Miksi nykyään pitää koti sisustaa nin viimesen päälle LAINARAHALLA??
Onhan se mukavaa kun on viihtyisää mutta kodikasta saa kyllä vaikka kaikki ei olisikaan niin tiptop ja samaa sarjaa.. Itse ainakin muistan omasta lapsuudestani että oli ihan normaalia ettei kaikki ollut uutta ja tyylikästä, mutta saattoi silti olla ihan hienoa... Nykyään tuntuu ettei kehtaa kutua ihmisiä kyläänkään kun on huonekalut ihan eriparia. Siltikään en ottaisi lainaa saadakseni muiden silmää hivelevät huonekalut niinkauan kun omani riittävät minulle.. Onko muita?
Kommentit (8)
luulin vaan ettei kskivertlapsiperheillä ole ihan suuren suuria summia laittaa sisustukseen kerralla... Ja joskus vaan näkee että sisustukseen on käytetty paljon rahaa
ja periaatehan nykyihmisellä on että " tässä ja nyt, ja heti"
Onneksi en kuulu niihin :-)
Tai - ja tämähän tulee varsinkin kalliiksi - rahoitetaan ostokset kulutusluotolla ja/tai kalusteliikkeen luotolla.
Kai se on sitä sisutusmuodin muutosta.
Ylipäänsä sisustaminen on kovin " pop" nyt, tv tulvii kaikenlaisia stailaus- ja sisustusohjelmia. Ajattelutapa tuntuu nykyään olevan, että kaiken pitää olla yhteensopivaa ja samaa muotisuuntaa.
Itse muistan lapsuudestani, että huonekaluja a) ostettiin loppuiäksi (ja ne todella myös kestivät nykylastulevyhökötyksiä paljon pidempään) ja b) hankinnat tehtiin vähitellen. Äitini oli ja on erittäin kiinnostunut sisustamisesta (meille tuli esim. jo 70-luvun alussa useampia sisustuslehtiä, kotimaisia ja ulkomaisia, mikä ei ollut ollenkaan tavallista siihen aikaan pikkukaupungissa), mutta sisustukselliset tyylinvaihdokset toteutettiin olemassaolevien perusHUONEKALUJEN pohjalta, esim. maalaamalla seiniä, vaihtamalla verhoiluja, lamppuja, tekstiilejä. Sellainen ei maksa likimainkaan yhtä paljoa kuin koko kalustuksen kerta heitolla vaihto.
Mikäpä siinä, kukin sisutakoon kuten haluaa. Mutta kannattaa ainakin laskea, mitä ne luotot maksavat.
Nyt on kaikki osamaksut jo melkein maksettu ja talo on juuri sellainen kuin haluamme. Monissa yrityksissä on korottomia maksuaikoja jopa vuodeksikin. Sama kai se miten ne tavarat kotiinsa ostaa kunhan selviää maksuista? Meillä ei ollut enää yhtään säästöjä, kun käytettiin kaikki talon käsirahaksi. Ei olisi mukava asua tässä ihanassa talossa, jos emme olisi pystyneet ostamaan taloon sopivia kalusteita. Vanhat kalusteet myytiin huutonetissä. Meidän kodista voisi tulla ottamaan kuvan Avotakkaan. :)
sisustamisessa on tärkeintä kyky yhdistellä vanhaa ja uutta, eri tyylejä ja värejä. ja pisteenä ii:n päälle on, jos osaa itse tehdä jotain: ommella, korjata, nikkaroida... luotot voi jättää nostamatta.
mut kyl sen yleensä huomaa jos on käytetty rahaa ja siitähän täs oli kyse...
saa kelvata niin kauan, kuin on ehjää jne. Moni tuttu on just näitä, et kaiken oltava kallista ja tosi hienoa. Pöytälamppukin 800 e, huh huijaa.. Rakennettiin mökki laskettelukeskuksen tuntumaan ja nyt sisustetaan sitä. Muutama tuttava sanonu, et älä laita sinne sitten mitään halpaa, kun he haluaa vuokrata sitä. Meikä ihan, TÄH???!! Piru vie se on mun mökki ja sisustan just niinku haluan.
Eikä se kodin hienoksi/viihtyisäksi laittaminen edes paljoa rahaa vaadi. Kekseliäisyyttä sitäkin enemmän.