Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla ollut nälkä siksi, ettei ole rahaa?

Vierailija
12.11.2022 |

Kiinnostaa, onko monellakin ollut samoja kokemuksia. Kun jäin työttömäksi muutama vuosi sitten, odotin ensimmäisiä päivärahoja niin pitkään, että tili oli jo täysin tyhjä. Ennen työttömyyttä oli jo vähennetty työtunteja. Minulla oli säästössä 4000 euroa, kun työtunteja vähennettiin. Kaikki säästöt hupeni pikkuhiljaa. Sairastuin ja tarvitsin lääkkeitä, silmälasit oli pakko uusia, autoon piti ostaa uudet talvirenkaat jne.

Muistan sen tunteen, kun etsin kaikki pantilliset pullot ja mietin, miten saan parilla eurolla monen päivän ruuat. Kun paistoin pannulla alennusjauhelihaa, otin siitä puolet koiralle ja loput riitti jauheliha-perunalaatikkoon, joka oli enimmäkseen perunaa ja sipulia ja hiukan sitä lihaa joukossa.

Toisen kerran iski todella kauhea nälkätilanne, kun pankkikortti varastettiin. Laitoin tilin kiinni ja käteistä oli 5 euroa. Se oli torstai. Luulin, että uusi pankkikortti tulee päivässä ja minulle vastattiin, että ainakin viikko menee, kun se tulee postissa kotiin. Jouduin lainaamaan naapurilta 20 euroa, että pystyin elämään. Puolet meni bensaan ja kympin käytin ruokaan ja se käteisenä ollut vitonen meni vessapaperiin ja kuukautissiteisiin. Myöhemmin tajusin, että olisin voinut ostaa verkkopankkitunnuksilla ruokaa kaupan ovelle (haku kaupalta). Tai olisin voinut siirtää rahaa tililtä jonkun muun tilille ja pyytää nostamaan ne käteisenä. Niin sitä kokemuksista oppii.

Nyt yritän pitää kotona aina vähintään 50 euroa, jos tulee vaikka tietoliikennekatkoja. Nälkä on ikävä seuralainen.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa olla hiukan nälkä. Palkka tulee viimeinen päivä, kahdesta lapsesta lapsilisät noin 25. päivä. Onneksi on auton tankki täynnä bensaa ja kaikki tämän kuun laskut maksettu. Tänään juuri tankkasin tankin täyteen, ettei tule ongelmaa töihin kulkemisen kanssa ja kun nuorempi lapsi pitää viedä päiväkotiin. Tilillä on jotain 60 euroa, joilla pitäisi pärjätä lapsilisäpäivään asti. Kaapissa on onneksi hiutaleita, jauhoja, hernekeittoa, näkkileipää, makaronia ja riisiä ja täysi paketti mysliä, kauramaitoakin pari purkkia. Tein tänään makkarakastiketta ja perunaa. Töissä en syönyt mitään. Minulle on tärkeintä, että lapset saa syödä mahan täyteen. Pakastimessa taitaa olla peruna-sipulisuikaleita, pussillinen ranskiksia, yksi paketti kalapuikkoja, mansikoita, mustikoita ja sieniä. Ei me nälkääkään nähdä, mutta heikossa rahatilanteessa oma syöminen voi jäädä joskus vähäiseksi tai ainakaan ei terveellistä. Luovuuttahan se vaatii. Jos leipä loppuu eikä tilillä enää yhtään rahaa, olen paistanut viimeisiä kananmunia aamiaiseksi tai iltapalaksi tai tehnyt sämpylöitä, koska säilytän aina kuivahiivaa kaapissa. Myslikin alkaa maistua, jos muuta ei ole, vaikka itse en pidä myslistä. Siitä saa kuitenkin energiaa.

Vierailija
42/54 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, mutta ne ovat ainoastaan poikkeustapauksia, eli esimerkiksi odottelen ennalta määräämättömän ajan rahojani, tai odottelen palkkaa (teen satunnaisesti töitä, pääpointtina on opiskelu vielä muutaman vuoden ajan.) Tai sitten en saa itselleni kuuluvia tuloja x syystä y, jolloin on reippaasti vähemmän rahaa käytössä kuin pitäisi olla. Tai odottelen veronpalautuksia, vakuutuksen korvauksia, mitä tahansa.

Kun tiedän, että päivänä x saan summan y rahaa, käytän jäljellä olevat rahat miten parhaalta tuntuu. En pelkää yhden päivän syömättömyyttä, pärjään kyllä ja olen paljon pidempiäkin aikoja pärjännyt.

