksi näkee.
Mutta noniin, ehkä tämä marja juttu on nyt perin pohjin puitu :D kun alun perinkin vain kerroin kuinka harmittaa marjojen hintojen nuosu, joka onkin alunperin tämän keskutelun teemana.
Ja sinulle joka linkitit tuon keskustelun nimeltä Onko sinulla ollut nälkä siksi, ettei ole rahaa?, kiitos siitä, lueskelen sitä vähän myöhemmin :)
Rahan ahneus on nostanut kaikki hinnat ,jotkut hyötyvät erittäin paljon ja ovat mielissään tilanteesta ,mutta ei tavallinen ihminen eikä vähävaraiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan, mutta miten tämä meidän kituuttaminen estää puttepellen tänne änkemistä jos se sen päähänsä saa?
Vai meinaatko, että kun tehdään meistä umpisurkea kehitysmaa missä kaikki on päin sitä itteään ja suurin osa elää köyhyydessä, niin tämä ei kelpaa enää edes r ssille?
Suomi on jo umpisurkea kehitysmaa. Me oltin joskus ihan ok, mutta viimeiset 10-15v ollaan menty takaisin kehitysmaa tasolle missa oltiin meidan isomummojen ja pappojen aikaan. Oikeasti kun miettii niin oltiin viela 50v sitten ihan maanviljeliha kansaa, ilman mitaan luksusta, sitten mentiin sekaisin kun meidankin maa hieman kehittyi. Oltiin "huipulla" hetki, vuosikymmen, tuli lama ja sielta ei olla ikina paasty.
Ei ne venalaiset tanne halua.