Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla ollut nälkä siksi, ettei ole rahaa?

Vierailija
12.11.2022 |

Kiinnostaa, onko monellakin ollut samoja kokemuksia. Kun jäin työttömäksi muutama vuosi sitten, odotin ensimmäisiä päivärahoja niin pitkään, että tili oli jo täysin tyhjä. Ennen työttömyyttä oli jo vähennetty työtunteja. Minulla oli säästössä 4000 euroa, kun työtunteja vähennettiin. Kaikki säästöt hupeni pikkuhiljaa. Sairastuin ja tarvitsin lääkkeitä, silmälasit oli pakko uusia, autoon piti ostaa uudet talvirenkaat jne.

Muistan sen tunteen, kun etsin kaikki pantilliset pullot ja mietin, miten saan parilla eurolla monen päivän ruuat. Kun paistoin pannulla alennusjauhelihaa, otin siitä puolet koiralle ja loput riitti jauheliha-perunalaatikkoon, joka oli enimmäkseen perunaa ja sipulia ja hiukan sitä lihaa joukossa.

Toisen kerran iski todella kauhea nälkätilanne, kun pankkikortti varastettiin. Laitoin tilin kiinni ja käteistä oli 5 euroa. Se oli torstai. Luulin, että uusi pankkikortti tulee päivässä ja minulle vastattiin, että ainakin viikko menee, kun se tulee postissa kotiin. Jouduin lainaamaan naapurilta 20 euroa, että pystyin elämään. Puolet meni bensaan ja kympin käytin ruokaan ja se käteisenä ollut vitonen meni vessapaperiin ja kuukautissiteisiin. Myöhemmin tajusin, että olisin voinut ostaa verkkopankkitunnuksilla ruokaa kaupan ovelle (haku kaupalta). Tai olisin voinut siirtää rahaa tililtä jonkun muun tilille ja pyytää nostamaan ne käteisenä. Niin sitä kokemuksista oppii.

Nyt yritän pitää kotona aina vähintään 50 euroa, jos tulee vaikka tietoliikennekatkoja. Nälkä on ikävä seuralainen.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, mutta siitä on onneksi vuosia aikaa, ja yritän kaikkeni, että en joudu siihen tilanteeseen toiste.

Vierailija
2/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikaan 90-luvulla oli usein. Laman takia opintotuki ja kustannukset ei kohdanneet. Opiskelijoilta leikattiin. Koululla olisi ollut kelan tukema ruokailu, mutta minulla oli varaa siihen ehkä 2-3 kertaa kuukaudessa. Nykyisin taitaa sen aterian hinta olla 2,70 euroa kelan ateriatuella. Siihen aikaan varmaan suhteessa suunnilleen saman verran, vaikka oli markka-aika.

Asuin opiskelija-asunnossa, johon sai opiskelijan asumistukea (olikohan sen nimi opintotuen asumislisä). Oli se vaan erikoista, että vuokrasta maksettava osuus oli lähestulkoon se, mitä opintotuesta ja asumislisästä yhteensä jäi käteen. Toisin sanoen jos asui halvimmassa mahdollisessa asunnossa, ei jäänyt tuloista silti juuri rahaa ruokaan. Minä nostin opintolainaa hyvin vähän, mutta kyllä siihen aikaan kaikki muut opiskelukaverit taisi nostaa täydet lainat. Tai no pari opiskelijaa asui sillä paikkakunnalla lapsuudenkodissaan ja heillä eri tilanne.

Mitä tuli syötyä, kun ei raha riittänyt. Makaronia ja tonnikalaa. Siihen aikaan tonnikala oli halvempaa kuin nykyisin. Muistan ohjeen: puoli pussia halvinta makaronia, yksi sipuli pannulla kuullotettuna, yksi purkki tonnikalaa, yksi purkki tomaattimurskaa ja sekaan mitä maustetta sattui olemaan.

