Mies oli IL:n verokoneessa yli 100 000 euroa tienanneiden listalla, pyytää silti minua maksamaan 50% vuokrasta?
Minusta vähän outoa. Emme ole paljon puhuneet ikinä rahasta ja molemmat hoitaa omat menonsa, mutta asumme yhdessä miehen vuokra-asunnossa. Maksan hänelle sitten puolet vuokrasta tilille ja tämä oli ok kunnes selvisi hänen tulonsa iltalehden verokoneesta. Mies on yrittäjä mutta ei koskaan sanonut muuta kuin että tienaa ihan hyvin. Reilusti päälle sata tonnia. Itse olen pienipalkkainen päiväkodin hoitaja. Mitä ajattelisitte?
N24
Kommentit (77)
Tulojen mukaan ne asumiskustannukset tulee jakaa. Eli paljon sinä teet % ja paljon mies tekee % ja siitä sitten.
Tai vastaavasti sitten se joka tienaa vähemmän päättää minkä hintaisessa asunnossa asutaan ja missä asutaan ja mihin tuhlataan rahaa, jos mennään 50/50.
Tuo on ainoa järkevä toimia
t. pienipalkkainen nainen - taloudellinen tasa-arvo mahdollistaa tasa-arvoisen suhteen
Vierailija kirjoitti:
t. pienipalkkainen nainen - taloudellinen tasa-arvo mahdollistaa tasa-arvoisen suhteen
Mutta sitten ne kotityöt jää naiselle ja se on taas tasa-arvoa?
Jätä se sika ja ota tilalle kissa!
En ymmärrä? Minä tienaan vuodessa 50 000-60 000, vaimo tienaa 30 000. Silti maksetaan kaikki puoliksi. Tosin jos joku yllättävä meno tulee, niin minä hoidan sen, koska minulla on yleensä enemmän rahaa tilillä.
Kyllä kulut täytyy edes jotenkin tasapuolisesti jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaapa, jääkö meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaapa, jääkö meillä.
Jatkan sen verran, että jos taloudellinen jako ei ole tasan, niin silloin jo suostuu kynnysmatoksi. Minä en suostu.
Jos miehellä sama tilanne kuin minulla? Löydyn myös verokoneesta, mutta makselen yrityslainaa vielä muutaman vuoden, joten pystyn nostamaan käyttööni noin saman verran kuin silloin, kun tienasin noin 54 000 vuodessa.
Käytätkö asunnosta pienempää osaa kuin mies?
Meillä jako tulojen suhteessa on toiminut hyvin.
Siskollani on huomattavan hyvin tienaava mies; siskoni hoitaa lapsia päiväkodissa.
Sisko ja miehensä elävät kahta elintasoa, mikä ulottuu lapseenkin. Sisko hankkii miehensä kanssa yhteiselle lapselle vaatteet kirpparilta. Mies ajaa uudella autolla ja vaihtaa sen ennen ensimmäistä huoltoa uudempaan. Siskoni metsästää aletuotteita ja tarjouksia kaupoista sekä pyrkii säästämään eri asioista pesuaineista alkaen. Kaksi eri elintasoa näkyy monessa asiassa. Tekevät joskus luksusmatkoja ulkomaille; en tiedä, miten siskoni ne rahoittaa. En haluaisi olla siskoni osassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaapa, jääkö meillä.
Jatkan sen verran, että jos taloudellinen jako ei ole tasan, niin silloin jo suostuu kynnysmatoksi. Minä en suostu.
Mitenkäs se ruuan jako tasan? Miehethän syö enemmän, kuin naiset.
Katsotaanpa vähän tilastotietoa. Miesten vs naisten tulot.
Tässä miellä on lapsettomat yhdessä asuvat pariskunnat:
https://www.stat.fi/tietotrendit/media/uploads/tt2021/okkonen/okkonen_n…
Tässä meillä on yksinasuvat:
https://www.stat.fi/tietotrendit/media/uploads/tt2021/okkonen/okkonen_n…
Aika mielenkiintoinen ero, vai mitä naiset?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä että oliko tämä trolli, mutta meillä kävi juuri näin. Olen kuvitellut, että puolisolla noin tonnin parempi palkka. Maksamme kaiken puoliksi. Meillä on omat rahat. Itsellä tili tyhjä aina kuun päätteeksi. Maksan enemmän lasten kuluja, bensat kun kuljen 100km työmatkaa (mies etäilee) ja esim.siivoojan, kun itse sen haluan meillä käyvän. Nyt mies tuolla samaisella listalla ja tulot kolminkertaiset minun tuloihini verrattuma. Ei saakeli! En aio enää maksaa kyllä senttiäkään lasten kuluja hetkeen! En aloita riitaa, käännän laskut vain hänelle ja alan käyttämään tilistäni hyvällä omallatunnolla enemmän rahaa itseeni.
Toivottavasti osa itseesi sijoittamista rahoista päätyy säästöön ja sijoituksiin! Pidä sisko hyvä huolta omasta taloudestasi. Miehiin kuin ei kannata liiemmin luottaa.
Siis henkilö oli listalla. Ei m-sanaa, kiitos.
Avaus on provo mutta itse taas pidän oikeudenmukaisena 50/50 jakoa. Poikkeuksena ajat, kun toinen hoitaa kotona yhteisiä lapsia tai on pitkällä sairauslomalla tms. Jos tuloissa on merkittävä ero niin elintaso mitoitetaan pienituloisemman mukaan.