Normaalitilanteessa en ole tyhjätasku, mutta joskus on tilanteita, kun omista oikeuksistaan joutuu taistelemaan vaikka ja kuinka pitkään ja se tarkoittaa sitä, että rahoja x ei tule omalle tilille ja siksi on tiukempaa. Tällainen tilanne minulla on tällä hetkellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin olen saamassa erään vakuutusrahan tässä jossain vaiheessa, mutten tiedä mitään tarkkaa päivää.

Vierailija
44/54 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä on ja rahaa tulee vasta lapsilisäpäivänä. Onneksi ostan aina kuun lopussa palkkapäivänä kuivakaapit täyteen, samoin vessapaperia, ym. välttämätöntä. Ostin Cm euron päiviltä naudan jauhelihaa  ym tarjouksesta. Jospa tällä saisi kitkuteltua pari viikkoa.

Vierailija
45/54 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nälissään kun erehdyin naimisiin narsistin kanssa joka kusetti raha asioissa ja olin nuori ja tyhmä enkä osannut heti erota. Vasta kolmikymppisenä revin itseni siitä sairaasta kuviosta!

Vierailija
46/54 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole vaikka olen ollut työttömänäkin 2000-luvun puolessa välissä. Vähillä pärjään edelleen. 

Vierailija
47/54 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut lapsena, vanhempieni eron jälkeen.

Isä eli kahvilla ja tupakalla eikä ymmärtänyt ostaa l10- ja 11-vuotiaille apsille ruokaa. Söimme mökin kaapista sokeripaloja.

Äiti osti uuden asunnon, seurusteli uuden miehen kanssa, olimme vähävaraisia ja kotona oli erittäin vähän ruokaa, riisiä, näkkileipää ja nestemäistä hunajaa. Vihaan hunajaa.

Vierailija
48/54 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut ikinä. Ei edes opiskeluaikana kun raha oli tiukassa. AP:llakaan ei olisi ollut jos ei olisi ollut autoa ja koiraa.

Vierailija
49/54 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus kärsinyt nälkää ja siitä olen oppinut että aina on oltava pakasteessa jotain ja purkkeja edes lihapullia ja nötköttiä. Ostan näitä silloin kun saan tilin. On opittava hamstraamaan. Hävikkiruokajonoissakin olen käynyt,  mutta sieltä en hamstraa. Säännöt on sellaiset. 

Vierailija
50/54 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kokemusta aikoinaan, aamulla lähdin pullojen metsästykseen, yhdestä puodista sain luottoa  ostaa ja maksaa tilipäivänä. Muistan kun kerran oli vain muropaketti ja kova nälkä. Marjojakin  metsästä söin. Eikä ollut ruokajakeluita.

Vierailija
51/54 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täälläkin hetkellä. Löysin tämän keskustelun kun yritin etsiä vain googlesta jotain josta saisi ruokaa pahimpaan nälkään. En pääse enää sängystä ylös kun ei vaan ole energiaa ja lääkkeetkin olleet loppu jo useamman päivän. Toimeentulotukea en saa mutta kaikki se "ylimenevä" ja enemmänkin menee sosiaalisen luototuksen lyhennykseen. Sitä ei menoksi lasketa. 

Vierailija
52/54 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen oli jääkaappi ihan tyhjä ja rahaa ei ollut. Voitin kuitenkin monivedosta 560 euroa ja pitkävedosta voitin yli 1000 euroa joten nyt aamulla sain voitot tilille ja kävin ostamassa ruokaa. Eilen en syönyt mitään. Kumma kun rahat loppuu niin jostain sitä ilmestyy lisää. Minulta on harvoin rahat loppu etten saa ruokaa mutta muutaman kerran niin käynyt.

Vierailija
53/54 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosina liiankin usein.

Nälkä tosin on pienempi paha kuin se parin viikon päänsärky, kun kroppa yrittää sopeutua pienempään ruokamäärään. Pari vuotta sitten joulun jälkeen melkein alennuin anelemaan ihmisiltä ruokarahaa, koska sukulaisissa pyhien hyvien ruokailujen jälkeen paluu todellisuuteen oli liikaa. Tälläkin hetkellä olen taas ruuan vähentämisprosessissa, koska taloudellinen tilanne seuraavien kuukausien osalta on täysi mysteeri. Tuli hyvään saumaan tämä helle, koska leikkaa ruokahalua aika hyvin. 

Vierailija
54/54 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikakauraa voi nauttia margariinin kera sellaisenaan.