Ananasta välipalaksi. Näkkileipää ja päälle halpismargariinia, joka oli pahaa. Kaalilaatikkoa koko syksy, kaali oli syksyisin halpaa. Kerran viikossa maksalaatikkoa, koska se oli edullista, yksi rasia riitti kahdeksi päiväksi ja oli melko täyttävää. Viikonlopun vakioruoka oli kalapuikot ja ranskikset. Joka aamu keitin kattilassa kaurapuuron. Leipää en ostanut juuri koskaan. Söin näkkäriä ja puuroa, joista sai kuitua. Join litran maitoa viikossa. Joskus ostin hedelmiä, esim. halpoja omenoita, joita söin hyvin säännöstellen enintään yhden päivässä. Juustoa sain joskus mukaani lapsuudenkodista. Kävin noin kerran lukukaudessa lapsuudenkodissa, ja lisäksi kesälomat ja joululomat. Ei ollut rahaa matkustaa useammin. Kotoa sain mukaan yleensä: ison juuston, pari pakettia kahvia, keksejä ja äidin tekemiä pikkuleipiä ja syksyllä karpaloita. Isä ja äiti ostivat kaikki vaatteet ja kengät, koska minulla ei jäänyt 3,5 vuoteen yhtään rahaa vaatteisiin.

Joskus loppui rahat ennen seuraavaa opintotukipäivää. Yleensä syynä oli tenttikirjat. Jos ei saanut kirjastosta, saatoin lainata kirjaa joltain opiskelukaverilta ja kopioitiin monisteet muille. Ei tullut edes mieleen, että se olisi ollut väärin. Mutta se kopiointi maksoi rahaa. Helposti parin päivän ruokabudjetin verran meni yhteen tenttikirjaan. Kaukolainoissa oli myös varausmaksu siihen aikaan. Muistelen, että jos papereita tuli alle 84 kpl, kannatti ottaa kopiot ja jos enemmän, kannatti pyytää kirja kaukolainana, jos sattui ajoissa saamaan. Joskus kopioin niin monta sivua samalle arkille, että jouduin lukemaan tenttiin suurennuslasin avulla, kun teksti meni hiukan liian pieneksi. Ehkä säästin muutaman markan siinä ruokakuluihin.

Vierailija
4/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, on ollut aikoja milloin olen ollut viikonkin syömättä putkeen.. Olen myös kaivanut roskiksista ruokaa. 

Vierailija
5/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten turha valittaa kun juovat ruokarahat. Elämässä tehtävä valintoja joten turha itkeä täällä kun on nälkä.

En ole juonut rahoja ikinä. Siis jos viittaat alkoholiin. En käytä päihteitä. Juon kyllä muuta, kuten tänään glögiä.

Inhottavaa vihjailla ihmisten elintapoihin, kun harva kuitenkaan ongelmaksi asti juo ja meitä on kansalaisista enemmistö, jotka ei käytä mitään päihteitä.

Vierailija
6/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

se myös kirjoitti:

Ei. Suomessa on niin paljon ruokaa että kukaan ei jää nälkäiseksi nälän jälkeen. On ollut haluttomuutta saada tai hakea ilmaista ruokaa jostain nälissäni kun rahat on loppu mutta siihen nälkään olen juonut paljon vettä. Rahattomuus on tuttua, onneksi nyt en ole rahaton.

1-2viikkoa ilman rahaa. Ystävien luona voi syödä puuroa, leipää ja omasta kaapista herneistä hernekeittoa... ym...

Tälläistä rahattomuutta suomes.

Ystävien luona syödä? Sehän on kestävällä pohjalla sitten. Kun minä olen ollut köyhimmilläni, ei olisi tullut mieleenkään alkaa ruokkia ystäviä, hyvä että itselleni ja lapsille olen ruuat saanut pöytään. Kyllä ne köyhimmät ajat olivat, kun vaihdoin ammattia ja opiskelin ja yritin tehdä työkeikkoja samalla, totaaliyksinhuoltajana. Välillä tuli ajettua 120 km yhden työvuoron takia. Paljonpa mieltä hivelee, jos kaikkien kulujen jälkeen jää tilille 20 euroa työkeikasta.

