Toimintakykyinen vanhus passauttaa eikä tee mitään itse
Ei suostu esim syömään itse tai pesemään hampaitansa vaikka toimintakykyä on. Jäänyt välillä kiinni kun tekee tämän tyyppisiä toimintoja itsenäisesti ilman ongelmia. Valittaa kuitenkin että tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa, apuvälineitä ei huoli.
Miten hoitajat, läheiset sun muut toimitte tällaisten tapausten kanssa?
Kommentit (13)
Antaisin kuolla nälkään ja hammasmätään.
Voisiko olla joku kipu tai vaiva joka vaikeuttaa syömistä. Ehkä apuvälineissä on jokin vika. Voihan ne apuvälineet silti olla lähellä, joku hyvä versio. Miksi ongelmien automaattisesti kuvitellaan olevan itsepäisyyttä. Ehkä on pettynyt jos ei voi toimia kuten ennen tai siihen kun sairastui? Lääkkeen haittavaikutus jos ruoka ei maistu? Onko häntä muuten kuunneltu eri asioissa vai jyrätty. Onko oltu ystävällisiä häntä kohtaan.
Toimisin niinkuin kenen tahansa muunkin kanssa, joka ei halua lusikoida puuroaan ja pestä hampaitaan; oma valinta, jonka seuraukset ihan itse kärsii.
Vanhusten masennus? Apua siihen. Alkava muistisairaus passivoiden ensi oireena?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla joku kipu tai vaiva joka vaikeuttaa syömistä. Ehkä apuvälineissä on jokin vika. Voihan ne apuvälineet silti olla lähellä, joku hyvä versio. Miksi ongelmien automaattisesti kuvitellaan olevan itsepäisyyttä. Ehkä on pettynyt jos ei voi toimia kuten ennen tai siihen kun sairastui? Lääkkeen haittavaikutus jos ruoka ei maistu? Onko häntä muuten kuunneltu eri asioissa vai jyrätty. Onko oltu ystävällisiä häntä kohtaan.
Kun häntä kaikesta huolimatta autetaan, saa kuulla jatkuvaa tylytystä kuinka kukaan "ei osaa auttaa". Menneisyydessä ollut kaikenlaista mikä varmaan vaikuttaa nykyiseen asenteeseen, mutta avustajat/sukulaiset kohdelleet asiallisesti. Terapiaa tms keskusteluapua ei kuulemma huoli.
Vierailija kirjoitti:
Siis asuuko hän yksin kotona?
Asuu.
Ehkä hän haluu seuraa pidemmäksi aikaa, siinä syöttäessä ja hammaspesussa kun sitä menee. Olisko paikkakunnalla jotain seurakunnan tai spr:n tms ystävätoimintaa?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän haluu seuraa pidemmäksi aikaa, siinä syöttäessä ja hammaspesussa kun sitä menee. Olisko paikkakunnalla jotain seurakunnan tai spr:n tms ystävätoimintaa?
Tämä on hyvä idea, kiitos. Pitääpä katsoa.
Minäkin luulen, että pyytää apua, että toinen jäisi pitemmäksi aikaa. Ilmeisesti on hyvin yksinäinen. Ihan mielellään auttaisin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luulen, että pyytää apua, että toinen jäisi pitemmäksi aikaa. Ilmeisesti on hyvin yksinäinen. Ihan mielellään auttaisin.
Ongelmallista vain, että tuntui purkavan omaa pahaa oloansa auttajiin. Avustajiakaan ei tunnu löytyvän/vaihtuvuus jatkuvaa koska mikään ei vanhukselle kelpaa, vaikka juttelisi mukavia ja tekisi vanhuksen mielen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmallista vain, että tuntui purkavan omaa pahaa oloansa auttajiin. Avustajiakaan ei tunnu löytyvän/vaihtuvuus jatkuvaa koska mikään ei vanhukselle kelpaa, vaikka juttelisi mukavia ja tekisi vanhuksen mielen mukaan.
No pitää olla huumorintajuinen ja rohkea aika usein niitä känkkäränkköjä kohtaa hoitajana, kysyä suoraan mikäs sulla oikein on kun noin pahantuulinen olet.
Jos hän selviytyy itsenäisesti, häntä ei tule auttaa. Sellainen vain passivoi. Valittamista ja syyllistämistä ei pidä kuunnella. Todennäköisesti hän passuuttaa siksi, että kokee itsensä yksinäiseksi.
Miten apua yksinäisyyteen?