Toimeentulotukea oli ihan turha hakea, tuleeko sieltä 50 euroa vai ei, hirveä vaiva ja selvitys. Sitten kun vielä asutaan syrjässä ja julkisilla ei pääse oikein minnekään, niin olisi se hienoa talvellakin rämpiä pimeässä pitkin tien reunaa keskustaan 6 km ja illansuussa sama kotiin. Siis jos autosta luopuisi. Käyn omille vanhemmille apteekissa ja jaan lääkkeet dosettiin, haen raskaammat ruokaostokset ja vien heille kotiin, käyn välillä auttamassa siivouksessa, kun äidillä paha sydänvika ja isällä ollut muita terveysongelmia jo vuodesta 2000 alkaen. Yhteiskunta ei maksa mitään avusta enkä sano että pitäisi, mutta voisi ymmärtää, että auto on välttämätön. Eihän nuo murheet kaikkia kosketa, mutta elämä antaa ja elämä ottaa, sen vaan sanon. Nyt kun itselläni vakituinen päivätyö, ei ihan joka euroa ole pakko laskea, vaikkei leveästi eletä.

Vierailija
7/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikaa sitten oli tilanne kun työnantaja ei maksanut palkkaa niin mietin mistä saan ruokaa. Sossu ei auttanut. Ne ei uskonut etten saanut palkkaa vaikka tiliotteet näytin. Työnantaja jätti 2 kk palkat maksamatta ja siinä kävi sitten etten voinu vuokraa maksaa. Tein kantelun sossusta ja voitin mutta siinä meni aikaa Olin 3 päivää täysin ilman ruokaa enen kun sain lainattua rahaa.

Vierailija
8/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.Kaapissa on aina useita kiloja pikakaurahiutaleita,kymmeniä purkkeja tonnikalaa, pakkasessa lihaa,Riisiä useita kiloja sekä munia kymmeniä kappaleita aina, ihan aina.Mikä on kun ihmisillä ei ole kotivaraa eikä mitään kykyä suunnitella yhtään mitään nenäänsä pidemmälle.

Vierailija
9/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaillaan on se tilanne. Tilillä on 0,49e ja palkka tulee tiistaina. Näkkileipää ja pastaa on.

Vierailija
10/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä oli vuoden verran aika, kun ainoa ruoka oli kouluruoka. Todella noloa vielä hakea lisää, mutta pakko. Kesällä oli keitetty viimeset riisit veteen sisaruksille "riisipuuroksi". Vanhemmilla oli vähän muut prioriteerit eikä perheellä mitään turvaverkkoa.

Vierailija
11/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli usein lähes 13vuotta sitten.Autoin lähisukuaista,vei tuhkatikin pesästä.Pian tulee 13vuota vuotta ,ei kontakti ja en enää näe puutetta en nälkää.

Vierailija
12/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.Kaapissa on aina useita kiloja pikakaurahiutaleita,kymmeniä purkkeja tonnikalaa, pakkasessa lihaa,Riisiä useita kiloja sekä munia kymmeniä kappaleita aina, ihan aina.Mikä on kun ihmisillä ei ole kotivaraa eikä mitään kykyä suunnitella yhtään mitään nenäänsä pidemmälle.

Kaikilla kun ei ole varaa mihinkään kaappeihin hamstraukseen. Kaikki syödään mitä kaupasta saadaan. Esim kananmunien hinta on kallistunut hurjasti tänä syksynä, tonnikala on jo pidempään ollut sikakallista.

Vierailija
13/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä sinä niitä hiutaleita ja tonnikaloja ostat, jos rahat ei riitä?! Köyhyys aiheutuu siitä, että ei ole rahaa. Jos on todella köyhä, ei pysty mitään hätävaraa ostamaankaan. Veronpalautuksia ei tule, kun veroprosentti laskettu oikein. Tuo varautuminen onnistuu ehkä palkkatyössä käyvältä, muille se on utopistinen ajatus. Vaikken elä nyt siinä köyhyydessä, ettei ole rahaa ollenkaan, muistan hyvin edelleen, millaista se oli, kun ei ollut. Kaurapuuroa mikrossa aamupalaksi, kaurapuuroa mikrossa lounaaksi, puolikas purkki hernekeittoa päivälliseksi ja jos vielä jäi nälkä, pari palaa näkkileipää iltapalaksi. Kerran sain alennuksesta halvalla viimeisen käyttöpäivän lenkkimakkaraa alle euron paketti. Söin lenkkimakkaraa ja perunaa 3 päivää putkeen. Jos rahaa ei ole, mitään lihaa ei saa ostettua, ei pakastimeen eikä ruuaksi. Tonnikalakin on luksusta. Makaronia pystyy keittämään 30 senttiä pussi, mutta jos sen kanssa ei ole mitään, ei sitä ihminen pysty syömään.

Vierailija
14/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Avomies (ex) tyhjensi tilin kun erottiin. Selvitellessä asiaa meni sen verran kauan, että olin 2 päivää kokonaan syömättä, kun ei ollut rahaa mennä kauppaan, enkä kehdannut tunnustaa kenellekään olleeni nii typerä, että elätin miestä siirtämällä aivan koko palkkani yhteiselle tilille.

Vierailija
15/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän parhaillaan tilannetta, että käytän luottokorttia ruokakaupassa.

Onneksi viikon päästä pitäisi tulla jotain rahaa, nyt tilillä on 1.25e.

Vierailija
16/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Avomies (ex) tyhjensi tilin kun erottiin. Selvitellessä asiaa meni sen verran kauan, että olin 2 päivää kokonaan syömättä, kun ei ollut rahaa mennä kauppaan, enkä kehdannut tunnustaa kenellekään olleeni nii typerä, että elätin miestä siirtämällä aivan koko palkkani yhteiselle tilille.

Ukko tyhjensi jääkaapin ja muut ruokatarvikkeet?

Vierailija
17/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko tyhjensi jääkaapin ja muut ruokatarvikkeet?

Jääkaappi ei ole aikakone. Ei siellä säily ikuisesti ruuat varsinkaan, kun ei syö eineksiä. Kolmessa viikossa ehtii aika tyhjäksi syödä kaikki kaapit, kun ei voinut mennä kauppaan. Otti eron aika lailla heti, kun siirsin palkkani tilille ja seuraavaan tilipäivään olikin sitten se 3 viikkoa. Kaks tilipäivää edeltävää päivää meni kokonaan ilman ruokaa.

Vierailija
18/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joitakin kertoja rahat on ollut aika finito. En nyt suoranaista nälkää ole nähnyt. Muutaman kerran olen syönyt esim. pelkkiä kidneypapuja voilla, kaurahiutaleita maidon ja sokerin kanssa tai pelkkää näkkileipää margariinilla. Täysin ilman ruokaa en kuitenkaan ole joutunut olemaan.

Vierailija
19/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kyllä ennen rutiköyhä, mutta en välttämättä ymmärtänyt köyhyyttäni. Pidin normaalina sitä että ruokakaupassa 95% tuotteista on käsittämättömän kalliita. Säälin jopa kauppiaita koska kuvittelin, että ei kenelläkään normaalilla ihmisellä ole varaa ostaa esim. mausteita. Ikinä ei ole ollut pulaa ruoasta tai nälkä rahanpuutteen vuoksi. Ihan hyvää aikaa sekin oli.

Vierailija
20/54 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella. 2 päivää paastoa, puuroa ilman voita ja suolaa jne. Kokemusta on.